Skriftspråkstimulering og barnelyrikk

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fonologi.
Advertisements

BARNS SPRÅKUTVIKLING Test deg selv!
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Fra ord til liv Mars 2011.
4 Bruk øynene riktig.
Foreldremøte i Aremark barnehage 22. Mai 2013 Sissel Marthinsen
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Bokanmeldelser..
Litterære virkemidler
Stimulere situasjonsuavhengig kommunikasjon i barnehagen
Foreldremøte for 2A, 7.mars Kl
Tekstutvikling.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Språkstimulering og barnelyrikk
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
Synger du sammen med meg
Roman- og novelleanalyse
Utviklingspsykologi - oversikt 6.februar 01
Fonologi.
Tekstmestring, leseutvikling og skrive- og lesevansker
Praksislærermøte GLSM-praksis
Om å skrive om litterære tekster
Forskjeller på tale og skrift
Presentasjon av spokus i HiØ-perspektiv
Tekstkompetanse og skriveutvikling
Om å skrive om litterære tekster
Bokpresentasjon Oslo.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Månedsbrev Smørblomst
Prosjekt og forskningsrapport
Tall og språksprell. Vi er jobber med tall og språksprell inne på gul. Dette er et verktøy for å jobbe bevisst med tall og språk i barnehagen. I Tall og.
Naturlig språk og gjenfinning
Skriftspråksutvikling Anne Høigårds kapittel 8 Fra toårsalderen med høytlesing Skriftspråksutviklinga følger Søderberghs firepunkts oppsett (4 prinsipper):
Essay er en skriftlig sjanger.
Forskningsrapporten: Sjekkliste (empirisk rapport)
jpg © Ellen Strand Logoped MNLL 2014.
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Litterære virkemidler
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
Sosial kompetanse Sosial kompetanse er kanskje det viktigste vi kan gi barna våre når de er små. Sosial kompetanse handler om å mestre samspill med andre.
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
RAPPORT saklig og informativ
Grunnleggende lese- og skriveopplæring LUB
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Fortellinger som metode.
Skriving i begynneropplæringa
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Fra kontekstavhengig til kontekstuavhengig språkbruk
Teorier om lesing LUB
Skrivepedagogikk POS som metode
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Månedsplan for Froskene Mai 2015
Språkstimulering i et sosiokulturelt perspektiv Etterutdanning, Sandefjord kommune Marit Skarbø Solem.
Å lære å lese og skrive.
Problemløsning.
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i Kunnskapsløftet Del 3: SPINT Svein Johansen, Rita Gjørven, Siri L Keller, Sonja Skjær ILS, UiO Utdanningsetaten.
Ingvild Aas Grove 1 Helhetlig språklæring v/ Ingvild Aas Grove innhold form bruk.
Om lyrikk. Hva er lyrikk? Lyrikken utnytter klangen og rytmen i språket. Lyrikk er beslekta med musikk: ordet lyrikk kommer fra «sang til lyrespill».
Lyrikk Ordet lyrikk kommer fra «lyre», som er et musikkinstrument.
For å støtte barnet sitt i leseutviklingen
Månedsbrev Småtroll Desember.
Periodeplan for Lekestua uke 9-17 Språkmiljø: Uttale, ordproduksjon og setningsproduksjon Hva er viktig for oss i Sommerly når vi fokuserer på TRAS.
FAGSAMLING for LÆRERE SOM UNDERVISER NYANKOMNE MINORITETSSPRÅKLIGE ELEVER PÅ 1. og 2. TRINN 26. september 2017.
Samarbeid Forslag til spørsmål -Hva er samarbeid, og hva er vitsen?
Kapittel 4 Sjangrer Del 3: Skjønnlitteratur, lyrisk diktning
Lyrikk og poetisk språk
Periodeplan for mai Barnehagen stengt! Vi går i tog
Å lære å lese og skrive Språkutvikling En objektiv ferdighet En individuell sak . Førstelektor Vigdis Alver HVL.
Utskrift av presentasjonen:

Skriftspråkstimulering og barnelyrikk Anne Fængsrud

Er du større enn deg selv Mauren Liten? Jeg? Langt ifra. Jeg er akkurat stor nok. Fyller meg selv helt På langs og på tvers Fra øverst til nederst. Er du større enn deg selv Kanskje?

Nå begynner vi! Først kom et lass med lisser et lass med lakrislisser og lakrismus, og røde brus, og sjokoladenisser!

Skriftspråkstimulering Læringsmål i dag Vi går gjennom opplegget for mandag og tirsdag Et barnedikt Hva kan vi gjøre med det? Skriftstimulering gjennom lek og muntlige aktiviteter Barnelyrikk – kort innføring

Språkfunksjonene Hva er en språkfunsjon? Poetisk språkfunkjson Den språklige utformingen skal legges merke til, f eks ordspill og tvetydighet, bildebruk, lydeffekter, klangeffekter, gjentagelser Når barn leker med språket, er det den poetiske språkfunkjsonen de bruker. Metaspråklig språkfunksjon Setter språket som fenomen i forgrunnen Tog/lokomotiv Hvorfor skriftspråkstimulering i barnehagen?

Språklig bevissthet I begynnelsen Ordene utfyller situasjonen Språk er noe man ureflektert fortolker sammen med andre Barnets oppmersomhet er rettet mot HVA ikke mot HVORDAN Barnet kan ikke gå utenfor språket og studere språket selv

Språklig bevissthet Hva er språk? Formsiden ved språket (Hagtvet 1992:142) Metaspråkligbevissthet (Høigård 1999:238) Hvorfor er metaspråklig bevissthet viktig?

Språklig bevissthet Fordel om barna er fonembevisste, dvs å kunne dele ord i de små fonemsegmentene, når den første lese- og skriveopplæringen tar til. Mye tyder på at det er språkbearbeiding på dette fonologiske området som er vanskelig for barn med lese- og skrivevansker Fordel at barn FØR den formelle begynneropplæringen forstår at det er en sammenhegn mellom språklyd (fonem) og bokstav (grafem)

Situasjonsuavhengig språk Tekstmestring Forutsetninger Bruke språket situasjonsavhengig Ta mottakerens perspektiv Greie seg uten dialogstøtte Bruke regler for tekstbinding De tidligste sjangrene Fortellingen, (spontan)sanger, rim/regler, vitsen

Metaspråklig bevissthet Fonologisk bevissthet Morfologiske bevissthet Bevissthet om stavelser Bevissthet om ord Semantisk bevissthet Syntaktisk bevissthet Tekstbevissthet Pragmatisk bevissthet

Lek med språket Fonologilek Stavelseslek Samantisk lek Tekstlek

Skriftspråkstimulering og lyrikk Rim og rytme Klang Lek språket Nonsens

Fortellingsstruktur Innledning – handling/midtdel – avslutning Eventyr – fortellingsskjema Fabeldyret Baltus Innledning – hvem handler det om? Hvor skjedde det? Når skjedde det? Handling – Hva skjedde…rekkefølge (hvorfor/hvordan) Avslutning – Hva skjedde til slutt?