Fritidslederen min roper hjelp! Vårres regionalt brukerstyrt senter Midt Norge
Impulsivitet Oppmerksomhets- / konsentrasjonsvansker Hyperaktivitet Kjernesymptomer Impulsivitet Oppmerksomhets- / konsentrasjonsvansker Hyperaktivitet
Impulsivitet Handler uten å tenke seg om Er der ting skjer Vansker med å vente på tur Forstyrrer andre Svarer før spørsmålet er stilt Er kjappe til å finne unnskyldninger / forklaringer når de blir konfrontert med noe Henvisning – ved mistanke Utredning – informasjon Diagnose – sorgreaksjon - avvisning Oppfølging – tiltak – ikke bare medisinering
Oppmerksomhet - konsentrasjon Vansker med å konsentrere seg om oppgaver Overfokusering Lett avledbar Tar inn alt på en gang
Overaktiv – løper i stedet for å gå Tar risiko – oppsøker farer Hyperaktivitet Kan ikke vente Overaktiv – løper i stedet for å gå Tar risiko – oppsøker farer Indre hyperaktivitet – indre uro
Sosialt samspill Sosial umodenhet Sterk grad av selvsentrering Lav frustrasjonsterskel Problemer med å få med seg alle signalene / kodene i et samspill Misforstår lett
Sosialt samspill Vanskeligheter med å forstå og forholde seg til regler Må ha gjentatt og tydelig forklaring / informasjon De øvrige i en gruppe / lag og lignende må få forklaring på forskjellsbehandling
ødelegger selvtillitten Klovnerolle når en situasjon ikke mestres Sårbare barn Serier av nederlag ødelegger selvtillitten Klovnerolle når en situasjon ikke mestres
Aggresjon Noen barn er veldig raske til å få raseriutbrudd Trenger forutsigbarhet, Takler ikke at ting skjer på andre måter enn de hadde tenkt…
Taktil skyhet / kroppsforståelse Misliker berøring Kjenner ikke grad av berøring Forstår- / kjenner ikke når en selv berører Vet ikke ”hvor kroppen er” Motoriske vansker Høy smerteterskel
Kjennetegn Tourettes syndrom Tics – ufrivillig gjentakelse av bevegelser, ord og lyder – vedvarer over en viss tid Kan ha tillegg med tvang – ritualer Muskelspenninger
Kjennetegn Asperger Forstår ikke sosialt samspill Dårlig evne til innlevelse / empati Vansker med å forstå sammenhenger Rutinepreget
Muskelspenninger Tilrettelegging Oppvarming Viktig med god uttøying Pauser for å kunne ta seg inn igjen Ta høyde for variabel yteevne
Dårlig motorikk / koordinasjon / kroppskontroll / tics Tilrettelegging Dårlig motorikk / koordinasjon / kroppskontroll / tics Noen aktiviteter blir uoverkommelige Tren på det som fungerer – ikke det de ikke får til – eks. hoppe over enkelte ting Sørg for nok armslag for å unngå unødig knuffing Plassering i rekka / på banen / ved venting
Struktur Tilrettelegging Vite hva en skal gjøre Hva er det neste som skal skje? Repiter regler og klargjør rolle – jevnlig Beskjed skal være enkle, konkrete og enkeltvis – gi mening og være lette å huske
Struktur Tilrettelegging Kontakt med barnet – helst øyekontakt (noen takler ikke øyekontakt – da må vi finne andre metoder for å sikre at de får med seg informasjonen – eks. repitere beskjed) Vær forutsigbar – varsle endring i forkant Dårlig tidsforståelse – gi konkret informasjon eks. en runde til ikke 2 min. Bruk SMS, e-post, telefon for beskjeder
Ikke skap problematiske situasjoner Tilrettelegging Ikke skap problematiske situasjoner Eks. alle rusher inn i dusjen – gi oppgaver som gjør det naturlig at barnet ikke kommer rushende samtidig med de andre – egen garderobe? Samle inn utstyr? Ekstra tøye – øvelser? Gi ros for det de får til – ikke kjeft for det de ikke mestrer
Samarbeid med foreldre Tilrettelegging Samarbeid med foreldre Positiv tilnærming Våg å ta opp ting Åpenhet viktig Unngå mobbing – lett å fyre opp hyperaktive barn Styrk selvtilliten – krav, men realistiske