Forskningsbasert?. StLs definisjoner »Forelesere –Med aktivt forhold til FoU –Som kjenner vitenskapelig metode –Som er oppdatert på sitt fagfelt –Som.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
Advertisements

Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Inga Bostad / Viserektor Arbeid med kvalitet i undervisning og utdanning ved UiO Seminar: Evaluering av kvalitet i undervisning og utdanning, 23. april.
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Forskningsseminar : Forskning og utdanning Får vi det vi trenger – og trenger vi det vi får? Åpning ved President Marianne Harg.
Steinar Gjerde -lærer ved Fagskolen i Gjøvik
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Pedagogisk utviklingsarbeid
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
1. Metatema: Analyse av skolen som organisasjonen
Veiledning av studenter
Rune Nilsen prorektor.
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
Bibliotek som støtte for forskning og utdanning. Fra en høgskolerektors ståsted Lise Iversen Kulbrandstad,
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Om Kunnskapsdepartementets forskningssatsinger
HiAk - RFF Intensjonsavtalen mellom RFF og HiAk har materialisert flere handlinger. Det skal arbeides med flere prosjekter innenfor: PPU – planlegge oppstart.
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
Forksningsbasert undervisning
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
Målbilde for byggstudiet ved NTNU i 2040
Sogn Arena Forventninger til hva samarbeidsavtalen skal bringe. ”Selbu”-seminaret 2011.
Hva kan innovasjon bety for HF- studenten? Johan Tunestam.
Etikk i pedagogisk arbeid
Kvalitetsreformen -svaret på dagens utfordringer i høyere utdanning? Av Sonni Olsen Rektor, Høgskolen i Finnmark.
Utdanning + FOU = Sant Mattias Øhra. Utdanning + FOU = Sant Rapport fra arbeidsgruppe nedsatt av UHR juli 2010 Dilemma: Forsker karriere versus undervisningskarriere.
Stortingsmelding 13 Utdanning for velferd – Samspill i praksis
Breaking the Circle: which ways out of poverty? Veien videre for styrking av norsk forskning på fattigdomsreduksjon i utviklingsland Alf Morten Jerve,
Kunnskapsbasert endring Kort om Høgskolen i Nord-Trøndelag Mål/oppgave fokus vs. Struktur Felles ansvar – ulike roller… Relevant kompetanse.
Hva blir jeg – uten en profesjonsutdanning? Erna Synnøve Kjensjord, Karrieresenteret 11.mars 2015.
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Pensum Bordens: Research design and methods A process approach 5. eller 6. utgave Kap Fordeling: Bjørnebekk har spesielt ansvar for delen ”Qualitative.
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT ). Hensikten med Ny Lærerutdanning på Ungdomstrinnet ( LUT ) Utvikle den faglig kompetente læreren. Utvikle den.
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Integrert profesjonell kompetanse. Våre kandidater skal lykkes faglig og profesjonelt Mål: Opplæring i profesjonell kompetanse skal integreres i de regulære.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
PED2000 – vår 2008 Undervisning og danning INTRODUKSJON - KURSPLAN.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
Om TPO: Utdrag fra artikkel Berit Bratholm:
Forskningsmetode og statistikk: Bruk av forskningsmetode betyr å gjennomføre systematiske undersøkelser for å belyse problemstillinger. Sentrale elementer.
Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Digitalisering for kvalitet: Hva må.
Bachelor i kriminologi 3-årig bachelorstudie. Hva er kriminologi? Kanskje greit å begynne med hva det ikke er: Ikke CSI, ikke «profiling». Kriminologi.
2014 Studiebarometeret Studiebarometeret Høgskolen i Sør-Trøndelag I denne rapporten er spørsmål om tidsbruk (studieinnsats) ekskludert. Vi henviser.
1 Pedagogisk institutt Bachelorprogram og Årstudium i pedagogikk.
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
1 Forskningsbasert lærerutdanning som er praksisnær Per Ramberg Leder for NTNUs lærerutdanningsprogram.
FoU-basert undervisning ved ASP Studiekvalitetsdagen på HiST 2007 Høgskolelektor Berit Nicolaysen.
Organisering for utdanningskvalitet: Problemer og fremtidige utfordringer Bjørn Stensaker.
Av Annika N. de Leon. Masteroppgave om fagskolekompetanse  Hvorfor masteroppgave om fagskolekompetanse? Interesse Behov for fagskolekompetanse 2.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Mandat og rammeverk for evalueringen
Informasjonsmøte FAU Kirkevoll skole desember 2016
Undervisning og danning INTRODUKSJON - KURSPLAN
Elisabeth Lackner Avdeling for fagstøtte
Utdanning som sprenger grenser
Gjennomføring av tilsynet
Overordnet strategi SV-fakultetet
Noen kritiske spørsmål
Arbeid med Handlingsplan for undervisning ved UiS
Program for dagen Velkommen v/Dekan Thrina Loennechen
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
MNs læringsdag Kvalitet i utdanning
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag
Miljø for Masteroppgaven?
Lik kvalitet i studieprogram som gjennomføres på flere studiesteder
Utdanning som sprenger grenser
Utskrift av presentasjonen:

Forskningsbasert?

StLs definisjoner »Forelesere –Med aktivt forhold til FoU –Som kjenner vitenskapelig metode –Som er oppdatert på sitt fagfelt –Som har nær kontakt med relevante forskningsmiljø »Pensum –Basert på det fremste innen kunnskap, utvikling og nytenkning »Undervisning –Basert på foreleseres egen forskning –Som er verdinøytral –Som inneholder elementer fra forskjellige forskningsmiljø –Som opplæring i vitenskapelig metode

Studentenes mål »Faglig kvalitet –Oppdaterte fakta og bearbeidede erfaringer fra yrkesfeltet –Utfordre gamle teorier og gammel kunnskap –Nye perspektiver og problemstillinger –Nyansert kunnskap og relevant kompetanse »Utdanningskvalitet –Vitenskapelig metode –Forskning på yrke/profesjon og på utdanningen –Motiverende »Yrkeskvalitet –Endringsdyktige studenter som holder seg oppdatert på feltet –Vi skal kunne utvikle vår fremtidige arbeidsplass »Oppmuntre oss til kritisk tankegang, refleksjon og nytenkning

Studentaktiv forskning »Innsyn i eget fagfelt »Stimulere, motivere og rekruttere til videre studier »Aktiv utdanning »Studenter vil lære å lære!