May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Liten i barnehage May Britt Drugli Professor, RKBU/NTNU
Advertisements

Samhandling.
Relasjoner, tilknytning og psykisk helse
Hva er barnehagekvalitet for de yngste barna?
Foreldremøte i Aremark barnehage 22. Mai 2013 Sissel Marthinsen
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Veiledning av elever / lærlinger
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
Barnevernsbarns erfaringer- utdanning og helse
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
God barnehagekvalitet for de yngste barna
Rolighetsmoen barnehage
Kulturhistorisk perspektiv
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Barns læring, voksnes ansvar!
Å leve med alvorlig eller dyp utviklingshemming
Å leve med ADHD i familien
SYKEHUSSOSIONOMEN GRÅTEKONE ELLER PROFESJONELL PROBLEMLØSER?
Mestring og forebygging av depresjon
Case 1 Hvordan skal vi bruke IKT i barnehagen.
Teknologisk påvirkning av barns oppvekst
Et godt barnehagetilbud for de yngste barna – hva skal til ?
Tanker om barnehagens læringsmiljø
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
-ikke bare for zippylæreren…
"God bagasje på livets reise."
HelART i Ulåsen barnehage
Barnehagen som språkarena
Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
Vi har en tydelig struktur gjennom barnehagedagen
Gustadmoen barnehage Med for ditt barn
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Barnehagens samfunnsmandat
Aggresjon.
Trygghet Anne Lise Holm.
Regional seksjon psykiatri, utviklingshemning/autisme
Emosjonsregulering v/ psykologspesialist Trine Elisabeth Iversen
Barnehagens rolle i barns utvikling – bare positiv? Oppvekst og utvikling, NTNU Samfunnsforskning Vera Skalicka.
Språk «Å lære språk er noe av det viktigste som skjer i et barns liv. Gjennom språket lærer vi å forstå verden. Gjennom språket får vi innsikt i oss sjøl.
SKOLEVEGRING Oslo kommune Veileder.
Brukerundersøkelse i barnehage Rælingen kommune Februar-mars 2016 Overordnet rapport for Petrine barnehage.
Relasjonelle konsekvenser v/psykologspesialist Trine Elisabeth Iversen Regional seksjon for psykiatri, utviklingshemning/autisme.
Foreldremøte 7. September 2016 OPPVEKST | Søm barnehage.
Oppstart oppstart. Hva er matematikk for små barn? Barn er opptatt av og nysgjerrige på det meste, også på matematikk. Størrelser, alder, former, tall.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Forståelse, reaksjoner, tilpasning og behov Overlege Siri Sandvik Psykologspesialist Sigrid Vanberg
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Lekens egenverdi.
Asperger syndrom og ADHD
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS OKTOBER 2016
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Konflikt Forslag til spørsmål: - Hva ser dere på bildet?
Sosial kompetanse og psykisk helse.
SJENANSE HOS BARN Namkang Jacobsen 05/10/18.
Foreldremøte Laksevåg barnehage « Gode voksne for barn»
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Å bygge selvfølelse hos ungdom ved å lytte til dem
HVORDAN FORSTÅ OG STØTTE FORELDRE OG BARN SOM HAR OPPLEVD SEKSUELLE OVERGREP?
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
mobbeatferd Former for mobbeatferd
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU Barnehage for små barn May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU

Små barn Er kompetente Har et ”drive” for utvikling på alle områder Men de må få være kompetente på egne premisser Deres behov og kapasitet må tas på alvor Barnehagen må ha kunnskap om små barns utvikling Ikke sette dem på strekk Det er bare trygge småbarn som er kompetente småbarn

Dagens Norge Ca. 80% av ettåringene er nå i barnehage Det er et samfunnsansvar at dette ikke påfører hele generasjoner barn belastninger Norske skolebarn er urolige og norske tenåringer har relativt mye psykiske vansker Er det noe grunnleggende vi ikke greier å gi dem? Hvordan vil tidlig barnehageopphold virke inn? I USA mer uro når mange i klassen har vært i barnehage

Emosjonell utvikling Emosjonell utvikling danner grunnlag for sosial, motorisk og kognitiv utvikling En grunnmur som MÅ ligge der Fra 1-3 år: stor utvikling av høyre hjernehalvdel Viktig for å tolke og bearbeide følelser

Tilknytning helt nødvendig Det lille barnet må knytte seg til noen som kan beskytte det Greier seg ikke alene Biologisk behov – overlevelse ”jobber med” tilknytning opptil 2 år Det lille barnet trenger særlig hjelp fra tilknytningspersoner for å mestre og forstå situasjoner som innebærer utrygghet eller frykt Kvalitet på tilknytning – grunnleggende trygghet eller utrygghet Selv –andre bilder Disse bærer barnet med seg i møtet med nye mennesker Barn som har utrygg tilknytning til foreldre trenger særlig trygge relasjoner til personalet Ofte dobbel risiko

Emosjonsregulering Barnet må lære å regulere sine følelser – viktig utviklingsgrunnlag Dette skjer når omsorgspersonen ser barnets signaler, tolker disse riktig og gir barnet en tilpasset respons Krever nærhet og sensitiv tilstedeværelse fra den voksnes side Barnet er avhengig av hjelp fra sine nære voksne Kan ikke regulere sine emosjoner selv Etter hvert kan barnet selv søke beskyttelse og hjelp for å få regulert sine emosjoner (etter 3 år) Sosial og kognitiv kapasitet har økt (for eksempel språket) Barn som greier å regulere sine emosjoner kan bruke energi på læring, utforskning og mestring

Hva trenger de yngste barna for å fungere godt Trygghet Kjente voksne og kjente omgivelser Forutsigbarhet Rutiner Ikke overveldes av mange inntrykk og mange skifter av aktiviteter Stabilitet Personalet Rom Nærhet, varme og omsorg Mulighet til å utforske på egne premisser med en voksen som følger barnet oppmerksomt Fysisk utforming av barnehagen lager gode eller dårlige rammer

Stress Forskning har vist at små barn kan bli stresset av å være i barnehage Cortisolutvikling hjemme og i barnehage Høyt cortisolnivå betyr at barn er i konstant beredskap for å takle vansker Det er utfordrende for små barn å være borte fra foreldrene og å måtte forholde seg til mange mennesker Krevende kognitivt og sosialt å tilpasse seg andre i barnehagen Trygg tilknytning til personal – reduserer/fjerner barnets stress

Hva øker barnets stressnivå Å begynne i barnehage To første ukene og hele første semester Mange barn pr. ansatt Max 3 barn pr. voksen Voksnes sensitivtet faller når antall barn er høyere Store barnegrupper Fransk studie: over 14 barn Norsk rapport: 6-8 barn er ideelt

Hva øker barnets stress, forts Skifting av gruppe – små barn trenger tilhørighet Aldersblanding i barnegruppene Store barn ”plager” ofte små barn De store ”kupper” de voksnes oppmerksomhet - verbale Blir uforutsigbare for de små Mye støy For liten plass – skaper konflikter barna i mellom

2 åringen Vil og kan mye Motorisk aktiv Høyt aggresjonsnivå The terrible two´s Må ha mye støtte Sosialt interessert, men greier ikke å løse sosiale konflikter Begrenset sosiokognitiv kapasitet Får ofte for lite hjelp i barnehagehverdagen Stress

Eksempel på hvordan vi ikke vil ha det Studier fra barnehager i Israel (Sagi-Schwartz) 8 småbarn pr ansatt Gruppestørrelse (gjennomsnitt) = 19 barn Video viste små barn alene i lekegrind og et svært høyt støynivå med store barn løpende rundt Andel barn med utrygg tilknytning til personal langt høyere enn normalt i barnehagestudier Når barn er i barnehager med så dårlig kvalitet fører det også til negativ effekt på forholdet mellom foreldre og barn

Barnehagekvalitet Nære relasjoner mellom barn og voksne-det som betyr aller mest for de yngste barna Vekt på sensitivitet Reduserer stressnivå Små barn er bare trygge sammen med voksne de kjenner Bruk av stabile smågrupper Fokus på å matche barn og voksne som er mye sammen Vekt på å følge barnas inititativ Ikke for mye voksenstyrte aktiviteter Beskyttelse mot overstimulering fra miljøet rundt Små barn blir overveldet når for mye skjer på en gang Eldre barn, høyt tempo, mye støy, hastige skifter Ved 2 år: støtte på å fungere i lek

Barnehagekvalitet, forts Relasjoner = barnehagekvalitet for små barn Relasjoner er dynamiske og påvirkes av mange forhold Kjennetegn ved barnet og barnets tidligere erfaringer Kjennetegn ved den voksne Kjennetegn ved barnehagen Ledelse, arbeidsmiljø, faglig fokus, utdanning, sykefravær, vikarordning, materielleforhold –for eksempel bygning og fysiske omgivelser

Avslutning ”take a walk in my shoes” Påstander: Hvilken fysisk utforming av barnehager er det som fremmer gode relasjoner mellom små barn og personalet som i varetar de yngste barnas behov for TRYGGHET STABILITET FORUTSIGBARHET ”take a walk in my shoes” Påstander: Små barn har ingen ting i store åpne landskap å gjøre - heller ikke i store barnegrupper De må ha god plass, men den må være avgrenset fra andre barn