Praktiske erfaringer fra rørleggerbransjen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Jørn Engebretsen Fagleder byggesak, Re kommune
Advertisements

Ørnulf Wiig Installasjon AS
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Vann på avveier – en bransjeutfordring
Kurs utarbeidet av Nasjonal handlingsplan for bygg- og anleggsavfall Byggavfall – fra problem til ressurs 1.Byggavfall – fra problem til ressurs 2.Avfallsplaner.
Vernetjenesten i Kristiansund
Høytrykkspyling av avløpsledninger
Tillit til myndighetene og til vannet Laura Terragni SIFO Statens institutt for forbruksforskning OPPDRAGSRAPPORT 1/2008.
Kurs utarbeidet av Nasjonal handlingsplan for bygg- og anleggsavfall Byggavfall – fra problem til ressurs 1.Byggavfall – fra problem til ressurs 2.Avfallsplaner.
10.FEBRUAR 2011 BYGGEAVFALLSKONFERANSEN 2011 Hvilke erfaringer har aktørene med byggavfall i Plan- og bygningsloven? ERFARINGER FRA EN RÅDGIVENDE INGENIØR.
Ansvar og ansvarsregler
AVI i fremtiden *Behov og ønsker *Temaer og gjennomføring Hvor går utviklingen.
Ideseminar Universell utforming, miljø og bærekraft Kreativitet og nytenkning Sagene samfunnshus, 6 -7 desember 2005 Utfordringer og bakgrunn for seminaret.
Medlemsmøte i OOBF Tirsdag 25. februar 2014.
Kristin Aamodt Støylen, DK Søre Sunnmøre
Vannkonferansen 2007 Color Fantasy Kjetil Tveitan
Indikatorbakterier i drikkevann.
Driftsassistansen for VA i Møre og Romsdal 1 Nærings- og miljøutvalet Molde, mandag 19. desember 2007 Driftsassistansen for vann og avløp i Møre og Romsdal.
Implementering av NyttBygg Styringssystem
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Tilbakestrømning fra abonnent til vannledning
Forstandere i trossamfunn
Medlemsmøte Paneldebatt – frittstående verksteder  I hvilken grad opplever de frittstående verkstedene at det er enkelt/lett å få tilgang til.
Byggnæringen i omstilling Hvordan ta vare på kompetansen i omstillingstider? Jørgen Leegaard Kompetansedirektør BNL.
NASJONAL GODKJENNINGSORDNING FOR INN PÅ TUNET – slik kvalitetssikrer vi tjenestene. Steinkjer 1.mars 2013.
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
Ansvar i byggesaker Egil Stabell Rasmussen
Forskrift om skadedyrbekjempelse – kommunens rolle Kurs på Folkehelseinstituttet, 17. april 2007 v/førstekonsulent Mona Keiko Løken
Avfallsplan Erfaringer fra en kommune
1 FOU-prosjekt Bruk av forsikringsskadedata. 2 En typisk VA-kommune? 5000 innbyggere Sentrumsbebyggelsen: ett vannverk og ett avløpsrenseanlegg Grendesamfunn:
Klare mål for kvalitets- og miljøarbeidet Nye utfordringer krever nye tanker: Skal vi sertifisere oss? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 4
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 2
Kurs for søkere 2013.
Drikkevannsaken: en viktig test for myndighetene Hvordan vurderte Oslos innbyggere offentlige myndigheters håndtering av saken? Og, i etterkant av ”drikkevannsaken”:
Oppsummering av FOU - prosjekt
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
NRLs vannskadeprosjekt ”Vann på avveier – en bransjeutfordring”
”Vann på avveier – En bransjeutfordring” Status for prosjektet Hobøl-konferansen 8.oktober 2008 Adm.direktør Tor Backe - NRL.
Status og utfordringer innen vannforsyningen Jens Erik Pettersen Driftsassistansen i Møre og Romsdal Kurs/årsmøte Mai 2005 Ulsteinvik.
Samhandling leder/verneombud
Internkontroll etter alkoholloven Møte med bransjen
Ansvarlig søkers rolle
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
Mattilsynet Distriktskontoret for Midt- og Nord-Helgeland Foredrag: ”Mattilsynets fokus i forhold til drikkevannskvalitet og beredskapsplaner”. VA-fagsamling,
Farlig avfall 2010 Nye krav til farlig avfallsbransjen og andre viktige budskap til de frammøtte 14. September 2010 Rica Nidelven Hotel i Trondheim Harald.
Forskrift om skadedyrbekjempelse
(12) Ordstyrer setter oss på sporet Hvilke utfordringer står vi overfor når vi skal vurdere om vannforsyningen har tilstrekkelige hygieniske.
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 1
Planlegge og prioritere tiltak
Idrettsrådets ansvar og rolle
Internkontroll ved Setesdal vgs Mål: ”Å få til felles rutiner og dokumentasjon”, virksomhetsplanen Hele internkontrollsystemet ligger i Fronter, rom.
1 av Roger Iversen politisk rådgiver KRD BFO-konferanse Oslo, 18.november 2004 Hvordan skal man sørge for at de private og offentlige aktørene arbeider.
Forskrift om skadedyrbekjempelse – kommunens rolle Kurs på Folkehelseinstituttet, 11. september 2006 v/underdirektør Hege Johansen.
IK Bygg, et verktøy for kommunene
Byggesaksforskriften (SAK 10)
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
Arbeidsmiljøet for ansatte
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: TEKNISK Folkevalgtopplæringen PRESENTASJON, TEKNISKE OMRÅDER KNUT E HELLAND.
1 Aktuelle saker fra avløpskomitéen 30. mai 2012.
PLAN- OG BYGNINGSLOVEN
Erfaringer med bruk av BedreVANN i kommunen Vi ønsker å få inn eksempler på bruk fra deltakerkommunene - Frist: Vi vil formidle tips og erfaringer.
Rekommunalisering eller en entreprise?
Kjemikaliehåndtering
Status pr. Januar 2013 Kommunalteknisk sektor Tom A. Johansen
Arbeidstilsynet syn på verneombudenes plass og rolle i virksomheten
Arbeidsmiljøloven En oversikt over relevante paragrafer i lovverket relatert til sakkyndig kontroll og sertifisert sikkerhetsopplæring.
Forskrift om Internkontroll
Utskrift av presentasjonen:

Praktiske erfaringer fra rørleggerbransjen Vannkvaliteten nå abonnentens oppfatning og rørleggerens påvirkning NRLs tiltak kvalitetssikring og kunnskapsspredning Fremtiden marked, fagkompetanse og rådgiving Ole Larmerud Norske Rørleggerbedrifters Landsforening - VVS

Hva er NRL? NRLs medlemmer 602 foretak med 6365 ansatte Oppl. kontorer Aktiviteter på kommunalt og fylkes-kommunalt nivå 15 avdelingskontorer Samarbeidsparter - Vi i villa VA/VVS Kompetanse Norsk Gassenter Rørfag KEM Fagskolen i Oslo -Systemkonsult AS Norsk Fagskole AS E-pocket Data Power Learning Nordisk VVS-utdanning Bransjespesifikke aktiviteter mot sentrale myndigheter og samarbeidende org. Tverrfaglig nærings-, tariff- og utdanningspolitikk BNL NHO Storting og regjering

Bransjeutvikling og kompetanse Hva driver NRL med? Rørlegger-bransjen Medlems-bedriftene Nærings-politikk Medlems-service Bransje- verktøy Bransje-informasjon Bransjeutvikling og kompetanse KS/FDV Kalkulasjon Håndbøker Læremidler E-læring Synliggjøring Fagblad Rekruttering Messer Medier Fagopplæring Teknisk fagskole Kurs Standardverk Bransjenormer Bransjesamarb.BNL/NHO FF/LO Internasjonalt Energi og miljø Teknikk Økonomi Jus Lønnssystem Reklamasjoner Strategier

Vannkvaliteten nå Har vi: Nok vann? Godt vann?? Trygt vann??? Er det nødvendig for Ola og Kari å kjøpe 133 millioner liter med flaskevann i året?

Vannet er kommunens ansvar! KONKLUSJON Vann er vårt viktigste næringsmiddel. Godkjenning isolert sett er ingen garanti for at drikkevannet er trygt til enhver tid. Kvalitetssystemene må stadig revideres og følges opp. Ikke minst må den daglige driften være forankret i våre interne kontrollsystemer og beredskapsplaner. Stjørdal Kommune ved Enhet Kommunalteknikk har fokus på kvalitet og sikkerhet i den daglige driften. Dette innebærer at vi kontinuerlig leter etter forbedringspotensialer for å sikre at våre innbyggere også i framtiden kan drikke vann av beste kvalitet. DRIKK VÅRT KOMMUNALE VANN I FORVISSNING OM DETS GODE KVALITET Vannet er kommunens ansvar!

Er dette representativt for vannkvaliteten på landsbasis?

I distribusjonsnettet skjer en forringelse av vannkvaliteten! 50 000 km med hovedledninger Kritiske faktorer: Alder (1/3 lagt før 1971) Systemutforming (tetthet og trykkforhold) Anleggsutførelse (ledningenes plassering) Vedlikehold Innsug og feilkoplinger Tilførsel av uønskede stoffer Feil bruk av kjemikalier Materialer og belegg Grunnvannsnivå Organismer I distribusjonsnettet skjer en forringelse av vannkvaliteten!

Vannkvaliteten skal kontrolleres etter at installasjonen er utført! Hvem har ansvaret? Kommunen…………….. Rørleggeren…………… Abonnenten…………….

Røravbruddsventiler / tilbakestrømmingsbeskyttelse - et glemt kapittel! Husk Pbl/TEK § 9.51:        Vannforsyningsanlegg skal sikres slik at tilbakestrømning eller inntrenging av urene væsker, stoffer eller gasser ikke kan finne sted. Dette gjelder også for tilbakesuging og tilførsel av vann fra andre vannkilder.       

NRLs tiltak Kvalitetssikring Opplysning Aktiv medvirkning og FoU NRLs KS-system Opplysning Rørhåndboka/læremidler Faglærere Aktiv medvirkning og FoU ADK/NORVAR Politisk

Utdrag fra NRLs KS-system: 6.9.10 Rutine for arbeid på hovedvannledningsnett 1 Formål Rutinen har som formål å sikre at vannkvaliteten opprettholdes ved og etter arbeid på hovedvannledningssystem og stikkledninger. Arbeid på vannledningsnettet skal ikke føre til at sykdomsfremmende bakterier og andre helseskadelige forurensninger skal tilføres vannet ved utskifting, rehabilitering og reparasjon. 2 Varsling av avstenging 2.1 Varsling utføres i henhold til kommunens rutiner for varsling ved vannavslag og kommunens eller vannverkets administrative bestemmelser for vannabonnement 2.2 Varsling utføres i god tid før avslag dersom det ikke dreier seg om plutselig oppstått lekkasje som krever øyeblikkelig tiltak 2.3 Avslagets varighet påføres varslet 2.4 Varslingen omfatter alle berørte abonnenter 2.5 Brannvesenet varsles skriftlig og omgående ved et hvert avslag 3 Sikringstiltak før utførelse 3.1 Alt arbeid utføres i henhold til overordnede bestemmelser gitt av Arbeidstilsynet, Mattilsynet, Vegvesenet og Folkehelsa 3.2 Trafikksikringstiltak utføres i samarbeid med politiet 3.3 Evt. gravemelding sendes aktuelle etater, se eksempel vedlagt, for påvisning av kabler og andre ledninger 3.4 Det samarbeides med lokalt brannvesen ved større lekkasjer som krever ekstra ressurser i form av materiell og mannskap 4 Utførelse 4.1 Arbeidstilsynets forskrifter for grøfte- og kumarbeid følges – kontrollplan i henhold til VA/Miljøblad UT-27 eller tilsvarende 4.2 Det sørges for at arbeidsstedet er trykkløst før reparasjonsarbeid igangsettes 4.3 Arbeidet utføres fagmessig etter kommunens eller vannverkets regler og anvisninger i VA/Miljøblad UTV – 8 eller annet relevant blad for det aktuelle tiltaket

4.4 Det sørges for at grøftemasser og andre forurensninger i størst mulig grad ikke trenger inn i vannledningen 4.5 Arbeidstøy, sko og hansker skal være rent og ikke tidligere benyttet til arbeid i forbindelse med kloakk 5 Etterarbeid og kontroll 5.1 Før vannet påsettes foretas en grundig utspyling av det berørte ledningsstrekket 5.2 Ledningsstrekket rengjøres, inspiseres og desinfiseres i henhold til VA/Miljøblad DTV-4 og PBV-34 5.3 Anleggsstedet ryddes og alt avfall deponeres på anvist/egnet sted (vedlagt avfallsplan for mindre anlegg) 5.4 Vannprøver tas og sendes kommunens/vannverkets samarbeidende laboratorium 6 Dokumentasjon 6.1 Senest to dager etter utførelsen oversendes dokumentasjon/rapport av tiltaket til kommunen/vannverket. Rapporten skal inneholde Bestillers navn Tiltakets omfang Dato for utførelse Den utførendes navn Desinfiseringsmetode Resultat av vannprøve Avvik fra etablert rutine I tillegg til denne rutinen benyttes aktuelle skjemaer og sjekklister fra NRLs KS- og administrasjonssystem – avsnitt 6.9 – ”Kvalitetsplan for VA-entreprise”.

Faglærerne og opplæringskontorene – en viktig ressurs i bransjen! Fagopplæring Motivasjon Fagstolthet Rekruttering Videreutdanning Vannkvalitet og vannrensing – en del av fagopplæringen og KlimaEnergiMiljø – faget på teknisk fagskole og ingeniørhøyskole

Fremtiden Miljø i fokus Opplysnings virksomhet Nytenking Nye løsninger Nye markeder

Renset vann til plenvanning og bilvask Miljøvennlig? Ressursvennlig? Økonomisk? Kundevennlig? Dobbelt system – bruk av regnvann og overvann Praktisk gjennomførbart? Økonomisk forsvarlig? Politisk mulig? Helsefarlig?

Oppsummering: Abonnenten tror han har verdens beste vann Mye unødvendig flaskevann Vannrensingen ved kilden er stort sett bra Ledningsnettet er dårlig og ømfintlig for innlekking Vannkvaliteten er forskjellig på forbruksstedene Viktig å bruke lovverket og kunnskapen Rørleggeren skal være rådgiver – krever bedre kompetanse på området Kunnskapsformidling er en nødvendighet Kvalitetssikring er viktig Drikkevann – en fremtid også for rørleggeren Renset drikkevann er for verdifullt til plenvanning og vask

Rent drikkevann – en sak for toppolitikere og rørleggere!