Kliniske henvisninger - fra monolog uten verktøy eller rammer til dialog med verktøy og rammer – og vil det hjelpe?? Jan Emil Kristoffersen, avd. for.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Pleie- og omsorgsmeldinger i Helse Sør-Øst i 2011 Evalueringskonferanse ELIN-k Gardermoen 15. februar 2011 Kjell Arne Grøtting.
Advertisements

Pasientbehandling – tilgjengelighet og kvalitet
IKT-arkitektur for MTU i nettverk
Magnet En reise til pasientsikkerhet og gullstandard for sykepleie Tillitsvalgkonferanse NSF Oslo 15. juni 2011.
Tillit og legitimitet i vanskelige prioriteringsbeslutninger torsdag 7. april 2005.
Fagseminar NLF CAMO HVA NÅ?. Hva er CAMO •CAMO: Contiinuing Airworthiness Management Organisasjon •Organisasjon som tar for seg å administrere.
De regionale helseforetakenes samarbeid om kvalitetsregistre Olav Røise Leder av Styringsgruppen for nasjonale kvalitetsregistre.
IKT og integrering – hvordan kan nye løsninger fungere sammen med eksisterende programvare i sektoren? v/ Terje Bremnes & Jan Helge Norekval, Helse Vest.
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid Statssekretær Ellen Birgitte Pedersen August/september 2009.
Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid
Velkommen til regional kvalitetsregisterkonferanse i Helse Sør-Øst RHF 18. Juni 2010.
Samhandlingsreformen Eldrerådskonferanse, Honne 19. september 2012 Gunvor Øfsti, SI.
Samhandlingsstrategi for Møre og Romsdal
et pilotprosjekt på Voss sjukehus og i Kvam kommune
Henvisninger Kari Jussie Lønning.
MTF Landsmøte Røros 19. mars 2012
Elektronisk samhandling Ahus - primærhelsetjenesten
Sykehuset Innlandets satsingsområde
Interaktiv henvisning og rekvisisjon Orientering til Overordnet samarbeidsutvalg 10. februar 2014.
i overgangen barn/voksen, sett fra habiliteringstjenesten for voksne.
Universitetet i Tromsø Hva jeg gjerne vil gjøre noe på i framtida Eller: Helseinformasjon og pasienters beslutninger Torstein Låg Presentasjon.
Samhandling Mye av informasjonsoverføringen i helsevesenet har hittil foregått på papir eller via telefon. Det har tidligere ikke eksistert noen nasjonale.
Pleie Rehabilitering Omsorg – Sentralt system - Informasjons Teknologi
Erfaringskonferansen februar 2011, Oslo.
Storskala utbredelse av elektronisk utveksling av helseopplysninger Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, prosjektleder.
IBE110 Informasjonsteknologi Praktisk informasjon. Professor Kai A. Olsen, Høgskolen i Molde og Universitetet i Bergen.
Prosjektplan PILOT for samhandling
Fellesmøte Helsetilsynet, Pasientombudene og Rusforetaket
Elektronisk samhandling
Nøkkeltall status og utvikling i helse- og omsorgssektoren
Meldingsutveksling og kommunal utbredelse
Adressering og standardisering SSP Brukerforum Innlegg ved Egil Rasmussen.
SSP møte 10. oktober 2006 Ståle Leitvoll.
Nasjonal IKT Fagforum Arkitektur Virksomhetsarkitekt Torill Kristiansen 10. desember 2009 Innspill til SSP.
Standardisering – hvorfor det?
E-samhandling 1-2 linje i Vestfold - en ny start Kommuneoverlege Ole Henrik Augestad Sandefjord kommune ehelseseminar, Sandefjord,
OFU forprosjekt Veien frem Generelle utfordringer Heidi Jacobsen.
Landsmøte i Medisinsk teknisk forening april 2006 Stavanger Rådgiver Bård Skage Informasjon fra Nasjonal kompetansegruppe for behandlingshjelpemidler.
Hva skal prioriteres på helseområdet nå?
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid Lagt fram 19. juni 2009.
Edmonton Symptom Assessment System (ESAS) Innføring i Helse Sør og Akershus Januar 2005 Nina Aass og Sjur B. Hanssen, Regionalt kompetansesenter for.
Helhetlige pasientforløp Nasjonal PKO-konferanse Tønsberg
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk.
Samhandling rundt innsøking til behandling
Framtidens kompetanser - og hvordan vi utvikler dem
Spesialisthelsetjenesten sin forventning til NHN
Psykologer i kommunene
DIPS og Erfaringer med OFU Rolf Dahl Seksjonssjef / Partneransvarlig.
Regionale E-helseseminar 2008 Synliggjøring og deling av kunnskap om elektronisk samhandling Rådgiver Kjersti Engeseth, avdeling IT-strategi.
Dimensjonering og organisering av mottaksfunksjoner St. Olavs Hospital
Om KITH Kompetansesenter for IT i helse- og sosialsektoren
Samarbeid mellom seksjon BHM og fagdirektør ved Ahus
HEALTH ECONOMICS BERGEN Legefaglig prioritert rett til behandling Erfaringer fra Norge Oddvar Kaarbøe Universitetet i Bergen Helseøkonomi Bergen.
1. 2 noe om hva slags tjenester sykehus yter mot andre helsetjenesteytere brukerne av disse tjenestene spesielt om fastlegens rolle, og.. hvilke arbeidsoppgaver.
Nasjonalt meldingsløft Seniorrådgiver Ellen Strålberg.
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
Hva skal til – sett fra en helseregion Christel G. Meyer Spesialrådgiver Medisinsk og helsefaglig avdeling HELSE ØST.
Meldingsløftet i Helse Nord Strategiske grep for å tilrettelegge meldingsutveksling med pleie- og omsorgssektoren.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder,
IKT Samhandlingsgruppe Rapport til Samhandlingsutvalget
TAKK!. Hvorfor blir Lokal-Sentral innlemmet i IHR?
Kommunikasjon og dokumentasjon som forutsetning for god pasientbehandling Utfordringer i allmennlege-hverdagen Per G. Johnsen Allmennlege Director.
HINF 1101 Medisinsk informatikk Kva er medisinsk informatikk? Kursets fokus, vinkling og tema Praktiske opplysningar 26 august 2005 Margunn Aanestad
Forprosjekt Pasientbehandling og samhandling Styremøte HMR
Forebygging av fall Læringsnettverk, Drammen, 13. oktober 2015 Hilde H. Holte, seniorforsker.
Sammen om mestring Veileder i lokalt psykisk helsearbeid og rusarbeid for voksne.
Samarbeid om utskriving av pasienter til kommunene Avd. samhandling og helsefremmende.
Regionalt system for medikamentell kreftbehandling
Status for meldingstyper mellom sykehus og kommuner i Sør-Trøndealg
Digitale innbyggertjenester - målbilde
Utskrift av presentasjonen:

Kliniske henvisninger - fra monolog uten verktøy eller rammer til dialog med verktøy og rammer – og vil det hjelpe?? Jan Emil Kristoffersen, avd. for samhandling Ahus

Dagens situasjon for kliniske henvisninger Å henvise skriftlig er en over 100-årig tradisjon i helsevesenet. Innføring av allmennlege-EPJ fra 1980-åra gav et visst men ikke systematisk kvalitetsløft. Ingen kvalitetsincentiver Ikke systematisk kvalitetsarbeide Intet systematisk tilsynsarbeid Prioriteringsforskriften beskriver bare spesialisthelsetjenestens rolle _______________________________________________ Ca 2 millioner henvisninger fra allmennlege til spesialisthelsetjenesten hvert år. Ca 150 allmennlegeårsverk = 350.000 arbeidstimer/år (1) (1) KITH rapport R22/03 /SSB IKU 2003

GODKJENT FORMAT

Nødvendig og relevant informasjon i forhold til henvisningsårsak Overordnet målbilde Henvisninger som er strukturerte og faglige gode, og som sendes elektronisk inn i mottakers PAS-EPJ Nødvendig og relevant informasjon i forhold til henvisningsårsak Standardisert informasjon om legemidler i bruk Konkret teknisk løsning og faglig innhold under utvikling – IHR-prosjektet.

IHR – Interaktiv Henvisning og Rekvisisjon Helse Sør-Øst prosjekt Systemstøtte for interaktiv henvisning og rekvirering for alle laboratoriefag  på en helhetlig måte. Systemløsning skal også ivareta håndtering av tjenestekatalog med henvisningsstøtte (råd- og veiledning) i forhold til kliniske og billeddiagnostiske henvisninger. HSØ har inngått kontrakt med EDB ErgoGroup for systemløsning for IHR. Først ut : Pilot laboratorierekvisisjon Q4 - 2011

Nødvendige avklaringer når klinisk henvisningskvalitet skal sikres Hvem har definisjonsmakten på kvalitet i henvisninger? Hvilken type beslutningsstøtte virker – eller virker ikke? Hvor i arbeidsflyten skal beslutningsstøtte gies Hva er rett balanse mellom faglig (over)styring og akseptabilitet for klinikeren? Hvem har legitimitet og kompetanse til å føre kvalitetskontroll? Er det en ordinær tilsynsoppgave eller del av et kvalitetssystem som ikke finnes i dag? Hvem tar regningen – i tilfelle det ikke blir helt gratis…….?

KUNNSKAPSFRONTEN…… Cochrane review 02-2008 Samlet sett lite litteratur som kunne inkluderes Strukturerte henvisninger gir økt kvalitet Lokal dialog om henvisningskvalitet mellom sykehusleger og allmennleger gir økt kvalitet Rammefinansiering eller stykkpris synes ikke å påvirke verken henvisningsvolum eller kvalitet Fundholding gir en beskjeden reduksjon i henvisningsvolum men det er ikke avklart om dette gir økt risiko for tap av rett til nødvendig helsehjelp og derved tap av helse. (Cochrane review; Interventions to improve outpatient referrals from primary care to secondary care. Akbari A, Mayhew A, Al-Alawi MA, Grimshaw J, Winkens R, Glidewell E, Pritchard C, Thomas R, Fraser C)

Hardeep Singh, Laura A Petersen, Kuang Daci, et al Hardeep Singh, Laura A Petersen, Kuang Daci, et al. Reducing referral delays in colorectal cancer diagnosis: is it about how you ask? Qual Saf Health Care 2010 19: 1-6 Coloscopihenvisninger i et system med begrenset kapasitet ( VA) Kortere ventetid ( <60 dager) når minst tre faktorer (Jernmangelanemi, suspekt funn på CT eller ved rtg. Colon, buksmerter, palpabel tumor, obstruksjonssymptomer) i henv. pekte på malignitet, når henvisning var sendt fra annen lege i sykehuset (uavhengig variabel) , henv. var merket med ”HASTER” Eller henv viste til tlf. konferanse med overlege i avd. Informasjon om funn av occult blod i fæces var assosiert med LENGRE ventetid. Bruk av ordet ”screening” førte til lengre ventetid selv om det for øvrig var klar mistanke om cancer (Uavhengig variabel)

Kawamoto K, Houlihan CA, Balas EA, Lobach DF: Improving clinical practice using clinical decision support systems: a systematic review of trials to identify features critical to success. BMJ. 2005 Apr 2;330(7494):765. Systematisk review av 17 RCT Man identifiserte flere uavhengige prediktorer for bedret klinisk praksis: Automatisk beslutningsstøtte må være tilpasset klinisk arbeidsflyt Tydelige faglige anbefalinger med innsyn for pasienter Periodisk tilbakemelding til kliniker på kvalitet, herunder krav til redegjørelse ved avvik fra anbefalinger

Kaveh G. Shojania, Alison Jennings, Alain Mayhew, Craig Ramsay, Martin Eccles, and Jeremy Grimshaw, Effect of point-of-care computer reminders on physician behaviour: a systematic review. CMAJ • March 23, 2010; 182 (5). Among the 28 trials (reporting 32 comparisons) included in our study, we found that computer reminders improved adherence to processes of care by a median of 4.2% Computer reminders produced much smaller improvements than those generally expected from the implementation of computerized order entry and electronic medical record systems. Further research is required to identify features of reminder systems consistently associated with clinically worthwhile improvements.

Noen norske data Kari Jussie Lønning m.fl. : Fant mangler ved 37% av henvisninger, hyppigst knyttet til medisinering og info om forundersøkelser Holmen og Rokstad (PKO Haukeland) : Enkel beslutningsstøtte i e-henvisning førte til en kraftig forbedring av informasjon i henvisningene, og prioriterende sykehuslegers tidsbruk på vurdering og prioritering av henvisninger ble redusert med 34%, mens opplevelsen av å ha gitt rett prioritet økte betydelig. Akershus Universitetssykehus: Prosjekt interaktiv beslutningsstøtte i e-henvisning gastrokirurgi og urologi. P.t. under oppsummering. Signifikant effekt av intervensjon ikke påvist. Praksiskonsulentordningen: Mange prosjekt på forbedring av henvisninger og pasientforløp. Begrenset kunnskap om nytte. Se www.pko.no

Arbeidsflyt og beslutningsstøtte Utredning Jeg henviser HF

Arbeidsflyt og beslutningsstøtte Jeg henviser Henviser jeg? HF

Arbeidsflyt og beslutningsstøtte Optimalisering av EPJ Jeg henviser Henviser jeg? HF

Arbeidsflyt og beslutningsstøtte – integrert i hele EPJ og koblet til dialog med sykehusets lege om det enkelte forløp Beslutnings støtte Beslutnings støtte Optimalisering av EPJ Jeg henviser E-dialog Henviser jeg? HF

Arbeidsflyt og beslutningsstøtte – integrert i hele EPJ og koblet til dialog med sykehusets lege om det enkelte forløp Beslutnings støtte Beslutnings støtte Optimalisering av EPJ Jeg henviser E-dialog Henviser jeg? HF Krav om kopi til Pasient?

Oppsummering Spesifikke virkemidler: Optimalisering av EPJ for auto-uttrekk av data til henvisning E-henvisning med interaktiv beslutningsstøtte. Dette vil kreve en nasjonal forvaltningsorganisasjon eller kontrakt med kunnskapsleverandør for faglig innhold. Dialogmelding knyttet til henvisning (og epikrise) Generelle virkemidler Gjennomgående kvalitetssystem for fastlegeordning og legevakt Transparent kvalitetsrapportering fra den enkelte virksomhet Tilbakemelding/tilsyn på kvalitet Brukerdialog i henvisningsforløp -

Kompleks virkelighet med mange avhengige variabler – og stort forbedringspotensiale. Ønsk oss lykke til!