MOT til å LEVE MOT til å si NEI MOT til å BRY SEG MOT-pedagogikken MOT til å LEVE MOT til å si NEI MOT til å BRY SEG MOT skal skape varmere og tryggere oppvekstmiljø for barn og ungdom
MOT ped. Hovedtema Overordnede leveverdier Grunnprinsipper Grunnantakelser Samtaleverktøy
Personlig bevissthet og sosialt ansvar MOT-pedagogikken skal fremme: Større bevissthet om og ansvar for egne holdninger, meninger, interesser og mål Større klarhet i forhold til samfunnet og derved mindre likegyldighet, inkonsekvens og usikkerhet Større samsvar mellom holdninger, interesser, mål og handlinger – noe som leder til det vi kaller aktive vurderinger
Overordnede leveverdier: Ta vare på hverandre Ta vare på deg selv
Grunnprinsipper Mot til å leve Mot til å bry seg Mot til å si nei
MOTs atferdsnormer Vær til stede Vis kjærlighet Fokuser positivt Våg å si fra Gi ros Involver andre Vis begeistring Vis respekt Vis følelser Vær en god rollemodell Sett deg mål Våg å gå egne veier
Grunnantakelser MOT-pedagogikkens grunnprinsipper Positiv feedback og fokus på mestring virker ofte mer endringsfremmende enn ris, negativ feedback og fokus på problematferd. Grenser, regler, råd og veiledning virker ofte bedre når positiv feedback ligger i bunn. Når man finner de egenskapene som karakteriserer en ønsket situasjon, tenker på det gode og blir løsningsfokusert, da forsvinner problemene og det blir lettere å finne frem til tiltak som kan bringe oss til den ønskede situasjonen. De fleste av oss mennesker har mer behov for livslyst og mennesker som er glade i oss, enn mer makt, penger, ære og materiell velstand.
Samtaleverktøy Lommelykta. Ta på fersken, ”YES”, når noen sier noe bra Sirupssnipp. La ideer og muligheter få komme opp, uten at vi blir idéødeleggere Ønskeliste, si ifra. Spør, sjekk ut, klargjør forventninger. Invasjon Lytt Vær til stede Sett grenser JEG-kommunikasjon. ”Jeg føler/opplever/trodde/mente….” Glem makt og ære. Fremhev/synliggjør andre ”Takk” Vær konkret
Teoretisk forankring pedagogisk-psykologisk Heidi og Bente-Marie Ihlen (Kommunikasjonsteori/Samtaleverktøy) Konstruktivismen Bioøkologisk teori Systemteori Empowerment LØFT – Løsningsfokusert Tilnærming Values clarification – Aktivt Verdivalg
Relasjoner Positiv feedback endrer atferd langt mer effektivt enn negativ feedback Ref.: West & Nicholsson, 1988 Relasjoner er sårbare, det synes som om én negativ handling/uttalelse utjevner i gjennomsnitt omkring 20 positive Ref.: Notarius & Markman, 1993
Vær til stede Våg å si ifra! Sett deg mål Vær en god rollemodell VIS MOT – BRY DEG Sett deg mål Vær en god rollemodell begeistring Vis Vis respekt Våg å gå egne veier Våg å si ifra! Vis følelser Gi ros Involvèr andre Vis kjærlighet Fokuser positivt
Satelittbanen – inkludering i ungdomsmiljø 6:1 ? + / - ?