LM 09 – Struktur og politikk Kurs ATV-VGO 24.25.3.2010.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Økt kvalitet som siktemål Forslag på veiledning til de 5 nye punktene på arbeidstid – i PBL – A området –
Grunnkurs B, EU-kurs 2 Ilsetra Kari Sollien.
Fylkesårsmøter 2013 Mental Helse. Vår visjon ”Alle mennesker skal ha en mulighet til å leve et liv basert på uavhengighet, selvstendighet og mestring”
Arbeidstid i kommunale barnehager
Årsmøter i lokallag Lederkurs Bodø Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s2 § 57 ÅRSMØTE LOKALLAG •57.1Årsmøtet er lokallagets høyeste myndighet.
Kurs hovedtillitsvalgte 8. – 9. mars Arbeidstidsordninger i barnehagen Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s2.
Kurs Utdanningsforbundet Halden Vann Landsmøte 2012 Kvalitet i utdanning. Hva dreier det seg om? Dagrun Lunsvoll.
Landsmøte Utdanningsforbundet Bergen. s2 Landsmøte •Saksliste •1. Konstituering •2. Valg •3. Organisasjon (struktur, kontingentfordeling, vedtekter mm)
Utdanningsforbundet Troms 9.mars 2010, Aktuelle saker Solveig Eldegard, sentralstyret.
11. desember 2013 Opplæring for tillitsvalgte – Aktuelt fra klubbene Oppfølging av saker fra klubbmøtereferatene – – Pause
Aktuelle saker for lokallagsledere Kurs for htv/lll, Tromsø 8. og 9. mars 2010.
Oppsigelse - virksomhetens forhold
Tillitsvalgtsamling 17. Mars Kontaktlærer i 1. klasse ”Superpedagogen”
ATB kurs 14. oktober Ingeniørenes Hus Ingvild Aga
Storkurs Utdanningsforbundet Halden 10. Nov 2011 Reidun Hansen.
Tariffkurs 22. – 23. mars 2012 Fra overordnet politikk til resultat - veien mot lokale forhandlinger.
IVARETAKELSE AV LEDERMEDLEMMER Lokallagsleder- og Htv-samling.
Ny struktur på lokallagsnivå Eksempel fra Utdanningsforbundet Rana.
UTDANNINGSFORBUNDET FINNMARK/FINNMÁRKKU OAHPPOLIHTTU s2.
Pensjonistene i Utdanningsforbundet Hamar, 6. april, 2011.
Implementering av ny struktur - på vei mot lokallagsårsmøter i 2011 og fylkesårsmøtet 2012 Februar 2011.
Kurs Reg. Nord Landsmøtet 2009
SFS 2201 Særavtale for barnehager, sfo, skoler, familiebarnehager
Bø i Telemark Solveig Eldegard Landsmøtevedtak om vaksenopplæringa LM november 2012.
Undervisningspersonalet i kommunal og fylkeskommunal grunnopplæring
Lærerprofesjonens etiske plattform
Lærerprofesjonens etiske plattform – veien videre
Arbeidstid for undervisningspersonalet i skolen KURS ATV-VGO , Rica Grand, Tromsø Kurs ATV-VGO 30-aug 2011, Tromsø.
Tilsettinger Utdanningsforbundet sin politikk Utdanningsforbundet Akershus Januar Kent Inge Waaler.
Aktuelt Karmøy, 6. desember 2011 Eva Sirevåg Sæstad.
Lærerprofesjonens etiske plattform
Veiene videre for Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
Lærerprofesjonens etiske plattform
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Økonomi Informasjon som grunnlag for uravstemning juni 2014 Kap 4b
LÆRERPROFESJONENS ETISKE PLATTFORM
SFS Nytt pkt. 3.2 og videre prosess
8. desember 2011 Aktuelt fra Utdanningsforbundet Grimstad Aktuelt fra klubbene Årsmøte 2012 Trekking av Medlemsaksjonen Bruk av ufaglærte som.
MEDBESTEMMELSE OG ROLLEN SOM TILLITSVALGT PÅ ARBEIDSPLASSEN
Arbeidsplasstillitsvalgtes rolle i budsjettarbeidet Utdanningsforbundet Trondheim februar 2012 Paul Erik Karlsen.
Siren Risti, nestleder seksjon barnehage, Utdanningsforbundet Bergen
Ny organisasjonsstruktur - implementering Kurs hovedtillitsvalgte 8. – 9. mars 2010.
Bergenskurset 2012, Voss Anders Pedersen, leder av Utvalg for grunnskole Utvalg for grunnskole Verving.
Viktigst seier for Udf Beholde fleksibilitet IKKE ble økt tilstedeværelse ”Ikke ett minutt mer”…. 
Om organisasjonen Modul 2, nye tillitsvalde, Utdanningsforbundet Hordaland 2014.
Nettverk grunnskole Utdanningsforbundet Bergen November 2011.
Medbestemmelse på arbeidsplassen
Arbeidstid – Bakgrunn-status-fremtid AT-samling Utdanningsforbundet Bergen juni 2013.
SI DIN MENING OM LØNNSOPPGJØRET! TARIFFPERIODEN DM
Tariff 2014, Årsmøter og litt annet moro.
Handlingsplan Utdanningsforbundet Karmøy.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Grete Monsen Evaluering av ledelsesmodell i bergensskolen.
Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
KURS FOR NYE TILLITSVALGTE
Bergenskurset 2013, Øystese Anders Pedersen, leder av Utvalg for grunnskole Utvalg for grunnskole Verving.
Kurs for ATV 3. Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s2 Landsmøte 2009: ny organisasjonsstruktur. Medfører endringer i : –Kvoteringssystemet –Medlemsinndeling.
UDF som lederorganisasjon Tore Fjørtoft Sentralstyremedlem Leder av Sentralt Lederråd Ledersamling UDF Nord-Trøndelag Scandic Hell Værnes 20.Mars 2015.
Aktuelle saker i et lederperspektiv Vinter Forutsetninger Å ha minst èn lederrepresentant i alle styrer, fra lokalt til sentralt nivå Alle lokallag.
Om lokallaget og skoleringstilbudet til arbeidsplasstillitsvalgte Skolering av nye tillitsvalgte Lokal introduksjon Utdanningsforbundet Bergen 2014.
Leder Steffen Handal G Oslo 1. nestleder Terje Skyvulstad VGO Østfold 2. nestleder Hege Valås BHG Sør-Trøndelag Medlem Kolbjørg Ødegaard G Møre og Romsdal.
NLS Lederforum, september, Reykjavik Profesjonsetikk.
Verdiar og prinsipp for Utdanningsforbundet (LM2009) Morgendagens barnehage og skole – visjonsdelen (LM2009) Utdanningsforbundets politikk og innsatsområder.
Vedtekter kommunenivået Lokallag i Finnmark. Vedtektene  § 55 LOKALLAG  55.1 Utdanningsforbundet er inndelt i lokallag – ett i hver kommune.  55.2.
Delegasjonen fra Telemark: 8 av 180 delegater Landsmøtet = 180 delegater + 13 fra sentralstyret = 193.
Organisasjonsmessig behandling. Tariff 2016 Hva blir det viktigste for Utdanningsforbundet i vårens hovedoppgjør? Tariff 2016s2.
Seksjonskonferansene
Fra kunnskap til handling
Utskrift av presentasjonen:

LM 09 – Struktur og politikk Kurs ATV-VGO

Prinsipielle endringer som er gjennomgående og gjelder hele organisasjonen •En omlegging fra seksjoner til medlemsgrupper – kategorisert etter arbeidsplasstilhørighet. •§ 11 MEDLEMSGRUPPER Medlemmer skal så langt det er naturlig tilhøre én av følgende medlemsgrupper:  barnehage  grunnskole  videregående opplæring/fagskole  høgskole og universitet  faglig og administrativt støttesystem Ny org struktur. LM 09. Fylkesinfo 3/2010s2

Valg •Alle valg på årsmøter og landsmøte skal heretter foregå i plenum. Særmøter med særmøtevalg var knyttet til seksjonssystemet som nå er forlatt. •Systemet med seksjonsstyrer som vedtektsfestet rådsorgan er erstattet med andre mulige rådsstrukturer. De årsmøtene som valgte en struktur med seksjonsstyrer kommer inn under en overgangsordning. •Landsmøtet endret kvoteringsregelen slik at den nå i større grad handler om hvilke medlemsgrupper som skal være representert i styrene, men ikke hvor mange fra hver. Regelen varierer noe mellom organisasjonsnivåene. Ny org struktur. LM 09. Fylkesinfo 3/2010s3

§ 15 KVOTERING 15.2 Ingen medlemsgruppe skal alene kunne ha mer enn 50 % av medlemmene i et besluttende fellesorgan på fylkesnivå og over dette. •De fem medlemsgruppene skal være representert i sentralstyret. Det skal være minst én lederrepresentant i sentralstyret. •Medlemsgruppene barnehage, grunnskole og videregående opplæring / fagskole skal være representert i fylkesstyret. Medlemsgruppene høgskole og universitet og faglig og administrativt støttesystem skal til vanlig være representert i fylkesstyret. Det skal være minst én lederrepresentant i fylkesstyret. •Lokallagsstyret skal settes sammen med en rimelig representasjon fra de ulike medlems­gruppene og minst én lederrepre­sentant. Ny org struktur. LM 09. Fylkesinfo 3/2010s4

Organisasjonsstrukturen på fylkesnivået •§ 47 STRUKTUR PÅ FYLKESPLAN, (47.2) •Fylkesstyret har inntil 13 medlemmer [NOTE 30]. Dette tallet omfatter leder, nestleder og det antall styremedlemmer årsmøtet bestemmer. •Dette tallet omfatter til vanlig også én tillitsvalgt etter kommunal hovedavtale. Denne skal ha fulle rettigheter. Jf. for øvrig § •I tillegg velges minst tre varamedlemmer i prioritert rekkefølge. Samtlige valg på årsmøtet gjøres etter gjeldende kvoteringsregler, jf. § 15. •NOTE 30 For Utdanningsforbundet Oslo: Fylkesstyret kan ha inntil 15 medlemmer. Ny org struktur. LM 09. Fylkesinfo 3/2010s5

Organisasjonsstrukturen i lokallagene § 61 LOKALLAGSSTYRE (61.2) •Lokallagsstyret har inntil ni medlemmer. Dette tallet omfatter leder, nestleder og det antall styremedlemmer årsmøtet bestemmer. •Lokallagsstyret skal settes sammen slik at det får en rimelig representasjon fra de ulike medlemsgruppene. Minst ett styremedlem skal være lederrepresentant. •Dette tallet omfatter til vanlig én tillitsvalgt etter kommunal hovedavtale. Denne skal ha fulle rettigheter. Jf. for øvrig § •I tillegg velges minst tre varamedlemmer i prioritert rekkefølge. •NOTE Lokallag med mer enn 1000 medlemmer kan ha inntil 11 styremedlemmer. Ny org struktur. LM 09. Fylkesinfo 3/2010s6

Klubben § 69 KLUBBER I UTDANNINGSFORBUNDET, 69.3 •Der forholdene ligger til rette for det, og i alle klubber med minst 10 medlemmer, skal det til vanlig velges et klubbstyre, som ledes av den tillitsvalgte. Ny org struktur. LM 09. Fylkesinfo 3/2010s7

Lederorganisering •Landsmøtet vedtok at organisasjonsstrukturen skulle åpne for opprettelse av egne arenaer for det lederfaglige arbeidet, bl.a. ved at det opprettes et bredt sammensatt lederorgan på alle nivå i organisasjonen (styrere, rektorer, inspektører, avdelingsledere, administrative ledere osv.). •Organet skal ha rådgivende funksjon overfor de respektive styrer, og får betegnelsen lederråd. Lederrådet bør ha en slik størrelse at det ved behov lett kan deles mellom f.eks. skoleledelse og barnehageledelse. •I tillegg oppfordres det til å opprette lederforum der hovedtillitsvalgte kan møte leder­medlemmer med samme arbeidsgiver. Ny org struktur. LM 09. Fylkesinfo 3/2010s8

Voksenopplæring •Landsmøtet bestemte at tilhørigheten i medlemsgrupper for medlemmer i voksenopplæringen skulle vurderes i landsmøteperioden. •Representanter fra voksenopplæringen skal delta i denne vurderingen. Ny org struktur. LM 09. Fylkesinfo 3/2010s9

Lokallag VGO/FYK •Seks fylkeslag har lokallag VGO/FYK. Landsmøtet vedtok at disse skulle fungere fram til •I tillegg ble det bestemt at sentralstyret skal oppnevne en arbeidsgruppe som skal vurdere ordningene de ulike fylkeslagene har etablert for å ivareta medlemmer og tillitsvalgte i videregående opplæring/fylkeskommunen. •Det skal videre utarbeides et opplegg som sikrer økonomi og forutsigbare møteplasser mellom hovedtillitsvalgte, arbeidsplasstillitsvalgte og medlemmer på dette området. Tillitsvalgte som berøres av dette skal delta i arbeidet. Arbeidet skal være avsluttet i god tid før fylkesårsmøtene i Ny org struktur. LM 09. Fylkesinfo 3/2010s10

Oppsummering 1.Den nye strukturen får umiddelbar virkning sentralt ( ). 2.Den nye strukturen skal implementeres i fylkeslagene fra , med mindre det er enighet i fylkeslaget om å starte dette arbeidet før den tid. 3.Eventuell ny organisasjonsstruktur skal kunne vedtas på lokallagenes årsmøter i 2010 og implementeres fra For lokallag med toårig årsmøtesyklus og som gjennomførte årsmøte i 2009, vil dette være aktuelt fra Lokallagsårsmøtene oppfordres til å realisere landsmøtets oppfordring om å opprette lederforum der hovedtillitsvalgte møter ledermedlemmene fra samme avtaleområde. 5.Det oppfordres til å opprette lederråd på alle nivå i organisasjonen. Ny org struktur. LM 09. Fylkesinfo 3/2010s11

Politisk arbeid i Utdanningsforbundet •Overorda mål i landsmøtevedtakene •Konkretisert av sentralstyret •Utfordring: Hvordan få til de gode prosessene lokalt og på fylkesplan som bygger på de sentrale prioriteringene uten at dette blir et skinndemokrati?

Fokus på fire områder i perioden •Attraktive arbeidsplasser med gode lønns- og arbeidsvilkår •Profesjonelle yrkesutøvere •Kvalitet i utdanninga •Sterk og solidarisk fagforening og samfunnsaktør

Prioriteringer i lønns- og arb.vilkår •Vektlegge likelønn og mindrelønnsutvikling •Arbeide for en god ny hovedavtale med tilhørende fellesskolering •Utvikle gode lønns-og arbeidsvilkår som understøtter en yrkeslang profesjonskvalifisering

Prioriteringer profesjonelle yrkesutøvere •Styrke den yrkeslange profesjonskvalifiseringa gjennom gode systemer og kvalitetsutvikling •Utvikle yrkesetiske retningslinjer •Sikre tilstrekkelig tid og handlingsrom i yrkesrollen

Prioriteringer Kvalitet i utdanninga •Arbeide for økt vektlegging av pedagogisk ledelse og tid til kjerneoppgaver •Arbeide for at barnehagefaglig og skolefaglig kompetanse styrkes på kommunalt/fylkeskommunalt nivå •Øke pedagogtettheten i barnehagen

Prioritering fagforeningsarbeid •Styrke arbeidet med alliansepartnere nasjonalt og internasjonalt •Arbeide for ei god tillitsvalgtopplæring for å kunne påvirke lokalt, nasjonalt og internasjonalt •Bygge profesjonsbevisstheten sterkere inn i fagforeningsbevisstheten og rollen som samfunnsaktør •Vedtak LM 09, se:

Morgendagens barnehage og skole •Dokumentet delt i to deler: Del 1: Visjoner Del 2: Profesjon og lønns- og arbeidsforhold Her synliggjøres bl.a.: •Vårt samfunnsmandat som profesjon •Kampen mot lokal lønn •Krav til nasjonal styring •Krav til rammeverk og godt arbeidsmiljø •Profesjonsidealer •Lønns- og forhandlingssystemer Regionskurs 2010s18

Virkeliggjøring av morgendagens barnehage og skole Fra innledninga… Vår profesjon har ansvar for å virkeliggjøre morgendagens barnehage og skole. Utdanning har verdi i seg selv og gir alle barn, unge og voksne mulighet for deltakelse i samfunnslivet. Hver førskolelærer og lærer har rett og plikt til å skape en praksis som åpner for dette i sine barne- og elevgrupper. Regionskurs 2010s19

Morgendagens… Gode rammevilkår og godt arbeidsmiljø. Innsatsområder i LM-perioden: •Utdanningsforbundet vil arbeide for sentrale arbeidstidsordninger som gir rom for profesjonell yrkesutøvelse for alle medlemmer og som sikrer vern mot for høy arbeidsbelastning. • Utdanningsforbundet krever sentrale, kollektive arbeidstidsavtaler for førskolelærere i barnehagen som sikrer tid til eget for- og etterarbeid, tid med barna og tid til refleksjon og samarbeid. • Utdanningsforbundet vil arbeide for at lederne får avsatt tilstrekkelig tid til pedagogiske lederoppgaver og for at tilstrekkelige støttefunksjoner kommer på plass. • Utdanningsforbundet vil arbeide for en sentral avtale som sikrer tid til forskning for faglig-vitenskaplig tilsatte i høyere utdanning. • Utdanningsforbundet vil arbeide for et inkluderende arbeidsliv med særlig vekt på helsefremmende arbeidsplasser, redusert sykefravær og færre uføre. • Utdanningsforbundet vil arbeide for en god livsfaseorientert personalpolitikk. Regionskurs 2010s20

Morgendagens… •Innsatsområder i landsmøteperioden: Lønnspolitikk •Utdanningsforbundet vil arbeide for høyere lønnsnivå og god lønnsutvikling for medlemmene. Et viktig element i dette arbeidet vil være å skape større forståelse for utdanningssektorens bidrag til verdiskapingen i samfunnet gjennom vår egen profesjonsutøvelse. • Utdanningsforbundet krever at mindrelønnsutviklingen i skoleverket blir snudd og at lønnstapet blir kompensert. • Utdanningsforbundet vil arbeide for likelønn mellom kvinnedominerte og mannsdominerte yrkesgrupper med samme eller likeverdig utdanning, kompetanse og ansvar. Lønnsnivået for arbeidstakere med høyere utdanning i offentlig sektor skal samsvare med lønnsnivået for arbeidstakere med høyere utdanning i privat sektor. • Utdanningsforbundet vil arbeide for å sikre det eksisterende kompetanselønnssystemet for lærere i skolen, og et kompetanselønnssystem bygget på de samme prinsipper må utvikles for førskolelærere i barnehagen. I tillegg vil Utdanningsforbundet arbeide for å utvikle faglige karrierestillinger på alle nivåer i utdanningssystemet, som gir lønnsmessig uttelling for utdanning, kompetanse og utvidet ansvar. • Utdanningsforbundet vil forsvare dagens ytelsesbaserte bruttopensjonsordninger og vil motarbeide en svekking av dagens uførepensjon. Regionskurs 2010s21

Morgendagens… Profesjonell yrkesutøvelse og En forankret kunnskapsplattform. Innsatsområder i LM- perioden: Utdanningsforbundet vil: • videreutvikle og tydeliggjøre profesjonens kunnskapsplattform gjennom nært samarbeid med forskningsfeltet, ved å påvirke bruken av forskningsmidler og gjennom utvikling og formidling av ny kunnskap. • arbeide for at medlemmer tar del i profesjonens kunnskapsutvikling gjennom deltakelse i forsknings- og utviklingsprosjekter og ved at flere i praksisfeltet tar doktorgradsutdanning eller tilsvarende. • avsette og disponere midler til forskning slik at vi kan initiere og finansiere profesjonsrettede forskningsprosjekter. Regionskurs 2010s22