1 Kommunikasjon og interaksjon; Bibliotek og lokalsamfunn Bibliotekmøte, Hamar 17. mars 2010.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Hva er migrasjon og hva gjør Røde Kors Ungdom?
Fra ord til liv Mars 2011.
1 Tittel på foredraget Navn foredragsholder Tid og sted Hvordan kan vi forstå menighetsutvikling i norsk folkekirke? Harald Hegstad Bergen 2. februar 2010.
Inkludering i idrettslag Børre Rognlien 2. visepresident
Litt mer om PRIMTALL.
Målgruppe / Budskap Hvem skal du snakke til og hva skal du si
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Aktiv I Oslo.no Nettstedet for folk i Oslo og Akershus.
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
12. Oppsummering.
FRISPARK Du, jeg, fysioterapien – og det bortenfor…
KOMMUNIKASJONS- STRATEGI
Markedsføring kommunikasjon. Markedsføring  Markedsføring – muligheten og nødvendigheten til muligheten og nødvendigheten til suksess. suksess.
Menighetsutvikling – hva og hvordan?
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Biblioteket Merkevare og vår tids møtested
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
1 Noen utfordringer for fagbevegelsen – særlig i instituttsektoren Espen Løken, Fafo Innledning for NTL Forskningsinstituttene 24. september 2008.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 3
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Klepp Kvinner Elite m arkedsføringshuset 1 Rapport på merkevareundersøkelse for Klepp Kvinner Elite Januar 2008.
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Profil og omdømme Modul 2 Profilbygging Mål for denne modulen:
Post 4, sykehuset Levanger
NESO FORMANNSKOLE Oddbjørn Toften
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 4 oppgave i Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Gap mellom intensjon og handling?
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
Samdata 2012 Somatikk.
Bibliotek i forandring Oppsummert spørreundersøkelse Gjennomført i desember 2010.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Målgruppen definerte vi som “den kulturinteresserte humanisten” -Universiteter og høyskoler har i dag ca elever til sammen i Oslo området. -De.
SOSIALE MEDIA OG WEB Norges bryteforbund Inger Wold.
1 VEIEN TIL IA-SUKSESS. IA-prisen 2013 Unner ingen å få prisen Fraværet har gått opp siden Sovepute? 2.
Kapittel 6 oppgave k Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
SINTEF Fiskeri og havbruk AS 1 Hvordan oppnå økt deltakelse på Tromstrygdskolen? Signe Sønvisen og Trine Thorvaldsen SINTEF Fiskeri og havbruk.
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
Side 156 – 158 Hvilke pronomen mangler?
Tanker og utfordringer D Mitt Rotary Medlem fra 2001 President i Huseby -Flatås 2007 – 2008 District Trainer i Distrikt 2280 i
Copyright © 2010 TotalConsult Diagnose: Omdømmeschizofreni. Finnes det kur?
Da debatten kom til Drammen Hamar 7. januar 2015: Biblioteket tar den lokale debatten. Monica Nyhus, Biblioteksjef Drammen bibliotek.
Medlemsutvikling PETS 2011
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Mellom skremsler og beroligelse Kommunikasjon med publikum om fugleinfluensa Gunhild Wøien Kommunikasjonsdirektør Folkehelseinstituttet
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Markedsføring.
Sosiale medier – Hva nå, rådmann?
Roede-kurslederen på Facebook
Camilla Hall-Henriksen
Øvelse: Hvilke ord fungerer best?
Utskrift av presentasjonen:

1 Kommunikasjon og interaksjon; Bibliotek og lokalsamfunn Bibliotekmøte, Hamar 17. mars 2010

22 Kommunikasjon og interaksjon i lokalsamfunnet ▪Synspunkter på biblioteket sett utenfra - grunnlag av arbeid med ti bibliotek i Indre Østfold ▪Erfaringer med bl. a. utvikling av merkevareplatt- form og markedsførings- prosjekter for dette biblioteksamarbeidet ▪Utfordringer mht hva bibliotekene er og skal bli - i forhold til folks oppfatning og Stortingsmeldingen...

3 Hvem er jeg – vi? 3 Jorunn Røed ▪Konsulent og rådgiver Oktan PoP ▪Vi jobber helhetlig med merkevarebygging og salg i alle møtepunktene mellom våre kunder og deres målgrupper og markedet ▪Vi er opptatt av innsikt, analyse, strategiutvikling, kreativitet og helhetlige kommunikasjonsløsninger ▪Vi er opptatt av at alle tiltak skal gi effekt - og samtidig bidra til å bygge kundelojalitet på lang sikt Salgsutløsende og effektfull kommunikasjon og reklame ▪Dette avspeiler seg i navnet vårt: PoP står for Point of Purchase.

4 Biblioteket er sivilisasjonens hukommelse Biblioteket forener nåtidens mennesker og alle tiders kunnskap

55 Den sosiale møtestaden for alle representerer ein kvalitet som må utviklast Fra Stortingsmelding nr. 23 ( ) Kapittel 2.4 Biblioteket som møtestad, lærings- og kulturarena

66 Biblioteksamarbeid i Indre Østfold 10 kommuner i Indre Østfold har bestemt seg for å gjøre bibliotekene tydeligere og mer synlig i lokalsamfunnet. De ønsker å jobbe mot å oppfylle innholdet i Stortingsmeldingen. Følgende er etablert: ▪Felles mål, visjon, misjon, identitet og kjerneverdier ▪Felles grafisk profil ▪Kommunikasjonsstrategi Nå starter kommunikasjon og markedstiltak rettet mot både eksisterende brukere og større deler av lokalsamfunnet - men først litt om prosessen.....

7 Seeing is believing Som oppstart til samarbeidet og alle prosjektene, dro teamet på rundreise til alle de ti bibliotekene. Vi fant store forskjeller... ▪Ulik størrelse på enhetene ▪Forskjellig kultur og holdninger ▪Ulike ressurser og økonomiske rammebetingelser ▪Det visuelle uttrykket har blitt til over tid - litt kaotisk, tilfeldig, mye «lapping» og bærer preg av manglende budsjetter ▪Til dels mangelfull skilting både utenfor og i bibliotekene ▪Forståelsen for egne utfordringer er stor ▪Entusiasmen, kunnskapene og viljen er et godt grunnlag for forandringene

88 Innsikt fra lokalsamfunnet Markeds- og brukerundersøkelser ble gjennomført for å skaffe verdifullt grunnlag for strategiutviklingen ▪avdekke drivere for bruk av bibliotekene ▪finne lojalitetsaspekter ▪innhente publikumsønsker mht tjenestespekter og utviklingsområder Markedet og brukerne  ønsker/meninger i organisasjon..... ▪Markedet må ”bestemme”! ▪Det er ”dyrt” å overbevise folk om noe de egentlig ikke mener ▪Markeds- og målgruppetilpasning er det eneste som lønner seg! Analyseresultatene er også et direkte grunnlag for utvikling av tiltak og kampanjer

9 Hovedresultater – viktighet  dyktighet ▪Bibliotekets viktigste rolle blir av både brukere og lokalsamfunnet definert til: ▫Sikre kunnskap og informasjon til alle ▫Medvirke til leselyst og lesekunnskap ▪På disse områdene omtales også bibliotekene dyktige ▪I minst grad vektes bibliotekene som et viktig møtested og sosialarena, samt et sted hvor man får tilgang til teknologi ▫Mht møtested og sosialarena ser vi et avvik mellom brukere/lokalsamfunnet og de ansatte ▪Generelt er de ansattes estimater i tråd med brukere/lokalsamfunnet, men de besvarer de ulike aspektene i noe beskjeden grad (lavere enn slik bibliotekene oppfattes!)

10 Hovedresultater – bruk og lojalitet ▪Bruk av bibliotek er relativt geografisk betinget i Indre Øst ▪Høyfrekvent bruker er mer aktiv på et bredere spekter av alle bibliotekstjenestene, enn middels- og lavfrekvent bruker ▪Kvinner låner bøker, lydbøker, spør personalet, er ledsager for barn og deltatt på arrangementer (i større grad enn menn) ▪Menn leser tidsskrifter og aviser, og har brukt pc (i større grad enn kvinner) ▪Uansett gruppe og uavhengig av graden av tilfredshet, vil de spurte i større grad enn tilfredshet anbefale biblioteket for andre

11 Endringer (råd) for oftere bruk av bibliotek - ”Bruker ikke”

12 Endringer (råd) for oftere bruk av bibliotek - ”Lav bruker”

13 Endringer (råd) for oftere bruk av bibliotek - ”Middels bruker”

14 Endringer (råd) for oftere bruk av bibliotek - ”Høy bruker”

15 I opplysningstida ble bøker sett på som det sterkeste våpenet i kampen mot uvitenhet og åndelig mørke

16 Merkevarebygging Merkeplattformen skal representere grunnlaget for konsistent og tydelig kommunikasjon. Definerte egenskaper og verdier skal bidra til å oppfylle visjonen. Grafisk uttrykk er en ”klesdrakt” som sier noe om innholdet. Det må være samsvar mellom innhold og utseende - dermed vil lokalsamfunnet over tid lettere kunne forholde seg til budskapet. 16

17

18

19 ▪Jo Nesbø – 2 alternativer fra Keno  19

20

21 En grafisk profil skal skape trygghet, gjenkjennelse og kontinuitet. Over tid skaper den sammenheng i en kaotisk virkelighet.

22

23

24 Kommunikasjon må være troverdig, ærlig og oppriktig. Budskapet må fortelle og formidle sannheten om hvem dere er – og hva dere står for! Da vil bibliotekene ha størst sjanse til å oppnå ønsket effekt fra brukere og lokalsamfunnet.

25 ”Hvis du har en hage og et bibliotek, da mangler du intet” Marcus Tullius Cicero

26 Målgruppevurderinger ▪Hvem snakker dere til idag? ▪Hvem må dere snakke til for å oppnå ønsket posisjon for fremtiden? ▪Ulike brukergrupper ▪En definert hovedmålgruppe? ▪Lokalsamfunnet generelt ▪Spesielle samarbeidspartnere Reaktivering av medlemmene ▪Bibliotekene har et fantastisk utgangspunkt mht informasjon i eksisterende register ▪En viktig øvelse! ▪Bruk dette!!!

27 Budskapsutvikling ▪Tenk nytt ▪Vær tydelig ▪Vær utfordrende ▪Tør å være annerledes - på flere områder ▫Hva sier dere? ▫Hvordan sier dere det? ▫Hvordan ser dere ut? ▫Hvilke kanaler bruker dere? ▪Ikke snakke til alle på en gang på samme måte! Vær opptatt av ”konverteringsmål” ▪Hva skal skje når dere snakker til markedet? ▪Hva ønsker dere at målgruppen skal gjøre?

28 Kanalvalg ▪Tilstede og tilgjengelig ▪Hva betyr det å være der målgruppen er? ▪Eget hus og eksisterende brukere ▪Tradisjonelle medier ▪PR og presse ▪Samarbeidspartnere og sponsorer ▪Sosiale medier Alle aktiviteter skal være en bevisst handling ut fra definert målsetting - enkeltvis og som en del av helheten for å oppnå ønsket posisjon

29 ▪Forbrukerne får større kontroll over informasjon og markedsføring ▪Markedsføring er en service for dine kunder ▪Internettmarkedsføring har gått forbi trykk (i kr) ▪3.3 millioner i Norge er online ▪Ca 70 % eier en eller flere laptoper ▪Ca 65 % har trådløst nettverk ▪Massekommunikasjon skaper søk ▪Derfor:dere må være i søkeresultatene, ellers mister dere trafikk ▪ søk på Google hver dag ▪1 500 søk hver time i Norge Litt spesielt om sosiale medier...

30 ▪Forbrukerne får større kontroll over informasjon og markedsføring ▪Markedsføring er en service for dine kunder ▪Internettmarkedsføring har gått forbi trykk (i kr) ▪3.3 millioner i Norge er online ▪Ca 70 % eier en eller flere laptoper ▪Ca 65 % har trådløst nettverk ▪Massekommunikasjon skaper søk ▪Dersom dere ikke er i søkeresultatene, mister dere trafikk ▪ søk på Google hver dag ▪1 500 søk hver time i Norge Litt spesielt om sosiale medier...

31 Oppsummering ▪Innsikt fra brukere og lokalsamfunnet ▪Markedsanalysen bidrar til å avdekke gap og hva dere må fokusere på ▪Tydelige målsettinger og posisjon må være kjent for alle i organisasjonen ▪Målgrupper og ulike budskap ▪Optimal forvaltning av stramme budsjetter ▪Vær tydelig og tilstede!

32 Lykke til! Tusen takk for oppmerksomheten!