MOT til å LEVE MOT til å si NEI MOT til å BRY SEG

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
”Jakten på det gode liv går via selvfølelsen
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Kari Pape Den gode assistenten
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Fra ord til liv Mars 2011.
Hva vet dere om MOT? Historien til MOT.
Normer, verdier og holdninger
RELASJONSKOMPETANSE Viktig i institusjoner, ledelse, salg og kundebehandling, vennskap, familie.
Hønefoss politistasjon
Kommunikasjon ”Møte med sinte og aggressive personer”
Terrenglandslaget «The Golden Chain»
Generelt ved medarbeidersamtaler
Veiledning av elever / lærlinger
Nettvett.
Mestring og forebygging av depresjon
Kvinne på topp September2008.
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
Fagdag for barne- og ungdomsarbeidere Harebakken 20. november 2013
Trygge foreldre – trygge barn
AKB-Pårørende en ressurs
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
GAMVIK SKOLE.
Med sekken full av penger!
Dialogen som pedagogisk verktøy
Kultur: Koder i bakhodet og et dynamisk felt
Tillit Tillit er bærebjelken i gode relasjoner
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Systemisk tilnærming ved overgrep mot eldre - gjør den en forskjell?
Hvorfor kommunikasjon …? 1: Praktisk: - Grunnleggende ”redskap” i sosialpedagogisk arbeid 2: Teoretisk: Kommunikasjonsteorien hevder at det er bestemte.
Etikk.
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Om å skrive om litterære tekster
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Barns læring, voksnes ansvar!
LØFT ER TØFT særlig i SFO
MYK START… Lysglimtjakt tar fra 50 sekunder pr dag – har du det, 50 sekunder altså? Viktig å kunne gi positiv tilbakemelding som er personlig, konkret.
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Mestring og forebygging av depresjon
ROLLEN SOM TILRETTELEGGER
© Norsk senter for studier av problematferd og innovativ praksis
KOMMUNIKASJON Grunnleggende kommunikasjonsteori
HelART i Ulåsen barnehage
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Drop-In metoden i skolen
Fest og følelser Om seksualitet.
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
KLASSELEDELSE.
Problemløsning.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
MOT v/Sandnessjøen videregående skole. Dette er MOT: MOT er en ideell organisasjon som har livet til ungdom i sentrum MOT bevisstgjør ungdom til å ta.
Felles tema i mars: Selvkontroll
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
God kommunikasjon. God sosial kompetanse gir et grunnlag for god kommunikasjon Hva kjennetegner god kommunikasjon? –Vise interesse –Bruke passiv og aktiv.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
SAMSPILLMETODEN DIALOG
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Relasjonskompetanse Bærebjelkene
1 Kommunikasjon.
Handlekraft Handlekraft: Implementering av traumesensitiv praksis – erfaringer og resultater i Bufetat region Vest Fredrik Melander Prosjektleder Bufetat.
Oppfølgingssamling for likepersoner Marit E Unstad
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

MOT til å LEVE MOT til å si NEI MOT til å BRY SEG MOT-pedagogikken MOT til å LEVE MOT til å si NEI MOT til å BRY SEG MOT skal skape varmere og tryggere oppvekstmiljø for barn og ungdom

MOT ped. Hovedtema Overordnede leveverdier Grunnprinsipper Grunnantakelser Samtaleverktøy

Personlig bevissthet og sosialt ansvar MOT-pedagogikken skal fremme: Større bevissthet om og ansvar for egne holdninger, meninger, interesser og mål Større klarhet i forhold til samfunnet og derved mindre likegyldighet, inkonsekvens og usikkerhet Større samsvar mellom holdninger, interesser, mål og handlinger – noe som leder til det vi kaller aktive vurderinger

Overordnede leveverdier: Ta vare på hverandre Ta vare på deg selv

Grunnprinsipper Mot til å leve Mot til å bry seg Mot til å si nei

MOTs atferdsnormer Vær til stede Vis kjærlighet Fokuser positivt Våg å si fra Gi ros Involver andre Vis begeistring Vis respekt Vis følelser Vær en god rollemodell Sett deg mål Våg å gå egne veier

Grunnantakelser MOT-pedagogikkens grunnprinsipper Positiv feedback og fokus på mestring virker ofte mer endringsfremmende enn ris, negativ feedback og fokus på problematferd. Grenser, regler, råd og veiledning virker ofte bedre når positiv feedback ligger i bunn. Når man finner de egenskapene som karakteriserer en ønsket situasjon, tenker på det gode og blir løsningsfokusert, da forsvinner problemene og det blir lettere å finne frem til tiltak som kan bringe oss til den ønskede situasjonen. De fleste av oss mennesker har mer behov for livslyst og mennesker som er glade i oss, enn mer makt, penger, ære og materiell velstand.

Samtaleverktøy Lommelykta. Ta på fersken, ”YES”, når noen sier noe bra Sirupssnipp. La ideer og muligheter få komme opp, uten at vi blir idéødeleggere Ønskeliste, si ifra. Spør, sjekk ut, klargjør forventninger. Invasjon Lytt Vær til stede Sett grenser JEG-kommunikasjon. ”Jeg føler/opplever/trodde/mente….” Glem makt og ære. Fremhev/synliggjør andre ”Takk” Vær konkret

Teoretisk forankring pedagogisk-psykologisk Heidi og Bente-Marie Ihlen (Kommunikasjonsteori/Samtaleverktøy) Konstruktivismen Bioøkologisk teori Systemteori Empowerment LØFT – Løsningsfokusert Tilnærming Values clarification – Aktivt Verdivalg

Relasjoner Positiv feedback endrer atferd langt mer effektivt enn negativ feedback Ref.: West & Nicholsson, 1988 Relasjoner er sårbare, det synes som om én negativ handling/uttalelse utjevner i gjennomsnitt omkring 20 positive Ref.: Notarius & Markman, 1993

Vær til stede Våg å si ifra! Sett deg mål Vær en god rollemodell VIS MOT – BRY DEG Sett deg mål Vær en god rollemodell begeistring Vis Vis respekt Våg å gå egne veier Våg å si ifra! Vis følelser Gi ros Involvèr andre Vis kjærlighet Fokuser positivt

Satelittbanen – inkludering i ungdomsmiljø 6:1 ? + / - ?