Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kjell Sandli Daglig leder Presentasjon av meg selv.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kjell Sandli Daglig leder Presentasjon av meg selv."— Utskrift av presentasjonen:

1 Kjell Sandli Daglig leder Presentasjon av meg selv.

2 Hvordan selger vi inn Hafast? Hva har vi gjort siden sist og hvorfor?
Min dagsorden Hvordan selger vi inn Hafast? Hva har vi gjort siden sist og hvorfor?

3 Hvorfor? makroperspektivet
En hovedutfordring for Norge vil være å sikre og utvikle velferdsnivået. Makroperspektiv. Norge er ikke et lavkostland og vi må være best for å være konkurransedyktig i et globalt marked. Å ha et verdiskapende næringsliv (innovativt og omstillingsdyktig) i bunn er den beste garanti for at vi kan opprettholde velferdsnivået og utvikle Norge i et miljøvennlig perspektiv.

4 Hvorfor? Mikroperspektivet
Glem ikke mikroperspektivet. Det er mennesker det handler om! Hva illustrerer bildet?

5 Hvordan? Et verdiskapende næringsliv er den beste garantisten for at vi og våre etterkommere også skal få oppleve Norge som et av de beste og tryggeste landene å bo i. For at Sunnmøre skal fremstå som attraktiv så må folk ha tilgang til alt fra gode kommunale tjenester, gode private tjenester, gode arbeidsplasser og gode fritids- og rekreasjonstilbud. Og næringslivet må ha tilgang til arbeidskraft som kan understøtte regionens behov for ytterligere innovasjon og videre verdiskaping. Hafast er et virkemiddel for å skape en mer konkurransedyktig og attraktiv bo- og arbeidsregion. Hafast vil bidra til at næringslivet på Søre Sunnmøre får lettere / mer effektiv tilgang til: * NTNU/Campus, * Ålesund lufthavn * Byens servicetilbud og urbane kvaliteter. Og vice versa – byen knyttes tettere til omlandet.

6 Hvor? Statens Vegvesen region midt er ferdig med mulighetsstudiefasen.
To hovedtraséer for kryssing av Sulafjorden med bro skiller seg ut. Ytre trasé på cirka meter (hengebru mellom Kvitneset-området i Hareid og Eltraneset-området i Sula) Midtre trasé på cirka meter (hengebruer à meter mellom Langeneset-området i Hareid og Nøringset-området i Sula) Hovedkonklusjonen til Statens Vegvesen region midt er at Hafast kan bygges. Målet til Hareid Fastlandsamband A/S er at arbeidet påbegynnes innen 2023.

7 Hvordan? Det blir vurdert både hengebru (ytre alternative trasé), flytebru (indre alternative trasé) og hengebru basert på fast fundamentering (GBS) (indre alternative trasé). Dette er illustrasjoner fra Statens Vegvesen region midt.

8 Hvorfor hafast? Samfunnsøkonomiske effekter.
Bygge attraktive bo- og arbeidsregioner. Makroperspektiv. Norge er ikke et lavkostland og vi må være best for å være konkurransedyktig i et globalt marked. Å ha et verdiskapende næringsliv i bunn er den beste garanti for at vi kan opprettholde velferdsnivået og utvikle Norge i et miljøvennlig perspektiv.

9 Samfunnsøkonomiske effekter.
Hafast skal bygge sammen Søndre Sunnmøre og Ålesundregionen og bidra til å etablere en fergefri verdiakse fra Nordmøre til Sunnmøre. Mål om byggestart: 2023 (Kostnadsanslag: 7,9 mrd. kr.) Vil utløse årlig næringsaktivitet for ca 3 mrd. kr. (Nedbetalt etter 2,7 år) (Hordfast: 1,6 år Møreaksen: 11,2 år Sognefjorden: 50 år) (): Gamle tall…. Foto: VG

10 Hva har vi gjort siden sist?
1. I all hovedsak har arbeidet bestått i å posisjonere Hafast for NTP 2. Og så følger vi Statens Vegvesen region midt i bl.a. arbeid med valg av teknisk konsept, trase, miljømålinger m.v. Makroperspektiv. Norge er ikke et lavkostland og vi må være best for å være konkurransedyktig i et globalt marked. Å ha et verdiskapende næringsliv i bunn er den beste garanti for at vi kan opprettholde velferdsnivået og utvikle Norge i et miljøvennlig perspektiv.

11 Fremdrift. Mulig oppstart Det er også målet til Hareid Fastlandsamband A/S.

12 NTP NTP I Utviklingsstrategien for ferjefri og utbedret E39 ligger Hafast inne med oppstart i 2028! Vårt mål er oppstart innen 2023! Dette er mulig mener Statens Vegvesen region midt. Helt avgjørende med årlige bevilgninger av planleggingsmidler gjennom statsbudsjettene. Undertegnede har en gedigen pedagogisk utfordring å selge inn følgende: Vi aksepterer at Møreaksen ligger lengre fremme og bør da realiseres først. Hvis man blir stående på 2028/30 som oppstartsdato så blir regionen skuffet. Kostnadstallet på 65 mdr. kr for strekningen Volda-Ålesund. 36 mdr. kr for kryssing av Sulafjorden. Og dette før man vet hva man skal bygge hvor. Ambisjonene om oppgradert E39 til 4 felt og 100 km/t i dimensjonerende hastighet. Vi er fornøyd med 80 km/t og to felt. Vi håper å få Fylkestinget med på et vedtak som sier noe om både prioriteringen i Møre og Romsdal. Vi ser det som riktig at en slik prioritering må sees i lys av «gryteklarhet», og samfunnsøkonomiske effekter.

13 Møreaksen + Hafast = Verdiaksen
Å stå sammen og å være tydelige, er nøkkelen. Møreaksen A/S + Hareid Fastlandsamband A/S= Verdiaksen fase 1 og 2. Disse to sambandene bygger Møre og Romsdal sammen fra Kristiansund til Herøy. Utfordringene nå er politisk – først fylkestinget så Stortinget! Vi har i hvertfall gjort vårt.


Laste ned ppt "Kjell Sandli Daglig leder Presentasjon av meg selv."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google