Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Advertisements

Målgruppe / Budskap Hvem skal du snakke til og hva skal du si
Velkommen til Bevola Bevola har markedets bredeste produktplattform til oppbygging av lastebiler, hengere og trailere. Våre løsninger skapes gjennom egne.
Erik B. Nes Handelshøyskolen BI 1 Du planlegger å kjøpe en ullgenser i en rabattbutikk her på stedet. Alle faktorer tatt i betraktning; hvordan vil du.
Markedsføring i det 21. århundre:
”Culinahuset” Sentrallager og kjedekontor (Enor)
12. Oppsummering.
BEDRIFTSANALYSEN DELES I EN INTERN OG EN EKSTERN DEL
Synlighet - Bruk av web og sosiale medier
Konkurransevirkemidlene PRIS
Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
INTERNASJONALE SUPERMARKEDSKJEDER SOM KUNDER
Firmanavn Forretningsplan. Målsetting Erklær firmaets langsiktige mål klart og tydelig. –Prøv å bruke ord som hjelper med å styre veksten til firmaet,
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok
8 Mål og strategier Påstandene:
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
Strategisk informasjonsarbeid - grunnleggende informasjonsteorier
Skape kundeverdi, tilfredshet og lojalitet
Markedsføring i det 21. århundre:
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
8. Kommunikasjonsvirkemidler
Markedsføring i det 21. århundre:
Anvendelse av verktøyene
Segmentering Kapittel 8.
Posisjonering Kapittel 10.
Jarl Reitan, SINTEF / Carl Peter Åser, HÅG
Hva er hovedutfordringene for de regionale sparebankene?
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Evaluering av fagbibliotek Torill Redse seniorrådgiver ABM-utvikling.
Smart™ Presentasjon av kvalitetssikringsverktøyet Smart™ for økonomi, helse og livskvalitet Markedsføres av Kongslys AS -
Markedsplanen At presenteres 30.01
Produktifisering og prissetting av Kunnsign-kunnskap
2004 Produktifisering og prissetting av HUMSAM-kunnskap PRODUKTIFISERING Definisjon Hvorfor produkt? Hvorfor ikke bare timer Fordeler for kunden Fordeler.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
Segmentering og målgruppetenkning
Ledelse av salgs- og markedsføringsfunksjonen
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
Felles Identitet Gjennom Merkevare & Omdømme Bodø, 13. sep 2012 Kjetil Aukland BI Kristiansand.
5.4 Markedsstrategi- del 2 Velge markedsføringstiltak Velge tiltak som øker salget. Vi bruker de fem P’ene – Pris – Produkt – Plass (distribusjon) – Påvirkning.
Posisjonering Kjetil Aukland - BI Kristiansand. Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand PhD stipendiat Aalborg Universitet –Merkevare og Opplevelsesøkonomi.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Risiko og usikkerhet i prosjekter Bjørn Johs. Kolltveit.
Målgruppe Kjetil Aukland - BI Kristiansand. Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand PhD stipendiat Aalborg Universitet –Merkevare og Opplevelsesøkonomi.
Markedsføring – nødvendig kompetanse for bibliotekarer? Forum for økonomibibliotekarer av Arve Pettersen.
Kapittel 15: Merkearkitektur og styring av merkeporteføljen
Markedsføring.
Presentasjon av forretningsplan
Presentasjon av forretningsplan
[Firmanavn] Forretningsplan.
Grunnleggende salgsteknikk
Program for Basis IT-tjenester ved NTNU
[Firmanavn] Forretningsplan.
J Hva er en strategi, og hvorfor lager vi strategier? Hva betyr dette for innkjøpsstrategier? Elsebeth Holmen og Luitzen de Boer Industrial.
Roede-kurslederen på Facebook
(Selskapsnavn) Forretningsplan
(Selskapsnavn) Markedsplan
Segmentering og posisjonering
Velkommen til Academic Day!
Kapittel 3 Inntektsdannelsen
Kapittel 6: Inntektsdannelsen
Investering og finansiering INEC 1800
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Presentasjon av forretningsplan
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Presentasjon av forretningsplan
Selge et produkt eller en tjeneste
Firmanavn Forretningsplan.
Strategisk markedsføring
Utskrift av presentasjonen:

Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand

Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand PhD stipendiat Aalborg Universitet Merkevare og Opplevelsesøkonomi Høyskolelektor Markedsføring Statistikk og metode kjetil.aukland@bi.no

Tema Marketing Mix Produktportefølje Produkt Pris Plass Kommunikasjon kjetil.aukland@bi.no

Hvorfor er Marketing Mix viktig Price Product Place Promotion Kundens bevissthet Markeds prestasjoner Finansiell verdi Program kvalitet Markeds forhold Investor vurderinger Finansiell verdi Verdi for eiere, investorer, grunnlag for finansiering av prosjekter, skaffe midler etc Markeds prestasjoner Hvordan du presterer i markedet, posisjon, marekdsandeler, fortjeneste, prise premium etc Kundens bevistthet Posisjon, inntrykk, følelser, kjennskap, top of Mind etc Marketing Mix - 4 P – kombinasjon av disse Kilde K. Keller

Andre P’er og C’er Power, Politics, Penny, People, Physical evidence, Process, Packaging Customer, Cost, Communication, Customer solution, Customer cost, Convenience

Price Prisen i kroner og øre Ressurser til info søk Ressurser for å anskaffe produktet Risiko (sosial, forventninger etc)

Produkt kilde: Philip Kotler Core benefit - Kategori Basic Product – Basisproduktet, kategoriegenskaper Expected Produkct – Forventet produkt, normale forventninger til produktet i kategorien Augmented – forsterkede produkt, her starter konkurransen i markedet og merkevaren begynner å bety noe Potential Product – markedsleder, man tilfredsstiller hele tiden nye og utvidede behov. kilde: Philip Kotler

Hva påvirker valg av merkearkitektur? Dual branding – trygghet fra mormerket er viktig samtidig som produktmerket gir differensiering Kilde: Laforet & Saunders, 1999

Place Geografisk Infrastruktur, Logistikk Arkitektur Estetikk Inntrykk Når kunden kommer inn på parkeringsplassen, gjennom inngangsdøra – hvilket inntrykk har du gitt kunden da?

Promotion Reklame Public relation All kommunikasjon Målgruppe Budskap Eksternt Internt

Eksempler

Eksempler

Utfordring ved Marketig Mix Teorien som omhandler Marketing Mix har generelt som utgangspunkt at det jobbes med et produkt. Realiteten for de fleste bedrifter er at det er mange produkter som skal håndteres. Ved flere produkter dukker det opp en del utfordringer. De fire C ene: Kunde, Kostnad, Kommunikasjon, Convenience, bekvemmelig Nye markedsføringsparadigme i markedskommunikasjon Customer solution, Customer cost, convenience, communication De tre ekstra P ene: Power, Politics, Penny, People, Product, Place, Promotion, Price Physical evidence, people, Process, Pacaking

P 1 P 2 P 3 P 4 P n Marketing Program / Marketing Mix Kundens bevissthet Marketing Program / Marketing Mix P 2 Marketing Program / Marketing Mix Kundens bevissthet Markeds prestasjoner Finansiell verdi P 3 Marketing Program / Marketing Mix P 4 Kundens bevissthet Marketing Program / Marketing Mix P n

Hvorfor flere merker I hovedsak dreier det seg om markedsdekning Dekke forskjellige pris segmenter Dekke flere distribusjonskanaler Dekke innenfor forskjellige geografiske grenser Argumentet for et nytt merke er når det er et segment som ikke får dekket sitt behov av eksisterende merke(r). Andre argumenter Øke egen tilstedeværelse og forhandlers avhengighet Tilby konsumentene variasjon Oppnå økonomiske fordeler mtp reklame, salg, distribusjon etc.

Vurdere merkenes bidrag Inntekter (finansiellt) Kostnader Timer (på alle nivåer) brukt på merket Merkets viktighet inn i porteføljen F.eks som grunnlag for nye samarbeid (utvidelse, allianser Distribusjon

Produkt kategori attraktivitet Markeds faktorer Størrelse målt i kroner og antall Raskt voksende Vekst i PLS Ikke syklisk eller sesongbetont Relativt høye marginer Kategori faktorer Fare for nye konkurrenter er lav Lav forhandlingskraft hos konsumentene Rivalisering blant konkurrentene er lav Få substitutter Omgivelsene Teknologi Politikk Økonomi Reguleringen Sosiale faktorer

Porteføljeplan Målet er å maksimere merkeporteføljen. Ressurser til et merke betyr mindre til et annet i arbeidet med å skape salg, posisjonere, markedsføre etc. Anbefalt å lage en liste over merker som du skal følge utviklingen nøye på og lage deadlins for når beslutninger skal taes

Konklusjon Marketing Miks er hvordan du setter sammen de tilgjengelige virkemidler for å oppnå ønskede prestasjoner og resultater i markedet. Utfordringen er å lage en god miks for alle de produktene du har i bedriften din. Vurdere de produktene du har og hvordan de bidrar til fellesskapet Kvitt deg med ”unyttige” produkter og ta inn produkter som dekker ”hull” i strategien din!

Utfordringer og muligheter Keller beskriver merke sine mulighter og utfordringer på 8 måter: Power Merket må forsvares for å beholde posisjon Sleeper Litt vekst gjør dette til et ”power” brand Slider Sårbart merke som har mistet momentum Soldier Solid merke, men bra fortjeneste som ”jobber” videre uten behov for mye oppmerksomhet Black Hole Et merke som kreve mye ressurser uten å gi noe større gevinst tilbake Rocket Et merke som er i ferd med å bli et ”power” brand Wallflower Et lite undervurdert merke med lojale kunder. Ofte underpriset Dischard Et merke som burde vært sanert