Sesjon 4: Kompleksitet og kaosteori - hvordan hjelper det å forstå strategi? Knut Haanæs, Ph.D. 26. Januar, 2000 Handelshøyskolen BI Handelshøyskolen BI Knut Haanæs
Trond Riiber Knudsen, McKinsey & Co Dynamikk og kompleksitets- teori -Eksempler Hvor står vi? Hva har vi lært til nå? Noen observasjoner om dynamikk Gjesteforeleser: Trond Riiber Knudsen, McKinsey & Co Handelshøyskolen BI Knut Haanæs
Fra strategi som analyse til strategi som prosess Tema Dato 5/1 Fra strategi som analyse til strategi som prosess 12/1 Strategi og innovasjon (Katharina R. Asting) 19/1 Organisasjonslæring (Bent Erik Bakken) 26/1 Kompleksitet og kaosteori (Trond Riiber Knudsen) 2/2 Implementering av strategi (Øystein Fjeldstad) 9/2 Scenarieanalyse i strategiarbeidet (Bent Erik Bakken) + case 1 Endringsprosesser (Knut Kloster, jr.) 16/2 23/2 Motstand mot forandring (Steinar Bjartveit) + case 2 1/3 Oppsummering (Svein Ribe-Anderssen) Handelshøyskolen BI Knut Haanæs
Elementer i strategi DYNAMIKK Innovasjon Bransje Imitasjon (mutasjon) Nettverk Aktiviterer Kjeder “Stocks” Ressurser Problemløsere “Flows” Handelshøyskolen BI Knut Haanæs
Dynamikk - FORSTÅ utvikling over tid Handelshøyskolen BI Knut Haanæs
Bransjeaksen Trusler fra nye aktører Kunder Leverandører Trusler fra substitutter Source: Porter (1980) Handelshøyskolen BI Knut Haanæs
Produkt funksjonalitet Hva er en bransje? Produkt funksjonalitet Produkt teknologi Geografi Markeder Et sted bedrifter konkurrerer!!! Handelshøyskolen BI Knut Haanæs
Aktivitetsaksen Formidling Produksjon Problemløsning Basert på Stabell og Fjeldstad (1998) Handelshøyskolen BI Knut Haanæs
Organisasjonslæring Organisasjoner lærer gjennom handling Konsekvenser Legitimitet Ved å tolke fortid Som ikke er lett For å nå mål Men mål varierer med utfall Handelshøyskolen BI Knut Haanæs
Bakken: Hva vi lærer avhenger av vår kunnskap Hva vi vet Forståelse for sammenhenger og helhet Noen vanlige tolkningsfeil Overestimerer sansynlighet av det som skjer Overvuderer “nære” hendelser Overdriver effekt av individuell handling Antar store utfall kommer fra “store” handlinger Konkluderer for tidlig Systemer skaper utfall (feed-back) Handelshøyskolen BI Knut Haanæs
Systemdynamikk åpner for dyp læring Ikke bare oveflatisk, statisk, “single loop” læring hvor vi korrigerer feil, men “Double loop”, mer dynamisk, læring hvor vi stiller spørsmål ved hele systemet Strategi er dynamisk, men vi må begynne med å forstå ting statisk Handelshøyskolen BI Knut Haanæs
To former for imitasjon “At andre kopierer min innovasjon er negativt” - Mister verdi Teknologi Hemmeligheter Ressurser “At andre kopierer min innovasjon er positivt” Forslag / teorier / regler Nettverksgoder UNIKHET EKSTERNALITET Handelshøyskolen BI Knut Haanæs
To former for innovasjon Forsterkende innovasjon DE ETABLERTE HAR NYTTE AV DET CD spilleren og video for film og plateselskaper, nye produksjonsprosesser Forstyrrende innovasjon ØDELEGGER FOR DE ETABLERTE OG SKAPER NYE BRANSJER Internett på mange felter Christensen (1997) Handelshøyskolen BI Knut Haanæs
Trond Riiber Knudsen, McKinsey & Co Dynamikk og kompleksitets- teori -Eksempler Hvor står vi? Hva har vi lært til nå? Noen observasjoner om dynamikk Gjesteforeleser: Trond Riiber Knudsen, McKinsey & Co Handelshøyskolen BI Knut Haanæs
Trond Riiber Knudsen, McKinsey & Co Dynamikk og kompleksitets- teori -Eksempler Hvor står vi? Hva har vi lært til nå? Noen observasjoner om dynamikk Gjesteforeleser: Trond Riiber Knudsen, McKinsey & Co Handelshøyskolen BI Knut Haanæs
Dynamikk: Hva forandrer seg over tid? Kritiske kompetanser ORGANISASJONSFORMER Innsatsfaktorer Fortrinn Innovasjon Inngangsbarrierer Relasjoner ANTALL BEDRIFTER Produkter / tjenester Risiko Læring fra kundene Handelshøyskolen BI Knut Haanæs
Hvorfor interesse for dynamikk? Fortrinn varer ikke lenge 33% av USA 500 største bedrifter borte fra 1970-1983 (Shell) Bare 3 av 208 bedrifter klarte å holde over gjennomsnitt profitt over 10 år (McKinsey) 90% av profittforskjeller visket ut etter 10 år (Harvard) De beste fortrinn er dynamiske Vanskeligere å predikere fremtiden “Ingen” predikerte murens fall Internett kom overrraskende på “alle” Handelshøyskolen BI Knut Haanæs
Former for konkurranse Høy Operatør Konkurranse intensitet Kontraktør Kreatør Lav Tid Bransjens utvikling over tid Handelshøyskolen BI Knut Haanæs
Fordeler - Kreatør Ledelse innen produkt/prosess teknologi Læring og erfaring Forskning og patenter Standarder Tilgang på knappe ressurser Naturressurser Beliggenhet Produksjonskapasitet Mennesker og kompetanse Begge opp byttekostander Spesialiserte ressurser Kjøpsvaner Handelshøyskolen BI Knut Haanæs
Fordeler - Kontraktør “Free-rider” Kreatør treg mht. kommersialisering Rekruttere medarbeidere Lære av og utnytte kreatørens feil Billigere å kopiere enn å innovere Kreatør treg mht. kommersialisering Konkurrere direkte på pris Kan velge nye og bedre teknologier Handelshøyskolen BI Knut Haanæs
Fordeler - Operatør Teknologi og bransje klart definert Kan spesialisere på effektivitet Ressurser tilgjengelige i markedet Kan velge beste teknologi Kompetanse finnes i markedet Finnes standarder og dominerende design Handelshøyskolen BI Knut Haanæs
Innovasjoner i forskjellige faser OMSETNING (4) Operasjonsfasen (5) Nedgangsfase (3) Kommersiell fase (1) Idefase (2) Entreprenørfasen TID Handelshøyskolen BI Knut Haanæs