Av Karen Christine Biørn-Lian

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Advertisements

De dårige følelsene. Veiene ut..
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
22 tips for den faglitterære forfatteren
MySaemienSijte- en lek med arkitekturformer i SketchUp
Prosessarbeid med collage, tekstur og formlikhet
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Forslag til tre forbedringstiltak for
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Layout - utforming - design i
Arbeidskrav 4 I min skisseprosess har jeg lånt dette bilde fra internett
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Nettvett.
Handels- og servicenæringens rolle i sentrumsutviklingen Adm.direktør Gunnar Larssen i Oslo Handelsstands Forening deler sine erfaringer og peker på utfordringer.
PARALLELL MOTIVASJON VIA INSPIRASJON. ERFARINGER Merchandising er en total presentasjon av butikken og varene ut mot kunden. Dette omfatter markedsføring,
Arbeidskrav 3 HIOA Av Anne-Sophie, Kristine og Birthe
Prosjektoppgave Grafikk og Digitale foto
Fra geometriske former til abstrakt design
Arbeidskrav 3 selvvalgt tema - arkitektur. Oppstart i arbeid med ideer Første ideer – plakat til den norske opera, hvordan Få barna inn i operaen kampanje.
Markeder med asymmetrisk informasjon
Første rapport: Den rapporten jeg har valg ut her er helt usymetrisk, men innenfor en ramme slik at den kan gjentas til et flatemønster. Her har jeg også.
PowerPoint-mal FLT.
Prosjektoppgave Grafikk og digital foto.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Brukertest toppnivå uio.no Foreløpig gjennomgang av viktigste funn.
Konsept: Pierre Robert ØKO
Arbeidskrav 3 konsept, forpakning, identitet, patent
Dokumentasjon av en prosess
Arbeidskrav 3 Del 2 Idéutvikling for illustrasjon, dekor eller kunstnerisk uttrykk. Jobb med ett av de to temaene dine. Arbeidet skal hovedsakelig foregå.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Håndverk Tro Makt Symbolikk Noe å leve av? Identitet Periode Stil Funn
Brukergrensesnitt og design av skjermbilder
Arbeidskrav og rammebetingelser IKT-krav Betraktninger.
Merkevarer Kapittel 9.
Bokpresentasjon Oslo.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Sunnmøre 06. feb 2008.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
hoyre.no: Ett emnekart – 450 portaler
PowerPoint-mal FLT. –mer en et fagforbund Forbundet for Ledelse og Teknikk.
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
Sortimentutvidelse Arbeidskrav 3 HIOA Av Anne-Sophie, Kristine og Birthe ØKO.
Arbeidskrav 3 konsept, forpakning, identitet, patent Kunde: RINGNES BRYGGERIER. Produkt: Nytt feminint øl. Alkoholfritt For Flaske. For emballasje Gry.
Målgruppen definerte vi som “den kulturinteresserte humanisten” -Universiteter og høyskoler har i dag ca elever til sammen i Oslo området. -De.
FJØSHAUGEN BARNEHAGE UTSIKTEN
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
Grafisk Design Visuell kommunikasjon Intorduksjonsbilde.
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
7. Typography, Readability & Legibility Lesbarhet.
MarinePack - FOU- program for sjømatemballering Verdikjede- og strategianalyse av emballering av frosne hvitfiskfileter Jan Gjerde Ole Jørgen Hanssen Kjersti.
Navn på nybygget.  Identitet  Tilhørighet  Skape en merkevare  Skape lyst til besøk Hvorfor trenger vi et navn?
Velkommen til foreldremøte Ål vidaregåande skole
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
9. Product information Produktinformasjon. Online kjøp Som vi har sett har vi ikke noe produkt å se på, holde i, prøve ut, … Da må vi ta igjen på andre.
Øving 2 – Markedsplanen I
Gautesete SKOLE Kunst og Håndverk skoleåret Trinn.
Er det godt for barn å vokse opp i Sigdal? Hva kan kommunen bidra med for at det skal bli enda bedre?
All informasjon om profilen er samlet i en Profilmanual på nett. UiBs visuelle profil er enkel, anvendelig og fleksibel! En visuell profil får kun effekt.
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
Kunst og Håndverk 9-Trinn Skoleåret Oppgaven: Lage et Graffiti arbeid (en piece) Lag et Graffiti (A3) arbeid (piece) av et motiv i tekstform.
Foto: Scanpix P for plass. Foto: Scanpix I markedsføringsfaget er plass det samme som distribusjon. Distribusjon omfatter beslutninger om hvilket strøk.
05. INNVENDIG PROFILERING
Er det godt for barn å vokse opp i Sigdal?
KULTURTANKEN Visuell profil
Sett inn bilde av produktet her
Sett inn bilde av produktet her
Virkemidler - i reklame.
Gruppeoppgaver.
Tittel Å være redd Eliessa Rivas Oslo
Utskrift av presentasjonen:

Av Karen Christine Biørn-Lian

Briefing Kunden ønsker å starte en butikk spesielt for hund, med et helhetlig og tydelig visuelt konsept. Butikken skal signalisere høy kompetanse, vennlig service og egne merkevarer med god kvalitet til attraktive priser. Ut fra dette anbefaler jeg å profilere seg spesielt mot valp og unghund, et usnobbete og ryddig konsept med tydelig naturforankring i designet

Markedet i bilder, andre butikker Dyrest, butikker tilknyttet vetrinær-virksomhet I mellomsjiktet, ”prisbevisst” kvalitet Uttalt lavprisprofil

Hvem er konkurrentene? Veterinærer med eget butikkutsalg, Buddy som største kjede, Zoo-1, nettforhandlere og en del mindre kjeder og frittstående butikker. Dagligvarehandelen har også en del av markedet. De fleste konkurrentene tilbyr produkter til mange dyreslag, enkelte nettforhandlere er mer spesialiserte, som www.hundenett.no , www.hundogkatt.no og www.designhund.no ( liten hund) Tilgjengelighet hos konkurrenter: De fleste litt større kjøpesentra har en dyrebutikk, men mange tettsteder og byer har også dyrebutikk i nærheten av sentrum.

Konkurrentenes produkter representert ved fôremballasje Hos veterinæren finner en kvalitetsfôr, og også et bredt spekter diettfôr for ulike sykelige tilstander. Glidende overgang til dyrebutikk sortiment I dyrebutikken I dagligvarehandelen

Målgruppen:Det er nærmere 450000 hunder i Norge Målgruppen:Det er nærmere 450000 hunder i Norge. Av disse vil det være bortimot 80.000 hunder under 2 år (valp og unghund) Eierne av disse hundene er hovedmålgruppen vår, men også de resterende 370000 vil kunne handle det de trenger hos oss. Når vi fokuserer spesielt på valp og unghund er det for å knytte til oss kundene i oppstart av hundeholdet, og arbeide oss inn i kundegruppen og opparbeide lojalitet.

Viktig for målgruppen:

Kjedene Buddy og Zoo1 har et tydelig fargespråk på sine hjemmesider Kjedene Buddy og Zoo1 har et tydelig fargespråk på sine hjemmesider. Dette er en måte å profilere seg på som virker fornuftig. Mitt forslag bør spille på noe av det samme, og få et tydelig eget uttrykk. Observasjon av interiør i dyrebutikker går i retning av at det ofte er relativt mørkt, og ofte ganske kaotisk. Mange produkter på litt liten plass gir et rotete inntrykk. Det er god grunn til å anta at kunden ønsker seg en oversiktlig butikk der det er lett å finne fram, med god skilting og markering av hvor de ulike produktene befinner seg. Kunden kan ikke ta hunden inn i butikken. Det må derfor være mulig å prøve produktene på modeller. Butikkeksteriør og interiør må ha et lett gjenkjennelig form og fargespråk. Egne merkevarer må skille seg tydelig ut i emballasje og/eller design. Kunden skal forbinde navnet og butikken med kvalitet og produkter som er verdt prisen. Produktene som er designet av oss skal ha egenart og samtidig ha tidsriktig utforming, slik at de kan forventes å kunne integreres i hundeeierens øvrige stilsmak. Kunder med hund er pga turgåing sannsynligvis mer ute enn gjennomsnittsbefolkningen. Dette kan man spille på i utvikling av konseptet.

Noen aktuelle produkter

Eksempler på konsepter fra andre bransjer

Idèer for konseptet Fargesamhørighet i butikkinteriøret Natur? Pels? Mer urban? Varm og relativt lys? Gå igjen på nettside, annonser, vindusdekor. Navn og logo: Konkret? Konstruert navn? Har navnet noe å si for utformingen av logo? Slagord: Spille på pris? Kvalititet? Følelser? Kunnskap? Typografi. Streng? Moderne? Enkel? Organisk?

Konkretisering, barnet må ha et navn!

Parallelt, idéutvikling logo

Jobbet med ulike utforminger, valget falt på fonten Teen, organisk, leken og uten seriffer

Fargeholdning, kollasj-skisser Pelsfarger med kontraster  For likt Buddy? Mer gyllent, lysere helhet Natur og tre 

Konseptets bærende idèer Hovedvekt på lyse farger,- varmgul, beige dertil mørkrød og innslag av skognatur til interiør. Åpent, oversiktlig med god merking av varehyller. Alltid egne modeller for å kunne prøve ulikt utstyr på hund for riktig størrelse. Fargene følges opp i annonser, infoskriv og på nett. Logoen som dekorativt element på egne merkevarer, merkelapp og skilt. Slagordet: Det gode hundelivet begynner hos oss rommer både kvalitet i utvalg og at de ansatte kan sitt fag. I tillegg gir det assosiasjoner til å ha det hyggelig med hund.

Butikk, lyst, varmt og åpent interiør, skisse

Designelementet : Logoen har et designelement som kan brukes i alle farger og i mange sammenhenger. Dette gjør egne merkevarer lette å skille fra andre produkter på markedet. Elementet går også igjen på de ansattes T-skjorter, og merkelappen

Eksempler på produktene

Merkelapp til egne merkevarer

Emballasje for egne merkevarer: Man ønsker å signalisere kvalitet Emballasje for egne merkevarer: Man ønsker å signalisere kvalitet. Det er naturlig å legge seg opp mot ”veterinærstandard”. Mange av disse emballasjene har et betydelig innslag av hvitt. Det er også behov for å fargedifferensiere for ganske mange ulike typer fôr. Det er viktig at butikken følger opp med god merking. Egen hylle for hver aldersgruppe, og for diettfôret.

Forslag til differensiering av emballasje

Du er ute…