Spesialpedagogisk rådgivnings og innovasjonsarbeid Jorun Buli Holmberg januar 2005 Spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet både på system og individnivå.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
v/Trine Aakermann faglig leder Dysleksi Norge
Advertisements

Organisering og roller i Lp modellen PPT sine roller
Ved juridisk rådgiver Silje Lægreid 19. januar 2011
SPESIALUNDERVISNING INNENFOR VOKSENOPPLÆRINGEN
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv aman
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Forslag til ny vurderingsforskrift
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Ansvar og prosesser i skolen
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring i barnehage – Jorun Buli Holmberg 21. september.
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Rådgivning Jorun Buli Holmberg
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
System og individperspektiv i spesialpedagogisk arbeid
Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
VURDERING.
Jurist Lene Duesund Svendsen Seniorrådgiver Helene Kløcker
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Programfag til valg Et individuelt tilpasset opplegg.
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Samarbeid mellom skole og hjem
Hva er pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)?
IKVO Bodø Guri Bøe og Anne-Grethe Skjærseth
Systemrettet arbeid aman. Jorun Buli-Holmberg
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Undervisningssektoren 2015
Struktur for tilpasset opplæring i forhold til minoritetsspråklige elever.
1 Vurdering som fremmer læring og utvikling Vurderingskonferanse Øystein Sandsdalen.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
Systemrette arbeid i skolen aman. Jorun Buli-Holmberg
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Rådgiverrollen I Elevtilpasset Opplæring Jorun Buli Holmberg – 24 januar 2005.
Rådgivnings- og innovasjonsprosesser
Praksiseksempel fra Lørenskog
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
ELEVVURDERING Skedsmo kommune Dag 1: Kursleder: Mona E. Flognfeldt, Høgskolen i Oslo.
Systemrettet arbeid aman. Jorun Buli-Holmberg Risikofaktorer (Kaufmann 1991) som kan føre til at utvikling av psykososiale vansker (lærevansker)
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg TILPASSET OG INKLUDERENDE.
Spesialpedagogisk arbeid og innovasjon
Et øyeblikks tålmodighet. kan bevare fra stor skade
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
Liv M. Lassen og Nils Breilid
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
februar-søkere med behov for spesialundervisning Utdanningsavdelingen
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Kompetanse for mangfold
Hole ungdomsskole Visjon: TRYGG, KREATIV OG UTVIKLENDE FOR ALLE.
Skolebasert kompetanseutvikling
Vurdering og undervisning
Tilpassa opplæring/Spesialundervisning
Skolebasert kompetanseutvikling
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

Spesialpedagogisk rådgivnings og innovasjonsarbeid Jorun Buli Holmberg januar 2005 Spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet både på system og individnivå er basert på praksis- og forskningsbasert kunnskap

Forholdet mellom spesialpedagogisk arbeid og innovasjon Jorun Buli Holmberg Rådgivning er hjelp til selvhjelp for individer og systemer. Innovasjon er et planlagt utviklingsarbeid som har til hensikt å forbedre praksis i organisasjoner og systemer og for individer. Spesialpedagogisk arbeid tar utgangspunkt i et behov for å foreta et utviklingsarbeid slik at tilbudet til den funksjonshemmede blir forbedret og har dermed et innovativt preg.

Spesialpedagogisk rådgivnings og innovasjonsarbeid Jorun Buli Holmberg januar 2005 Davis (1993) bruker rådgivning om de situasjoner der det foreligger gjensidig enighet om at et menneske skal gå inn i et samarbeid med et annet menneske, i et forsøk på å yte hjelp (s. 16).

Spesialpedagogisk rådgivnings og innovasjonsarbeid Jorun Buli Holmberg januar 2005 Davis mener det er viktig med: •Respekt for den enkeltes rett til selv å velge det vedkommende anser for å være det mest gagnlige •Styrking av den enkeltes evne til å ta avgjørelser •Stimulering av den hjelpesøkendes personlige yteevne •Grundig utdypning av situasjonen/problemet, sett fra hjelpesøkers ståsted •Oppnåelse av enighet om siktemål, om nødvendig etter drøftinger

Spesialpedagogisk rådgivnings og innovasjonsarbeid Jorun Buli Holmberg januar 2005 Individperspektivet er ofte utgangspunktet i spesialpedagogikk arbeid i saker som tar utgangspunkt i enkeltelever som får spesialundervisning som er en særskilt rett til særskilt tilrettelagt undervisning for barn, unge og voksne som har spesielle behov og som har fått enkeltvedtak om spesialundervisning

Spesialpedagogisk rådgivnings og innovasjonsarbeid Jorun Buli Holmberg januar 2005 Systemperspektivet er ofte utgangspunktet i spesialpedagogikk arbeid i saker som tar utgangspunkt i systemer som arbeider med barn, unge og voksne som har spesielle behov. Dette både de som har fått enkeltvedtak om spesialundervisning og de som er i en risikosone. Jf Caplans forebyggingsmodell

Spesialpedagogisk rådgivnings og innovasjonsarbeid Jorun Buli Holmberg januar 2005 Spesialpedagogen har en sentral rolle i kompetanseheving i systemer som er et virkemiddel til å forbedre praksis. Kompetanseheving kan foregå på ulike måter tilpasset det praksisfeltet som anvende den nye kunnskapen

Spesialpedagogisk rådgivnings og innovasjonsarbeid Jorun Buli Holmberg januar 2005 Den pedagogisk psykologiske tjenesten har en sentral rolle i systemrettet arbeid i henhold til § 5.6 i Opplæringsloven: PPT skal blant annet hjelpe skolen i arbeidet med kompetanseutvikling og organisasjonsutvikling for å legge til rette for elever med spesielle behov.

Spesialpedagogisk rådgivnings og innovasjonsarbeid Jorun Buli Holmberg januar 2005 Målet for spesialpedagogisk arbeid er brukeren ”barnet/eleven”. I den generelle delen av læreplanen understrekes det at det er av betydning at skolen tar vare på den enkelte elevens utviklingspotensiale

Spesialpedagogisk rådgivnings og innovasjonsarbeid Jorun Buli Holmberg januar 2005 Her står på side 21: Det fremste mål for utdanning er utvikling. Opplæringen skal møte barn og unge på deres egne premisser og samtidig føre dem inn i grenseland der de kan lære nytt ved å åpne sinn og prøve evner.

Spesialpedagogisk rådgivnings og innovasjonsarbeid Jorun Buli Holmberg januar 2005 Taushetsplikten er hjemlet i Forvaltningslovens § 13. Slik lyder den: Enhver som utfører tjeneste eller arbeid for et forvaltningsorgan plikter å hindre at andre får adgang eller kjennskap til det han i forbindelse med tjenesten eller arbeidet får vite om noens personlige forhold ….

Spesialpedagogisk rådgivnings og innovasjonsarbeid Jorun Buli Holmberg januar 2005 Elevmedvirkning er et prinsipp i dagens Skole basert på vårt samfunn er demokrati et ideal. I læreplanens generelle del er dette uttrykt slik: God undervisning skal gi elevene erfaringer i å lykkes i sitt arbeid, gi tro på evner og utvikle ansvar for egen læring.

Spesialpedagogisk rådgivnings og innovasjonsarbeid Jorun Buli Holmberg januar 2005 Elevsamtaler er nedfelt i forskrifter til opplæringslova § 3- 1 for grunnskolen: Det skal leggjast vekt på å gi god tilbakemelding og rettleiing til elevane med sikte på å fremje læring og utvikling. Det skal også leggjast til rette for at elevane kan gjere god eigenvurdering.

Spesialpedagogisk rådgivnings og innovasjonsarbeid Jorun Buli Holmberg januar 2005 Og i § 4-5 står det om videregående opplæring: Ved individuell vurdering av elevar og lærlingar skal det leggjast vekt på løpande munnleg og skriftleg tilbakemelding, oppfølging og rettleiing i forhold til dei mål den enkelte eleven og lærlingen arbeider mot.