HVA ER GRUNNLEGGENDE BEGREPER ? HVORFOR ER DE VIKTIGE ?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
i:SEE Conceptual Learning DA
Advertisements

15 Notater og markeringer i teksten
BARNS SPRÅKUTVIKLING Test deg selv!
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
”BRØK-, DESIMAL- OG PROSENTPLATER”
”MATEMATIKK TEMALINJAL 3 –
Fra geometriske former til abstrakt design.
”NORSK RETTSKRIVING 2” Sammensatte språklyder
Kontoinnstillinger Slik kommer du til «Kontoinnstillinger»:
Forståelse og praktisk bruk av GPS GPS kurs II Norsk Folkehjelp 2008 Del II.
Normer, verdier og holdninger
Bokanmeldelser..
”BRØK-, PROSENT- OG DESIMALPLATER”
Bilderedigering 6e Kopiere bilde
Layout - utforming - design i
Geometrioppgave for 4.klasse
Gjenfinningssystemer og verktøy II
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
Historiefaget i skolen
Dokument med bilde, formatere i Word
Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne:
Grunnleggende spørsmål om naturfag
”TALL-LINJEN” Positive og negative tall
Dokumentasjon av en prosess
”MULTIPLIKASJONSBÅNDET” Telling, antall og symboler for antall 1i:SEE Conceptual Learning DA i:SEE
AP - Arbeidsplan Vi jobber med arbeidsplanen nesten hver dag.
Kulturhistorisk perspektiv
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Geometriske figurer… Beregnet på småskoletrinnet, 1. eller 2. klasse
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Bildebehandling i Paint
Hvordan hjelper vi barna våre med matematikk?
12 Reflekterende lesing.
Barn og læring Oppgave i pedagogikk skrevet av Nina MA Eilevstjønn team A1A, Hive
skrevet av Nina MA Eilevstjønn team A1A, Hive
Sponsor og Annonser.
”NORSK RETTSKRIVING 1” Stemt og ustemt konsonant
i:SEE ”MATTEBOKSEN” Plastkoffert med cuisenairestaver som vi bruker
”NORSK RETTSKRIVING 2” Fast regel om ”stum” d
i:SEE Conceptual Learning DA
”DEN LILLE GANGETABELLEN” Multiplikasjon
i:SEE Conceptual Learning DA
”MULTIPLIKASJONSBÅNDET” Addisjon og subtraksjon
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
Mønsterkonstruksjon i GIMP.
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Johanne Molnes Harkjerr
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Angell og Henriksen, Fysisk institutt Prosjekt FYS 21: Empirisk-matematisk modellering i skolefysikken Carl Angell (UiO) Øystein Guttersrud (UiO) Ellen.
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Kulturelle skolesekken Satsingen er oppdatert og ny for sesongen Oppgaver er satt opp av fagpersoner innen skole og geologi. Den tar utgangspunkt.
Lederkurs - Studentliv1 Organisasjonskultur Lederkurs - Studentliv2 Populærdefinisjon ”Organisasjonskultur er den måten vi gjør tingene på her hos oss”
Nummer 8-10 H. Aschehoug & Co Sehesteds gate 3, 0102 Oslo
LYRIKK Ordet lyrikk kommer opprinnelig fra det greske ordet lyra – ”dikt sunget til lyrespill” Utarbeidet av Sissel Vestre.
Matematikk 1. trinn Læreverk: Multi, Gyldendal forlag
Fortellinger som metode.
Matematikk/literacy LUB uke 36 Elise Klaveness Høgskolen i Vestfold
Viktige grunnleggende begreper innen kjemi -Kjemiske reaksjoner – Nina Aalberg/ Ellen Andersson - Skolelaboratoriet.
Registrering av testresultater fra mobiltelefon
Noen viktige ord du må lære og forstå: en kjerne et skall en type et system lurt, smart et antall å reagere en reaksjon en egenskap å bevege å bevege seg.
Former – mer enn bare navn Todimensjonale former i barnehagen Line I. Rønning Føsker F2C 21.januar 2009.
Hva spør lærere om? En modell for å undersøke spørsmål som stilles i klassesamtalen i matematikk Ida Heiberg Solem Inger Ulleberg.
Bruk og brukere Kapittel 3 i læreboka
Periodesystemet og atombegrepet
Herdis Øyehaug Karlstad, 09
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Eine og Andri på viktig oppdrag
Utskrift av presentasjonen:

HVA ER GRUNNLEGGENDE BEGREPER ? HVORFOR ER DE VIKTIGE ? i:SEE HVA ER GRUNNLEGGENDE BEGREPER ? HVORFOR ER DE VIKTIGE ? i:SEE Conceptual Learning DA

For å se denne presentasjonen Da enkelte av bildene i denne presentasjonen inneholder animasjoner anbefaler vi sterkt å velge funksjonen ”Lysbildefremvisning” eller ”Slide show” på verktøylinjen for å få det riktige utbytte av den ! i:SEE Conceptual Learning DA

Grunnleggende begreper Vi bruker de grunnleggende begrepene til å beskrive noe. Uten de grunnleggende begrepene ville vi mangle ord til å beskrive det vi ser. i:SEE Conceptual Learning DA

Hvordan lære å lære Broen fra lekenes til bøkenes verden er begrepene Læring skjer best når elevene får ta på og bruke konkreter* som forklarer innhold i ord og begreper ! * Konkret = læringsverktøy for å lette overgangen fra konkrete ting til abstrakte ord. i:SEE Conceptual Learning DA

Oversikt over de Grunnleggende begrepene FARGE FORM linje-, flate-, romform STILLING vannrett-, loddrett-, skrå stilling STØRRELSE lengde, høyde, bredde, dybde, tykkelse PLASS plass i rekke av hendelser, rekkefølge, posisjon og preposisjon ANTALL antall deler, et hele, del av et hele MØNSTER RETNING omfatter bevegelse BRUKES TIL (FUNKSJON) STOFF art, egenskap LEVENDE – IKKE LEVENDE LYD språklyd OVERFLATE TEMPERATUR SMAK LUKT TID FORANDRING FART VEKT KRAFT tyngdekraft, elektromagnetiske krefter, trykk, lufttykk, etc. VERDI KJØNN i:SEE Conceptual Learning DA

Hvilke grunnleggende begreper er nødvendig for å beskrive det du ser ? Hva er dette ? Det er en rød firkant. Hvilke grunnleggende begreper er nødvendig for å beskrive det du ser ? i:SEE Conceptual Learning DA

Disse grunnleggende begrepene trenger du for å beskrive det du så : FARGE LEVENDE – IKKE LEVENDE FORM STILLING KJØNN STØRRELSE VERDI PLASS KRAFT ANTALL VEKT MØNSTER FART RETNING FORANDRING BRUKES TIL TID STOFF LUKT LYD SMAK OVERFLATE TEMPERATUR i:SEE Conceptual Learning DA

Hvorfor de grunnleggende begrepene markert med rødt er viktige De er viktige for å navnsette det du ser, og ved spørsmål kunne beskrive detaljene ved fenomenet*. * Fenomen (fra gresk ’vise seg’): Det som oppfattes av sansene. i:SEE Conceptual Learning DA

Forklaring på hvorfor du trenger disse grunnleggende begrepene : De er viktig fordi ….. FARGE ... det handler om rød farge, som kan være så forskjellig som rosa, lys rød, purpurrød, tomatrød, m.fl. Denne fargen er tomatrød. ... det er en firkantet form. Firkantet form kan være så forskjellig som kvadrat, rektangel, parallellogram, rombe eller trapes. Denne firkanten er et rektangel. FORM … firkanten kan stå i vannrett, loddrett eller skrå stilling. Den røde firkanten står i vannrett stilling. STILLING … firkanten kan ha stor eller liten størrelse i forhold til noe annet. Denne firkanten har mindre størrelse enn sirkelen på forrige bilde. STØRRELSE … firkanten har en bestemt plass i forhold til sirkelen, for eksempel oppe til venstre, oppe til høyre, oppe midt på, midt på til venstre, midt på til høyre, i midten, nede til venstre osv. Denne firkanten har plass i midten. PLASS … antall kan være alt fra én til mange. Her ser vi én firkant. ANTALL (forts.) i:SEE Conceptual Learning DA

Forklaring på hvorfor du trenger disse grunnleggende begrepene : (forts.) De er viktige fordi ….. ... firkanten kan brukes til forskjellige formål, som sjablong, bilde av rektangel, dekor, osv. Denne firkanten brukes som bilde av rektangel. BRUKES TIL … en overflate kan være alt fra glatt, ru, matt, lodden, myk, hard, m.fl. Denne overflaten er hard. OVERFLATE … ting som oftest er døde, mens organismer og vesener som oftest er levende. Firkanten er ikke levende. For å være dødt må det ha vært levende, denne firkanten har ikke vært levende. LEVENDE – IKKE LEVENDE Noen definisjoner: sjablong: (’prøve, mønster’); utskåret mønster, form, modell. dekor: mønster (på glass, keramikk og lignende). organisme: levende vesen, system av deler (organer) som utgjør et samarbeidende hele. vesen: (’være’); skapning; levende vesen, overnaturlig vesen. i:SEE Conceptual Learning DA

Hvilke grunnleggende begreper er nødvendig for å beskrive det du ser ? Hva er dette ? Det er et brunt krus. Hvilke grunnleggende begreper er nødvendig for å beskrive det du ser ? i:SEE Conceptual Learning DA

Disse grunnleggende begrepene trenger du for å beskrive det du så : FARGE LEVENDE – IKKE LEVENDE FORM STILLING KJØNN STØRRELSE VERDI PLASS KRAFT ANTALL VEKT MØNSTER FART RETNING FORANDRING BRUKES TIL TID STOFF LUKT LYD SMAK OVERFLATE TEMPERATUR i:SEE Conceptual Learning DA

A Hva er dette ? Det er bokstaven A. Hvilke grunnleggende begreper er nødvendig for å beskrive det du ser ? i:SEE Conceptual Learning DA

Disse grunnleggende begrepene trenger du for å beskrive det du så : FARGE LEVENDE – IKKE LEVENDE FORM STILLING KJØNN STØRRELSE VERDI A PLASS KRAFT ANTALL VEKT MØNSTER FART RETNING FORANDRING BRUKES TIL TID STOFF LUKT LYD SMAK OVERFLATE TEMPERATUR i:SEE Conceptual Learning DA

5 Hva er dette ? Det er tallet 5. Hvilke grunnleggende begreper er nødvendig for å beskrive det du ser ? i:SEE Conceptual Learning DA

Disse grunnleggende begrepene trenger du for å beskrive det du så : FARGE LEVENDE – IKKE LEVENDE FORM STILLING KJØNN STØRRELSE 5 VERDI PLASS KRAFT ANTALL VEKT MØNSTER FART RETNING FORANDRING BRUKES TIL TID STOFF LUKT LYD SMAK OVERFLATE TEMPERATUR i:SEE Conceptual Learning DA

Hvilke grunnleggende begreper er nødvendig for å beskrive det du ser ? Hva er dette ? Det er en hest. Hvilke grunnleggende begreper er nødvendig for å beskrive det du ser ? i:SEE Conceptual Learning DA

Disse grunnleggende begrepene trenger du for å beskrive det du så : FARGE LEVENDE – IKKE LEVENDE FORM STILLING KJØNN STØRRELSE VERDI PLASS KRAFT ANTALL VEKT MØNSTER FART RETNING FORANDRING BRUKES TIL TID STOFF LUKT LYD SMAK OVERFLATE TEMPERATUR i:SEE Conceptual Learning DA

Det er eksempel på en IQ-test. Hva er dette ? Det er eksempel på en IQ-test. Hvilke grunnleggende begreper er nødvendig for å beskrive det du ser ? i:SEE Conceptual Learning DA

Disse grunnleggende begrepene trenger du for å beskrive det du så : FARGE LEVENDE – IKKE LEVENDE FORM STILLING KJØNN STØRRELSE VERDI PLASS KRAFT ANTALL VEKT MØNSTER FART RETNING FORANDRING BRUKES TIL TID STOFF LUKT LYD SMAK OVERFLATE TEMPERATUR i:SEE Conceptual Learning DA

Det er et annet eksempel på en IQ-test. Hva er dette ? Det er et annet eksempel på en IQ-test. Hvilke grunnleggende begreper er nødvendig for å beskrive det du ser ? i:SEE Conceptual Learning DA

Disse grunnleggende begrepene trenger du for å beskrive det du så : FARGE LEVENDE – IKKE LEVENDE FORM STILLING KJØNN STØRRELSE VERDI PLASS KRAFT ANTALL VEKT MØNSTER FART RETNING FORANDRING BRUKES TIL TID STOFF LUKT LYD SMAK OVERFLATE TEMPERATUR i:SEE Conceptual Learning DA

Hvilke grunnleggende begreper bruker vi for IQ tester – Hvilke grunnleggende begreper bruker vi for å løse oppgaver De grunnleggende begrepene er så viktige at vi bruker dem når vi tester personers intelligens (IQ). i:SEE Conceptual Learning DA

Oppsummering Grunnleggende begreper Grunnleggende begreper er nødvendig for å beskrive det man ser, hører, lukter, smaker, tenker og føler. i:SEE Conceptual Learning DA

Grunnleggende begrepssystem (GBS) Grunnleggende begrepssystemer (GBS) er like i at : De kan analysere de fleste sansbare fenomener ved at våre sanser fortløpende legger merke til detaljer ved det sansbare og ser bort fra andre mens vi systematisk navnsetter (se ovenfor) de oppdagede detaljene i en aktiv oppmerksomhet rettet mot den – i øyeblikket – utskilte detaljen, inntil alle detaljene ved det sansede er systematisk analysert og delene til sammen blir gitt et navn. De er grunnlag for praktisk talt all videre læring, inkludert videre begreps- og ferdighetslæring. De finnes i omgivelsene og kan erfares gjennom sansene fra første stund og gjennom hele livet, og er klasser av fenomener og begrepssystemer som gjør det enklere å systematisere og lære dem. De lagres i LTM (langtidsminnet), først som intuitivt dannede begreper og som kan bli gjort mer tilgjengelig for personer ved systematisk begrepsundervisning, som omfatter det å lære å bruke navnene på GBS ved språklig å bevisstgjøre likhets- og forskjellsoppdagelser. i:SEE Conceptual Learning DA