TILFREDSE MEDARBEIDERE GIR DE BESTE RESULTATENE

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Teknologi i klasserommet
Advertisements

Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
Retningslinjer for klubben – og foreldrevettregler
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nordmøre og Romsdal 19. Februar 2008.
VERDIGHETSPRINSIPPER
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
Motivasjon.
Å VÆRE KIRKENS ANSIKT UTAD
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Det gode Det rette Det rettferdige
Omstilling uten nedbemanning
Comfort Hotel TRONDHEIM.  Billed av High Tech = Ntnu.
OMDØMME Avdeling for ingeniør- og økonomifag
REKRUTTERING • COACHING • SKREDDERSYDDE LØSNINGER • KURS Personlig utvikling - Team bygging - Samarbeids relasjoner - Samarbeide leder/sekretær.
SAMMEN OM Å UTVIKLE KIRKEN Samling 1 Stabsutvikling.
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Norsk Ledelsesbarometer 2013 Presentasjon Ledernekonferansen Lederne Stein Stugu 14/
MEDARBEIDERSAMTALEN Planleggings-samtalen Oppfølgings-samtalen
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Hvem er vi? Hva skal Bydel Grünerløkka være?
10. Organisasjoners effektivitet
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Sunnmøre 06. feb 2008.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol - for foreldre med tenåringer
Definere og velge hovedmål og delmål
Kommunen som arbeidsgiver
”Brukermedvirkning for mennesker med begrenset samtykkekompetanse”.
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Larvik Campingplassforening 22 medlemmer, fra 20 til 600 plasser Sesongplasser, døgnplasser, hytter, leiligheter, brygger, badestrender, kafe, aktiviteter,
Kvalitetsklubb – NFF regi
Trivselsundersøkelse - 08 Trivselsundersøkelse utført 8. desember leverte For alle utsagnene betyr score 1 at personen er totalt uenig og score.
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Lederstil og Motivasjon.
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Motivasjon i arbeidsforhold
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Effektive lederteam og dialogkompetanse
Forhold til ledelse/styrer Hvor fornøyd/misfornøyd er du med: Styrer som personalleder? Styrer som administrativ leder? Styrer som leder for den pedagogiske.
HOLDNINGER OG HANDLINGER
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Politisk påvirkning.
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Varegg Nordnes Guttelagene 2006 Oppsummering etter sesongslutt 8.oktober.
STYREUTVIKLING ROMERIKE Lillestrøm 26. februar 2009 “Vinmonopolet - fra forvaltningsorgan til servicebedrift” v/Kai G. Henriksen Adm. direktør AS Vinmonopolet.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
Fra ”helvete” til himmelen - eksempel på oppstart og prosess Arbeidsgiverstrategi Grue kommune v/ Anne Berit Gullikstad Kommunalsjef oppvekst (tidligere.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
TILFREDSE MEDARBEIDERE GIR DE BESTE RESULTATENE Kai G. Henriksen Adm. direktør AS Vinmonopolet Delphi Consulting, 12. oktober 2011.
1 Langsiktig verdiskapning- styrets rolle Polyteknisk Forening 26. April 2007 Finn Jebsen.
Samarbeid og medbestemmelse
Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst.
Øvelse: Hvilke ord fungerer best?
Verdier og visjon i nye Stavanger
Utskrift av presentasjonen:

TILFREDSE MEDARBEIDERE GIR DE BESTE RESULTATENE Kai G. Henriksen Adm. direktør AS Vinmonopolet Arbeidsgiverforeningen for Vekstbedriftene, 21. oktober 2010

Tilfredse medarbeidere gir de beste resultatene

Tilfredse medarbeidere gir de beste resultatene Mål: 90,0

Jamen, Vinmonopolet har en så lett oppgave…

Vinmonopolets omdømmeundersøkelse Hvor godt inntrykk har du av Vinmonopolet totalt sett? 91% 86% 88% 85% 79% Andel med meget godt/ ganske godt inntrykk

TEMA Kulturbygging – fokus på samfunnsoppdrag, visjon og mål Still krav til organisasjonen Gjør organisasjonen i stand til å innfri kravene Godt lederskap en forutsetning for tilfredse medarbeidere

Vinmonopolet 2006 – en organisasjon på leten etter seg selv Ekjord-saken Styreleder og adm. dir. måtte gå Monopolets fremtid? En organisasjon preget av frykt og usikkerhet Hva er våre mål?

”Alle er med” Inkluderende prosess uhyre viktig Følelsen av å være med og bli hørt Brukte 1 ½ år på styringspyramiden og lederprinsippene Diskutert på kjedekonferansen (alle mellomledere og butikksjefer)’ Diskutert i alle butikker Workshop på kjedekontoret for alle ansatte Diskutert i Butikksjefrådet og mellomlederforum en rekke ganger Vært diskutert i Sentralt kontakforum og i egne møter med tillitsvalgte Flere runder i ledergruppen 2 ganger i styret (styringspyramiden) Lederprinsippene vedtatt i ledergruppen Egen strategibrosjyre Lederprinsippene i kredittkort-format Lederprinsippene kjernen i lederutviklingsprogrammet Jeg bruker alltid styringspyramiden i alle presentasjoner internt

viktigste virkemiddel Vi skal gjøre oss fortjent Vinmonopolets styringspyramide Vinmonopolet er samfunnets viktigste virkemiddel for å sikre ansvarlig salg av alkohol Samfunnsoppdrag Vi skal gjøre oss fortjent til folks støtte Visjon Velfungerende vinmonopolordning Hovedmål Norges ledende faghandelskjede Bredde, kvalitet og lønnsomhet i produkt- utvalget Resultat- orientert, kompetent og samhandlende organisasjon Aktiv bruk av ramme- betingelsene Tydelig samfunns- aktør God sosial kontroll Det beste kundemøte Hoved- strategier Kvalitet og ansvar i kontakt med mennesker Verdi- grunnlag Tydelig Engasjert Inkluderende

Vinmonopolets filosofi er derfor … Ansattes tilfredshet Innsats Lojalitet Kundetilfredshet Sterkere oppslutning hos folket om Vinmonopolet

Hvor tilfredse er så våre medarbeidere? MTU 2010 Max score: 7

Hvorfor er vi så fornøyd med Vinmonopolet som arbeidsplass? Variert arbeidsdag (jobbrotasjon) Disse påstandene påvirker ”Alle forhold tatt i betraktning er jeg godt tilfreds med jobben min” mest Inkluderende nærmeste leder Arbeidspress går ikke ut over livskvalitet Samarbeid på tvers Stolt av å jobb i Vinmonopolet Gleder meg til å gå på jobb

De viktigste møtene i Vinmonopolet er kundemøtene vi gjennomfører hver dag i alle våre butikker. Det er ikke bare noe vi sier i festtaler – det er noe vi oppriktig mener! Da må det også gjenspeile kulturen i bedriften …

TEMA Kulturbygging – fokus på samfunnsoppdrag, visjon og mål Still krav til organisasjonen Gjør organisasjonen i stand til å innfri kravene Godt lederskap en forutsetning for tilfredse medarbeidere

viktigste virkemiddel Vi skal gjøre oss fortjent Hva gjør vi for å nå hovedmålene? Vinmonopolet er samfunnets viktigste virkemiddel for å sikre ansvarlig salg av alkohol Samfunnsoppdrag Vi skal gjøre oss fortjent til folks støtte Visjon Velfungerende vinmonopolordning Hovedmål Norges ledende faghandelskjede Bredde, kvalitet og lønnsomhet i produkt- utvalget Resultat- orientert, kompetent og samhandlende organisasjon Aktiv bruk av ramme- betingelsene Tydelig samfunns- aktør God sosial kontroll Det beste kundemøte Hoved- strategier Kvalitet og ansvar i kontakt med mennesker Verdi- grunnlag Tydelig Engasjert Inkluderende

Service Sunn intern konkurranse Motiverte medarbeidere Vårt servicemål er å ha det beste kundemøte Sunn intern konkurranse Årets butikk Balansert Målstyring Mystery Shoppers Modellbasert produktivitetsmåling Service Vi skal tilby det beste kundemøtet i Norge Motiverte medarbeidere Effektiv kundeservice Møter kunden med et smil Møte kundens behov med god kompetanse Moderne butikk-konsepter Oversiktlige selvbetjente butikker Moderne og ansvarlig image Stort produktutvalg Dybde og bredde Kvalitet Alle vindistrikter representert Lønnsomhet God tilgjengelighet Ingen skal trenge å reise mer enn 30 minutter til nærmeste Vinmonopolbutikk Integrert mulitikanalt tilbud Integrert multikanalt tilbud Enkelt å handle Lett å navigere

Krevende, men realistiske krav SERVICESTANDARDER MYSTERY SHOPPING Intern konkurranse og målinger erstatter ekstern konkurranse og benchmarking PRODUKTIVITETSMÅL BALANSERT MÅLSTYRING ÅRETS BUTIKK

Husk å feire seiere og gode prestasjoner!!

TEMA Kulturbygging – fokus på samfunnsoppdrag, visjon og mål Still krav til organisasjonen Gjør organisasjonen i stand til å innfri kravene Godt lederskap en forutsetning for tilfredse medarbeidere

Kunnskap er en suksessfaktor Sikre god varefaglig kompetanse Obligatorisk varefaglig kompetansestige Vareprøvinger i alle butikker Nyhetssmakinger Mat- og vinrunde i alle butikkene Høy innkjøpskompetanse Støtte til videre varefaglig utdanning Trening på det beste kundemøtet Praktisk trening i prestasjonsledelse for alle ledere Obligatorisk introduksjonskurs gjennom e-læring Alle avdelinger egne kompetanseprogrammer

TEMA Kulturbygging – fokus på samfunnsoppdrag, visjon og mål Still krav til organisasjonen Gjør organisasjonen i stand til å innfri kravene Godt lederskap en forutsetning for tilfredse medarbeidere

Medarbeidere som blir møtt med klare krav, tydelige mål, avklarte forventninger, som får lov til å utføre sine arbeidsoppgaver i henhold til dette OG som får beskjed om hvordan de ligger an i forhold til målene, er fornøyde. Også med lederen! Da får vi også fornøyde kunder!

En anekdotisk påstand 70 % av alle ledere vil stikke av gårde fra en systematisk prestasjonsledelse! Toppleders innsats og motivasjon HELT avgjørende for suksess. Du må orke å stå i prosessen år etter år ... Ellers inntreffer BOHICA-effekten umiddelbart

Verdier Leder-prinsippene Lederhuset = kulturbærerne Visjon Mål Organisering Verdier Leder-prinsippene Coaching Systematisk trening

Kultur og verdier: Vinmonopolets lederprinsipper En handling betyr mer enn 1000 ord … 1. Prestasjonsledelse: Jeg setter mål som bidrar til oppnåelse av VP’s overordnende mål Jeg tar ansvar for at teamet mitt når fastlagte mål Vi gjør hverandre gode Leder går foran som et godt eksempel 2. Målavklaring Alle i VP har resultat- og utviklingsmål med tilhørende planer 3. Tilstedeværelse For å hjelpe, veilede og trene er jeg tilstede blant mine medarbeidere Jeg lytter aktivt og ser mine medarbeidere 4. Tilbakemelding Jeg gir tydelige tilbakemeldinger Jeg følger mine medarbeidere opp på en forutsigbar måte 5. Raus Jeg synliggjør mine medarbeideres gode prestasjoner Jeg respekterer mine kolleger Jeg stimulerer til gode beslutninger og aksepterer at det kan gjøres feil Jeg byr på meg selv

Vår største utfordring som ledere – hva er det? Mumle – mumle … Vi MÅ være direkte og tydelige I tråd med kjerneverdiene Ros dem som fortjener det Gi beskjed til dem som ikke yter nok, viser dårlige holdninger eller negativ adferd Ledelse er IKKE en popularitetskonkurranse Ta noen sjanser, du må risikere at din tilbakemelding føles ubehagelig for noen

Mine erfaringer med Vinmonopolets endringsprosess Aldri undervurder kraften i å sette tydelige og målbare mål Men det må være en inkluderende prosess, så ta deg god tid Åpen og rettferdig konkurranse med utgangspunkt i målbare og påvirkbare mål er samlende og motiverende Og husk å feire alle små og store seire underveis Action speaks louder than words, so walk the talk! Våg å stille krav – våg å gi ærlig tilbakemelding Det handler om å se dine medarbeidere Bruk ros og ”framsnakking” for å forsterke ønsket adferd Ikke gjør ting og prosesser for komplisert – det enkleste er ofte det beste…..hvis mulig unngå eksterne konsulenter! Kommuniser, kommuniser, kommuniser……. Vær engasjert – spre entusiasme!! 

EUs forbrukerundersøkelse 2010 Norske forbrukere har talt: Vinmonopolet på topp, banktjenester på bunn i en omfattende forbrukerundersøkelse som EU presenterer i dag. Undersøkelsen måler hvor godt markeder fungerer sett fra forbrukernes side med hensyn til oversiktlighet, tillitt, klagemuligheter og tilfredshet. Undersøkelsen har blitt gjennomført i 27 EU-land, samt Norge. 50 ulike bransjer innen kategoriene forbruksvarer, enkelttjenester og abonnementstjenester har blitt vurdert av 500 kunder i hvert enkelt marked i hvert land. I Norge topper altså Vinmonopolet, tett fulgt av bensin og begravelsestjenester. 03.04.2017

Takk for oppmerksomheten!