Denne presentasjonen er en del av Foreldrepulsen ® - Kan kun benyttes av infoREGI kunder Spørmål rettes til redaksjonen@inforegi.no Foreldrepulsen ® er en abonnementstjeneste levert av infoREGI as. Bruk er begrenset til skolens egen læringsplattform/webside ,informasjonsskriv til foresatte eller internt undervisningsformål. Enhver ekstrern distribusjon utover dette er ikke tillatt.
Avkoding Leseforståelse Leseutvikling Avkoding Leseforståelse Målrettet lesing Automatisk flytende lesing Ortografisk lesing Alfabetisk lesing Logolesing
Logo- og alfabetisk lesing Logolesing: Kjenner igjen ord ut fra særtrekk ved ord, form og bilde. Tegner ordene isteden for å skrive dem. sol sal sel Alfabetisk lesing: Lære det alfabetiske prinsippet. Bokstav – lyd . Lydsamantrekking med meining. Utenatlæring, en farlig avsporing. Bokstavnivå………… s – o – l – a Stavings nivå……….. so - la Morfemnivå*………... sol - a *Morfemet defineres som språkets minste betydningsbærende element. Litt forenklet kan vi si at morfemer kan deles i tre grupper: rotmorfemer, bøyningsmorfemer og avledningsmorfemer
Oppsummering Lesing er en livslang prosess, en skal først lære å lese, så skal en lese for å lære, og oppleve. Et universalverktøy! Ta deg tid til å lese høyt sammen med barnet. Gå på biblioteket og finn bøker. All lesing er bra – bøker, lydbøker, tegneserier, filmtekst, data. Bruke lydbøker for å få en god opplevelse og lytte til godt språk. Vær en god rollemodell og vise at voksne leser aviser, bøker og brukar internett/e-post aktivt. Spille ulike spill sammen med barna der lesing av spørsmål, svar og tekster er en del av spillet. Motivere barna til lesing og skriving – mengdetrening er tingen! Innarbeide gode leksevaner / faste leksetider.