Koding i læreplanen og som en del av skolehverdagen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Høgskolen i Oslo IKT i naturfag Skedsmo 11. mars 2010 Tonje Hilde Giæver (memex.hio.no)
Advertisements

Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Studieforberedende utdanningsprogram
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Studie forberedende formgivingsfag
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
INFORMASJONSTEKNOLOGI
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Naturfagsenteret Naturfag i norsk utdanning Anders Isnes Danmarksbesøk april 2005.
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Vi ønsker å presentere Excel som verktøy.
Teknologi og forskningslære
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
NESODDEN VIDEREGÅENDE SKOLE - ERIK HEIER
Den digitale dimensjonen i fagplanen for matematikk i vgs
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Digital ferdigheter i alle fag
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Analyser en sakprosatekst
Vurdering av pedagogisk programvare
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
FANFICTION – KREATIV FRISKRIVING
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Borre ungdomsskole
Program Karrieresenteret i Vesterålen Arbeidsmarkedet Nettsteder til bruk i karriereveiledninga Muligheter i ungdomsskole og vgo til helt eller delvis.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Bærekraftig utvikling - forskerspiren
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
Valgfag på Kastellet skole
Fagdag på DH: Stilhistorie – vg1
Grunnleggende ferdigheter - ikke bare et ansvar for norsklæreren
Studiespesialisering med formgivingsfag
Jæger: Robuste og sikre systemer INF150 Programmering Kapittel 2: Problemløsning Kapittel 3.1 og 3.2.
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Vurdering av pedagogisk programvare i matematikk
Digitale hjelpemidler i matematikk Hva sier læreplanen – hva gjør vi?
LMS i en læringskontekst Svein Ove Lysne Høgskolen Stord/Haugesund
Digital kompetanse Presentasjon basert på essayet ”Den sjette kompetansen” Jostein Tvedte.
INTRO GRAMMATIKK A1A/B
Tiltakspakke og prosjektet ”Bedre vurderingspraksis”
Using To Teach English?. Background The value of authentic communication Practice, 2013: – Exchange – Present themselves – Get information about.
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
MATEMATIKK Åmot ungdomsskole Erfaringer -Vurdering -Karakterer -Ulike mål -Hva kan hjemmet bidra med? -Oppgave fra prøve i matematikk 8. trinn.
Kan teknologien hjelpe oss? Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold BCC Aug
Valgfag Hva kan jeg velge mellom på ÅUS?.  Fysiske aktiviteter Fysiske aktiviteter  Mål for opplæringen er at eleven skal kunne  delta i gruppeaktiviteter.
Valgfag Hva kan jeg velge mellom på ÅUS?.  Fysiske aktiviteter Fysiske aktiviteter  Mål for opplæringen er at eleven skal kunne  delta i gruppeaktiviteter.
Professor Guttorm Sindre Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap Programmering i Python.
Kom i gang med Python Pål Hellesnes SYSTEMUTVIKLER
Realfagskommunen Asker
Title: «How to use different tools and/or machines in the workshop»
Foreldremøte 8.klasse høsten 2017.
Studieleder Vibeke Bjarnø Fagansvarlig Aina Fossum
Engebråten tilbyr følgende valgfag på 10. trinn:
Digital kunst, kultur og kommunikasjon Arbeidskrav 2b, Hioa høst 2016 WORKSHOP: FOTOGRAFI I SOSIALE MEDIER Elisabeth og Anne Gro.
Godt grep – presentasjon
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik Siri Myhren Petersen
Revidert læreplan i engelsk
FORSKERSPIREN Skolelaboratoriet 9. mars 2007
Når virker 1:1 kommunikasjon? Miriam Gade Nicolaisen
Som ble fylt med programmering
Valgfaget design og redesign
Valfag og fordjupingsfag
Herdis Moldøen, prosjektleder Burningplatform.dk april 2019
Personene. Personene Flere historier… Makt og begjær Vekst og løsrivelse Etikk og moral Trekantdrama Systemkritikk Andre?
Utskrift av presentasjonen:

Koding i læreplanen og som en del av skolehverdagen Lektor, Allmennfag med spesiell studiekompetanse, full fordypning i matematikk, fysikk, kjemi samt tysk B-språk og fransk C-språk Siv.ing. fra UiT i kommunikasjon og mikroelektronikk Lærer i IKT-servicefag på Bleiker vgs Ikke programmerer!

Hva er programmering? Få en enhet til å utføre ønskede oppgaver Lage/utføre en algoritme Lage en oppskrift Problemløsing “Controlling complexity is the essence of computer programming.” Brian Kernigan

Hva er programmering? Musikk/komposisjon Regneark/Excel Powerpoint Dataspill «Most good programmers do programming not because they expect to get paid or get adulation by the public, but because it is fun to program.» Linus Torvalds

Hva er programmering? Lage og utvikle dataprogrammer Brukergrensesnitt Databehandling Visualisering “That’s the thing about people who think they hate computers.  What they really hate is lousy programmers.” Larry Niven Datamaskinen gjør akkurat det du forteller den at den skal gjøre. Alle feil et program gjør er i utgangspunktet resultatet av en menneskelig feil (ofte i form av feil i algoritmen).

Hvorfor lære programmering? Hvorfor lære å skrive skjønnlitterære tekster? Hvorfor lære å gå på skøyter? Hvorfor lære musikk? Hvorfor lære dans? Alle skal innom sentrale kompetanseområder i løpet av grunnopplæringen Alle skal ikke bli forfattere, idrettsutøvere, komponister, dansere eller programmerere Grunnleggende forståelse for verden vi omgis av

Samarbeid med ungdomsskole IKT i grunnskolen SFO/Aktivitetsskole Kulturtimen Enkeltkurs Kodeklubber Samarbeid med ungdomsskole Fellesfag: Norsk Matematikk Engelsk Naturfag ??? Valgfag: Teknologi i praksis Programmering Alle fag har digitale ferdigheter som en del av fem grunnleggende ferdigheter Mulig å legge inn programmering i valgfaget Teknologi i praksis U-skoleelever kan undervise barn på lavere nivå og på SFO Det finnes ikke noe eget IT-fag for alle elever – verken som bruker eller skaper! IKT som fag eller IKT i fag

IKT i fag Matematikk Naturfag Engelsk Norsk Alle fag: hjemmeside som presentasjonsverktøy!

Eksempel: læreplanene i engelsk 1-2. årstrinn: bruke digitale ressurser i opplevelse av språket 3-4. årstrinn: bruke digitale ressurser og andre hjelpemidler i utforsking av språket 5-7. årstrinn: uttrykke seg på en kreativ måte inspirert av ulike typer engelskspråklige litterære tekster fra forskjellige kilder 8-10. årstrinn: bruke digitale verktøy og formkrav for informasjonsbehandling, tekstproduksjon og kommunikasjon samtale om og formidle aktuelle og faglige emner Vg1: tolke og bruke teknisk og matematisk informasjon i kommunikasjon

Eksempel: læreplanene i engelsk The problem about being a programmer: My mom said: «Honey, please og to the market and buy 1 bottle of milk. If they have eggs, bring 6. I came back with 6 bottles of milk. She said: «Why the hell did you buy 6 bottles of milk?» I said: «Because they had eggs!»

Eksempel: læreplanene i naturfag 3-4. årstrinn: bruke måleinstrumenter, systematisere data, vurdere om resultatene er rimelige, og presentere dem med eller uten digitale hjelpemidler 5-7. årstrinn: bruke digitale hjelpemidler til å registrere, bearbeide og publisere data fra eksperimentelt arbeid og feltarbeid 8-10. årstrinn: innhente og bearbeide naturfaglige data, gjøre beregninger og framstille resultater grafisk Vg1: bruke enkle datasimuleringer eller animasjoner for å illustrere og forklare naturfaglige fenomener og teste hypoteser 3-4. HTML 5-7. Arduino/Lego Mindstorms

IKT som fag: Teknologi i praksis Ellingsrud-Bakås Bjørnsletta Asker-skolene Hundsund

IKT som fag: Teknologi i praksis Mål for opplæringa er at eleven skal kunne undersøkje teknologiske produkt og dei vala som er gjorde med omsyn til bruk, tekniske løysingar, funksjonalitet og design studere ferdige programmer/nettsider, kildekode og kodeeksempler og finne ut hva slags funksjoner som er brukt være i stand til å “lese” kildekode - dvs. forstå hva et program gjør bare ut fra kildekoden demonstrere riktig bruk av utvalde verktøy kunne bruke hensiktsmessige editorer tilpasset valgt programmeringsspråk vurdere teknologiske produkt ut frå brukartilpassing, HMS-krav og miljøtilpassing se på usability på forskjellige programmer, hjemmesider etc

IKT som fag: Teknologi i praksis Mål for opplæringa er at eleven skal kunne utvikle ein realistisk kravspesifikasjon for eit teknologisk produkt og beskrive kva behov produktet skal dekkje lage et flytskjema/plan for et dataprogram som har et definert mål spesifisere hva som skal være på hjemmesiden, og lage en skisse på hvordan det skal se ut framstille produktet med eigna materiale, komponentar, og funksjonelle teknologiske løysingar lage et et program eller en hjemmeside bruke kunnskap om andre produkt i arbeidet med eige produkt bruke kodeeksempler og låne kodesnutter fra andre programmer/hjemmesider, for å få eget produkt til å bli best mulig.

IKT som fag: Teknologi i praksis Mål for opplæringa er at eleven skal kunne teste eigne produkt og foreslå moglege forbetringar kompilere kode og kjøre programmet, eller åpne hjemmesiden og bruke den kompilatoren vil rapportere feil som må rettes, hjemmesiden vil ikke vises riktig vurdere behov for ekstra funksjonalitet og/eller forbedret grafisk design

IKT i videregående skole Informasjonsteknologi 1 og 2 Elektro/dataelektroniker IKT-servicefag IKT-fag

Informasjonsteknologi 1 og 2 Koding er sentralt fagområde Svært gode læreplaner Middels lærebøker Gode lærere Nye læreplaner i Storbritannia likner i svært stor grad

Elektro/dataelektroniker Koding er ikke sentralt fagområde Avhengig av gode lærere Programmering av PLS Spesielt interessert

IKT-servicefag Koding er ikke sentralt fagområde Avhengig av interesserte lærere Informasjonsteknologi Praksis i bedrift

NB: Faget er søkt om, men søknaden er under behandling! Nytt: IKT-fag Koding er sentralt fagområde Lånt svært gode læreplaner Gode lærebøker? Gode lærere??? NB: Faget er søkt om, men søknaden er under behandling!

Fra barnehage til post.doc.

eller post.doc. til barnehage? Næringslivet Universitet/ høgskole Videregående skole Ungdomsskole Barneskole Barnehage??? Etter læreren, bør næringslivet bør være den viktigste bidragsyteren i opplæringen! Ikke minst i yrkesutdanning og på universitet/høgskole Lærere og skoleledere må tørre å slippe andre inn i klasserommet

Hva med fritiden? Næringslivet Kodeklubber Datapartyer Sitte hjemme Kamerater Næringslivet Naivt å tro at alle barn får programmering som en del av skolen Trenger endringer i læreplanene Skjer ting i kulissene IKT-faget er en begynnelse, men ikke slutten. Personer i næringslivet må engasjere seg.

Takk for oppmerksomheten