Fritidslederen min roper hjelp!

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
Advertisements

2 Leseferdigheter og lesevaner
Program for foreldre, barn og lærere Carolyn Webster-Stratton, Ph.D.
Indikatorer og forutsetninger for god pleie og behandling Hvordan kan legen sikre verdighet og omsorg for de gamle? Gerd Torbjørg Åmdal Overlege / Spesialist.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
FAKTA om barn i Norge: mottok tiltak fra barnevernet
Hønefoss politistasjon
Motivasjon.
Veiledning av elever / lærlinger
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
Fagdag for barne- og ungdomsarbeidere Harebakken 20. november 2013
Positiv ledelse av barn
Knarrlagsund oppvekstsenter,
Rehabilitering innen psykisk helsevern Midt-Norge Brukerkonferansen november 2013 Laila H. Langerud.
Ungdomsgruppe Lege, BUP Levanger
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Habiliteringstjenesten i Helse Bergen,
AD SIGNALER Innkast Ad markerer når ballen er ute av spill.
Diagnose, erfaringer og utfordringer
Hverdagslivets utfordringer Ungdom – voksen - pårørende
Impulsuka 2013 Kristiansand
Utfordringer i familien
Å leve med ADHD i familien
Ungdomsgruppe Pedagog, BUP Levanger
ADHD Attention Deficit Hyperactive Disorder..
Teknologisk påvirkning av barns oppvekst
12 Reflekterende lesing.
Kjennetegn og følgevansker
CAKE session no. 12 Hva er CAKE egentlig?. Sist CAKE session Den første i en serie på 3 som handler om storulykker Hvilke storulykkerisiko kjenner vi.
I dag snakker vi om psykiske problem:
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Hvordan kan foreldre bruke de vangligste funksjonene i Itslearning.com
Foreldregruppe på Fillan barnehage
mottok tiltak fra barnevernet vokser opp i fattigdom opplevde at foreldrene skilte seg barn vokser opp med alkoholmisbruk.
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
HelART i Ulåsen barnehage
Oppgaver Hva er hovedforskjellen mellom barnehage- og skoletradisjon?
Opprettholdende faktorområder
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
Fysisk aktivitet.
KOMMUNIKASJON.
Bakgrunn for kloke valg Kjenne sine sterke og svake sider
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Råd til arbeidsgivere. Psykiske helseproblemer – ofte årsak til sykefravær Halvparten av oss får psykiske helseproblemer i løpet av livet Angst og depresjoner.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
Er sm En presentasjon for Gvarv Skole/Sauherad Ungdomsskole.
ADHD: tiltak i forhold til skolebarn Del av kursrekken Reguleringsvansker (ADHD/ADD) hos barn i barnehage og skole Torill Håkonsen Ingebjørg Tønnesen PPT.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
Reguleringsvansker Førskoleseksjonen ved Iren Egelandsdal og Janne G. Selseng.
Sørlandet Sykehus Werner Nebelung 1 FERDIGHETSFORSTYRRELSER OG FERDIGHETSVARIASJONER OM ADHD OG LÆREVANSKER FOR BARNE- OG UNGDOMSARBEIDERE AUST-AGDER FYLKESKOMMUNE.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
Asperger syndrom og ADHD
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se neste.
Livet er praktisk, det gjelder også vår kristne tro.
Fritidslederen min roper hjelp!
ADHD er egentlig tre diagnoser:
Muntlig framføring Hovedmål/periodemål:
Nysgjerrighet Hva er du nysgjerrig på akkurat nå?
Utviklingshemmede Ikke en ensartet gruppe, men enkeltindivider med store ulikheter både i grad av utviklingshemning og typer av funksjonsnedsettelse. Medfødt.
Sosial kompetanse i yrkesrollen
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se lysbilde.
Velkommen til kurs Utbrenthet
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Forberedelse til praksis
Hvem er jeg? Marius, 36 år Utdannet lærer, og videreutdanning innenfor bedre læring for personer med ASF Jobber i Grunnskoleteamet til Ålesund kommune.
Utskrift av presentasjonen:

Fritidslederen min roper hjelp! Vårres regionalt brukerstyrt senter Midt Norge

Impulsivitet Oppmerksomhets- / konsentrasjonsvansker Hyperaktivitet Kjernesymptomer Impulsivitet Oppmerksomhets- / konsentrasjonsvansker Hyperaktivitet

Impulsivitet Handler uten å tenke seg om Er der ting skjer Vansker med å vente på tur Forstyrrer andre Svarer før spørsmålet er stilt Er kjappe til å finne unnskyldninger / forklaringer når de blir konfrontert med noe Henvisning – ved mistanke Utredning – informasjon Diagnose – sorgreaksjon - avvisning Oppfølging – tiltak – ikke bare medisinering

Oppmerksomhet - konsentrasjon Vansker med å konsentrere seg om oppgaver Overfokusering Lett avledbar Tar inn alt på en gang

Overaktiv – løper i stedet for å gå Tar risiko – oppsøker farer Hyperaktivitet Kan ikke vente Overaktiv – løper i stedet for å gå Tar risiko – oppsøker farer Indre hyperaktivitet – indre uro

Sosialt samspill Sosial umodenhet Sterk grad av selvsentrering Lav frustrasjonsterskel Problemer med å få med seg alle signalene / kodene i et samspill Misforstår lett

Sosialt samspill Vanskeligheter med å forstå og forholde seg til regler Må ha gjentatt og tydelig forklaring / informasjon De øvrige i en gruppe / lag og lignende må få forklaring på forskjellsbehandling

ødelegger selvtillitten Klovnerolle når en situasjon ikke mestres Sårbare barn Serier av nederlag ødelegger selvtillitten Klovnerolle når en situasjon ikke mestres

Aggresjon Noen barn er veldig raske til å få raseriutbrudd Trenger forutsigbarhet, Takler ikke at ting skjer på andre måter enn de hadde tenkt…

Taktil skyhet / kroppsforståelse Misliker berøring Kjenner ikke grad av berøring Forstår- / kjenner ikke når en selv berører Vet ikke ”hvor kroppen er” Motoriske vansker Høy smerteterskel

Kjennetegn Tourettes syndrom Tics – ufrivillig gjentakelse av bevegelser, ord og lyder – vedvarer over en viss tid Kan ha tillegg med tvang – ritualer Muskelspenninger

Kjennetegn Asperger Forstår ikke sosialt samspill Dårlig evne til innlevelse / empati Vansker med å forstå sammenhenger Rutinepreget

Muskelspenninger Tilrettelegging Oppvarming Viktig med god uttøying Pauser for å kunne ta seg inn igjen Ta høyde for variabel yteevne

Dårlig motorikk / koordinasjon / kroppskontroll / tics Tilrettelegging Dårlig motorikk / koordinasjon / kroppskontroll / tics Noen aktiviteter blir uoverkommelige Tren på det som fungerer – ikke det de ikke får til – eks. hoppe over enkelte ting Sørg for nok armslag for å unngå unødig knuffing Plassering i rekka / på banen / ved venting

Struktur Tilrettelegging Vite hva en skal gjøre Hva er det neste som skal skje? Repiter regler og klargjør rolle – jevnlig Beskjed skal være enkle, konkrete og enkeltvis – gi mening og være lette å huske

Struktur Tilrettelegging Kontakt med barnet – helst øyekontakt (noen takler ikke øyekontakt – da må vi finne andre metoder for å sikre at de får med seg informasjonen – eks. repitere beskjed) Vær forutsigbar – varsle endring i forkant Dårlig tidsforståelse – gi konkret informasjon eks. en runde til ikke 2 min. Bruk SMS, e-post, telefon for beskjeder

Ikke skap problematiske situasjoner Tilrettelegging Ikke skap problematiske situasjoner Eks. alle rusher inn i dusjen – gi oppgaver som gjør det naturlig at barnet ikke kommer rushende samtidig med de andre – egen garderobe? Samle inn utstyr? Ekstra tøye – øvelser? Gi ros for det de får til – ikke kjeft for det de ikke mestrer

Samarbeid med foreldre Tilrettelegging Samarbeid med foreldre Positiv tilnærming Våg å ta opp ting Åpenhet viktig Unngå mobbing – lett å fyre opp hyperaktive barn Styrk selvtilliten – krav, men realistiske