Resultatindikatorer 2013 I de følgende fire foilene er resultatindikatorene som skal benyttes i årsplan 2013-2015 listet opp og det er gitt en nærmere.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Resultatindikatorer for plan 2014 – 2016 KDs nasjonale styringsparametre HiOAs resultatindikatorer HiOAs analysegrunnlag Oppdatert etter møte med AEW.
NORSK SAMFUNNSVTENSKAPELIG DATATJENESTE AS Database for statistikk om høgre utdanning (DBH) ‘Erfaringer fra årets rapportering’ Fagskolekonferanse 2012,
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Regionale sentra for omsorgsforskning Kunnskapsutvikling, kunnskapsforvaltning og kunnskapsformidling med kommunenes pleie- og omsorgstjeneste som målgruppe.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Til bruk for fakultetene, instituttene og SPS i forbindelse med forberedelse og opplegg til høstens styringsdialogmøter og arbeid med langtidsplan
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
Styrets årshjul for 2013 Planleggingsfasen Rapporteringsfasen
Privat finansiering av medisinsk og helsefaglig FoU Ole Wiig NSG – Seminar “Private aktørers rolle i medisinsk og helsefaglig forskning” Gardermoen.
Indikatorer til nytte og besvær Test nasjonale indikatorer for uh-bibliotek Bente Saxrud, Handelshøyskolen BI.
1 Kan vi trykke på knappen for å få god PhD-statistikk ut av nasjonale registre? Mette Handler Det psykologiske fakultet Tema: Forskarutdanning – utfordringar.
9 prinsipper og 1 regneark:
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Private høyskolers rapportering til departementet
Oppfølging av studenter: Kontroll av registrering og betaling Det er nødvendig å føre kontroll med registrering av studenter hvert semester. Vi har rapportering.
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
1 Veien videre for Høgskolen i Østfold Hans Blom Rektor HiØ.
TILskudd ikke-kommunale barnehager i Fauske kommune
Fridadata til finansieringssystemet
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Brukere per årsverk i biblioteket Indikator A2. brukere per årsverk Mål Vise hvor store personalressurser som stilles til disposisjon for bibliotekets.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Resultatbasert omfordeling (RBO)
Kortform: Samspillsmeldingen
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
Høgskolen i Vestfold Muligheter og utfordringer innen rekruttering Rektor Halvor Austenå Høgskolen i Vestfold VESTFOLD
Finansieringssystemet
Strategisk planarbeid og rapportering i private høyskoler
Anne Line Wold NPHs nettverkskonferanse 2009
Seminar ”Mål- og risikostyring” mai 2008
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Brukerundersøkelsen Om brukerne spm. 1,2,3,6,7 Om bruk av dbh spm. 4,5,12,11 Om datakvalitet spm. 8,9 Om brukertilfreds. spm. 13 Forslag og kommentar spm.
Finansieringssystemet for universiteter og høyskoler
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Det historisk- filosofiske fakultet Dekan Gunnstein Akselberg Voss 24. oktober 2005.
Evaluering av publiseringsindikatoren Oppfølging fra Det nasjonale publiseringsutvalget Vidar Røeggen Seniorrådgiver Universitets- og høgskolerådet.
Om Kunnskapsdepartementets bruk av CRIStin-data
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Måling av forskning.
FoU - Drift av fellesskapene og annet FoU-nytt Personalmøte GFU Vibeke Bjarnø.
Handlingsromutvalget Hvorfor opprettet Virkelighetsforståelse og offentlig debatt Hvorfor er 23 milliarder oppfattet som utilstrekkelig?
1 Nettverksmøte for lokal prosjektstøtte ved NTNU.
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
Avgrensning og definisjon av formidling Resultatbasert finansiering av forskingskomponenten i UH- budsjettet En forskingskomponent – Vitenskapelig Publisering.
Signaler fra Kunnskapsdeparte mentet  Universiteter og høgskoler må utvikle en faglig og strategisk profil  Regjeringen vil slå sammen en rekke institusjoner.
Det medisinske fakultet Økonomi ved DMF: O-Sak Økonomisjef DMF Knut Arne Kissten Controller Børre Flovik Controller Raimond Klein Hofmejier.
NIFU STEP Norsk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning Det norske forsknings- og innovasjonssystemet – statistikk.
Mandat og rammeverk for evalueringen
VEILEDNING – RISIKOVURDERINGER
Ulikt om FoU Personalseminar GFU
BUDSJETT 2008 Prosess Budsjettforslag
Bør forskningsstyrke telle?
Overordnet strategi SV-fakultetet
Revisjon budsjettfordelingsmodell IMB
Budsjettfordelingmodell IMB
Tilleggslønn Særavtale om honorering for arbeid på eksternt finansierte prosjekter - faste vitenskapelig ansatte.
Data fra fagskoler og DBHs rolle
Fagmodul: FoU-tid og FoU-termin
Indirekte kostnader i forskningsprosjekter
Utdannings- og doktorgradsdata til DBH
Tall som teller? Nordisk Administrativt Forbund og Partnerforums frokostmøte Viserektor ved UiO Åse Gornitzka.
Førstelektorprogram ved UiT
Prosjekt internasjonalisering
Utskrift av presentasjonen:

Resultatindikatorer 2013 I de følgende fire foilene er resultatindikatorene som skal benyttes i årsplan 2013-2015 listet opp og det er gitt en nærmere definisjon for hvordan de skal forstås. Det er fastsatt både kvantitative og kvalitative indikatorer. Dersom de blir fastsatt endringer i indikatorene i løpet av 2013, vil disse bli implementert gjennom plan- og budsjettprosessen 2014-2016. HiOA bruker begrepet resultatindikator både for KDs nasjonale styringsparametre og for HiOAs egne indikatorer. For de kvantitative indikatorene legges det opp til at offisielle tall fra DBH, FS, Cristin og høgskolens/enhetens budsjett og regnskap benyttes så langt som mulig. Dette gjelder også ved beregning av nøkkeltall. For indikatorer som relateres til stillinger/årsverk, er det de offisielle tallene som rapporteres til DBH med frist 1.11.2012 som skal benyttes i aktuelle beregninger. F.o.m 2012 finnes tall i DBH på det nivået data registreres på, dvs pr fakultet og institutt for de fleste parametrene. KDs Rapporteringskrav for 2012 legges ut på nettsiden for Virksomhetsstyring under overskriften Rapport og planer 2012-2013. Vær oppmerksomme på at artskonti endres ofte, så oppgitte konti gjelder for 2012

HiOA skal være internasjonalt ledende på profesjonsutdanninger Resultatindikator Måle-metode Kommentar KD: Gjennomføring på normert tid (inntil videre i hht til utdanningsplan) Kvantitativ DBH. Det vises til KDs Rapporteringskrav for 2012. I HiOAs årsplan for 2012 er benevnelsen «Gjennomføring i hht avtalt utdanningsplan» benyttet. KD: Andel uteksaminert kandidater tatt opp på doktorprogram seks år tidligere Gjelder både på egen og på andre institusjoner. Det vises til KDs Rapporteringskrav for 2012. I rapportering for 2012 er utgangspunktet 2006, og for årsplan 2013 – 2015 tilsvarende 2007 – 2009. System for oppfølging er under arbeid i FoU-seksjonen, Avd. FB. Inntil dette er klart må enhetene ha oversikt over dette ved hjelp av egne systemer/rutiner. KD: Studentene skal lykkes med å oppnå læringsutbytte som er definert for programmene Kvalitativ Det vises til KDs Rapporteringskrav for 2012. HiOA skal utarbeide indikatorer som skal benyttes for å indikere kvalitet. Eventuell målsetting for 2013 vil komme i HiOAs samlede årsplan. Ansvarlig for dette er Avd. STU. Antall egenfinansierte studiepoeng (SP) pr egenfinansiert heltidsekvivalent DBH. Studiepoeng pr student/Hele året/Registrerte heltidsekvivalenter. Andel eksternt finansierte studiepoeng-enheter (SPE) av totalt antall SPE DBH. Beregn andel slik: (Ny produksjon, eksternfinansiert dividert på Ny produksjon totalt) * 100%. Andel utvekslingsstudenter (inn- og utreisende) av totalt antall egen-finansierte SPE med varighet > 4 uker DBH: Studenter/Utvekslingsstudenter/Alle (inn- og utreisende > 3 mdr.) FS: Inn- og utreisende > 4 uker < 3mdr. Resultatet splittes i fbm rapportering og analyse. Beregn andel slik: Summen av inn- og utreisende i registrert i FS og DBH dividert på Ny produksjon, egenfinansiert. Antall uteksaminerte kandidater på BA- og MA-studier DBH. Ferdige kandidater/Hele året/Egenfinansiert. Resultatet splittes på BA og MA i fbm rapportering og analyse. Avlagte doktorgrader på egen og andre institusjoner DBH. Avlagte doktorgrader registreres for egen institusjon. Fakultetet/enheten: Avlagte doktorgrader på andre institusjoner. System for oppfølging er under arbeid i FoU-seksjonen, Avd. FB. Inntil dette er klart må enhetene ha oversikt over dette ved hjelp av egne systemer/rutiner. Resultatet splittes i rapportering og analyse.

HiOA skal være ledende på profesjonsrelevant forskning og utviklingsarbeid Resultatindikator Måle-metode Kommentar KD: Resultatoppnåelse på forskning i hht institusjonens egenart Kvalitativ Gjør en kvalitativ vurdering av hvilke satsingsområder enheten bør prioritere for å bringe frem ny kunnskap om, for og med profesjonene, og som vil bidra til å styrke enhetens egenart. Det vises også til KDs Rapporteringskrav for 2012. KD: Samspill mellom utdanning og forskning Gjør en kvalitativ vurdering av utfordringer og muligheter og fastsett tiltak for å bidra til økt samspill mellom utdanning og forskning. Det vises også til KDs Rapporteringskrav for 2012. Antall publikasjonspoeng pr uf-årsverk Kvantitativ DBH. Vitenskapelig publisering/Publikasjonspoeng og forfatterandeler. Uf-årsverk omfatter her: Amanuensis, dosent, forsker, førsteamanuensis, førstelektor, høgskolelektor, høgskolelærer, postdoktor, professor, professor II, stipendiat. NFR-tildeling pr uf-årsverk DBH i KD-portalen, men kun på institusjonsnivå. Uf-årsverk omfatter: Som over. Artskonti i regnskapet: 3981 og 3989 EU-tildeling pr uf-årsverk (gjelder kun forskning) DBH. Uf-årsverk omfatter: Som over. Indikatoren gjelder «Tildeling fra EUs rammeprogram for forskning og definerte randsoneaktiviteter tilknyttet dette», jf Orientering om forslag til statsbudsjett 2013 (Blå bok) side 10 og 11 Artskonti i regnskapet: 3401 og 3404 (kontotekstene kan bli endre for å få bedre samsvar mellom KDs regnskapsmal og artskontoplan) Gjennomstrømming/stipendiatenes bruttotid brukt på fullføring av ph.d. (intervaller: <4 år, >4 og <6 år, >6 år) Fakultet/enhet. Gjelder både stipendiater og egne ansatte som tar ph.d. på egen eller andre institusjoner. Beregn gjennomsnitts bruttotid brukt aktuelt år ved rapportering og analyse. Bruttotid betyr at undervisning, permisjoner og annet fravær ikke skal trekkes fra. Slike generelle forhold vil variere og kan kommenteres i analyser. System for oppfølging er under arbeid i FoU-seksjonen, Avd. FB. Inntil dette er klart må enhetene ha oversikt over dette ved hjelp av egne systemer/rutiner.

HiOA skal utfordre og utvikle profesjonene i samspill med samfunns- og næringsliv, og være en aktiv pådriver og aktør i samfunnsdebatten Resultatindikator Måle-metode Kommentar KD: Andel inntekter fra oppdrags- og bidragsfinansiert aktivitet (BOA) utenom NFR og EU Kvantitativ Inntekter fra oppdrag og bidrag, utenom EU og NFR, beregnes som prosentandel av samlet inntekt. Kontoer: Oppdrag: 3010, 3110 og 3230. Bidrag: 3410, 3411 og 3419, samt 3471 og 3479. Formidlingspoeng (i hht definisjonen i budsjettfordelingsmodellen) Cristin: Mediebidrag – alle (5), faglig formidling – populærvitenskapelig artikkel, kronikk, alle konferansebidrag (3), kunstnerisk presentasjon, utstillinger – alle (15), kunstnerisk presentasjon, annet – alle (3), læremiddelproduksjon – fagbok, lærebok. Tall i parentes angir vektingen. Rektors vedtak 21.5.2012, jf også styresak 126/2011 Budsjettfordelingsmodell for HiOA.

HiOA skal være et lærende og nyskapende arbeidssted som organiserer og utvikler virksomheten og ressursene målrettet og effektivt Resultatindikator Måle-metode Kommentar KD: Andel kvinner i dosent- og professorstillinger (årsverk) Kvantitativ DBH, men må beregnes manuelt dersom dette ikke tas inn i DBH. Tilsatte/antall kvinner i dosent+professorstillinger dividert på totalt antall tilsatte i dosent+professorstillinger. Ny indikator fra KD. KD: Robuste fagmiljøer Kvalitativ Det vises til KDs Rapporteringskrav for 2012. Gjør en kvalitativ vurdering av utfordringer og muligheter mht enhetens fagmiljø opp mot dokumentet Oppsummering av debatten om robuste fagmiljøer av Kari Toverud Jensen 20.1.2012, og fastsett tiltak for utvikling av dette. (Dokumentet ligger også på nettsiden for Virksomhetsstyring) KD: Andel midlertidige årsverk av totalt antall årsverk (i hht definerte st.koder) Beregning skjer i hht definisjon i KDs rapport fra oktober 2010 «Bruk av midlertidige tilsetting i uh-sektoren», se eget oppsett sendt ut 6.12.12. Andel førstestillinger (årsverk) av totalt antall uf-årsverk DBH. Førstestillinger omfatter: Dosent, forskere på førstestillingsnivå (kode 1109, 1110,1183), førstelektor, førsteamanuensis, postdoktor, professor og professor II. Totalt antall uf-stillinger (årsverk) omfatter her: Amanuensis, dosent, forsker, førsteamanuensis, førstelektor, høgskolelektor, høgskolelærer, postdoktor, professor, professor II, stipendiat. Antall egenfinansierte SPE pr uf-årsverk Kvantitativt DBH, men må beregnes manuelt da DBH kun opererer med antall studenter pr uf-årsverk: Ny produksjon, egenfinansiert : totalt antall uf-årsverk (Uf-årsverk omfatter her: Dosent, forsker, førsteamanuensis, førstelektor, høgskolelektor, høgskolelærer, postdoktor, professor, professor II). Medarbeidertilfredshet (måles annenhvert år) Måling ble gjennomført i 2012. Samlet resultat for fakultetet/enheten i 2012 kan benyttes som utgangspunkt for målsetting i 2014. Brukertilfredshet med administrative tjenester (måles annenhvert år) Det skal utarbeides opplegg sentralt og gjennomføres undersøkelse i 2013. Vanskelig å målsette før dette er klart, men resultat for 2013 kan benyttes som utgangspunkt for målsetting i 2015. Ansvar: Avd.RI Prosentvis avvik mellom budsjettert resultat og regnskap Regnskapet. Avviket beregnes i 2012 i fht brutto inntekter for ordinær virksomhet, dvs. inkl prosjekter i gruppe 1. Benyttes inntil videre.