Tegneserier.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tegneserier Cecilie Isaksen Eftedal og Hilde Larsen Damsgaard, oktober 2005.
Advertisements

Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Bildekomposisjon.
Kurskveld 4.
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
DONALD DUCK
Hvordan intervjue en forsker?
Virkemidler og komposisjon
EPISK DIKTNING inkl novelle
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Sammensatte tekster. Oversikt over dagens økt • Basis ferdighetene vi skal jobbe med: – Lese, skrive, muntlig, digital • “Storytelling” – Focus on irregular.
Sammensatte tekster: Photo Story
Roman- og novelleanalyse
Gruppe 5!! Anne Pernille Fagerdal Ane Hilde Gilberg Brit Eva Eidsmo
Geometriske figurer… Beregnet på småskoletrinnet, 1. eller 2. klasse
Sammensatte tekster.
Hva er en artikkel?.
Religioner og livssyn i dag
TIDSLINJER 1.
Kapittel 2: Episk diktning
”Bygg en by i 2.klasse” Dette er et prosjekt som skal gå over 1 uke.
Din nærhet til det du ser
Tegnerserier.
Peace Research Institute Oslo Fordommer Fordummer Oslo, 23. november 2010 Rojan Ezzati.
En historie om folkediktning og eventyr
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Tegneserier Cecilie Isaksen Eftedal og Hilde Larsen Damsgaard, oktober 2005.
Carina Fjelldal-Soelberg
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Sammensatte tekster ?.
Gruppe 5 Problemeiere: Ola Listhaug –Prof. I Statsvitenskap ved ISS Thomas Nilsen –Mastergradsstudent i Medier, kommunikasjon og informasjonsteknologi.
Fortelling Novelle Roman
Dikt.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Felles Blåbukk Da er den første måneden i 2015 ferdig alt. Vi har opplevd mye moro med barna deres, kong vinter kom på besøk, hvilket gjorde at vi fikk.
Sammensatte tekster.
Fortellinger som metode.
Jørgen Kolderup Høgskolen i Vestfold. Naturfagets utfordringer tung teori dekker mange fagområder: biologi, fysikk, kjemi, astronomi og geologi krav til.
SAMMENSATTE TEKSTER Læreplanen sier at eleven skal kunne
Kapittel 7 Analyse Å analysere sammensatte tekster bilde – film -reklame SG- design/Fotolia.
Kapittel 8: Profilering Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller SG- design/Fotolia.
Idèmyldring. Klarer du denne? Forsøk å binde sammen de ni punktene med fire rette streker uten å løfte blyanten fra papiret.
Digital Historiefortelling Hva ønsker du å fortelle?
Tegneserier Cecilie Isaksen Eftedal og Hilde Larsen Damsgaard, oktober 2005.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Sammensatte tekster. Mål: gjenkjenne, beskrive og analysere elementer fra egenlaget sammensatt tekst. Faguttrykk: Format Blikkfang Bildeutsnitt Leseretning.
Sammensatte tekster. Hva er en sammensatt tekst?  Når flere utrykk opptrer sammen kaller vi det en sammensatt tekst.  Eksempler på slike uttrykk er:
Bildebøker Bok der tekst og bilde sammen deltar i framstillingen av et narrativt forløp.
Sammensatte tekster S.S. EUS 2017.
Det er mange måter å gjøre det på
Tegneserier Historie.
Virkemidler tegneserier.
Selvbilde Start med å forklare begrepet selvbilde. Les gjerne opp fra teksten i kursmateriellet om hva den amerikanske psykologen Wigfield fant ut i studie.
Adaptasjoner av et juleeventyr
Estetiske virkemidler
Kunst og håndverk 10.trinn
Kommunikasjon Gode samtaler. Kommunikasjon Gode samtaler.
Redsel Spør elevene om hvorfor de tenker denne jenta er redd
Kapittel 4 Sjangrer Del 3: Skjønnlitteratur, lyrisk diktning
Sammensatte tekster Panorama Vg1 Del 4: Reklame Kapittel 6 Læreplanmål
Barn i krise K og T Presentasjon Litt om Rvts.
Smerteuttrykk og smertemestring
Tegneserier
Internett som elektronisk kommunikasjonsmiddel
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Utskrift av presentasjonen:

Tegneserier

En sammensatt tekst Tegneserien kombinerer bilde og tekst for å fortelle en historie. Det fins også noen få tegneserier som består av bare bilder. Første striper i aviser på 1890-tallet. Teksten sto den gang gjerne i et felt under tegningene. Det var i USA de første seriene ble gitt ut, men etter hvert kom de europeiske landene etter. Særlig i Belgia og Frankrike oppstod det tidlig en tradisjon for å fortelle lengre historier i seriealbum. I Japan utviklet man en egen serietype kalt manga, som også er blitt populær i den vestlige verden.

Et mangfold av serier I dag fins det mange ulike typer tegneserier, både på papir og på nett. Den mest vanlige formen er kanskje avisstripen, en avsluttet, humoristisk minihistorie med faste figurer. I heftene kan serieskaperne fortelle lengre historier over flere sider. Tegneserienes mest virkningsfulle uttrykk er i albumene, der historien kan strekke seg over flere hundre sider.

Tegneseriespråket Serietegnerne bruker i stor grad filmatiske virkemidler når de lager rutene og sidene. De utnytter velkjente prinsipp for bildeutsnitt, perspektiv, kontraster osv. for å gjøre fortellingene attraktive og spennende. Boblespråket kan også varieres i stor grad for å gi uttrykk for ulike følelser og måter å kommunisere på.

Breddeformat og høydeformat Høydeformatet brukes når mye skal vises i rutene Egner seg godt når man skal vise landskap, miljøer, større folkemengder Breddeformatet gir mer fortetning i bildet og er gjerne konsentrert om én eller få personer

Andre format Brukes for å forsterke innholdet Ruteformen tilpasser seg handlingen

Flere ruter oppå hverandre

I actionserier Er det viktig å veksle mellom ulike ruteformat De små rutene brukes gjerne til å beskrive detaljer eller små hendelsesforløp

Bobler

Bildeutsnitt Med bildeutsnitt mener vi den delen av tegneserieverdenen som vises i bilderuta. Vi kan skille mellom fire typer bildeutsnitt: Totalbilde: Et totalbilde er et avstandsbilde som gir oversikt over personer og omgivelser. Halvnærbilde: I et halvnærbilde fokuserer tegneren på en person, en gjenstand osv. Personen vises fra hodet og omtent ned til knærne. Nærbilde: På et nærbilde dekkes hele bildeflaten av personens hode og kropp til litt ned på skuldrene. Ultranærbilde: I et ultranærbilde ser vi en enda mindre del av en kropp eller gjenstand enn i et nærbilde, for eksempel bare øynene til en person.

Eksempel fra Thorgal