Presentasjon av NLP Angoline Tobias NLP Master Tore Rønnild

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Skjønnlitterær fortelling
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Fra ord til liv Mars 2011.
Elevenes røst 3 Omar Mekki, IMTEC.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Kommunikasjon ”Møte med sinte og aggressive personer”
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
PRESENTASJONSTEKNIKK. FORBEREDELSER PLANLEGG UT I FRA:
STRESSMESTRING Hva er stress Forekomst Behov for aktivitet-hvile
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
Comfort Hotel TRONDHEIM.  Billed av High Tech = Ntnu.
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Auditiv skanning bok Kommunikasjonsbok som støtte for å uttrykke seg
Skaperen, ordneren og danseren
DOMMEREN KRAV OG FORVENTNINGER I TOPPFOTBALL. Ryddig og “representativ”
- roller og forventinger
Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne:
Velkommen til lederkurs kveld 2 på BMB
LÆRING Grunnleggende prosesser
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
TERMA Terapeutisk møte med aggresjon.
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Ord er ikke alt ! - Råd og tips om det å presentere et budskap Norsk Sykepleierforbund, medieseminar for tillitsvalgt 3 nov 2009 Erik Dale – sykepleier.
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
12 Reflekterende lesing.
ABRAHAM MASLOW (BILDE).
KOMMUNIKASJON Grunnleggende kommunikasjonsteori
Zippys venner og Kunnskapsløftet (06), sammenfallende mål
MEG OG MIN DOWNLINE. FØRINGER TIL HJELP/SELVHJELP. Få en vellykket organisasjon.
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Kommunikasjon Kristin Bie Høsten 2014.
Lederstil og Motivasjon.
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Tema: Kommunikasjon i team
Bokollektivet Målgruppe:
Å snakke med seg selv, fali det?
EXFAC03-MVIT Tegn-tenkning om kommunikasjon. Kommunikasjonen snakker oss Ingen trafikk uten trafikkregler.
Liv M. Lassen/ Involvering av rådsøker & Rådgivers oppmerksomhet Kommunikativ Verktøy i Rådgivningsprossesen.
Daniel Stern`s Teori.
Ny barnehage – ny førskolelærerrolle?
Problemløsning.
Vi vil «være sammen»; for barna…
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Bruk og brukere Kapittel 3 INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 26 august 2013.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
INF Introduksjon til design, bruk, interaksjon Kapittel 3 – bruk og brukere 25. august 2015 Institutt for Informatikk, Universitetet i Oslo
Kommunikasjon og veilederrollen Kristin Bie 2016.
Bruk og brukere Kapittel 3 i læreboka
INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
1 Kommunikasjon.
Sinne Film:
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Aktiv lytting gjennom fem steg.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Presentasjon av NLP Angoline Tobias NLP Master Tore Rønnild Presentasjon NLP, Angoline Tobias og Tore Rønnild Presentasjon av NLP Angoline Tobias NLP Master Tore Rønnild

Litt begrepsforklaring Presentasjon NLP, Angoline Tobias og Tore Rønnild Litt begrepsforklaring Coaching: Assistere en person til å finne egne svar og løsninger, utnytte sitt potensiale. Endringsprosess, coach ansvar for prosess ikke mål/produkt, ”stå bak ved” Veileder: Leder på veien, faglig innsikt, ansvar for løsning

N – neuro (sammenheng nervebaner, sanser) Presentasjon NLP, Angoline Tobias og Tore Rønnild N – neuro (sammenheng nervebaner, sanser) L – lingvistisk (sammenheng sanser og språk) P – programmering/psykologi (”vi programmerer oss selv hele tiden”) NLP er en modell som beskriver vår indre kommunikasjon, som igjen er grunnlaget for vår ytre kommunikasjon og handlinger: i form av indre bilder de lyder vi hører for vårt indre øre den indre dialog vi fører de kroppsfornemmelser og følelser vi opplever

Presentasjon NLP, Angoline Tobias og Tore Rønnild NLP etikk Vi opplever ikke verden som den er – vi opplever en modell av verden Respekt for andres modell av verden Det er jeg som styrer mitt sinn og mine resultater Det eksisterer ikke fiasko, kun feedback Betydningen av din kommunikasjon viser seg i den respons du får Bak enhver atferd er det en hensikt. Den nåværende atferd er ikke alltid den beste til å oppnå hensikten. Mennesker har alle de ressurser de har bruk for, for å nå sine mål Fleksible mennesker og organisasjoner har et fortrinn frem for mindre fleksible Motstand er et tegn på utilstrekkelig rapport Enhver situasjon inneholder flere valgmuligheter. Hvis noe ikke virker, gjør noe annet!

Kommunikasjonsmodell/modell av verden Presentasjon NLP, Angoline Tobias og Tore Rønnild Kommunikasjonsmodell/modell av verden Indre representasjon: Auditiv digital Auditiv Kinestetisk Visuell Vårt filter: Utelater Generaliserer Forvrenger I N F O R M A S J Indre tilstand Fysiologi Atferd

NLP – vårt filter Fysisk tilstand Sansebetoning Erindringer Presentasjon NLP, Angoline Tobias og Tore Rønnild NLP – vårt filter Fysisk tilstand Sansebetoning Erindringer Personlighetsmønster Overbevisninger Verdier

NLP - 4 representasjonssystemer Presentasjon NLP, Angoline Tobias og Tore Rønnild NLP - 4 representasjonssystemer Visuell Du tenker mye i bilder. Farver, form, hvordan du sjølv og andre ser ut, estetikk. Lærer ved å ”se” Auditiv Du tenker mye i lyder. Oppmerksom på lyd, musikk. Lærer ved å bli fortalt. Kinestetisk Du tenker mye i kroppsfornemmelser. Hvordan føles klær, stol, luft el. Lærer ved grundig gjennomgåelse, detaljer, leve seg inn i. Auditiv digital Du tenker i sekvenser og mening, husker ved prosedyrer el. Logisk. Lærer ved klar fremstilling, må sikre forståelse.

Relasjonen i samtalen Observere Ekthet, dvs kongruens Kjemi Presentasjon NLP, Angoline Tobias og Tore Rønnild Relasjonen i samtalen Observere å gjenkjenne andre personers sinnsstemninger gjennom å observere nonverbal atferd Ekthet, dvs kongruens inkongruens: Når det ikke er samsvar mellom hva som blir sagt og kroppsspråk Kongruens: Når det er samsvar mellom ord og kropp Kjemi Det er god kjemi når kroppspråk og tonefall mellom to mennesker som kommuniserer, er stort sett lik. I veiledning kan du matche den andre gjennom å skape god kjemi, du møter den andre der hvor han/hun er

Kan språket avsløre oss? Presentasjon NLP, Angoline Tobias og Tore Rønnild Kan språket avsløre oss? Gjenkjenne representasjonssystemer i språk auditiv digital visuell auditiv kinestetisk

Representasjonssystemer – språklige uttrykk Presentasjon NLP, Angoline Tobias og Tore Rønnild Representasjonssystemer – språklige uttrykk Auditiv digital Visuell Auditiv Kinestetisk Informere demonstrere uakseptabel notere seg ignorere identifisere minne om møtes repetere usensitiv balanse problemer optimistisk sympatisere Skissere framvise usett se overse gjenkjenne likne ses se på igjen blind symmetri sorte skyer se lyst på godt øye til Fortelle om uhørt høre overhøre gjenkalle ringer klokke høres ved snakke om igjen døv harmoni høy stemning svinge seg Framlegge gjennomgå usmakelig bemerke kald overfor utpeke det slår meg løpe på gjenta ufølsom likevekt kjører tungt tar det lett tett kontakt

Presentasjon NLP, Angoline Tobias og Tore Rønnild Indre representasjon gjennom øyebevegelser hos en ”normalt organisert” høyrehendt person Konstruere bilder/visuelt Huske bilder/visuelt Konstruere auditivt, lyd og ord Huske auditivt, lyd og ord Kroppsfor- nemmelser, kinestetisk også smak og lukt Indre dialog auditiv digital

Submodalitet – tankens byggekloss Presentasjon NLP, Angoline Tobias og Tore Rønnild Submodalitet – tankens byggekloss Modalitet = representasjonssystem Sub = under, dvs byggeklossene i vårt representasjonssystem Våre submodaliteter har enorm betydning for vår modell av verden, vår måte å huske på, vår måte å forestille oss framtida på – i det hele tatt alt vi tenker og derved hva vi gjør. Det er disse vi må endre om vi skal ha ønsket utvikling

Submodaliteter, eksempler Presentasjon NLP, Angoline Tobias og Tore Rønnild Submodaliteter, eksempler Visuelle Auditive Kinestetiske Størrelse Plassering i synsfelt Avstand Farve, sort/hvitt Lyst/mørkt Skarpt/uskarpt Assosiert/dissosiert Film/stillbilde Indrammet eller panoramisk Transparent eller tett Pastellfarver/sterke farver Hvor kommer lyden fra? Er det ord? Utenfra eller innenfra deg selv Hvor (høyre, venstre, pannen, el.) Hvis det er ord – hvems stemme? Mono eller stereo Vedvarende eller avbrutt Toneleie, høy/lav Tonefald, monoton eller melodisk Lydstyrke Plassering i kroppen Varm eller kald Avslappet eller spent Utvidet eller sammentrukket Intensitet Bevegelse, endring Hvor starter og slutter bevegelsen/endringen Bevegelsens/endringens hastighet

Gode motivasjonsstrategier inneholder som regel Presentasjon NLP, Angoline Tobias og Tore Rønnild Om motivasjon Gode motivasjonsstrategier inneholder som regel en behagelig stemme indre stemme – ”det er så deilig når det er gjort” konstruert bilde av av den fullførte handlingen Ineffektiv motivasjon Diktatorisk indre stemme Negativ motivator/vekk fra motivasjon Visuelt konstruere å gjøre arbeidet i stedet for å se det gjort Overveldende submodalitet – ”alt er så stort og vanskelig”

Et eksempel på et verktøy Presentasjon NLP, Angoline Tobias og Tore Rønnild Et eksempel på et verktøy Logiske nivåer i beslutningsprosess Omgivelser – Hvor er du? Når foregår det? Atferd/handling – Hva gjør du? Evner/ferdigheter – Hvordan gjør du det? Hvilke evner/ferdigheter har du? Verdier – Hvorfor gjør du det? Hva er viktig for deg? Hva tror du på? Identitet – Hvem er du når du gjør det? Visjon – Hva er du en del av når du gjør det?

Kommunikasjonsmodell/modell av verden Presentasjon NLP, Angoline Tobias og Tore Rønnild Kommunikasjonsmodell/modell av verden Indre representasjon: Auditiv digital Auditiv Kinestetisk Visuell Vårt filter: Utelater Generaliserer Forvrenger I N F O R M A S J Indre tilstand Fysiologi Atferd

Enneagrammet, personlighetstyper Presentasjon NLP, Angoline Tobias og Tore Rønnild Enneagrammet, personlighetstyper Dovenskap Fredselskeren - 9 1 - Perfeksjonisten Frontkjemperen - 8 Sinne Begjær 2 - Hjelperen Eventyreren - 7 Stolthet Grådighet 3 - Utretteren Skeptikeren - 6 (Selv)bedrag Angst Iakttakeren - 5 4 - Romantikeren Gjerrighet Misunnelse Hjertetype – 2, 3 og 4 Hodetype – 5, 6 og 7 Kroppstype – 8, 9 og 1