1 Helhetlig arbeid med barn, unge og voksne. Fokus på barn, unge og voksne med minoritetsbakgrunn.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

PRØVEPLAN FOR OSLOSKOLEN
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Veilederen fra eldst til yngst. Stortingsmelding 31 ….Legge fram en veileder om samarbeid mellom barnehage og skole. Kartlegging av enkeltelevers ferdighetsnivå.
Habiliteringsteamet for barn og voksne
GÁIVUONA SUOHKAN – KÅFJORD KOMMUNE
Forslag til ny vurderingsforskrift
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
Oppsummering Kvalitetsutviklingsplan
Med fra start! Skolestart på Eidsvoll videregående skole høsten 2013 EIDSVOLL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Medlem av LC Oslo Christiania siden 1985, og Daglig leder av Stiftelsen Det er mitt valg. •Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, fortolkning.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Tverrfaglig samarbeid Skien kommune
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Særskilt språkopplæring for språklige minoriteter etter § 2-8
Levanger kommune enhet Velkommen! Bunntekst 1. Levanger kommune enhet Bunntekst 2 Kommunedelplan oppvekst Hvorfor lager vi kommunedelplaner? Behov for.
GLIS Glimrende Læringsutbytte I Skolen
Kommunedelplan oppvekst – mot 2020
Joachim Bjerkvik
Presentasjon av spokus i HiØ-perspektiv
God oppvekst – styrket satsing på barn og unge i Sande og Vestfold
HARSTAD KOMMUNE I Harstad bor det ca
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Det flerspråklige bibliotek – mer enn en boksamling!
Hvorfor, hva og hvordan ? Erfaringer fra Verdal, innenfor oppvekst .
Levanger kommune enhet Kommunedelplan oppvekst Visjon: Livskvalitet og vekst Kommunedelplan, oppvekst 1.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Veilederkorpset - Eide kommune Trondheim
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Helhetlige oppvekstplaner i Verdal !
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Dialogseminar, Åre Tidlig innsats for livslang læring - Lars Einar Karlsen, Ressurssenter oppvekst ( ROS ) - Verdal kommune..og ingen.
Overgangsprosjektet NY GIV
Sosial integrering av mennesker med psykiske problemer
’Skolens navn’ ’Tittel på samlingen’.
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
Samarbeid mellom skole og hjem
INFORMASJONSMØTE 19. APRIL
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Nytt fra NAV på boligfeltet Hege Løchen, KS storbyforum
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Sør-Odal kommune Prosjekt barn og unge
Struktur for tilpasset opplæring i forhold til minoritetsspråklige elever.
Foreldremøte 8.september trinn
Foreldremøte 8.september trinn
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Levanger kommune Rådmannen Dialogseminar, Åre – Utfordringer på oppvekstfeltet - Trude Nøst, kommunalsjef 1 Barnehager Lokal rammeplan for.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Oppfølging i bolig- nye grep i bydel Stovner
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Velkommen til et nytt skoleår!
Velkommen til Varden skole Program i kveld
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Kommunereformen Halvor Holmli, direktør Distriktssenteret
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Prosjekt og Prosjekt Fokus på overganger Fra barnevernstiltak til voksentilværelse Målgruppe: Utsatt og sårbar ungdom – Ettervern –
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
Inkludering og mangfold. Hva betyr inkludering? Inkludering Når enkeltmennesker eller ulike sosiale grupper blir del av et nytt fellesskap som består.
Flyktninger som ressurs Nordre Land kommune Fra bosatt til aktiv innbygger.
Velkommen til innskriving ved Isfjorden skole. Isfjorden Oppvekstsenter Består av: Leiktun barnehage Isfjorden skole SFO Enhetsleder Styrer barnehage.
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
Kompetanse for mangfold
Alle skal med… Et 3 årig prosjekt i Hasvik kommune
Overgang for elever med spesielle behov
Fylkesrådsleder Alf Daniel Moen Stiklestadkonferansen 2008
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

1 Helhetlig arbeid med barn, unge og voksne. Fokus på barn, unge og voksne med minoritetsbakgrunn.

Lars Einar Karlsen – leder Ressurssenter Oppvekst Verdal kommune 2 Verdal kommune Kort presentasjon:  Industri og landbrukskommune med litt over innbyggere  11 private barnehager  9 kommunale barnehager  8 sfo - tilbud  10 grunnskoler/ 2 ungdomsskoler  Elevtall på ca 2100 ( på vei ned - fødselstall under 200 )  1 Videregående skole med ca 600 elever  Vi er organisert i virksomhetsområder  5 av disse rene skole /barnehageområder ( geografi )  1 område er Ressurssenter Oppvekst som består av bl.a: Barnevern, Helsestasjon, PPT, Ungdomskontakt, Rådgivere ifht skole, barnehage og minoriteter, forebyggingsprosjekter og MOT.

Lars Einar Karlsen – leder Ressurssenter Oppvekst Verdal kommune 3 Verdal kommune Vi har gjennom snart to tiår bosatt flyktninger etter avtale med IMDi. Og vi har et kommunestyre vedtak om mottak av 30 flyktninger pr. år. 3 % av befolkningen har minoritetsspråklig bakgrunn.  25 barn i barnehage ( 11 nasjonaliteter )  85 barn i grunnskolealder ( 10 nasjonaliteter )  39 unge i videregående skole  52 voksne med opplæring i norsk og samfunnskunnskap. ( 15 nasjonaliteter )  Pga familiegjenforening får vi 20 – 25 nye barn og unge i løpet av høsten 2008.

Lars Einar Karlsen – leder Ressurssenter Oppvekst Verdal kommune 4 Verdal kommune Kommunens over ordnede mål og visjon er: ”Livskvalitet og vekst”. I vår kommunale strategiplan for oppvekst sektoren står det bl.a: oppleve et likeverdig og inkluderende oppvekstmiljø der alle blir respektert for den de er ”Barn og ungdom skal, ut fra sine evner, interesser og forutsetninger, oppleve et likeverdig og inkluderende oppvekstmiljø der alle blir respektert for den de er, ingen føler at de er satt på sidelinjen, alle får faglige utfordringer, spesielt i skriving, lesing, regning og bruk av digitale verktøy”.

Lars Einar Karlsen – leder Ressurssenter Oppvekst Verdal kommune 5  Bakgrunn; Robekklista, situasjonen i barnehagene, store sosial utfordringer bl.a rus og hjemløse m.m.  Tverrfaglig forebyggende plan på barn fra før fødsel til skolestart ( vedtatt juni 07 ).  Tidlig og samordnet innsats overfor barn og unge i alderen 6 – 16 år 08 – 12 ( vedtatt juni 08 ).  Samordnet innsats overfor unge i alderen 16 – 18 år, utarbeides 08/09 vedtas vår 09. Planer

Lars Einar Karlsen – leder Ressurssenter Oppvekst Verdal kommune 6 Sammenhengen i planene ser slik ut!

Lars Einar Karlsen – leder Ressurssenter Oppvekst Verdal kommune 7 Tverrfaglig forebyggende plan for barn fra før fødsel til skolestart  Tidligst mulig innsats  Foreldreforberedende kurs  Tigris ( tidlig intervensjon i fht rusmiddelbruk rundt graviditet og småbarns periode )  Språk i vid forstand  Foreldreveiledning - Webster Stratton  Språk 4 – Vi kartlegger alle 4 åringene på helsestasjonen – samarbeidsavtale helsestasjon/barnehagene.

Lars Einar Karlsen – leder Ressurssenter Oppvekst Verdal kommune 8 Samarbeid med foreldre – en del av forebyggingsarbeidet.  Barnehage brosjyrer på ulike språk  Vi utfordrer Fau på barnehagene til å gjøre en ekstra innsats for å få med flest mulig minorites- språklige foreldre med på dugnader.  Økt bruk av tolk i samtaler.  Egen foreldremøter  Forbereder overgangen barnehage – skole i god tid.

Lars Einar Karlsen – leder Ressurssenter Oppvekst Verdal kommune 9 Tverrfaglig forebyggende plan på barn fra før fødsel til skolestart Økte ressurser til veiledning av barnehagene/foresatte – Språk og språkutvikling ( spesialpedagog og helsesøster) – Omsorg og omsorgssvikt ( Barnevernspedagog ) – Minoritetsspråklige ( Sosionom ) – Sosialkompetanse/Adferd ( Vernepleier ) – Motorisk utvikling ( Fysioterapeut ) – Psykisk helse ( Helsesøster med utdanning i psykiatri ) Arbeidsmetode – nettverk mellom barnehagene + veiledere ut i barnehagene å informere og veilede. Vi bruker også mye penger på kompetansehevende tiltak.

Lars Einar Karlsen – leder Ressurssenter Oppvekst Verdal kommune 10 En kjærkommen tilleggseffekt av 0 – 6 årsplanen.  Ekstern interesse – Fylkesmannen i Nord – Trøndelag. – Oppfordring til å søke midler fra UDIR, Kunnskapsløftet. Vi søker med prosjektet ”Kult og kunne fra lappea til vitnemål” Dette gir oss 1,1 mill over 2 år. - Etter initiativ Fylkesmannen i Nord-Trøndelag gjør NAFO oss til den første fokuskommunen i landet. Denne eksterne interessen gir oss også styrke internt i kommunen. Vi får mer positiv oppmerksomhet. Og det gjør det lettere å få gjennomslag i egen organisasjon.

Lars Einar Karlsen – leder Ressurssenter Oppvekst Verdal kommune 11 Kult og kunne, fra lappea til vitnemål !  Visjonen: ”Kult å kunne, fra lappea til vitnemål”.  Pedagogisk idè; Utvikle et flerkulturelt læringsfellesskap med et majoritetsinkluderende perspektiv.

Lars Einar Karlsen – leder Ressurssenter Oppvekst Verdal kommune 12 Ståstedsanalysen – hva viste den ? 1. Personalet i barnehagene har behov for mer kompetanse og kunnskap om språkstimulering av barn med to - eller flerspråklig bakgrunn. 2. Personalet i skolen mener at skolenes praksis når det gjelder likeverdig opplæring og det å gi elevene redskap for å få forståelse og deltakelse i det flerkulturelle samfunnet, må bedres. 3. Personalet i skolen mener også det er nødvendig med et økt samarbeid med fagmiljø, for eksempel Ressurssenter oppvekst for å løse utfordringer knyttet til elevenes atferd og sosiale kompetanse.

Lars Einar Karlsen – leder Ressurssenter Oppvekst Verdal kommune 13 Ståstedsanalysen – eksempel Opplæringen ved vår skole gir elevene forståelse og redskaper for delta i det flerkulturelle samfunnet. ( Alle skolene) 24,6 %69 %6,4 % Opplæringen ved vår skole gir elevene forståelse og redskaper for delta i det flerkulturelle samfunnet. ( Skole 1 ) 24,1%69,0%6,9% Opplæringen ved vår skole gir elevene forståelse og redskaper for delta i det flerkulturelle samfunnet. ( Skole 2 ) 33,3%63,0%3,7% Opplæringen ved vår skole gir elevene forståelse og redskaper for delta i det flerkulturelle samfunnet. ( Skole 3 ) 18,2%69,7%12,1%

Lars Einar Karlsen – leder Ressurssenter Oppvekst Verdal kommune 14 Kult og kunne, fra lappea til vitnemål ! Prosjektmål for oss i dette arbeidet: • Tidlig innsats for likeverdig opplæring og økt læringsutbytte for minoritetsspråklige barn og unge. • Skape en helhetlig organisasjonsmodell med løsningsretta arbeidsmåter, og kollektiv organisasjon som korresponderer med utfordringene i arbeidet med minoritetsspråklige barn og unge • Nå definerte pedagogiske mål gjennom utvikling av en mer helhetlig teamorganisering og forpliktende teamarbeid • Forpliktende samarbeid mellom enheter som har betydning for opplæringssituasjonen

Lars Einar Karlsen – leder Ressurssenter Oppvekst Verdal kommune 15 ”Glansbilde”  Skolene i ”Kult og kunne” fikk i oppgave å lage et glansbilde av seg selv.  Ekstern skolevurdering i neste uke( uke 39 ), på to av skolen i prosjektet.  Skolene blir vurdert i fht ”glansbildet”, de får en rapport som de skal bruke i arbeidet i med prosjektet.

Lars Einar Karlsen – leder Ressurssenter Oppvekst Verdal kommune 16 Kult og kunne, fra lappea til vitnemål ! Resultatmål Ledelsen:  Etablere hensiktsmessige team og nettverk internt i organisasjonen.  Legge til rette for at ”team som arbeidsmåte” blir det foretrukne arbeidsmåten på alle enheter.  Forbedre eksisterende prosedyrer og skriftlige rutiner for overgangene mellom institusjonene innen  Øke antallet ansatte med minoritetsbakgrunn i skolen og barnehagen.  Lage felles prosedyrer og utvikle felles rutiner for mottak av nyankomne barn/elever innen Personalet:  Øke kompetansen blant ansatte i barnehage og skole når det gjelder tospråklig utvikling og flerkulturelle spørsmål.  Øke kompetansen hos ansatte i skole og barnehage om team som arbeidsform for å nå pedagogiske mål  Prøve ut en prosedyre for systematisk kunnskaps- og erfaringsdeling samt bruk av kollegaveiledning/- støtte i teamene.

Lars Einar Karlsen – leder Ressurssenter Oppvekst Verdal kommune 17 Kult og kunne, fra lappea til vitnemål ! Resultatmål 2008 – 2009 Barna i barnehagen:  100 % av minoritetsspråklige barn skal være kartlagt innen  ”Min utviklingsplan” skal tas i bruk ved alle barnehager innen Elevene:  50 % av minoritetsspråklige elever skal være kartlagt innen  Bedre skoleprestasjonene for minoritetsspråklige elever i grunnopplæringen.  Minst to tiltak ved hver enhet som fremmer ”den minoritetsspråklige elev som ressurs”, innen 1.februar  Bedre læringsmiljøet og arbeidet mot rasisme, mobbing og diskriminering. Foreldrene:  Gjennomføre to samtaler med gjensidige forventningsavklaringer med foresatte innen 1.februar  Øke bruken av tolk.

Lars Einar Karlsen – leder Ressurssenter Oppvekst Verdal kommune 18 Tidlig og samordnet innsats overfor barn og unge i alderen 6 – 16 år  Forventningsavklaringer mellom foreldre til minoritetsspråklige elever og skolen ved oppstart i 1. klasse, ved overganger mellom 4. og 5. klasse om mellom barnetrinn og ungdomskole. ( Det er satt av midler til bruk av tolk ).  Foreldre veiledning ( Webster – Stratton )  Ressursteam i alle oppvekstområdene  Helsesøstrene mer tilgjengelig på Ungdomsskolene  Basisgruppe i grunnleggende norsk for minoritetsspråklige elever på hver av de 4 skolene med mange minoritetsspråklige elever.

Lars Einar Karlsen – leder Ressurssenter Oppvekst Verdal kommune 19 Basisgruppe – hva er det ? Basisgruppe i grunnleggende norsk Aldersblandet og Nivåbasert. Ordinært trinn Deltagelse i praktisk estetiske fag Deltagelse i alle felles arrangement Suksessiv deltagelse i andre fag etter kartlegging Ved ankomst Kartlegging Etter hvert som norskkunnskapene vokser

Lars Einar Karlsen – leder Ressurssenter Oppvekst Verdal kommune 20 Dette virker – oppslag fra i sommer.

Lars Einar Karlsen – leder Ressurssenter Oppvekst Verdal kommune 21 Samordnet innsats overfor ungdom i alderen 16 – 18 ( 23 ).  Dette arbeidet er vi ikke kommet i gang med, men viktige element vil være: - Overgangen grunnskole/videregående skole - Motivere elever til å begynne på videregående og til å fullføre. - Fritid - samarbeid mellom frivillige lag og organisasjoner og Verdal kommune. - Ungdomskontakten/ungdomsklubb. Styrking av den forebyggende satsningen. - Musikk og kulturskolen -

Lars Einar Karlsen – leder Ressurssenter Oppvekst Verdal kommune 22 Hva er det vi gjør, med de voksne ?  Norsk opplæringa for de voksne har en litt annen organisering enn ellers i kommune Norge.  Norsk opplæring i bedrift.  Verdals prosjektet – krafttak for inkludering. ( et næringslivsdrevet prosjekt ! )

Lars Einar Karlsen – leder Ressurssenter Oppvekst Verdal kommune 23 Verdalsprosjektet – Krafttak for inkludering.  De som står bak prosjektet er: Verdal kommune, Aker Kværner, COOP- Inn- Trøndelag, Verdal Næringsforum, NHO Trøndelag, Fellesforbundet LO/Nord-Trøndelag og NAV Verdal, Verdal - videregående skole, Byggmester Grande.Verdal kommuneAker Kværner,COOP- Inn- TrøndelagVerdal NæringsforumNHO Trøndelag FellesforbundetLO/Nord-TrøndelagNAV Verdal - videregående skoleByggmester Grande Og SINTEF er med som deltagende forskningsmiljø.SINTEF

Lars Einar Karlsen – leder Ressurssenter Oppvekst Verdal kommune 24 Krafttak for inkludering  Hva gjøres ? – Arbeidsnorsk ute i bedriftene ( norsklærere ute på arbeidsplassene ). – Kurs i flerkulturell kompetanse for ansatte og ledelse. – Kurs om norsk arbeidsliv for innvandrer ( prosjektet, fagforeninger og Nav ). – Nav`s ordinære virkemidler må skreddersys.  Verdal kommune er hovedeier i prosjektet. – Mål 2008: 5 faste ansatte fra prosjektet.

Lars Einar Karlsen – leder Ressurssenter Oppvekst Verdal kommune 25 Krafttak for inkludering  3 årig prosjekt.  Næringslivsdrevet modell for inkludering, kvalifisering og integrering av innvandrere.  12 deltakere bedrifter – 28 deltakere er 24 i arbeid, 9 i fast ansatte,85 % suksess  Ansatte og ledere tar et felles grep om inkluderingsarbeidet.

Lars Einar Karlsen – leder Ressurssenter Oppvekst Verdal kommune 26 Tanker om det videre arbeidet. ?