16. mars 2006 Læretid i bedrift FPF 49% PF 26% FF 34% FF 25% PF 17% Kompetanseplattformer mer realfag, grunnleggende ferdigheter, programfag til valg.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fellesfag Yrkesretting Relevans
Advertisements

Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Det nye lærefaget ”HELSEFAGARBEIDER”
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Bygg – og anleggsteknikk
Grete Haaland Sund HiAk,
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag • Musikk, dans og drama • Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk • Design og håndverk • Elektrofag.
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Ditt valg! Idrettsfag • Musikk, dans og drama Studiespesialisering
Akvakulturutdanning Val videregående skole (Noen områder)
• Teknikk og industriell produksjon • Elektrofag • Bygg- og anleggsteknikk • Restaurant- og næringsmiddelfag • Helse- og sosialfag • Design, medier og.
KARRIEREPLAN SVOLVÆR BARNE- OG UNGDOMSSKOLE 2006/07
Slåtthaug videregående skole
Prosjekt til fordypning - samarbeid skole- arbeidsliv
Hadeland arbeidsgruppe for næringsliv og skole Hvor står vi og hvor vil vi.
Tirsdag 1 november kl Onsdag 2. november kl Torsdag 3. november kl Onsdag 2. nov. kl der foreldre og ungdom.
2 Konferanse for fag- og yrkesopplæring 30. november 2010 Forbundssekretær Halvor Langseth fra debatten i Faglig råd for Bygg- og Anleggsteknikk :  mange.
Strategiarbeid i praksis
Teknologi og forskningslære
Info til elever vg1 ST og vg1 ID
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Tidligere læreplaner.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Du har gjort et godt utdanningsvalg – arbeidslivet har bruk for deg
Bygg og Anleggsteknikk Bygg og Anleggsteknikk. Masse praksis. Vi lærer dere å bygge Norge.
LÆREPLANVERKET FORMÅL OG STRUKTUR Ved Ola Ivar Eikebø
Prosjekt til fordypning
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Konkretisering av læreplaner Hvordan har vi organisert skoleåret ?
TAF-MARIN ”FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING?”
KUNNSKAPSLØFTET Ny skolereform i 2006.
Prosjekt til fordypning
Status for Kunnskapsløftet
”Yrkesdidaktisk kunnskapsutvikling og implementering av læreplaner i yrkesfag gjennom aksjonsforskning” KIP-AF Deltaker- og formidlingskonferanse
Sputnik II Hvordan tilrettelegge undervisningen i PTF (Prosjekt Til Fordypning) innenfor Vg1BA ved samarbeid mellom Sogn VGS, Hellerud VGS og Bjørnholt.
Randi Irene Tone Olav Duun videregående skole
Struktur Oversikt over programfagene: Årstrinn Vg2 Programfag
Borre ungdomsskole
Opplegget er utarbeidet i et samarbeid mellom:
Programfag til valg Et individuelt tilpasset opplegg.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Kunnskapsløftet Innføring : Trinn og Vg. 1
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk Design og håndverk Elektrofag Helse-
har vi gleden av å invitere til
har vi gleden av å invitere til
Entreprenørskap som en del av prosjekt til fordypning
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Fagdag på DH: Stilhistorie – vg1
Utdanningsvalg 10.klasse
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
INFORMASJONSMØTE Info fra Fagopplæringskontoret ved Anne Sara Svendsen
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
En samarbeidsdag om FYR ved Kalnes vgs, 1bata 1.april 2016.
Akvakulturutdanning Val videregående skole (Noen områder) 15. april 2008.
ELEKTRO Praksisdager HØST 2017.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Kjerneelementer under arbeid
11. januar 2019.
Valgfaget design og redesign
Nå er de revidert!.
LÆREPLAN I FELLES PROGRAMFAG I VG1 BYGG- OG ANLEGGSTEKNIKK
Utskrift av presentasjonen:

16. mars 2006

Læretid i bedrift FPF 49% PF 26% FF 34% FF 25% PF 17% Kompetanseplattformer mer realfag, grunnleggende ferdigheter, programfag til valg – mer konkrete kompetansemål som skal vurderes vg1 vg2 vg

16. mars 2006 Naturbruk

16. mars 2006 Læreplan for felles programfag •Formål •Struktur •Beskrivelse •Grunnleggende ferdigheter •Kompetansemål •Vurdering

16. mars 2006 Hva preger læreplanene? Nye læreplaner for yrkesfag Breddekompetanse Tverrfaglighet - flerfaglighet Yrkesfokus Sammenheng horisontalt Sammenheng vertikalt Fleksibilitet Organisatorisk frihet Metodefrihet Tilpasset opplæring

16. mars 2006 Nye læreplaner for yrkesfag Breddekompetanse Tverrfaglighet - flerfaglighet Yrkesfokus Sammenheng horisontalt Sammenheng vertikalt Fleksibilitet Organisatorisk frihet Metodefrihet Tilpasset opplæring Formål for felles programfag naturbruk Overordnet perspektiv •Vektlegger det særegne ved naturbasert produksjon •Favner tradisjoner og fellesverdier •Arbeid i framtidsrettede næringer •Sammenheng biologisk produksjon, naturens tålegrenser og menneskelig aktivitet

16. mars 2006 Nye læreplaner for yrkesfag Breddekompetanse Tverrfaglighet - flerfaglighet Yrkesfokus Sammenheng horisontalt Sammenheng vertikalt Fleksibilitet Organisatorisk frihet Metodefrihet Tilpasset opplæring Formål for felles programfag naturbruk Individperspektiv •Første innføring •Utvikle praktiske ferdigheter •Innsikt i prosesser •Grunnleggende forståelse for arbeid og yrkesutøvelse •Utvikle kreativitet •Tverrfaglig tenking •Personlig vekst •Livslang læring •Se muligheter, utvikle ideer •Være innstilt på en yrkesutøvelse i endring •Grunnlag for utvikling av nye næringsveier

16. mars 2006 Nye læreplaner for yrkesfag Breddekompetanse Tverrfaglighet - flerfaglighet Yrkesfokus Sammenheng horisontalt Sammenheng vertikalt Fleksibilitet Organisatorisk frihet Metodefrihet Tilpasset opplæring Formål for felles programfag naturbruk Føringer for opplæringen •Helhetlig forståelse •Integrering av teori og praksis •Opplevelse og mestring •Varierende natur- og klimaforhold •Utvikle samarbeidsevne og omsorg •Arbeid med konkrete aktiviteter •Prosess, teknikk og kvalitet henger sammen •Favne et utvalg produksjoner og aktiviteter •Variasjon i arbeidsoppgaver og krav til forståelse

16. mars 2006 Nye læreplaner for yrkesfag Breddekompetanse Tverrfaglighet - flerfaglighet Yrkesfokus Sammenheng horisontalt Sammenheng vertikalt Fleksibilitet Organisatorisk frihet Metodefrihet Tilpasset opplæring Beskrivelse av felles programfag Naturbasert produksjon •Grunnleggende arbeidsoppgaver •Etter instruks •Under veiledning •Stell av planter, fisk og dyr •Høsting og fangst •Foredling, drift og tjenesteyting •Planlegging, gjennomføring og vurdering av eget arbeid •Naturfaglig forståelse og kunnskap •Tradisjonelle og moderne driftsmetoder •Livsprosesser •Ulikheter i livsformer og miljøkrav •Dyr og planter •Sammenhenger i naturen •Sammenheng mellom innsatsfaktorer, menneskelig aktivitet og endelig produkt

16. mars 2006 Nye læreplaner for yrkesfag Breddekompetanse Tverrfaglighet - flerfaglighet Yrkesfokus Sammenheng horisontalt Sammenheng vertikalt Fleksibilitet Organisatorisk frihet Metodefrihet Tilpasset opplæring Grunnleggende ferdigheter i naturbruk Å kunne uttrykke seg muntlig - forklare hva en gjør kunne presentere... Å kunne uttrykke seg skriftlig - dokumentere - kunne presentere Å kunne lese - brukeanvisninger - orientere seg Å kunne regne - areal, vekt, tid tabeller, statistikk Å kunne bruke digitale verktøy - formidling, presentasjon - tegning, kart, instrumenter

16. mars 2006 Kompetansemål i naturbasert produksjon Mål for opplæringen er at eleven skal kunne • utføre arbeidsoppgaver knyttet til stell av planter basert på kunnskaper om planters miljøkrav • utføre arbeidsoppgaver knyttet til stell av dyr eller fisk basert på etiske retningslinjer og kunnskaper om organismenes miljøkrav • utføre arbeidsoppgaver innen produksjon og høsting eller fangst • utføre enkel bearbeiding av råstoff • beskrive og presentere et produkt rettet mot en aktuell målgruppe • identifisere, klassifisere og presentere et utvalg arter og materialer • foreta enkle beregninger av råvare- og materialforbruk, og kunne beregne utbyttet i produksjonsprosessen • velge og bruke riktig redskap, utstyr og instrumenter i tilknytning til produksjonen • foreta enkelt ettersyn av aktuelle framkomstmidler, motorer, redskaper, utstyr og instrumenter

16. mars 2006 Kompetansemål i Naturbasert produksjon Mål for opplæringen er at eleven skal kunne • følge bruksanvisning og bruke manual for utstyr som benyttes i produksjonen •velge og bruke materialer ut fra arbeidsoppdrag og materialets egenskaper • utføre enkelt vedlikehold på bygninger og installasjoner som benyttes i produksjonen • planlegge og gjennomføre arbeid og aktiviteter i tråd med gjeldende yrkesmessige krav til utførelse, helse, miljø og sikkerhet og kvalitetssystemer • bruke riktig arbeidsteknikk, verne- og sikkerhetsutstyr og velge hensiktsmessig påkledning for arbeid og aktiviteter under ulike forhold • utøve brannvern og førstehjelp i tråd med gjeldende krav

16. mars 2006 Valg av produksjon •Kompetanseplattformene – 11 stk •Lokalt næringsliv •Tilpasset opplæring •Hva skolen kan tilby •Grunnleggende arbeidsoppgaver •Det særegne ved naturbasert produksjon •Relevant yrkesutøvelse •Riktig nivå – vg1 •Tidsramme •Årstid •Breddeperspektivet

16. mars 2006 TORSKEFISKE Utvalgte kompetansemål BESKRIVELSE FORMÅL GRF LÆRINGSPLAKATEN Generell del av læreplanen Opplæringslov Vurderingsforskrift

16. mars 2006 ANDRE vg3 Naturbruk Andre yf up Felles programfag Drift av fartøy Fangst og redskap Felles programfag naturbruk Naturbasert produksjon Naturbasert aktivitet PF 252 FF PF 168 vg1 vg2 FELLESFAG PROGRAMFAG FRA STUDIESPES Vg3 FF IMO 80 Medisinsk behandling ROC Fangst/teknologi…… vg3

16. mars 2006 PF 252 FF 336 FF 252 PF 168 vg1 vg2 Naturfag (84) Eller matematikk (140) Eller historie (140) Matematikk (140) Eller historie 140 Naturfag (84) eller kj/bi/øk…. Med forbehold (rundskriv F ): Det er mulig å ”frigjøre” inntil = 364 timer i vg3. Disse kan brukes til valgfrie programfag som gir spesiell sk

16. mars 2006 PROSJEKT TIL FORDYPNING •Kun EN lokal læreplan og EN karakter •Dersom FF – lokal lp for resterende timer etter retningslinjer for PF •Lokal læreplan – skoleeiers rammer: Med utgangspunkt i ett eller flere kompetansemål fra ett eller flere vk2 (vg3) Lokalt formulert formål og kompetansemål i den lokale læreplanen (skolens tilbud) Elevens dokumentasjon (mappe/logg….)

16. mars 2006 Læreplanene i yrkesforberedende utdanningsprogram Behov for framtidig arbeidskraft Dagens og morgen- dagens næringsliv. Lærernes og skolenes kompetanse Elevenes forutsetninger Yrkes- veiledning Yrkes-/ karriere veiledning Prosjekt- muligheter Tilbuds- strukturen i fylket

16. mars 2006 Utfordringer for skolene og lærerne •Faglig oppdatering – beherske teknologi til planlegging, styring, registrering/ dokumentasjon og samhandling. Flerfaglig breddeperspektiv •Pedagogisk nytenking – samhandling på tvers av skoler, bedrifter og fag, bruk av mappeprosesser og dokumentasjon, felles kunnskapsutvikling •Yrkesveiledning – utdanningsveier og livsstilsvalg •Kulturendring – delingskultur, åpenhet, samhandling skole – bedrift, samhandling elever - lærere

16. mars 2006 Mer informasjon •Alt om læreplaner finnes på •Alt om fag- og yrkesopplæring finnes på •Direkte til tilbudsstruktur og forskrift til prosjekt til fordypning vg1 •Direkte til kompetanseplattformene, læreplaner med mer •Fag- og timefordeling finnes her •Egne sider om Kunnskapsløftet