DUÅ – De Utrolige Årene Et forskningsbasert program Utdanningsforbundet – 24.3.2010
Hvem er vi? - Barnevernstjenesten - Helsestasjonen Familiens Hus – består av: - PPT - Åpen barnehage - Barnevernstjenesten - Helsestasjonen - Enhet for psykisk helse
DUÅ Carolyn Webster – Stratton Utgangspunkt i sosial læringsteori Fokuserer på kognisjon, atferd og affekt
DUÅ Gjennomføring støttes av Sosial- og Helsedirektoratet Beskrevet som ønsket tiltak i strategiplan for barn og unges psykiske helse – Ringsaker kommune Forskningsbasert – Forskning fra USA – prøves ut og forskes på i Norge 4
5
Ringsaker har: Program for Dinosaurskole Foreldreprogram Skole/barnehageprogram Alle modulene tar utgangspunkt i barn 3-8 år
DUÅ - Dinosaurskolen Målgruppe Arbeidsmetoder Barna vil lære om (rollespill) Henvisning
DUÅ - Foreldreprogrammet Sted: Familiens Hus i Brumunddal – 13 kurskvelder Det ordnes med middag til alle Barnevakt til søsken 6 – 8 foreldrepar: Mor og far event. annen støtteperson
DUÅ - Foreldreprogrammet To gruppeledere Gruppediskusjon Videovignetter Rollespill Hjemmeoppgaver og lesing Oppringning en gang i uka
DUÅ
DUÅ-Skole/barnehageprogrammet Målgruppe: de voksne i skole og barnehage Skole- og barnehageomfattende program Manualbasert Fokus på forebygging og håndtering av atferdsproblemer hos barn i alderen 3-8 år. Styrke og støtte de voksne rundt barnet slik at barnets sosiale/emosjonelle kompetanse økes
DUÅ – Skole/barnehageprogrammet Seks workshops: Arbeidsmetoder: rollespill, videovignetter, drøftinger med utarbeidelse av individuell atferdsplaner, lekser mellom workshops - Relasjonsbygging; den pro aktive voksne Oppmerksomhet, ros og oppmuntring Belønningssystemer Å håndtere problematferd Sosiale ferdigheter, problemløsning og empati trening 12
13
DUÅ – Skole/barnehageprogrammet DUÅ har gjennom internasjonal forskning vist at skole- og barnehageprogrammet styrker de voksnes ferdigheter i gruppeledelse, inklusive pro-aktive læringsstrategier, samt øker barnas sosiale kompetanse og reduserer atferdsproblemer Styrker samarbeidet mellom barnehage og hjem. Forskningsdokumentasjonen gjelder for barn i alderen 3-8 år. 14
DUÅ – Skole/barnehageprogrammet Fokus på relasjonsbygging Den voksne øves i å anvende ros riktig og hvordan man benytter belønningssystemer planlagt og spontant for å hjelpe barna i læring. 15
DUÅ – Skole/barnehageprogrammet PPT er prosessveiledere. Vi skal hjelpe de voksne gjennom en prosess, slik at de blir komfortable med programmet og føler seg trygge i gjennomføringen Vi er med i implementeringen av programmet i barnehagen og gjør avtaler etter 6 fullførte workshops 13