Tysfjord – Hellemosaken: Filip Mikkelsen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forskrift om konsekvensutredning - KUF
Advertisements

UU og Fylkesmannens rolle
Nordlandsløftet Forum Nordlandsløftet 7. – 8. november, Skagen Hotel
SNØSCOOTERLØYPER FORSØKSORDNING. Bakgrunn • Strategisk næringsplan vedtatt 2012 – ønsker snøscooterløyper. • MD inviterte til deltakelse i forsøksordning.
Oppstart planprosess Høring av planprogram Vindmølle – Lars Hoem, Rye Informasjonsmøte Rye Bedehus Eirik Lind.
Nyere tids kulturminner i kommuneplanens arealdel
Kommunal planstrategi.
Kommunal planlegging Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer LEVANGER KOMMUNE KOMMUNAL PLANLEGGING.
Vernekategoriene Nasjonalpark Landskapsvernområde Naturreservat
8 Det politiske systemet i Norge
Hva er planlegging? Hva mener vi med begrepet bærekraftig planlegging?
Samepolitikken – av statssekretær Raimo Valle Nordland fylkeskommune, Bodø.
Bymiljøavtalene – styring og organisering av oppfølging
Samspill mellom de nye plantypene
Vergemålsreformen Fylkesmannen overtar som lokal vergemålsmyndighet fra 1.juli 2013 v/ seksjonssjef Janne Woie Informasjon til hjelpeverger og verger i.
Fra fylkesdelplan Rondane til regional plan for Rondane-Sølnkletten
Embetsoppdrag 2004 Resultatområde Regional planlegging Resultatkrav: Fylkesmannen skal påse at nasjonal politikk formidles og ivaretas i behandlingen av.
Planprogram for revisjon av kommuneplanens arealdel i Trysil kommune Plan- og bygningslovkonferansen 2006 Scandic Hotel, Hamar
Naturvernets utvikling
Dialog om kommunal og regional planstrategi Marit Moe, KS Midt-Norge/Nord-Trøndelag, rådgiver
Forvaltningsnivåenes roller i planleggingen
Reguleringsplaner.
Ny plandel i plan- og bygningsloven. 2 Miljøverndepartementet februar 2008 Ny plandel i PBL Ny plandel av plan og bygningsloven Lovforslaget lagt fram.
Line Bårdseng rådgiver
Planbestemmelser.
Hildegunn Heinum, rådgiver
Forvaltning av Forollhogna. Den grønne nasjonalparken Stort, sammenhengende, og i det vesentlige urørt fjellområde. Plante- og dyreliv. Villrein. Kulturminner.
Aktørenes roller i planprosessene
Nasjonal handlingsplan for friluftsområder
Regionalplan for Setesdal Vesthei Ryfylkeheiene og Setesdal Austhei = Heiplanen Hva, hvorfor, litt hvordan. Muligheter.
HVORDAN SKAL VI STYRE SYKEHUSENE? Innstilling fra utvalg nedsatt av Høyre.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Samerettsutvalg II konsekvenser for jakt og fiske på statsgrunn.
FAKTA om kommunedelplanen som Nore og Uvdal, Sigdal og Rollag har utarbeida i en parallell prosess til verneprosessen for Trillemarka - Rollagsfjell Kommunedelplanen.
Rømskog og kommunereformen. Stortingets oppdrag til alle kommunene (Kommuneprp 2015): Kommunene skal gjennomføre en vurdering av om de oppfyller forventingene.
Kjell Erik Øie Statssekretær
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
1 Odd Godal Seniorrådgiver Norske kommuner og fylkeskommuner som internasjonale aktører – har det noen betydning.
Kommunereform - hva skjer?
Reguleringsplaner OMRÅDE – OG DETALJREGULERING Grete Sildnes
Reguleringsplan - planprosess
God planlegging Rådgiver Marianne Siiri, seksjon for plan og miljø Dato
Kommuneplanens arealdel og konsekvensutredning rådgiver Geir Davidsen
Foto: Bjørn Erik Olsen Gode oppstartsmeldinger Geir Davidsen, fagleder plan
s. 1 Konsekvensutredning og naturmangfoldloven rådgiver Geir Davidsen
Foto: Bjørn Erik Olsen Forskrift om konsekvensutredninger for tiltak etter sektorlover – Akvakulturloven Elisabeth Karlsen 10. mars 2015.
Samfunnssikkerhet i ny plan- og bygningslov Geir Henning Hollup Fylkesmannen i Østfold.
Dialog i plansaker Bodø 21. april Pbl. § 1-1, andre ledd Planlegging etter loven skal bidra til å samordne statlige, regionale og kommunale oppgaver.
Dialogmøte vedrørende utredning skolestruktur Skarnsundet Redigert
Fylkeskommunene ”Fra tjenesteprodusent til regional utviklingsaktør” – sykehusene over til staten Ansvarsreformen Regionreformen
Hvorfor og hvordan gjennomføre interkommunalt samarbeid?
1 Kommuneplanen En helhetlig kommuneplan består av: –Samfunnsdel –Arealdel – «Arealplanen» Hensikt: Samordne den fysiske, økonomiske, sosiale, estetiske.
Konsekvensutredning og kunnskapsgrunnlaget Rådgiver Marianne Siiri, plan og miljø plannettverDato Foto: Peter Hamlin.
Plansamling - Hadeland Samhandling - effektive planprosesser Runa Bø – 3. november 2016 Bilde.
Velkommen KVU E6 Fauske – Mørsvikbotn 4.juni 2014 Konseptvalgutredning KVU E6 Fauske - Mørsvikbotn - Faglig utredning - Politisk beslutningsgrunnlag Strategisjef.
Arealforvaltning etter plan- og bygningsloven
Kommunal planstrategi
Kommuneplanen En helhetlig kommuneplan består av: Samfunnsdel
Samhandling for effektive planprosesser
Interkommunal eierstrategi
Forum for natur og friluftsliv - bakgrunn for etablering - kort om utviklingen - litt om miljøutfordringer Introkurs september 2016.
Utgreiing av kommunestruktur
Områderegulering for Øvre Sem
Kulturminneforskning i et miljøforvaltningsperspektv
Områderegulering for Øvre Sem
Områderegulering for Andøya Space Port, avtale om utarbeidelse av plan
Regionalplan for Setesdal Vesthei Ryfylkeheiene og Setesdal Austhei = Heiplanen Hva, hvorfor, litt hvordan. Muligheter 1.
Fagfornyelsen Høring av læreplanene 22.mai 2019
Orientering/Status kommunesammenslåing, 237 dager igjen
Foto: Jernbanedirektoratet
Utskrift av presentasjonen:

Tysfjord – Hellemosaken: Filip Mikkelsen

Tema: ”Nasjonal prosess for ressurs-, miljøforvaltning og arealbruk for framtidig samfunnsutvikling i lulesamisk område – Tysfjord, Hamarøy og Sørfold”

”Nasjonalt utvalg for prosessen for bruk og vern i lulesamisk område” Medlemmer: Roar Høgsæt, Fylkesmannen i Nordland, leder Filip Mikkelsen, Hellemobotn grunneierlag, leder Anders Urheim, HEBO Anita Nergård, Nordbukt grunneierlag Annelise Bolland, Nordland fylkeskommune Kjell-Arne Mathisen, grunneiere i Grunnfjord Nils O. Nilsen, grunneiere i Musken Tor-Svein Skogstad, Tysfjord kommune

Sekretariat: Bjørn Godal, Fylkesmannen i Nordland Ingar Nikolaisen Kuoljok, lokal sekretær

Bakgrunn for ny prosess -litt om tidligere planprosess -lokal motstand -prosess lite tilrettelagt for samiske forhold -restart av planprosess ved mandat fra 2004 -Ny prosess på to pilarer: miljøhensyn og samiske hensyn

Utvalgets mandat: 2.3 Arbeidsgruppen skal utarbeide 2.3.1 en omforent opplegg til organisering av arbeidet og 2.3.2 et program for framdrift som kombinerer sikring og vern av Tysfjord­Hellemo - områdets natur- og kulturkvaliteter med framtidig bruk og bære­kraftig utvikling ut fra områdets sentrale betydning for lulesamenes framtid.

Utvalget og prosessen

Utvalgets grunnsyn Tre hovedhensyn: 1. urfolk 2. miljø 3. lokaldemokrati Ulik vektlegging ut fra områdenes viktighet for samisk kultur, samfunnsliv og livsutfoldelse

Utvalgets grunnsyn: ”Arbeidet skal bygge på nasjonale og internasjonale føringer innenfor deområdene som berøres (urfolksrett, miljø og lokaldemokrati) For områdene som dekkes av særlov for samisk område, skal arbeidet resultere i en ressursforvaltning med utgangspunkt i samisk samfunnsliv, livsutfoldelse og identitet i fortid, nåtid og fremtid, og som tar hensyn til: -Ivaretakelse av biologisk mangfold og landskap -Øvrige samfunnsinteressers medinnflytelse For de øvrige arealene skal arbeidet resultere i en ressursforvaltning som forener hensynet til: -Samisk identitet og livsutfoldelse i fortid, nåtid og framtid. -Lokalsamfunnenes medinnflytelse”

Grunnlag for videre arbeid: Kategorisering av områdene etter ILO konvensjon 169: Kategori 1: ”områder som eies og besittes” av samisk befolkning. Kategori 2: ”områder brukt av samisk befolkning sammen med norsk befolkning, og som den samiske befolkningen tradisjonelt har hatt tilgang til for sitt livsopphold og sin tradisjonelle virksomhet”

Eierrådighet og arealforvaltning Lovlig område for utøvelse av eierrådighet på arealet De totale mulighetene som ligger på et areal for grunneier Grense for eierrådighet satt gjennom lover, forskrifter og planverk Figur 1: Det er avgrensningen og styringen av eierrådigheten/bruksmuligheter gjennom lov/forskrift/planbestemmelser som er tema for utvalget.

Utvalgets arbeid berører ikke: -Eierskapet til fjellområdene som Statsskog i dag disponerer. Utredes av Samerettsutvalget -Eiendomsrett eller bruksretter som private har

Lovanvendelse Mangler med dagens loverk Ikke tilstrekkelig hensyn til samisk dimensjon Forslag om særlov for samisk område i tillegg til naturvernlov og plan- og bygningslov Formål: Ivareta lulesamisk kultur i fortid, nåtid og framtid

Lovanvendelse Plan- og bygningslov Naturvernlov Særlov for samisk område Naturvernlov Plan- og bygningslov

Forvaltningsordning Områder som dekkes av særlov for samisk område og/eller naturvernlov: Styringssystem etter modell av Finnmarkseiendommen Eks.: Forvaltningsstyre for kategori 1 område med bestemmelser fra særlov og pbl.

Forvaltningsordning Kat. 2 Område Kat. 2 Område Kat. 1 område Forvaltningstyre for samisk område Kommunen Særlov for samisk område Naturvernlov Plan- og bygningslov

Videre prosess og organisering 1. Etablering avprosjektorganisasjon 2. Melding om oppstart av det nye planarbeidet og høring av denne 3. Utredning som grunnlag for særlov for samisk område (jf pkt. 6) 4. Forslag til særlov for samisk område, alternativer for arealkategorisering, forvaltningssystem og virkemiddelordninger 5. Drøftinger mellom Sametinget og sentrale departement omkring forslaget 6. Konsekvensutredning med tilhørende saksgang 7. Foreleggelse for Sametinget 8. Vedtak (Storting/Regjering)

Utredningsbehov To deler: Del 1: Rammer for særlov for samisk område, hvilke forhold skal den regulere Utredninger: -Nærmere identifisering, norsk og samisk bruk, kulturminner, landskap, sjø -Framtidig samisk bruk, behov og virkemidler for lulesamisk kultur og næringsutvikling -Naturverdier -Ressursplaner for sijdda/bygdelag Del 2: Konsekvensutredning

Organisering Styringsgruppe med samisk flertall -Representasjon: gjenspeile dagens utvalg Suppleres: Hamarøy og event. Sørfold Forslag: 1 Tysfjord kommune (1 Sørfold kommune) 1 Hamarøy kommune 1 Nordland fylkeskommune 1 Fylkesmannen i Nordland 5(6) oppnevnt Sametinget

-Delt lederskap bør vurderes -Delt prosejektledelse: Tysfjord og Bodø -Prosjektgruppe bestående av representanter fra statlige myndigheter -Ressurs/Faggruppe -Samarbeid med sijddaene/bygdelagene og Statskog

Nytt plan/utredningsområde Tidligere planområde og kategori 1 områder Nye områder utredes ikke for vern etter nvl. Vurderes ifht. aktuelle virkemidler for samisk kultur og næring: -økonomiske virkemidler, råd etter plan- og bygningslov

Tidligere forelslåtte plangrense

Prosess og framdrift

Budsjett Prosjektledelse: 4,8 mill Oversettelse/Tolk: 0,5 mill Møtekostnader: 0,7 mill Grunnutredning: 3,0 mill Konsekvensutredning: 2,0 mill TOTALT: 11 mill