DUÅ – De Utrolige Årene Et forskningsbasert program

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Behandlingsansvarlig i spesialisthelsetjenesten
Advertisements

Program for foreldre, barn og lærere Carolyn Webster-Stratton, Ph.D.
-ikke bare for zippylæreren…
-ikke bare for zippylæreren…
Habiliteringsteamet for barn og voksne
De Utrolige Årene: Lærerprogrammet
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Håndtering av problematferd - bruk av konsekvenser
Hønefoss politistasjon
Kjennetegn ved gode skoleprogram Arne Tveit
Birkenes kommune Tidlig intervensjon.
Fagdag for barne- og ungdomsarbeidere Harebakken 20. november 2013
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Trygge foreldre – trygge barn
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
Sverre Nesvåg Forskningsleder
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Levanger kommune enhet Relasjonelle faktorer i læringsmiljøet Bunntekst 1 Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø, U.dir, StåstedsanalysenElevundersøkelsenForeldreundersøkelsenFaktorer.
“FØRSKULEVUKKU “ ... Bygger på ordinært Helsestasjons program
Bildepresentasjon av SOS-barnebyen mars Fakta om SOS-barnebyen Ligger i Olsvik/Laksevåg i Bergen 8 individuelle familiehus Plass til opptil 32 barn.
Bildepresentasjon av SOS-barnebyen mars 2011
Meld. St. 18 (2010–2011) Læring og fellesskap Tidlig innsats og gode læringsmiljøer for barn, unge og voksne med særlige behov.
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
Ledersamling barnehage juni 2013.
Brotts – Brytet Stjørdal 11. november 2009 Et kriminalitetsforebyggende program.
”Foreldrenes betydning for barns vennskap”
Aggression Replacement Training ”I stedet for aggresjon”
Utfordringer i familien
Å leve med ADHD i familien
Forebyggende innsatser i skolen
Definisjon av alvorlige atferdsproblemer Et barn eller ungdom har alvorlige atferdsproblemer når han/hun over tid viser et antisosialt atferds- mønster.
Unge & Rus eies og driftes av: KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom KoRus-Nord Høgskolen i Bergen.
Organisering og arbeidet i kommunene
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Avdeling for barn og unge/Enhet for barnehabilitering Lærings- og mestringssenteret Side 1 © Hemit - team elæring 2011 Familien og ”jungelsystemet” Hjem.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
-ikke bare for zippylæreren…
ZIPPYS VENNER Du står fritt til å gjøre denne presentasjonen mest mulig til din egen. Legg gjerne til konkrete bilder og tekst du ønsker å ha med, og du.
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
SAMBA småbarnsteam - sammen om barna –
Prosjekt barn og unge i hedmark
Informasjon til skolens ansatte om Skoleprogrammet VIP
Prosjekt barn og unge i Hedmark
Kampen skole Vår visjon:
Et inspirerende foreldreveilednings- kurs
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Et inspirerende foreldreveilednings- kurs
Mobbing og atferdsproblemer
RePULSE- styr dine impulser Presentasjon PPT
1 Oddbjørn Løndal, BUP-Åsane/ RKBU-Nord, Universitetet i Tromsø De Utrolige Årene: Foreldre, barn og fagfolk - Treningsprogram Utviklet av Carolyn Webster-Stratton,
 Unge & Rus eies og driftes av KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge  Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom −KoRus-Nord −Høgskolen i Bergen.
Rett hjelp tidlig – Kvello Stavanger kommune har startet et treårig prosjekt ( )for å kvalitetssikre barnehagen og bedre samarbeidet mellom det.
Styrking av foreldrekompetanse forebygger atferdsvansker hos barn Charlotte Reedtz, RKBU Nord «Te ka slags nøtte» 2011.
De Utrolige Årene: Skole/barnehageprogrammet The Incredible Years Training Series.
«De utrolige årene» i Hovedgårdensonen barnehager Presentasjon for oppvekstkomitèen
Foreldre og skole - Forventninger -. Mål for skole/ hjem samarbeid Samarbeid skole/hjem skal bidra til størst mulig læringsutbytte for alle våre elever.
Individuell mestring og tilfriskning IMR Ole Petter Jupskås og Hilde Andreassen, Bergfløtt Behandlingssenter, Kirkens sosialtjeneste og Tone Winnem, tidligere.
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Kontaktinformasjon: Ønsker du mer informasjon? Ta kontakt med:
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Framtidig satsing på DUÅ
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Oppdal kommune har 6975 Innbyggere 1620 av disse er barn og unge
KLASSELEDELSE Senter for atferdsforskning Universitetet i Stavanger
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Oppdal kommune har 6975 Innbyggere 1620 av disse er barn og unge
Utskrift av presentasjonen:

DUÅ – De Utrolige Årene Et forskningsbasert program Utdanningsforbundet – 24.3.2010

Hvem er vi? - Barnevernstjenesten - Helsestasjonen Familiens Hus – består av: - PPT - Åpen barnehage - Barnevernstjenesten - Helsestasjonen - Enhet for psykisk helse

DUÅ Carolyn Webster – Stratton Utgangspunkt i sosial læringsteori Fokuserer på kognisjon, atferd og affekt

DUÅ Gjennomføring støttes av Sosial- og Helsedirektoratet Beskrevet som ønsket tiltak i strategiplan for barn og unges psykiske helse – Ringsaker kommune Forskningsbasert – Forskning fra USA – prøves ut og forskes på i Norge 4

5

Ringsaker har: Program for Dinosaurskole Foreldreprogram Skole/barnehageprogram Alle modulene tar utgangspunkt i barn 3-8 år

DUÅ - Dinosaurskolen Målgruppe Arbeidsmetoder Barna vil lære om (rollespill) Henvisning

DUÅ - Foreldreprogrammet Sted: Familiens Hus i Brumunddal – 13 kurskvelder Det ordnes med middag til alle Barnevakt til søsken 6 – 8 foreldrepar: Mor og far event. annen støtteperson

DUÅ - Foreldreprogrammet To gruppeledere Gruppediskusjon Videovignetter Rollespill Hjemmeoppgaver og lesing Oppringning en gang i uka

DUÅ

DUÅ-Skole/barnehageprogrammet Målgruppe: de voksne i skole og barnehage Skole- og barnehageomfattende program Manualbasert Fokus på forebygging og håndtering av atferdsproblemer hos barn i alderen 3-8 år. Styrke og støtte de voksne rundt barnet slik at barnets sosiale/emosjonelle kompetanse økes

DUÅ – Skole/barnehageprogrammet Seks workshops: Arbeidsmetoder: rollespill, videovignetter, drøftinger med utarbeidelse av individuell atferdsplaner, lekser mellom workshops - Relasjonsbygging; den pro aktive voksne Oppmerksomhet, ros og oppmuntring Belønningssystemer Å håndtere problematferd Sosiale ferdigheter, problemløsning og empati trening 12

13

DUÅ – Skole/barnehageprogrammet DUÅ har gjennom internasjonal forskning vist at skole- og barnehageprogrammet styrker de voksnes ferdigheter i gruppeledelse, inklusive pro-aktive læringsstrategier, samt øker barnas sosiale kompetanse og reduserer atferdsproblemer Styrker samarbeidet mellom barnehage og hjem. Forskningsdokumentasjonen gjelder for barn i alderen 3-8 år. 14

DUÅ – Skole/barnehageprogrammet Fokus på relasjonsbygging Den voksne øves i å anvende ros riktig og hvordan man benytter belønningssystemer planlagt og spontant for å hjelpe barna i læring. 15

DUÅ – Skole/barnehageprogrammet PPT er prosessveiledere. Vi skal hjelpe de voksne gjennom en prosess, slik at de blir komfortable med programmet og føler seg trygge i gjennomføringen Vi er med i implementeringen av programmet i barnehagen og gjør avtaler etter 6 fullførte workshops 13