Bruke 27 millioner fornuftig

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Informasjonssøking E-tidsskrifter E-bøker
Advertisements

SMED8005 Communication of Science/Forskningsformidling 02. juni 2009
Forskning og utvikling Hva bidrar biblioteket med?
Ørjan Persen Bergen Offentlige Bibliotek E-bøker og formidling på nett - erfaringer fra Bergen Off. Bibliotek.
Orden i eget hus åpner nye dører Viola Kuldvere Mari Lundevall
Biblioteket som læringsarena i et eBorgersamfunn
UBs ledelse, desember 2007 UB: veien videre Presentert av assisterende bibliotekdirektør på vegne av UBs ledergruppe.
Biblioteket som støtte for forskning og utdanning Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
BIBSYS Brage. BIBSYS Brage – kort fortalt BIBSYS Brage gjør det lett å publisere og formidle institusjonens forsknings- og studentarbeider. Hver institusjon.
Tjenester ved Universitetsbiblioteket UBMBs websider: • Via Det elektroniske bibliotek har ansatte og studenter tilgang til en rekke elektroniske informasjonsressurser.
Samarbeid for suksess - universitetssykehusfunksjonen Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Strategi og politikk for utvikling av det digitale fag- og forskningsbibliotek ved egen institusjon av Lars Egeland, Høgskolen i Vestfold Innledning på.
Integrering av informasjonskompetanse i undervisningen ved UiB Utdanningsavdelingen og Utdanningsutvalgets engasjement i UBs arbeid med Informasjonskompetanse.
HR satsing og oppfølging av Charter og Code Orientering for Universitetsstyret 2. mars 2010 HR-direktør Anita Sandberg.
Tilstandsrapport: Hvem er brukerne og hva trenger de? Bidrar uio.no til å oppnå UiOs strategiske mål?
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Søking og referansehåndtering Rurik Greenall universitetsbibliotekar Universitetsbiblioteket i Trondheim.
Prosjekt Kompetansebygging 2.0 Våren 2010
Jan Ove Rein, Katrine Aronsen NTNU Medisinsk bibliotek Juni 2013
eHelseopplæring i sykepleierutdanningen – et stebarn?
BIs bibliotekmodell ved bibliotekdirektør Dagmar Langeggen Åpning biblioteket ved BI Trondheim, 11. november 2008.
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
Om UiO Studier Studentliv Forskning For ansatte IT-tjenester Oppslagstavle Bibliotek EnglishOm UiOStudierStudentlivForskningFor ansatteIT-tjenesterOppslagstavleBibliotekEnglish.
2004 Samarbeid med IFE – relevante institutter Senter for materialvitenskap og nanoteknologi (SMN) Fysisk institutt Kjemisk Institutt Matematisk institutt.
Dagens læringsmiljø – utfordringer i forhold til kvalitetsreformens krav.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
Praktisk samarbeid mellom bibliotek og undervisningsmiljø Universitetslektor Rune Jensen Falch Førstebibliotekar Maria-Carme Torras i Calvo.
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Faglig informasjonssøking for protokollstudenter (IIC/IID)
Helsebiblioteket.no ”...og bedre skal det bli!” 9. oktober 2006, Grete Strand.
Statsbudsjettet 2010 Avdelingsdirektør Joar Nybo 19. oktober 2009.
HiO HiAk Prosessen. Litt historikk September 2008: Styrene ved begge institusjoner vedtar å ”utrede og klargjøre ulike sider ved at HiO og HiAk går sammen.
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
ECAR Study of Undergraduate Students and Information Technology, 2013 Educause Center for Analysis and Research.
Skolebesøk Presentasjon for HFs studieråd 31. mars 2011.
UiO – Forskningsadministrativ avdeling FRIDA som felles forskningsdokumentasjonssystem for universiteter og helseforetak ? - Rapportering av vit.
Arne Jakobsson. Universitetsbiblioteket i Oslo, Bibliotek for medisin og helsefag Open Access Journals Arne Jakobsson Universitetsbiblioteket i Oslo Bibliotek.
Emneord som bindeledd mellom biblioteket og eksterne tjenester Realfagsbiblioteket.
Pakket og klart Boktransporttjeneste for fjernlån i Norge
Oppfølging av studenter ved HF: Hvor står vi og hvor går vi? Gro Bjørnerud Mo, studiedekan Studiekomiteen
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Interaksjonsskisser BI.no. SEKSJONSSIDER (inkl. Bibliotek) “widescreen”-løsning.
Christine Mohn PSY 1000 Våren 2005 Christine Mohn
Oppgave- og rolledeling mellom instituttleder og kontorsjef Sett i en instituttleders perspektiv (Jarl Giske, BIO)
Fram i lyset, tydeleg Åpen publisering Fagfellevurdering Forskningsformidling MiST oktober 2014 Randi Tyse Eriksen NTNU Universitetsbiblioteket.
Samveiledning, cotutelle, utveksling eller fellesprogram: Hva vil vi egentlig med mobilitet på ph.d.- nivået? Internasjonaliseringskonferansen Anna.
Eksternt finansiert internvirksomhet Erfaringer og betrakninger ved Det matematisk naturvitenskapelige fakultet Temamøte universitetsstyret D.L.
ALT ER PÅ NETTET..... OG HVAD KOMMER DET MIG VED???
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
NTNU Kompetanse i skolen KOMPiS Dag Atle Lysne Faglig leder.
Faculty of mathematics and natural sciences Master education in ”offshore technology” in the Oslo region Anders Elverhøi Forskningsdekanus MNF.
IHR – Studier EVU -ISP Bakgrunn for IHR Strategisk plan: “Universitetet i Oslo skal forvalte sine samlede ressurser offensivt, slik at de bidrar.
On your smartphone, please either locate and bookmark in your browser orhttp://kahoot.it download the Kahoot-app from your app shop (Google.
EVU på UiO Etter- og videreutdanning av lærere som ‘case’ Utdanningskomiteen 25. januar 2016 Eli Ottesen.
Introduksjonskurs høst 2016 Studentbiblioteket Sophus Bugge Biblioteket for bachelorstudentene på Det humanistiske fakultet.
STYLE seminar 4. mars Strategi 2020: UiO skal tilby landets beste lærerutdanning og øke rekrutteringen av gode studenter innenfor realfag (s.8).
On your smartphone, please either download the Kahoot-app from your app shop (Google play, App-store,...) or locate and bookmark in your.
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Senter for læring og utdanning
Det integrerte universitetssykehuset
NTNUs organisasjon NTNUs organisasjon.
Gro Enerstvedt Smenes, seksjonssjef studier
1. Byuniversitet På Universitetet i Bergen er det for tiden 14 500 studenter. Det er et mellomstort universitet i europeisk forstand og er inndelt i 6.
Tjenester som er tilgjengelig når studentene ønsker det
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
Forskningsstøtte ved UBA
PhD kandidat og Post Doc i matematiske fag
Betydningen av tidlig og langsiktig forankring i institusjonenes ledelse Finn-Eirik Johansen, visedekan for forskning, Det matematisk-naturvitenskapelige.
Informasjonsmøte for italiensk (bachelor og årsenhet)
Utskrift av presentasjonen:

Bruke 27 millioner fornuftig Synliggjøre bibliotekets tilbud og konkrete bidrag til student- og forsker-hverdagen Organisere bibliotekpersonalet slik at vi gir god veiledning og relevante tjenester på en effetiv måte Vår målsetting er ikke å bekjempe keiser Zurg. Vi er på vei - om ikke til sektor 12 – så til evigeten og forbi??? I motsetning til Buzz er vi ganske realistiske til hva vi er og ikke er – kanskje?? Oppfattes som en merverdi for fakultetet http://www.flickr.com/photos/thomashawk/373249714

UMN

Ca 27 hoder fordelt på 10 skranker fra Tøyen til Forskningsparken Hvem er vi? Ca 27 hoder fordelt på 10 skranker fra Tøyen til Forskningsparken universitetsbibliotekarer, kontorstøttepersoner, bibliotekarer (filatelister, innflyttere, forfattere, kickboksere, bestefedre, bokelskere, kvedere, kryssordløsere, afp-ere, småbarnsforeldre, malere, deltidsansatte, harpespillere…osv) Gått ned med 16 årsverk de siste 10 årene

Hvem er vi? Blått – organisatoriske nivåer Grønt – operative store bibliotek Orange - læringssentre Gult – operative mindre bibliotek

Hva trenger forskere og studenter – og hva vet vi om det?

Hva trenger forskere og studenter – og hva vet vi om det? S.R. Ranganathan : Five laws of librarianship. Books are for use. Every reader his [or her] book. Every book its reader. Save the time of the User. The library is a growing organism. Tiltak UBO/UMN LibQual Post LibQual : konkret bruk av kilder Brukertesting av nettsider Dialog på instituttnivå Dialog på forskergruppenivå : også web Dialog studentrepresentanter Klikkere som ”ice breaker” UMNs forskningsdag En stammende universitetslærer i matematikk som ved en slags feiltakelse ble leder av univ.bibl i Madras i 1924. Colon fasettert klassifikasjonsstystem [[personality]] ; [[matter]] or property : [[energy]] . [[space]] ' [[time]] Vi har hatt en stor og noen små undersøkelser av bruk av biblioteket

Hva trenger forskere og studenter – og hva vet vi om det? FullText@UBO Fortsatt utlån av bøker – også på UMN

Hva trenger forskere og studenter – og hva vet vi om det? eRessurser ved UiO pr mai 2010 Over 75% av mediebudsjettet (53 mill) Politikk: ”fixed price – unlimited use – perpetual ownership” Beholdning eBøker 205000 Sentrale innkjøp av pakker Det meste i Bibsys (gjenfinning ikke god nok) ePensum i pakkene??? Ja en del på høyere grad / lite på lavere grad (Springer Ja, Elsevier Nei)

Bruk av Springer ebøker jan-april Hva trenger forskere og studenter – og hva vet vi om det? Bruk av Springer ebøker jan-april 2 mill nedlastinger fra el artikler. E-bøker (fra Springer) ser ut til å være relativt populære.

Hva trenger forskere og studenter – og hva vet vi om det? Telling og observasjon: Vitenskapelig ansatte bruker det fysiske biblioteket og nettsidene våre lite. Finner alt de trenger via Google Sender PDF-filer seg imellom og til studenter Studenter trenger ikke biblioteket før på master-nivå Mer oppsøkende virksomhet? Lavterskeltilbud Bibliotekaren kommer Ulike kurstilbud(verktøykurs/Lynkurs) Søk smart i Google Scholar Nytt fra biblioteket / Twitter / Blog Forskergruppekontakt Lenker på institutt, forskergruppesider og prosjektsider Kliniske bibliotekarer

Hva trenger forskere og studenter – og hva vet vi om det? Ida Aalen: Digital natives – født med mus i hånden men ikke med ”filter” Lorcan Dempsey : be in the workflow Bruke tid på å snakke med fagmiljøene og ikke bare med oss selv og andre bibliotek : eksempel web

Hva trenger forskere og studenter – og hva vet vi om det? Undervisning i informasjonskompetanse: fuskesaker og kvalifikasjonsrammeverk er brekkstenger HOLDNINGER: Forskningsetikk/forskeretikk KJENNSKAP til publiseringsprosessen med referee, impact factor, Norske forhold/faglige forskjeller FERDIGHET utøve vitenskapelig forfatterskap, referering, referansehåndteringsverktøy Tretrinnsrakett med lokale tilpasninger og mulighet for trinn 0 HOLDNINGER: bevisst forhold til kvalitet på ulik informasjon. KJENNSKAP til fagspesifikke informasjonsressursene som er tilgjengelig ved UiO (eks databaser som ISI…BA…. GeoRef…PubMed…. Medline….CA…..ASFA…..SciFinder….IEEE…..MathSciNet…INSPEC….Aluka….EmB..IndexKewensis….Eric….Googl…GoogleScholar) HOLDNINGER: plagiering , fuskereglement, akademisk redelighet og informasjonskompetanse, regler for etisk sitering og referering. KJENNSKAP til basale UiO-verktøy og bibliotekressurser Vi vil bistå fakultetet i å dokumentere at studentene har fått den nødvendige opplæringen som skal til for å opparbeide et gjennomtenkt forhold til faglig informasjon og et bevisst valg av informasjonsressurser

Hva trenger forskere og studenter – og hva vet vi om det? Hvor langt skal vi gå i sosiale medier. Litteraturen (Xiao) : biblioteket bør ta ansvar for studentenes networking på campus Framstå som kompetansepersoner på instituttene innen dette? USC – Format agnostic, content centered Xiao, N. 2008. Web 2.0 as Catalyst: Virtually Reaching Out to Users and Connecting Them to Library Resources and Services. Science & Technology Libraries 55

Framtiden. Stedene.

UiOs bibliotektilbud innen realfag og Life Science Framtiden. Stedene. UiOs bibliotektilbud innen realfag og Life Science Museumsbiblioteket på Tøyen - åpner kildene og tilgjengeliggjør litteraturen, også for publikum IFI II-biblioteket - tjenester til forskningsparken og høyteknologiske forskningsmiljøer (SIMULA m.fl) Biblioteket i Fysikkbygget - fysikk og geofag i fokus Biblioteket / studenthuset/ rekrutterings- og mediemagneten Vilhelm Bjerknes hus - matematisk, bio, imbv, kjemisk, fellesbibl, farmasøytisk

Del I Unnagjort. Åpning av nytt bibliotek på Tøyen Del I Unnagjort. Åpning av nytt bibliotek på Tøyen. Eventyrstund i biblioteket

IFI2 åpner ved årsskiftet

Bygget skal blant annet kjennetegnes av fraktalkunst i store dimensjoner av Bård Breivik, samt et fantastisk bibliotek i hjertet av bygget med utsikt til vannspeil og japanske broer.

Synlig satsing på realfag VILHELM BJERKNES’ HUS Synlig satsing på realfag Rektor foreslår VB som realfagssatsing for 2011 med finansiering over 3 år. Avklares 22. juni

Hvor?

Hvem? Vilhelm Bjerknes (1862-1951) regnes som den internasjonale meteorologiens far. Bjerknes’ lov om værvarsling (Meteorologische Zeitschrift nr. 21, 1904) En av verdens mest fremtredende forskere innen fysikk og geofysikk.

Bakgrunn for prosektet: Realfagsbibliotek i Vilhelm Bjerknes’ hus

Vedtak i Universitetsstyret høsten 2007 Fra vedtak møte 6/2007, 23.oktober 2007: 1. Styret ser betydningen av å utvikle Vilhelm Bjerknes hus/Niels Henrik Abels hus til et moderne bibliotek med læringssenterfunksjoner for realfagene og ber universitetsdirektøren videreføre prosjektet for ombygging frem til og med detaljprosjekt. 2. Styret ber om at prosjektet legges fram for styret på nytt med kostnader basert på detaljprosjektet. Konsolidering av bibliotektilbud til realfagene Komplettering av UBs tilbud Bedret studie- og læringsmijø for realfagsstudenter

Nyskaping og realfagssatsing Det beste fra 60-tallets modernistiske arkitektur kombineres med nytt formspråk for nye og fleksible studie- og læringsformer Biblioteket vil preges av lys, luft og veksling mellom åpne og avskjermede arealer Sosial møte- og læringsarena i tråd med dagens og morgendagens students forventninger Fortsatt drift av den tradisjonsrike Realistforeningens aktiviteter og auditorier for masseundervisning. Ny formidlingsarena for UiOs forskning og undervisning i realfag

Forankring Utkast til UiOs strategiske plan 2010 til 2020 ”[…] oppgradering av undervisningslokaler og studentarealer bli prioritert. I de første fem årene av strategiplanen vil universitetet prioritere en oppgradering Vilhelm Bjerknes’ hus til bibliotek og læringssenter for realfagene.” Strategi for styrking av realfagene 2010-2014 fra KD: Antall kandidater fra realfaglige og teknologiske utdanninger skal øke med minst 15 prosent Fagdidaktikken i realfaglige og teknologiske studier skal styrkes Økt kvalitet i realfaglige og teknologiske utdanninger

Forvandlingen

Tilpasning til nye lærings- og arbeidsformer

– et sted å legge grunnlag for ny forskning, fortsette læringen, bli inspirert, møte venner, kollegaer og foreleser. .

Fleksible hylleløsninger.

Gjenbruk av opprinnelige Blindernmøbler, bl.a. HF-stolen

http://www.ub.uio.no/umn/nyttbibl/

Grønt UiO, omdømmebygging, ePensum, gøy med duppeditter, kontakt med studenter og lærere osv.

Lesebrett Sony iPad Nook Kindle Iliad Andrea: Nook = utlån funkjson Sony = annotering Kindle = Amazon strick format but many books Iliad = Ipad = programvare både for markering legge til gule lapperi av pdf samt tekst til tale Formater epub DRM Nook Kindle Iliad

MIT libraries: We'd love to know: What's your favorite way to read books & why? On paper, computer screen, Kindle, iPad, etc.? So many choices now! #fb 8:39 AM Apr 13th via web Borrow an iPad from Lewis Music Library for a few hours! http://bit.ly/cw9Sls Any ideas for using iPads in the library or for research? 8:50 AM May 7th via bit.ly Reply Retweet Intro til lesebrett og eBøker Vil dere lese på skjerm, papir, lesebrett og hvilket og hva med ePensum??? Samme spørsmålet over hele verden

Papir!!! Det fins noen faste holdepunkter i verden, og en av de er antall trykksider per år ved UiO (Arne Laukholm)

I tiden… Sterk vekst i materiale som er åpent tilgjengelig Open Access Open Content Vekst i bruk av ebøker/lesebrett Apple iPad forventes solgt i 5 mill. eksemplarer i de første 10 mnd etter lansering Amazon Kindle er solgt i ca x mill. eksemplarer Fragmentert marked, pga forskjellige DRM mekanismer

Rå lesebrett Alt (pensum) på ett brett 30 tomme brett i sirkulasjon siden høsten 2009 - Irex/Sony Registrert i Bibsys Bibliotekene tømmer/lader ordner køen Tilbakemeldinger Store brett trege Små brett dårlige på pdf-filer Gøy å teste Alt (pensum) på ett brett Hva UBO har gjort Erfaringer fra piloter ved bl.a. NTNU, Princeton Utskriftsmengder / Grønt UiO Finne ut: hvordan brukes lesebrett og elektronisk litteratur av studentene

UBO Pilot ePensum på lesebrett: Oppstart høsten 2010 UiO-innkjøpt materiale, samt annet pensum legges på platene som lånes ut til ca 20 enkeltstudenter Unipub klarerer rettighetene til det vi ikke har lisens på. Utvalgte kurs: et på Geofag og et på Økonomisk institutt 2 brett innkjøpes/utstyres til dyslektikere i samarbeid med tilretteleggingstjenesten Type? Tester iPad og andre. Innkjøp juni/juli Avtaler/utlån administreres av biblioteket Inngår i Grønt UiO

Fordeler vs Ulemper for studentene Alt på et brett Kan bruke penger på flytende mat (les: øl) istedenfor utskrift Avhengig av strøm Hva hvis du mister/blir frastjålet brettet Backup eller Innspill til prosjektet fra Geofag Michel Heeremans, Institutt for Geofag

Krav OS Farger Notater Bokmerker Søkbar Krav til brettene for geologer/geografer Søkbar Kilder: studenter, IT-drift, egen erfaring Michel Heeremans, Institutt for Geofag