Presentasjon 14. og 15. mai 2008 May Britt Postholm PLU, NTNU

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokpresentasjon Stavanger
Advertisements

Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Rett på sak.
Hurum PPTs erfaringer med LP
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Program-fagene: Psykologi 1 og 2
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Veiledning av elever / lærlinger
Margrethe Jernes ITU-konferansen 2002: 2GO. Pedagogisk mobilitet. Oslo 17. og 18. oktober Morgensesjon - Kl Studenter fra ITU-hovedfagsforum.
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Forskningsrapporten: Sjekkliste før innlevering (empirisk rapport)
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Det utdanningsvitenskapelige fakultetet, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Artikkelbaserte avhandlinger og veilederrollen Seminar for kandidater.
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Veiledet lesing Mørkved skole
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Om å skrive om litterære tekster
Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1.
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Muntlige presentasjoner
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Hva er en artikkel?.
Avdeling for sosionomutdanning
Prosjekt og forskningsrapport
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Unge & Rus eies og driftes av: KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom KoRus-Nord Høgskolen i Bergen.
RLE – UKE 45/46 MÅL trekke en rød tråd gjennom det vi har lært så langt i høst reflektere over likheter og ulikheter innenfor religioner/livssyn.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Forskningsrapporten: Sjekkliste (empirisk rapport)
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Erfaringer fra HiL ulike samarbeidsprosjekter innen vurdering 3 hovedmodeller Etterutdanning Veiledning av team Undervisningsrekke.
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
Lek og Læring i barnehagen
Drop-In metoden i skolen
Fagdag psykisk helsetjeneste, 12.mai 2009 Tina Skarheim, Velkommen Bakgrunn Litt om KS Dagen i dag.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Myter om å skrive fagtekster (Og et forsøk på å knuse mytene) Anne-Beathe Mortensen-Buan.
FoU i Praksis 2004 Trondheim Berit Bratholm og Kristin R. Tholin.
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
TPO, mappemetodikk og grunnleggende ferdigheter Rakel.K.R.Næss Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Seminar 1: EXFAC august Opplegget De første fire seminarene vil konsentreres om pensum. Her vil vi forsøke å nærme oss det teoretiske ved.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Seminarundervisning STV2250 – Internasjonal miljø - og ressurspolitikk.
Teoriens rolle - analyse
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Navn Tittel Responsverksted Navn Tittel
Utvikling av lærerstudentenes FoU-kompetanse
Fellesveiledning Jur5030 Postdoktor Markus Jerkø.
Utskrift av presentasjonen:

Presentasjon 14. og 15. mai 2008 May Britt Postholm PLU, NTNU Gruppearbeid som læringssituasjon En kvalitativ studie i universitetsklasserommet Presentasjon 14. og 15. mai 2008 May Britt Postholm PLU, NTNU

Introduksjon Problembasert læring, gruppearbeid, prosjektarbeid og feltarbeid er læringsmetoder som er foreslått skal erstatte etter inngå sammen med tradisjonelle forelesninger i høyere utdanning (Innst. S. nr 337, 2000-2001). Problemstilling: Hva hemmer og fremmer gruppearbeid som en læringssituasjon, sett fra studentenes perspektiv?

Teoretisk bakgrunn Vygotsky (1978, 1986/2000) og Bakhtin (1986, Holquist 1990) Språkets betydning i læreprosesser Utvikle forståelse og mening i diskusjoner (opplevd motstand og støtte) (Disse teoriene legger vekt på faginnhold og konstruksjon av faglig forståelse) Utvikle evnen til å ta den andres perspektiv, kreativ problemløsning, utvikle positiv innstilling til relasjonsbygging (Johnson og Johnson 2006) Tillit mellom studentene og en god atmosfære i skrivesituasjonen er vektlagt som avgjørende for skriveprosessen (Hoel 2000)

Arbeidsprosessen Innføring i forskningsmetode Historisk, kvalitativ og kvantitativ metode Kvalitativ metode: 8,4 stp Gjennomsnittelig 1.5 t. forelesning og 1,5 t. seminar pr uke 1. undervisningsøkt dannet studentene interessegrupper (til sammen 12 studenter, 3 grupper med 4 studenter i hver) Lærers rolle: - ansvar for forelesninger og for det meste av strukturen på seminarer - gi støtte i gruppeprosessen dersom behov - veilede i forhold til temaene som skulle tas opp - gi respons både muntlig og skriftlig på skriveoppgaver - svare på faglige spørsmål gjennom hele prosessen

Arbeidsprosessen Diskusjon på gruppe Deltakerne i gruppen bør i fellesskap sette opp ”ordensregler” for gruppen i forhold til tidspunkter, frammøte, forberedelser osv. De som snakker for mye, bør lære å dempe seg, og de som sier lite, bør bli mer aktive. Deltakerne lærer best av hverandre dersom hver enkelt grunngir sine meninger og sin måte å tenke på i et gitt spørsmål. Det er bedre å si fra om at en ikke forstår, enn å falle utenfor diskusjonen. Hvert enkelt medlem i gruppen har ansvar for sitt eget utbytte, hva andre får ut av arbeidet er deres sak (Hård af Segerstad mfl. 1999, s. 52).

Arbeidsprosessen Som en del av gruppearbeidet fikk hver gruppe velge en tekst som de skulle lese og presentere for de andre. I tillegg skulle de lage spørsmål til denne teksten som først skulle diskuteres i grupper og deretter i plenum. De ulike gruppene skulle også lede hver sin diskusjon Opplæring i it’s:learing Før hvert seminar ble de i en foregående forelesning introdusert i temaet som skulle jobbes med De skulle skrive en emneoppgave i hver av metodene

Arbeidsprosessen Emneoppgave kvalitativ metode Oppgaven i kvalitativ metode delt opp i 4 ”småtekster” 1) Hva er problemet og hvorfor er det viktig? (1-2 sider) 2) Betraktninger rundt datainnsamling (2 sider) 3) Betraktninger rundt dataanalyse (1-2 sider) 4) Kvalitet i en kvalitativ studie (1-2 sider) Disse oppgavene ble lagt ut på it’s: learning med frister, og de ferdigskrevne tekstene skulle også postes der for veiledning

Metodisk tilnærming Læreren som forsker Samler inn materiale som grunnlag for utvikling av egen praksis Lærers observasjoner/notater Studenters loggbøker Intervju Studentevaluering av undervisningsopplegget Hovedfokus: få frem studentenes perspektiv

Kategorisering av materialet: Tre hovedkategorier: Gruppeetablering og oppstart: - bakgrunn - regler Gruppeprosessen: - erfarte fenomen som skapte betingelser for gruppearbeidet: - ulike ambisjoner - tilstedeværelse - individuell forberedelse - relasjoner i gruppe - erfaringer som påvirket den pågående gruppeprosessen: - motivasjon - skrivearbeidet Læring: Kjernekategorien. Oppsummerer studenters uttalelser i forhold til læring

Læring - ulikheter når det gjelder perspektiv kan påvirke din utvikling av forståelse positivt - mye arbeid, men frustrasjon knyttet til stor arbeidsbyrde kan også være lærerikt. En student sier: ”Det er krevende, og det tvinger deg til å tilpasse deg selv til de andre personene i gruppa. Prosessen har ikke vært helt uproblematisk hele veien, det har vært frustrasjoner knyttet til arbeidsmengde og holdninger. Men dette tilhører unektelig til gruppearbeid bestående av flere individer. Å takle dette best mulig, vil fremme din personlige utvikling. Her er det snakk om å ta den andre perspektiv, og prøve å forstå deres verden eller utgangspunkt. Slik kan en person både utvikle sin interpersonlige og intrapersonlige kompetanse (Gardner 2004)

Studentene bekrefter teorien om at det er viktig å oppleve en trygg atmosfære i gruppen som en betingelse for gode skriveprosesser Å skrive i grupper tvinger dem til å arbeide. De føler at de må være oppdatert på innholdet som de andre i gruppen arbeider med, og på den måten tror de at dette skrivearbeidet på gruppe er lærerikt I tillegg til krav følt fra gruppemedlemmene, førte også organiseringen av studiet med jevne innleveringer til at de jobbet mer jevnt Alle studentene tror at de oppnår et bedre resultat når de får diskutere, støtte og utfordre hverandres meninger

De sier: Uten dette gruppearbeidet har ikke resultatet blitt så bra som det ble. Fire hoder tenker bedre enn ett Du får presentert flere perspektiv på samme tema. Ting blir mer problematisert enn når du jobber alene. De andre utfordrer deg både på hvordan du tenker og gjør ting Jeg tror denne gruppeprosessen har vært avgjørende, jeg har virkelig erfart hvordan det er å arbeide sammen, og jeg tror at både gode og dårlige erfaringer har vært gode erfaringer Jeg tror at skrivingen i gruppene påvirker læreprosessen positivt, fordi vi må lese pensum for å jobbe mot neste innleveringsfrist Det er bra å få kritiske kommentarer på det som du gjør, selv om du umiddelbart synes det er litt sårende når du tenker på all energien du har lagt i arbeidet Det er virkelig viktig å snakke pensumet, sette ord på, spørre, diskutere, oppklare ting. Jeg tror det er viktig å høre, snakke, skrive og tenke

Avsluttende kommentarer Studentene er positive til skrivearbeidet i gruppene. I gruppeprosessene kan de lytte, snakke, diskutere, lese og skrive om emnet som de jobber med. Språket er brukt på ulike måter og kan slik legge til rette for læring (Vygotsky 1978, 1986/2000, Bakhtin 1986, Holquist 1990) Noen studenter sier det blir for lite tid til lesing, gruppeprosessene og skrivearbeidet tar for mye tid En student har lært at hun vil begynne å lese tekster tilknyttet tema som de andre jobbet med i gruppen, tidligere i kommende gruppearbeid I arbeidet med skriveoppgavene fikk studentene mulighet til å snakke om innholdet i pensum og også å fremstille dette i en tekst. Både innholds- og skrivetrening

En student sier: ”Vi kan diskutere en setning frem og tilbake i en halvtime, og setningen og innholdet i den blir derfor lett å huske” En annen sier: ”Vi har også lært hvordan vi skal skrive en vitenskapelig tekst med referanser og alle disse tingene”

Avsluttende kommentar med diskusjon Hvilken rolle skal lærere i høyere utdanning ha i gruppeetableringsfaser? Hvor aktiv skal læreren i høyere utdanning være når studenter arbeider, snakker og skriver sammen?

Innholdet Forside (tittel på innlegg, hvilken konferanse, navn og studiested) Introduksjon med problemstilling Teoretisk bakgrunn Arbeidsprosessen Metodisk tilnærming Kategorisering (oversikt over kategorier) Læring (presentasjon av en kategori) Avsluttende kommentar med diskusjon

Hvordan passer en slik fremstilling til en presentasjon av min/vårt FoU-arbeid?