Utvikler og binder Østfold sammen på tvers!

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
Advertisements

Infrastrukturdagene 2014 (14) Ny NS 3070 om ledninger i grunnen
COINCO II Oppsummering, forankringsprosess juni – juli 2011
Hurum PPTs erfaringer med LP
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Hurtiglading Petter R. Øyn Dette presenterer jeg •Hva er Transnova •Bakgrunn om ladestasjoner i Norge •Hvordan vi tenker rundt utbygging •Hvordan.
Overordnede føringer – arealplan Innspill fra næringslivet i Sarpsborg • Sunn vekst Nærings- og arbeidsplassutvikling må være fokus og drivkraft også i.
Høyhastighetsutredningen
REGIONRÅDET FOR FJELLREGIONEN FLYTTHIT - prosjektet i Fjellregionen Et regionalt samarbeid.
Velg sjøveien - medieomtale og annonsering Informasjonssjef Anne Kristin Hjukse Oslo Havn KF.
Dialogtorg i Kristiansand
Hva er aktivitet og deltakelse?
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Grunnleggende spørsmål om naturfag
ROM som kollektivknutepunktutvikler En moderne skysstasjon, samarbeid, organisering, tilrettelegging og utforming Øyer, 6 september 2011.
- Hvordan bidra til helsefremmende samfunnsutvikling i kommunene?
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
HH Oslo-Stockholm = regional utvikling i Nordens triangel
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
Biogasskonferanse i Østfold, 23.mai 2013 Satsninger i kommunene Eidsberg kommune v/ varaordfører Maren Hersleth Holsen.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 11.SEPTEMBER 2013 Stikkord og dato.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Samarbeidsvtale mellom Jernbaneverket, ROM eiendom, NSB og Drammen kommune Mål: Partene har som felles målsetting å legge til rette for økt kollektivtrafikk.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Dialogmøter regionene samferdsel – 2014 Anne Karin Torp Adolfsen fylkesråd.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Sunnmøre 06. feb 2008.
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Workshop om Norges Omdømme 17. juni 2003 ”Merkevaren” Norge Hvorfor og hvordan Innlegg ved NHOs adm. dir. Finn Bergesen jr.
Tilbudskonferanse 23. april 2014 Nytt båttilbud Aker brygge - Fornebu Gylve Aftret-Sandal Analysesjef Ruter.
Trondheim 23.august 2007 Å kunne velge å bo hjemme lengst mulig – en sentral verdi for de fleste.
Rakkestad ungdomsskole Entreprenørskap Hva er så bra med faget? Entreprenørskap skaper en praktisk hverdag for elevene som de kan styre og legge.
NTNU TBA4853 Landsby nr. 21 Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen Eksperter i team 2011.
TBA4853 Jernbaneteknikk – Høyhastighetsbaner NTNU Eksperter i team 2010 Landsby nr. 17.
Regional transportplan Agder
Grønn fordelsavtale Cort Adelers gate 30 Oslo. Med grønn fordelsavtale vil vi sammen med deg redusere energi- forbruket og miljøbelastningene, samtidig.
Erfaringsutveksling fra fylkespolitikken - Innledning ved Lars Salvesen Drøfting.
NYTT BADELAND I MOLDE PROSJEKT: Badeland Spa Fysioterapi Trening
Hvor går barnevernet? Landsmøte norsk barnevernlederorganisasjon (NOBO) Gardermoen, april 2012 Anne Jensen, KS Anne Jensen, KS KS Omstilling og.
Vi skal bygge videre på det vi har!
en jernbane for fremtiden
Handlingsplan for parkering Trenger byen en P-politikk?
Storbyundersøkelse 2011 Næringslivets utfordringer.
Prosjektsamarbeid eDialog24 og Telehuset. Telenor Telehuset AS 100% eid av Telenor i eget AS Mer enn 10 års erfaring i markedet Markedsleder på SMB og.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Oppdraget  Initiativtakere: Oslo kommune og samarbeidsalliansen Osloregionen  Prosjektarbeidet startet fur jul i fjor.  Arbeidet utføres av Osloregionens.
Tema Rute 465 Mysen-Askim-Sarpsborg
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
Østfold i utvikling Fylkesordfører Ole Haabeth, Moss 28. januar 1.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Styringsutfordringer i Osloregionen Av statssekretær Frank Jenssen 13. mai 2004.
1 Statsråd Erna Solberg, Viten og verdi, Oslo Utfordringer til Oslo-regionen.
DRØMMMEN GÅR MOT VIRKELIGHET! Vær med å utvikle Martin Luther College Bangladesh !
Presentasjon for Planforum 14. september Hafslundbyen Hafslundbyen skal være en levende miljøby og et nasjonalt utstillingsvindu for de beste løsningene.
Jernbanen som planinstrument En liten historie om Jærbanen og Vossebanen………… og litt til! Lars Chr Stendal Regional Strategidirektør sør og vest Jernbaneverket.
Glommabanen AS Osmund Ueland, styreleder Januar 2014.
HELHET – ENKELHET – KOMMUNIKASJON ”Jernbanen som regionutvikler”. Vestfold v/Osmund Ueland.
1 Fylkesplan for Østfold med fokus på klima og energi Fylkesplan  Tre grunntemaer  10 satsingsområder  6 mål og indikatorer for miljø Levekår.
Velkommen til dialogkonferanse Hvordan styrke de mellomstore byene på Østlandet som motor for regional vekst og næringsutvikling? Roger Ryberg Fylkesordfører.
HR nettverk Østfold - Bakgrunn og rammer. Morten Oppegaard, rådgiver.
Kommunemøter RPBA - om RTP
Kamp eller samarbeid?.
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Sari Wallberg, Vegdirektoratet,
KVU – hva er nå dét? Samferdselsskolen
Kjell Sandli Daglig leder Presentasjon av meg selv.
VERDENS BESTE VERTSKAP
Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen
Arrangementsstrategi Lillehammer-regionen
Utskrift av presentasjonen:

Utvikler og binder Østfold sammen på tvers! Vedlegg til søknad til Askim, Eidsberg, Rakkestad, Hvaler, Fredrikstad og Sarpsborg kommune om delfinansiering av MULIGHETSSTUDIE. Glommabanen AS 10. Juli 2013.

Glommabanen er nøkkelen til viktige tverrforbindelser i Østfold De langsgående forbindelsene i fylket er gode, men på tvers er mye ugjort.

Hvilken visjon gjelder for utviklingen av fylket? Vil en utvikle en region hvor innbyggerne tilbys attraktive miljøvennlige reisealternativer? Vil en utvikle en region som kan avlaste hovedstaden? Vi en utvikle en region med attraktive tverrforbindelser? Vil en utvikle en region hvor kunnskap og infrastruktur skal ligger i forkant? Vil en legge til rette for boligbygging og etableringer langs banen på en slik måte at det bidrar til markedsgrunnlaget? Vil vi lytte til ungdommen når fremtiden skal formes? Vil næringsliv og kommuner samarbeide på en slik måte at Glommabanen AS blir en samlende kraft som ønsker realisering?

“Dersom Østfold nå samler seg om en mulighetsstudie rundt en bybane/Glommabane, så hilser jeg et slikt initiativ velkommen. Det er viktig å tenke langsiktig i utviklingen av miljøvennlige transportløsninger, og gode tverrforbindelser mellom viktige knutepunkter må vektlegges parallelt med sterke korridorer. ” Samferdselsminister Marit Arnstad 28. mai 2013

Jeg håper politikerne tenker seg om!” “Hvem skal egentlig bestemme hvordan vi som er unge i dag skal reise i Østfold i fremtiden? På langs er det enkelt å reise i fylket. Men på tvers er det nesten umulig. Jeg håper politikerne tenker seg om!” Philip Ingebrigtsen, Elev i 1. klasse på Greåker videregående skole

Glommabanen kan bli en bybane mellom Fredrikstad og Sarpsborg, og frem til det nye sykehuset på Kalnes. Glommabanen vil gi en enklere, grønnere, mer komfortabel hverdag for alle som bor i Nedre Glomma-regionen. Gjennom tilknytning til en ny Rakkestadbane (kombibane med Østre linje) vil Glommabanen danne en ny tverrforbindelse som knytter Indre og Ytre Østfold bedre sammen.

Glommabanen: Forestill deg hverdagen med en moderne form for trikk, en bybane Tenk deg at du kan... ... stå opp en halvtime senere enn i dag ... sykle eller spasere noen hundre meter til Glommabanens nærmeste stasjon ... ta med sykkelen på trikken om du vil ... sitte behagelig på trikken frem til reisemålet, uten å tenke på trafikkmas ... og avslutte med en tilsvarende kort spasér- eller sykkeltur. Fordeler: Støyer lite Forurenser lite Frigjør veikapasitet Krever lite plass Langt mindre inngrep i natur og infrastruktur enn t-bane og tog Store deler av traséen kan legges i dagens vei, midtrabatt eller skulder Frigjør plass for utryknings­kjøretøy

Hva hvis du kunne… Gå rett fra tog til bybane i Fredrikstad og Sarpsborg Sykle til stasjonen, og sette igjen sykkelen - eller ta den med videre Ta bybanen fra torget i Fredrikstad og Sarpsborg Få direkte transport til det nye sentralsykehuset på Kalnes Se ut over Glomma underveis. Her en tenkt bro ved Greåker. Bo i et nytt leilighetsprosjekt langs Glomma. Her et tenkt prosjekt «Greåker brygge»

GLOMMABANEN er en bybane: ikke lokaltog, ikke t-bane, men en moderne form for trikk I storbyer verden over er bybanen et populært fremkomstmiddel blant innbyggerne. Nå kan vi få den hos oss også. Den støyer lite, forurenser lite, og vil dempe presset på mindre gode alternativer som privatbil og buss. Langs bybanen er det attraktivt å bo. Glommabanen vil derfor tilrettelegge for sårt tiltrengt boligbygging langs hele traséen mellom byene. Glommabanen vil bidra sterkt til at Østfold kan fremstå som et troverdig alternativ som kan avlaste hovedstaden.

Hva skjer rundt i Europa på dette feltet? Nice, 2007 Bergen, 2010 Dublin, 2004 Le Mans, 2007 Toulouse, 2010

Sagt om bybane i det siste BERGEN 23.5.2013: Leiligheter nær bybanen stiger 2-300.000 i verdi www.dinepenger.no/bruke/naerhet-til-bybanen-verdt-300-000-kroner/20372982 OSLO 20.5.2013: TOM EGELAND: Trikk er kultur www.aftenposten.no/meninger/Trikk-er-kultur-7204123.html

Organisering av mulighetsstudie (høst 2013 til vår 2014) Initiativtakerne bak prosjektidéen har registrert et AS i Brønnøysund. I forbindelse med mulighetsstudien vil det blir dannet en ressurs- og pådrivergruppe, som vil samarbeide tett med kommunene, fylket, Statens Vegvesen, Jernbaneverket, andre offentlige instanser, og private aktører. Antatt kostnad ca 1 million kr.

Hva skal Mulighetsstudien gi svar på? Hovedaktiviteter - utkast: 1) Kartlegge rammebetingelser for en ny baneløsning. Glommabanen består av 3 prinsipielt ulike strekninger som hver for seg krever ulik tilnærming: a) Rakkestadbanen (på eksisisterende) b) Kalnesbanen til Sykehuset (inkl sammenknytning til Rakkestadbanen) c) Sarpsborg – Fredrikstad 2) Vurdere faktorer som vil påvirke løsningen: a) markedsgrunnlag b) tekniske løsninger c) driftskonsepter d) samarbeidspartnere e) regionale effekter f) miljø, klima, støy, natur g) fasiereinsalternate 3) Beskrive alternative løsninger 4) Vurdere hvordan løsningene i pkt 3 fungerer i forhold til hverandre og hvordan de påvirker og påvirkes av faktorene i pkt 2 5) Samfunnsøkonomiske effekter 6) Anbefalinger og løsning 7) Neste fase i prosjektet etter Mulighetsstudiet Arbeidet skjer i nært samarbeid med beørte interessenter

Mulighetsstudiet - fortsettelse Ambisjonsnivået: Snu pendlingen Hvordan skal dette gjøre Eidsberg, Rakkestad og Askim til nye vekstområder som henger godt sammen med søndre del? Binde fylket sammen Avlaste hovedstaden Bygge videre på eksisterende løsninger og planer Innholdet i Mulighetsstudiet er nærmere spesifisert i eget dokument fra Railconsult – Se eget vedlegg (vedlegg 2)

Hvordan finansiere en mulighetsstudie til 1 million kr.? Sarpsborg kommune 100` Fredrikstad kommune 100` Askim, Eidsberg, Rakkestad og Hvaler hver 33` til sammen 333.333,33 Pr. 10. juli har 3 bedrifter bekreftet deltagelse. Østfold Fylkeskommune 333.333,33 Minst 10 bedrifter i Østfold med 33.333,33 hver til sammen 333.333,33

Tenkt fremtidig organisering Når grunnlaget for realisering er nærmere klarlagt - etter mulighetsstudien - inviteres berørte kommuner og næringslivet inn på eiersiden i selskapet.

Interessentkart

Byggekostnader (grove foreløpige anslag)

“Ideen om Glommabanen setter fokus på viktigheten av gode tverrforbindelser som kan samle fylket vårt. Slike fremtidsbilder som også inkluderer jernbane hilser jeg svært velkommen.” “Idéen får oss til å løfte blikket fremover, og tenke ut helhetlige løsninger sammen, på tvers av fylket til felles beste. Om denne spennende idéen lar seg realisere er for tidlig å si, men den fortjener helt klart en skikkelig utredning.” Knut Espeland, Ordfører i Spydeberg og leder av Regionrådet for Indre Østfold “Østfold trenger å øke veksttakten betydelig. Å binde fylket sterkere sammen på tvers vil være et viktig bidrag. Derfor er denne ideen veldig spennende.” “Jeg synes det er spennende og riktig å kunne involvere elevene i viktige valg i samfunnsutviklingen.” Jon-Ivar Nygård, Ordfører i Fredrikstad kommune Jon Brynildsen, Styreleder i Værste AS Alf Andersen, Rektor ved Greåker videregående skole “Østfold er i en positiv utvikling, og det er visjonære og fremtidsrettede idéer som presenteres her – ikke minst for Nedre Glomma. Jeg hilser forslaget velkommen, og vil samtidig berømme den jobb Osmund Ueland tidligere har gjort for Østfold og Sarpsborg gjennom sitt INSPIRIA-engasjement, og for den idé han nå her bringer frem. Dette er svært spennende!” “Jeg ser på idéen om Glommabanen som et tiltak som vil gjøre store deler av fylket langt mer attraktivt å leve og virke i. Idéen er elegant presentert, og jeg synes det er flott at også skoleelever trekkes inn som en viktig røst når fremtiden skal formes.” Morten Fredriksen, Adm. direktør i eiendomsselskapet Fredriksborg Eiendom i Fredrikstad Sindre Martinsen-Evje, Ordfører i Sarpsborg kommune

Hovedspørsmålet nå: Er idéen om Glommabanen god nok til å få en seriøs behandling? Utfordring: Skape drivkraft videre Finansiere Mulighetsstudien på 1 million kr. Gradvis bygge opp eierskap fra kommuner, lokalt næringsliv og andre lokale interessegrupper. Glommabanen trenger ditt engasjement!