Knut Haanæs, Ph.D. 26. Januar, 2000 Handelshøyskolen BI

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Advertisements

Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Muligheter for forskning og utvikling i elæring? Haugesund, 9. mars 2004 NVUs fagforum v/Hugo Nordseth.
Norske skipsverft – i lys av EU/EØS-utvidelsen •Hvorfor er norske skipsverft interessante – i denne sammenheng? •Globaliserte •Store, komplekse prosjekter.
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Sommervikar i Blend.
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
Det nye mobilmarkedet John Olve Andersen
Økende behov for markedsinput i produktutviklingsprosessen
Gauldalskonferansen 2011 Skal små og mellomstore bedrifter lykkes i årene som kommer må de skoleres innen ledelse, strategisk planlegging og innovasjon.
Rovprisingsforbudet anvendt på transport (ferge) av Sjeføkonom Lars Sørgard Konkurransetilsynet i Norge Konkurranserett i shipping Det 22. nordiske sjørettsseminar.
ABC – D el 2 Styringspakken
SPIR Idélab Bodø.
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
Produktvalg Læringsmål:
Östfold, utmaningar och möjligheter … men resten blir på norsk Kjell Arne Græsdal Daglig leder.
NESODDEN VIDEREGÅENDE SKOLE - ERIK HEIER
Vest Buss Gruppen Dialogkonferanse Ruter November
Markedsstruktur - teori og empiri
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Sesjon 5: Implementering av strategi
Sesjon 2: Strategi og innovasjon
Strategi 2: Strategiprosesser
Sesjon 3: Organisasjonslæring
Sesjon 8: Motstand mot forandring Knut Haanæs Steinar Bjartveit
Sesjon 9: Oppsummering Knut Haanæs Handelshøyskolen BI Knut Haanæs.
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
EKSTERN ANALYSE BRANSJEANALYSE.
Ledelse av innovasjonsprosesser
Randi Lunnan Handelshøyskolen-BI
Strategisk innovasjon utforsking vs. utnyttelse av kunnskap
Den norske innovasjonsmodellen og universitetenes rolle Professor Arne Isaksen, Institutt for arbeidsliv og innovasjon, Handelshøyskolen ved UiA Grimstad,
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Tekst, bilde og komposisjon
STRATEGIPROFILEN VED NHH
Flash og ActionScript - eksempler og oppgaver
ForfatterProsjektittel Avdelingsbetegnelse for driftsenhet som kan ha to linjer 1 LOS-programmet LOS-programmet innfører FIF – Felles integrert.
© 2006 IBM Corporation Global åpenhet og samarbeid er framtidens business Morten Andreas Meyer – IBM.
Teknologi og kompetanse
Om å jobbe aktivt med sitt lederskap
Morten William Knudsen
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Vibeke Lund, Kjedeleder Officer AS Gulltasten Quality Hotel Expo Bedriftsmarkedet er et fieldgame.
innovasjon i Infrastruktur
4.4 Immaterialrett Hovedproblemstillinger: Hvordan virker immaterialrettigheter (særlig patentrett)? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
Hvordan bygge og utnytte norske fortrinn Hanne de Mora.
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Øvingsopplegg Singapore forkurs 2005 Gründerskolen 22. April 2006.
Integrasjon av distribusjons- kanaler og personifisering av kommunikasjon Peder Inge Furseth Institutt for innovasjon og økonomisk organisering, BI Sandvika.
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
OPPGAVER MÅL TEKNOLOGI.
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
Økonomiske teorier om patetnrett 1 Innledning 1.1 Hovedproblemstillinger: Hvordan virker patentrett? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
M&L2 Kap. 3 Konkurrent- analyse Oslo, sept Hvem er konkurrenter? Mange bedriftsledere vet ikke hvem deres konkurrenter er Forskjellige bransjer.
Kapittel 1 – Hva er samfunnsøkonomi?. I kapittel 1 skal du blant annet lære: Hva samfunnsøkonomi er Om forskjellen mellom mikroøkonomi og makroøkonomi.
Fremtidens spesialsykepleiere
INNOVASJON OG ENTREPRENØRSKAP FOR DET GRØNNE SKIFTET
Kapittel 6: Inntektsdannelsen
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Forelesningsfoiler HRS6002, 7. forelesning
Introduksjon til kurset. Hva er strategi?
Utskrift av presentasjonen:

Sesjon 4: Kompleksitet og kaosteori - hvordan hjelper det å forstå strategi? Knut Haanæs, Ph.D. 26. Januar, 2000 Handelshøyskolen BI Handelshøyskolen BI Knut Haanæs

Trond Riiber Knudsen, McKinsey & Co Dynamikk og kompleksitets- teori -Eksempler Hvor står vi? Hva har vi lært til nå? Noen observasjoner om dynamikk Gjesteforeleser: Trond Riiber Knudsen, McKinsey & Co Handelshøyskolen BI Knut Haanæs

Fra strategi som analyse til strategi som prosess Tema Dato 5/1 Fra strategi som analyse til strategi som prosess 12/1 Strategi og innovasjon (Katharina R. Asting) 19/1 Organisasjonslæring (Bent Erik Bakken) 26/1 Kompleksitet og kaosteori (Trond Riiber Knudsen) 2/2 Implementering av strategi (Øystein Fjeldstad) 9/2 Scenarieanalyse i strategiarbeidet (Bent Erik Bakken) + case 1 Endringsprosesser (Knut Kloster, jr.) 16/2 23/2 Motstand mot forandring (Steinar Bjartveit) + case 2 1/3 Oppsummering (Svein Ribe-Anderssen) Handelshøyskolen BI Knut Haanæs

Elementer i strategi DYNAMIKK Innovasjon Bransje Imitasjon (mutasjon) Nettverk Aktiviterer Kjeder “Stocks” Ressurser Problemløsere “Flows” Handelshøyskolen BI Knut Haanæs

Dynamikk - FORSTÅ utvikling over tid Handelshøyskolen BI Knut Haanæs

Bransjeaksen Trusler fra nye aktører Kunder Leverandører Trusler fra substitutter Source: Porter (1980) Handelshøyskolen BI Knut Haanæs

Produkt funksjonalitet Hva er en bransje? Produkt funksjonalitet Produkt teknologi Geografi Markeder Et sted bedrifter konkurrerer!!! Handelshøyskolen BI Knut Haanæs

Aktivitetsaksen Formidling Produksjon Problemløsning Basert på Stabell og Fjeldstad (1998) Handelshøyskolen BI Knut Haanæs

Organisasjonslæring Organisasjoner lærer gjennom handling Konsekvenser Legitimitet Ved å tolke fortid Som ikke er lett For å nå mål Men mål varierer med utfall Handelshøyskolen BI Knut Haanæs

Bakken: Hva vi lærer avhenger av vår kunnskap Hva vi vet Forståelse for sammenhenger og helhet Noen vanlige tolkningsfeil Overestimerer sansynlighet av det som skjer Overvuderer “nære” hendelser Overdriver effekt av individuell handling Antar store utfall kommer fra “store” handlinger Konkluderer for tidlig Systemer skaper utfall (feed-back) Handelshøyskolen BI Knut Haanæs

Systemdynamikk åpner for dyp læring Ikke bare oveflatisk, statisk, “single loop” læring hvor vi korrigerer feil, men “Double loop”, mer dynamisk, læring hvor vi stiller spørsmål ved hele systemet Strategi er dynamisk, men vi må begynne med å forstå ting statisk Handelshøyskolen BI Knut Haanæs

To former for imitasjon “At andre kopierer min innovasjon er negativt” - Mister verdi Teknologi Hemmeligheter Ressurser “At andre kopierer min innovasjon er positivt” Forslag / teorier / regler Nettverksgoder UNIKHET EKSTERNALITET Handelshøyskolen BI Knut Haanæs

To former for innovasjon Forsterkende innovasjon DE ETABLERTE HAR NYTTE AV DET CD spilleren og video for film og plateselskaper, nye produksjonsprosesser Forstyrrende innovasjon ØDELEGGER FOR DE ETABLERTE OG SKAPER NYE BRANSJER Internett på mange felter Christensen (1997) Handelshøyskolen BI Knut Haanæs

Trond Riiber Knudsen, McKinsey & Co Dynamikk og kompleksitets- teori -Eksempler Hvor står vi? Hva har vi lært til nå? Noen observasjoner om dynamikk Gjesteforeleser: Trond Riiber Knudsen, McKinsey & Co Handelshøyskolen BI Knut Haanæs

Trond Riiber Knudsen, McKinsey & Co Dynamikk og kompleksitets- teori -Eksempler Hvor står vi? Hva har vi lært til nå? Noen observasjoner om dynamikk Gjesteforeleser: Trond Riiber Knudsen, McKinsey & Co Handelshøyskolen BI Knut Haanæs

Dynamikk: Hva forandrer seg over tid? Kritiske kompetanser ORGANISASJONSFORMER Innsatsfaktorer Fortrinn Innovasjon Inngangsbarrierer Relasjoner ANTALL BEDRIFTER Produkter / tjenester Risiko Læring fra kundene Handelshøyskolen BI Knut Haanæs

Hvorfor interesse for dynamikk? Fortrinn varer ikke lenge 33% av USA 500 største bedrifter borte fra 1970-1983 (Shell) Bare 3 av 208 bedrifter klarte å holde over gjennomsnitt profitt over 10 år (McKinsey) 90% av profittforskjeller visket ut etter 10 år (Harvard) De beste fortrinn er dynamiske Vanskeligere å predikere fremtiden “Ingen” predikerte murens fall Internett kom overrraskende på “alle” Handelshøyskolen BI Knut Haanæs

Former for konkurranse Høy Operatør Konkurranse intensitet Kontraktør Kreatør Lav Tid Bransjens utvikling over tid Handelshøyskolen BI Knut Haanæs

Fordeler - Kreatør Ledelse innen produkt/prosess teknologi Læring og erfaring Forskning og patenter Standarder Tilgang på knappe ressurser Naturressurser Beliggenhet Produksjonskapasitet Mennesker og kompetanse Begge opp byttekostander Spesialiserte ressurser Kjøpsvaner Handelshøyskolen BI Knut Haanæs

Fordeler - Kontraktør “Free-rider” Kreatør treg mht. kommersialisering Rekruttere medarbeidere Lære av og utnytte kreatørens feil Billigere å kopiere enn å innovere Kreatør treg mht. kommersialisering Konkurrere direkte på pris Kan velge nye og bedre teknologier Handelshøyskolen BI Knut Haanæs

Fordeler - Operatør Teknologi og bransje klart definert Kan spesialisere på effektivitet Ressurser tilgjengelige i markedet Kan velge beste teknologi Kompetanse finnes i markedet Finnes standarder og dominerende design Handelshøyskolen BI Knut Haanæs

Innovasjoner i forskjellige faser OMSETNING (4) Operasjonsfasen (5) Nedgangsfase (3) Kommersiell fase (1) Idefase (2) Entreprenørfasen TID Handelshøyskolen BI Knut Haanæs