Kampanjer og dialog Øystein L. Pedersen © Høgskulen i Volda ”Dialog skaper tillitt, deltagelse og forståelse”

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
Barnefokusert arbeid med foreldre i konflikt
Fra prøving og feiling til
1 Tittel på foredraget Navn foredragsholder Tid og sted Hvordan kan vi forstå menighetsutvikling i norsk folkekirke? Harald Hegstad Bergen 2. februar 2010.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Fra prøving og feiling til
Befolkningsundersøkelse – energimerking av boliger Juni 2011.
Rapport av markedsundersøkelse
Hvordan samle inn/produsere de data jeg trenger
Omdømme Lillehammer: Er noe forandret siden 2008?
Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2013 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
GROW modellen.
- roller og forventinger
Webkommunikasjon og evaluering
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
Roman- og novelleanalyse
Prosjektskisse Status så langt…. November 2011
Kvalitativ metode i markedsforskning
Om å skrive om litterære tekster
Strategisk informasjonsarbeid - grunnleggende informasjonsteorier
ANALYSE AV KVALITATIVE DATA
BESKRIVELSE, FORKLARING OG FORSTÅELSE
Øystein Pedersen Dahlen
Publikum og kildestrategier Av Øystein L. Pedersen © Høgskulen i Volda.
Avdeling for sosionomutdanning
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Profil og omdømme Modul 2 Profilbygging Mål for denne modulen:
Utforskeren.
Definere og velge hovedmål og delmål
Klikk for å redigere tittelstil i malen Klikk for å redigere tekststiler i malen –Andre nivå Tredje nivå –Fjerde nivå »Femte nivå 1 Klikk for å redigere.
ROTARYS OMDØMME MØTER MEDIA
Stiftelsen Den Røykfri Generasjon Hva er formålet Hvorfor er dette viktig For hvem er det viktig Hva ønsker vi å gjøre.
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Copyright © 2010 TotalConsult Diagnose: Omdømmeschizofreni. Finnes det kur?
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
Kvalitative forskningsmetoder
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
PSY (Videregående modeller i arbeids- og organisasjonspsykologi)
Politisk påvirkning.
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Ungdata-undersøkelsen i Hareid 2013 Svarfordeling FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 42 – 43 Klassetrinn: 8. – 10. klasse Antall: 176 Svarprosent:
Våler - Kommunesammenslåing. Om undersøkelsen Undersøkelsen er gjennomført på telefon. Det er intervjuet 2200 personer i Glåmdalsregionen: 300 personer.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring Forelesning 4/
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Holdninger til konkurranseutsetting av velferdstjenester Befolkningsundersøkelse gjennomført i juni 2017 på oppdrag for NHO.
Barn og ungdomsundersøkelsen 2016 Norsk Friluft
Verktøy for å kartlegge holdninger
Kongsvinger - Kommunesammenslåing.
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring
Helsesøsterkongressen 2017
hvordan kan det gjennomføres?
Grue - Kommunesammenslåing.
Sør-Odal - Kommunesammenslåing.
Åsnes - Kommunesammenslåing.
Ulvejakt og media.
Foreldre – Barnas viktigste Forebygger
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Kampanjer og dialog Øystein L. Pedersen © Høgskulen i Volda ”Dialog skaper tillitt, deltagelse og forståelse”

Kampanjer •Mål i seg selv? (kvantitet) •Eller et middel? (kvalitet) •Kampanjen er middelet •Kunnskap, holdninger og handlinger er formålet (Dozier & Ehling 1992)

Hva kampanjer kan oppnå •Gi kunnskap til en utvalgt målgruppe •Sette tema/debatter på agendaen (Dozier & Ehling 1992)

Hva kampanjer ikke kan oppnå Sterke forandringer i folks handlinger og vaner Effekter: • Budskap • Kunnskap • Holdninger • Handlinger 0,40 * 0,50 * 0,20 * 0,10 = 0,0004 = 1/2500 (Dozier & Ehling 1992)

Definere målgruppen •Geografisk •Demografisk: alder, kjønn, utdannelse •Psykografisk/livsstil •Innflytelse (åpenlyste og skjulte) •Posisjon: leger, jurister, lærere, finansanalytikere, journalister

Definere målgruppen (forts.) •Omdømme: hvordan beskrevet av omgivelsene i forhold til kunnskap og innflytelse •Medlemskap i organisasjoner •Rolle i beslutningsprosesser (Dozier & Ehling 1992)

Den symmetriske modellen •Mer effektiv •Ønsker også å påvirke ledelsen i organisasjonen •Partene skal nærme seg hverandre •Påvirke både organisasjonen og sine kunder (Dozier & Ehling 1992)

Unngå missforståelser Undersøk •organisasjonens syn •publikums syn •hva organisasjonen tror at publikum mener •hva publikum tror at organisasjonen står for (Dozier & Ehling 1992)

Fokusgrupper •gruppeintervjuer (6-12 deltagere) •ordstyrer •bruker intervjuguide •skaper debatt og refleksjon •kan avklare usikkerhet og utvikle nye hypoteser

Utfordringer •Rammen rundt intervjuet •Sin egen person og reaksjoner •Presentasjon av intervjuet og spørsmålene •Type spørsmål •Ikke (for) ledende spørsmål •Velge ut like personer, som kan forstå hverandre •Velge ut ulike personer, for å skape debatt •Svar kan bli undertrykt

Surveys – kvantitativ metode •Effektiv metode for å undersøke store mengder data (mennesker, begivenheter, hendelser) •Brukes ofte i sammenheng med kvalitative undersøkelser •Bygger på en positivistisk tradisjon: får sikre svar •Telle antall med bestemte egenskaper

Spørreskjema •Et spørsmål av gangen •Presisjon, forklar hva du er ute etter •Ikke (for) ledende spørsmål •Ikke for kompliserte spørsmål •Ikke for mange spørsmål •Gjensidig utelukkende svarmuligheter

Spørreskjema (forts.) •Mest mulig uttømmende svarmuligheter •Gi muligheter for ”Vet ikke”, ved vanskelige spørsmål •Test det på noen få respondenter

Utfordringer •Respondentene svarer det de tror er forventet •Respondentene gir svar som kan være med på å bekrefte et ønsket selvbilde •Forholdet mellom enheter, respondenter og populasjon •Bortfallsanalyse: sammenligne antall i populasjonen, bruttoutvalg og nettoutvalg for kjente kategorier (for eksempel kjønn og alder)

Problemer •ikke bare én, men flere publikumsgrupper •allmennhetens holdninger er ikke summen av individuelle holdninger •holdninger kan ikke fristilles fra den prosessen som den skapes i (jf. etiske valg) •holdningene kan ikke forstås utenfor konteksten de er skapt

Analyse av meningsinnholdet Fokus: Hva som blir sagt •Helhet: sentrale tema •Koding, finne begreper og kategorier •Kondensering: redusere datamateriale •Sammenfatning: beskrive datamaterialet ved hjelp av kodeordene •Stemmer sammenfatningen overens med helheten?

Beretningsanalyse Fokus: forløpet i fortellingen (narrativer) •for å forstå hvordan medlemmene i gruppen organiserer sin forståelse av verden •ser ikke etter meningsinnholdet •ser etter gjentagende mønstre •ser etter hva som det blir lagt vekt på

Meningsskapende kampanjer •Åpen for uenighet •Velmenende intensjoner kan misforstås eller være uinteressante •Utfordre ekspertkunnskap (Dervin & Frenette 2001)

Sikre en reel dialog •I forundersøkelsen •Utviklingen •Implementeringen •definisjoner •målsetninger •mandat •argumentasjon (Dervin & Frenette 2001)

Å gi mening til budskapet •Undersøke/få frem hvordan folk tolker og gir mening til sin egen livssituasjon •Fra organisasjonens målsetning med kampanjen til folks målsetninger •Må ta hensyn til individuelle/unike kontekster (Dervin & Frenette 2001)

Målsetning •Forståelse •Identifisering •Relevant kontekst •Relevant for deres liv •Respekt Meningsskapende (Dervin & Frenette 2001)

Bruk av interaktive medier •dialogisk •bygger ned den psykologiske avstanden (Lieberman 2001) •konstruktør eller respondør? •dialogiske eller monologiske samtaler/interaktivitet?

”Hver eneste sigarett skader deg” •Januar 2003 •Målgruppe: alle som røyker •Virkemiddel: frykt •Resultat: nedgang på tre prosent i andelen dagligrøykere år (ikke signifikant)

Ny kampanje i høst •Målgruppe: ungdom •Virkemiddel: avsløre tobakksindustrien •Benyttet med hell i USA: sterk nedgang

Fokusgrupper og intervjuer •45 ungdommer i tre grupper Emosjonelle reaksjoner? •Ikke sterke reaksjoner •3 mer enn 2 mer enn 1

Relevans •Film 1 (løgner) minst relevant og minst tydelig •Film 3 (tredje verden) det beste og tydeligste budskapet •”Hvem er målgruppen?” –Film 1: Middelaldrende –Film 2: foreldre –Film 3: unge (litt eldre)

Konklusjon ”Sammenhengen mellom skaping av skyldfølelse og at budskapet får røykerne til lå tenke grundigere gjennom sin egen røyking, tyder på at ungdommene mener at økt skyldfølelse vil virke som en viktig drivkraft for å slutte å røyke” (Rise 11:2003)

Svakhet med kampanjen •viser ikke noen alternativ identitet •forholdet mellom tobakkindustrien til egen røyking

Omnibusundersøkelse •78 prosent har sett kampanjen (96 prosent i den forrige) •48 prosent: ”mer kunnskap om tobakk”

Oppsummert Tobakkskampanjen i mediene  Kampanjen setter dagsorden  Mediesamarbeidet er vellykket  Mediene er på kampanjens side  Budskapene er godt funderte  Markante profiler gir dekning  Mediedekningen snakker ikke til ungdom

Journalistisk vinkling Tobakkskampanjen i mediene • Den balanserte omtalen øker kraftig - kampanjen oppfattes som mindre kontroversiell - skaper mindre engasjement • Positiv omtale går tilbake - men kjennetegnes fortsatt med aktivitet fra egne talspersoner og støttespillere • Langt mindre negativ omtale - meningsytringer svarer for nær halvparten av denne dekningen Positivt 42 % Nøytralt 51 % Negativt 7 % (66 %) (16 %) Negativ 7 % Positiv 42 % Nøytral