1 Nettstøttet undervisning Fagskolen Tinius Olsen Kongsberg 06.05.2011 Terje Mjøen og Ole F. Stevning.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ressursskoler i sørsamisk område
Advertisements

Slik kan du hjelpe skolen din komme i gang med programmering
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
SARPSBORG.  Ligger mellom Sarpsborg og Fredrikstad  Ca.950 elever Skoleåret følgende programområder:  Bygg- og anleggsteknikk  Design og håndverk.
Live|work nordic AS Utdanningsetaten 2010 Skoleutviklingsprosjektet på Risløkka KonseptretningerKonseptretninger Anders Kjeseth Valdersnes.
VELKOMMEN til Raufoss videregående skole og ALLMENNFAG MED FOTBALL.
Åsmund Sollien Schau og
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Janita Flem Spesialrådgiver, Forvaltningsenheten Bærum kommune janita
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
Industribachelor – Y-vei
Fagskolen Tinius Olsen Fagskolekonferansen V2011 Kongsberg
Lærerkonferansen Lærerkonferansen april Nettstøttet læring Lærerkonferansen Vidar Lillehaug Anne Rørvik.
Teaching for test God idé eller umoralsk? Erfaringer fra sommerskole.
Institutt for forebyggende miljøvern  STØ “Miljø-SIP”: IKT og miljøeffektivitet i norske virksomheter På jobb og hjemme Tap av ressurser Bruk av IKT Drift.
Senter for IKT i utdanningen Sylvi Barman-Jenssen.
Brannutdanningsutvalget Brann og redning 2011
Språk, Lesing og Læring Oppfølging av SLL-planen
Oslo kommune Utdanningsetaten Lambertseter videregående skole 1 Tiltak for bedre læring 4. november 2009 Tiltak for bedre læring - Felles ansvar.
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE
no/it/article ece. 1. år er det mest kritiske -? Flest slutter da Mange har problemer med overgangen fra vgs. til høyskole, trenger.
Utredningsgruppens forslag til endring av tapt tid under eksamensavvikling og alternative undervisingsdager.
VELKOMMEN TIL NORDPOLEN SKOLE !
Fra prosjektleder til trosopplærer Tanker om veien videre i trosopplæringsarbeidet Ole Terje Sukka Mars 2010.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Samhandling – palliativt team, Helse- Sunnmøre
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Overgangsprosjektet NY GIV
Hvordan har vi arbeidet med elevundersøkelsen?
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Fjernundervisning eller nettstøttet læring Eksempel på gjennomføringsmodell ved Bergen teknisk fagskole Årskonferansen RFF Bodø 13 – 15 mai 2009.
Erfaringer og veien videre Studiesentre i Nordland
Prosjektledersamling oktober Holmenkollen Kommunenes erfaringer Våren 2012.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Fleksibel læring for straffedømte IKT som verktøy, læringsmiljø og sosialiseringsfaktor i utdanning av straffedømte Foreløpig evaluering Leikny Øgrim Høgskolen.
Organisering og arbeidet i kommunene
Samarbeid mellom skole og hjem
INFORMASJONSMØTE 19. APRIL
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Foreldrenes og elevenes nettverk i Bergen kulturskole
Mandal videregående skole - vi bryr oss ”Hospitering på videregående skole” - utprøving av utdanningsprogram. Et samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående.
FLÅ SKOLE OMORGANISERING AV SKOLEDAGEN Gjeldende fra skoleåret 2014/2015.
Overgangsprosjektet – NY GIV
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
DLG – Horten vgs 5. September Skoleåret – 2012 KursEndringerAvbruddProsent EndringerAvbruddProsentEndringer Avbrudd Prosent.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTER HØSTEN MED FOKUS PÅ KUNNSKAP OG GLEDE.
Lokal arbeidstidsavtale
LP-modellen fra et rektorperspektiv
FYR Elverum videregående skole
FAU-møte 7. januar 205 Samarbeid skole-hjem.
Førskoledag 15. juni Hordvik skole
BARNEFOTBALLKVELDEN BARNEFOTBALLKVELDEN Norges Fotballforbund | Barnefotballkvelden - NFFs nysatsing for 2010 Barnefotballkvelden.
Prosjekt - studenttett post av Kirsten Halse. Hensikten med presentasjonen... å informere om hvordan prosjektet er utviklet og spesielt å gi en forståelse.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Nord-Trøndelag fylkeskommune Avdeling for videregående opplæring Videregående opplæring for voksne (Minoritetsspråklige) Bente Kvam Fagleder tilbudsstruktur.
Foto: Geir Karlsen Samarbeid Hadsel og Steinkjer fagskole Nettstøttet tilbud innen elkraft.
Hvordan skal vi gjennom fokus på læringsmål og elevvurdering skape et økt utbytte for den enkelte elev? Læringssamtalen Hvordan skal vi gjennom fokus på.
Oslo kommune Utdanningsetaten Oslo Handelsgymnasium Velkommen til Oslo Handelsgymnasium Foreldremøte 1SEA Onsdag 2. september 2015.
MJØSSKI
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
Nord-Trøndelag fylkeskommune Avdeling for videregående opplæring Videregående opplæring for voksne Torfinn Kvello Verdal vgs.
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Hva skal du gjøre? Du skal velge mellom 3 fordypninger i bachelorprogrammet Fordypningene er en del av bachelorprogrammet.
Agenda for nettverkssamling
Utskrift av presentasjonen:

1 Nettstøttet undervisning Fagskolen Tinius Olsen Kongsberg Terje Mjøen og Ole F. Stevning

Nettstøttet undervisning • Planfase - nettstøttet undervisning H2007/V2008 • Utprøvingsfase H2008/V2009 • Gjennomføringsfase – kontinuerlig drift H2009-

Nettstøttet undervisning • Forutsetninger: – Studentene skal ha like stort læringsutbytte som ved ordinær undervisning – Ivareta fagskolens egenart og sosiokulturelt læringssyn. Læring skjer i samhandling med hverandre – Ivareta den praktiske pedagogikken med virkelighetsnære prosjekter mot eksterne oppdragsgivere

Nettstøttet undervisning • Hvordan kan FTO oppfylle forutsetningene? – Ikke “konstruere et moderne brevkurs“ – Gruppeoppgaver, laboratorieøvelser og prosjekter må gjennomføres som ved ordinært studie – Lærernes motivasjon og kompetanse (også utover det faglige) – Motivere studentene og holde fokus på læringstrykket – Ryddig organisering

Nettstøttet undervisning • Ikke «konstruere et moderne brevkurs» • Fokus på læringstrykket • Ikke nok å legge ut oppgaver på læringsplattformen • Bruke videokonferanse til undervisning 2 kvelder i uka (eks uke 2-4) TIP Elkraft MandagTorsdagMandagTorsdag MEKMALELTDOK/DAK MEKTDYELTDOK/DAK MATFYS*MATFYS MATELN (3FNE) MATELN *ikke 3FNE

Nettstøttet undervisning • Gruppeoppgaver, laboratorieøvelser og prosjekter må gjennomføres som ved ordinært studie – Det gjennomføres 5 samlinger (200 timer). Mye av tiden på samlingene brukes til laboratorieøvelser og prosjekter – Studentene må bruke videokonferanser og danne grupper på nett (diskusjoner, utveksling av erfaringer, gruppeoppgaver, osv)

Nettstøttet undervisning • Lærernes motivasjon og kompetanse (også utover det faglige – Opplæring: Spesielt i videokonferanseverktøyet – Fag og timefordeling: Lærerens beskjeftigelse lik dagtidsundervisning – Undervisning utenom dagtid (+50 %) – Utstyr slik at undervisning kan gjennomføres hjemmefra

Nettstøttet undervisning • Motivere studentene og holde fokus på læringstrykket – Samtale med studentene før opptak slik at de er klar over hva de går til – Oppfølging av dette på 1. samling for å forebygge frafall – Skoleåret “grovplanlagt“ til 1. samling. Detaljplanlegging i samråd med studentene

Nettstøttet undervisning • Ryddig organisering – En person som er hovedansvarlig for nettstøttet undervisning – Inntak – Info til studenten – Planlegging av samlingene – Evaluere samlingene – Evaluere året – Implementere endringer

Nettstøttet undervisning • Oppstart H2008 – 5 samlinger og undervisning 2 kvelder/uke – Bruke videokonferanse verktøyet Meetcon – Bruke læringsplattform (it`slearning)

Nettstøttet undervisning • Erfaringer – Studentene: • En ramme for skoleåret må foreligge ved skolestart. Positive til medvirkning i planleggingen • Ønsker samlinger fra onsdag – lørdag • Stort arbeidspress • Ønsker “streaming“ av forelesningene på Meetcon • Meget bra opplegg. Noe småting å klage på • Dere må gjøre tilbudet kjent i markedet

Nettstøttet undervisning • Erfaringer – Lærere/støtteapparat: • Viktig med spesifikasjon på pc og utstyr • Vi får til tett oppfølging av studentene på konferanse • Like arbeidskrevende som dagtidsstudenter • Studentene oppnår minst like gode resultater som på dagtid • Positivt med planlegging i samråd med studentene

Nettstøttet undervisning • Eksempel på undervisning ved hjelp av Meetcon • DAK time Nettundervisning.mp4Nettundervisning.mp4 • Eksempel på hvordan “streaming“ er organisert • nett.fto.no/ nett.fto.no/

Nettstøttet undervisning