Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU 13.2.2014.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nettverksamling i matematikk
Advertisements

PRØVEPLAN FOR OSLOSKOLEN
Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
Foreldremøte for 2A, 7.mars Kl
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Prøvebanken Per Kristian Larsen, Vurdering 2
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
Dagsaktuell undervisning
Den digitale dimensjonen i læreplanen for norsk
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Matematikk muntlig på studieforberedende program
STASJONSUNDERVISNING
Nasjonale prøver i lesing og leseopplæring
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Tidligere læreplaner.
R ESULTATER M UNKERUD SKOLE 2012 Nasjonale prøver 5.-8.trinn 2012 Brukerundersøkelsen 2012.
Læreplaner i matematikk
”Alle skal beherske grunnleggende ferdigheter” Grunnleggende ferdigheter og lokalt læreplanarbeid
LÆREPLANEN Matematikk Vg2 – hovedprinsipper. Struktur (fra
Målene for regning og bruk av regnestrategier
Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
KUNNSKAPSLØFTET Ny skolereform i 2006.
Nasjonale prøver.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
ENDRINGER I NASJONALE PRØVER ― Ny skala og måling av utvikling over tid Per Kristian Larsen Vurdering 2.
Velkommen til foreldremøte!
Velkommen til Spydeberg ungdomsskole. Lov om grunnskolen Grunnskolen skal i forståing og samarbeid med heimen hjelpe til med å gje elevane ….god allmenkunnskap.
ENDRINGER I NASJONALE PRØVER ― Ny skala og måling av utvikling over tid Per Kristian Larsen, Vurdering 2.
FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.
Gilbert Engelsk 5. – 7. trinn, spesialundervisning ungdomstrinnet.
Foreldremøte 2. klasse Velkommen.
Språk og leseplan 2.trinn Innlandet skole
Matematikk 1. trinn Læreverk: Multi, Gyldendal forlag
Lesing og lesestrategier
Funksjoner og didaktikk
Hva har bokstavene i matematikken å gjøre???
Statistikk M4 Mandag 20. april 2009.
Foreldreskole i matematikk - Du utgjør forskjellen! Eirin Anette Ekeberg
Den grunnleggende ferdigheten å kunne regne Introduksjon.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
Engelsk på 4.tr - og mellomtrinnet Helene Vestli Hellemyr skole 10.sept-15.
Driftsstyrets rolle i arbeidet med kvalitetsvurdering og skoleutvikling.
En samarbeidsdag om FYR ved Kalnes vgs, 1bata 1.april 2016.
Foreldremøte 2. trinn Velkommen. Agenda  Presentasjon  Praktisk informasjon  Fagene: norsk – matematikk - engelsk  Trafikk  Samling klassevis.
Foreldremøte 2 b 13. september Vaulen skole. 2B 21 elever Randi er kontaktlærer Bente er lærer i engelsk og tolærer i 2 norsk timer. Anne Gro er mattelærer.
23. September  Jobbevenner og stasjonsgrupper  Samtaler om sosiale mål  Klasseregler som elevene har laget selv. Elevrådet lager konsekvenser.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE. VAKSNE I KLASSEN: Ann Helen Tveit: Kontaktlærar Norsk, matematikk, engelsk, naturfag, samfunnsfag, KRLE, musikk, gym. Andreas.
Oppstarten Første uke- strålende Jobber med gode rutiner og arbeidsro Lesestund hver morgen. Øver på å skrive stavskrift Alle har venner, godt klassemiljø.
Velkommen til foreldremøte i 2d
Sinus 1P Sinus 2P Sinus 1P-Y Trondheim, 6. mai 2014.
MATEMATIKK 1. trinn.
Multiplikasjon – Om flipped classroom-opplegget – Kompetansemål og læringsmål Denne PowerPointen vil gi deg en oversikt over dette flipped classroom- opplegget.
Nasjonale prøver Sandved skole
Foreldremøte 3.trinn. 16.mars 2017
Nasjonale prøver på 5. trinn høst 2017
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Revidert læreplan i engelsk
Å lese for å lære Den 2. leseopplæringen.
H ”På min skole får jeg tilbakemeldinger som gjør at jeg får lyst til å lære!” Hadde det vel ikke vært kjekt om alle elever på vår skole etter hvert satt.
Grunnleggande dugleikar og lesing av fag
Utskrift av presentasjonen:

Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU 13.2.2014

Nordby skole NASJONALE PRØVER Kartlegging av elevenes grunnleggende ferdigheter i lesing, regning og deler av kompetansen i engelsk

Grunnleggende ferdigheter Nordby skole Grunnleggende ferdigheter Å kunne uttrykke seg muntlig og skriftlig Å kunne lese og regne Å kunne bruke digitale verktøy

Lese fagtekster i naturfag og samfunnsfag Lese skjønnlitterære tekster Nordby skole Lese oppskrifter og regne ut mengder for å kunne lage mat i mat og helse Lese fagtekster i naturfag og samfunnsfag Lese skjønnlitterære tekster Lese grafer og statistikk Ordforråd Nasjonale prøver er ikke prøver i fag, men i grunnleggende ferdigheter i alle fag.

RESULTATER Nordby skole Elevene blir fordelt på 3 mestringsnivåer etter den poengsummen de får på prøven. Nivå 1 er lavest og nivå 3 er høyest Til hvert nivå følger det en kort tekst som beskriver ferdighetene til den «typiske» eleven på dette nivået.

FØR PRØVEN Nordby skole Gjennomgår eksempeloppgaver slik at elevene blir kjent med oppgaveformuleringen. Elevene løser tidligere prøver på egenhånd

Lesing Nordby skole Oppgavene har forskjellig vanskegrad og varierer fra svært enkle til svært krevende. Noen ganger må eleven finne svaret slik det står i teksten. Andre ganger må eleven selv komme med tolkninger, begrunnelser, refleksjoner eller vurderinger. Leseferdighetene er knyttet til fagene: Norsk Naturfag Samfunnsfag RLE

Lesing Nordby skole Etter gjennomføring reflekterer elevene over svarene sine, sammen med lærer og er med på å planlegge hva de kan gjøre for å forbedre seg. Leseferdighetene deler inn i følgende aspekter: Finne Tolke Reflektere over og vurdere tekstens form og innhold

REGNING Nordby skole Prøven tar utgangspunkt i kompetansemål etter 4.trinn Oppgavene i prøven er knyttet til områdene tall, måling og statistikk. Plassverdisystemet De fire regneartene Ulike presentasjoner av brøk Enkel regning med desimaltall Sammensatte oppgaver Måling med enheter og omgjøring (lengde, areal, volum, masse) Mynt og sedler i kjøp og salg Grafiske framstillinger og avlesing av tabeller og diagram

RESULTATER Nordby skole Ulike rapporter som gir ulik informasjon

Nordby skole Rett / galt per oppgave

Engelsk Nordby skole Prøven tar utgangspunkt i kompetansemål etter 4.trinn Elevene blir testet i Leseforståelse Ordforråd Grammatikk Resultatene viste at de var noe sterkere i grammatiske kunnskaper enn i leseforståelse og ordforråd

Engelsk Nordby skole Hvordan jobber vi videre ut fra resultatene? Vi vil ha fokus på: å gi elevene oppgaver som går ut på å finne og tolke informasjon i en tekst for å øke leseforståelsen. øve på å lage setninger av nye gloser for å øke ordforrådet og lære seg setningsoppbygging.

OPPFØLGING Nordby skole Ser på mønstre eller tendenser i resultatene Vurderer behov for ytterligere kartlegging Konsekvenser for skolens praksis

VIDERE ARBEID Nordby skole Systematisk og bedre informasjon mellom trinnlærerne etter prøvene Utarbeide øvingshefter etter «Kartleggeren» Virksomhetsplanen 3.-4.trinn