Kvalifisering av universitets- og høyskolekandidaten Biblioteket som støttespiller for utdanningene Det 72. norske bibliotekmøte, Hamar 2010 Eystein Gullbekk.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Termer på Terminus Terminologi i det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket UHR og NPHs konferanse om kvalifikasjonsrammeverket Bergen 25. – 26. januar 2010.
Advertisements

Kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm NRT 25.oktober 2007.
Fagreferentkonferansen 2010
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Utdanningsleder Svenning Bjørke • Med utdanning forstår vi virksomheter som har studentenes danning og kvalifisering som sikte. • De nasjonale.
Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Reaksjoner på og tilpasninger til resultatbasert finansiering av universiteter.
Senter for kunnskapsbasert praksis
Informasjon fra Nasjonalt Utvalg for Teknisk Fagskoleutdanning
Barns rettigheter - personvern
SMED8005 Communication of Science/Forskningsformidling 02. juni 2009
Tone B. Rosenberg, Høgskolen i Akershus
1 Læreplanarbeidet status og utvikling - tekniske fag Ivar Lien, Leder NUTF og Bård Inge Thun, koordinator NUTF 11.
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
PhD On Track - å støtte forskningen. Prosjektet… •«Information Management for Knowledge Creation» •Nordisk samarbeidsprosjekt - ekstern finansiell støtte.
INREMO – seminar II Status pr. mars 2012 •Webside er opprettet – inremo.no •Etablert struktur med Forskningsrådet  De forventer innspill i tre runder.
Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
Fagreferentens roller
1 Evalueringer av LMS Kan evalueringer av bruk av læringsstøttesystem lære oss noe i forhold til en ny anbudsprosess? NTNU som utgangspunkt.
Biblioteket som støtte for forskning og utdanning Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Seminar Kvalifikasjonsrammeverket Hva? Hvorfor? Hvordan?
Indikatorer til nytte og besvær Test nasjonale indikatorer for uh-bibliotek Bente Saxrud, Handelshøyskolen BI.
Utfordringer til UH-sektoren: Hvordan finner vi tonen? Statssekretær Kyrre Lekve UHRs dekanskole 3. februar 2010.
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Bibliotekreform 2014 INNHOLD OG TJENESTER.
1 Læreplanarbeidet status og utvikling - tekniske fag Ivar Lien, Leder NUTF 11.
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
HR satsing og oppfølging av Charter og Code Orientering for Universitetsstyret 2. mars 2010 HR-direktør Anita Sandberg.
Lansering. Prosjektet Kunnskapsgrunnlag Våre valg PhD on Track.
Levanger kommune - Levanger bibliotek – Driftskomiteen Folkebiblioteket anno 2008 Hva er det?
Jan Ove Rein, Katrine Aronsen NTNU Medisinsk bibliotek Juni 2013
Tilgjengeliggjøring av offentlig finansiert forskning Arvid Hallén, Tromsø 14.november 2007.
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
Bibliotek, digitale medier og læring: Lykkelig trekant? Det norske bibliotekmøte 2010 Hamar, Maren Hegna Kunnskapsdepartementet.
Bibliotek som støtte for forskning og utdanning. Fra en høgskolerektors ståsted Lise Iversen Kulbrandstad,
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Utdanning & Forskning i Norge - Gullslottet som henger i luften? Betyr veivalgene for norsk utdanning & forskning egentlig så mye.
Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i utdanning og institusjon Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning og internasjonale.
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
Søk & Skriv UHR B seminar Førstebibliotekar Maria-Carme Torras i Calvo Universitetsbibilioteket.
NASJONALT FAGSKOLERÅD
Velkommen til Medisinsk bibliotek
European Qualifications Framework (EQF). EQF – Status 23. april 2008; EQF-anbefalingen formelt signert av presidentene i EU-parlamentet og Rådet.
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
MELLOM KVALIFIKASJONER OG KVALIFIKASJONSRAMMEVERK I EUROPA Nasjonal konferanse, Bergen, 25. – 26. januar 2010 Sjur Bergan, Europarådet.
Rapportering av fagskoledata til DBH Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun. MUF-konferansen 2013 Color Magic 27. november 2013.
UNIVERSITETSBIBLIOTEKET I BERGEN Læringssenter – form eller innhold? Fagreferentseminar i Stavanger 25.april 2002 Innledning ved Anne Sissel Vedvik Tonning.
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Møte i referansegruppa Sverre Rustad
Hvordan føre kilder?.
LMU Studiebarometeret. Ny nasjonal studentundersøkelse Første nasjonale undersøkelse som måler studentenes tilfredshet med studiekvaliteten.
1 Anne Karin Larsen VIRCLASS Virtual Classroom for Social Work in Europe Workshop at the 21st Nordic Conference for Schools of Social Work Workshop at.
Utdanning + FOU = Sant Mattias Øhra. Utdanning + FOU = Sant Rapport fra arbeidsgruppe nedsatt av UHR juli 2010 Dilemma: Forsker karriere versus undervisningskarriere.
Bibliotekenes plass i profesjonsutdanningene OU-kurs FFs fagpolitiske foreninger Mellom forandring og forankring? Hilde Trygstad Diakonhjemmet.
1 Universitetsbiblioteket i Trondheim Innlegg på Nordisk sommerskole for informasjonskompetanse Finland, Tusby, Gustavelund, 29. juni 2005 Anne L. Lorange,
Læringsmål for PECOS Prosessen og innholdet Anne Julie Semb Programleder PECOS.
Barns perspektiv Tine T, Fredrik og Christine F1A.
Verden der ute – slik DML ser den Erfaringer fra Educause & refleksjoner rundt NMC Horizon-rapporten.
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERKET Det nasjonale dekanmøtet i medisin Grand Hotell 7. juni 2011 Arne Skodvin Fagområdet for universitetspedagogikk,
UHRs arbeid med forskerskoler Seminar Norges forskningsråd 1. april 2008 Ingvild Broch og Berit Hyllseth.
Kvalifikasjonsrammeverket
Dekanskolen- utfordringer til sektoren i dag
PhD kandidat og Post Doc i matematiske fag
Program for dagen Velkommen v/Dekan Thrina Loennechen
MNs læringsdag Kvalitet i utdanning
Pedagogisk merittering
Forskning på digitalisering og læring innen helsefag
Utskrift av presentasjonen:

Kvalifisering av universitets- og høyskolekandidaten Biblioteket som støttespiller for utdanningene Det 72. norske bibliotekmøte, Hamar 2010 Eystein Gullbekk Undervisningsleder, Universitetsbiblioteket i Oslo

Kvalifisering av universitetskandidaten Noen problemstillinger for vår undervisning: 1) Kvalifikasjoner: hva skal studentene lære? 2) Læringsformer: hvordan skal de lære? 3) Undervisning: hvordan underviser vi for informasjonskompetanse?

BA / 1. syklus •kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en problemstilling •kan beherske relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer •kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet MA / 2. syklus •kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer (Kunnskapsdepartementet, 2009) Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for høyere utdanning ( et lite utdrag)

Generelt læringmål Information Literacy ”the adoption of appropriate information behaviour to identify, through whatever channel or medium, information well fitted to information needs, leading to wise and ethical use of information in society” (Boon, Johnston, & Webber, 2007, s ; Johnston & Webber, 2003, s. 336).

Generelt læringmål Information Literacy ”the adoption of appropriate information behaviour to identify, through whatever channel or medium, information well fitted to information needs, leading to wise and ethical use of information in society” (Boon, Johnston, & Webber, 2007, s ; Johnston & Webber, 2003, s. 336). •Faglig informasjonsøking •Kritisk kildevurdering •Etisk kildebruk

Generelt læringmål Information Literacy ”the adoption of appropriate information behaviour to identify, through whatever channel or medium, information well fitted to information needs, leading to wise and ethical use of information in society” (Boon, Johnston, & Webber, 2007, s ; Johnston & Webber, 2003, s. 336). Virksomhet i dag ved UBO kursdeltagere 2008: 7932 kursdeltagere kursdeltagere

Kvalifikasjonsrammeverket •kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en problemstilling (BA / 1. syklus) •kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer (MA / 2. syklus) Kvalifikasjoner A)Fagspesifikt læringsutbytte B)Overførbart læringsutbytte (Aamodt m.fl., 2007) •Kunne omsette sin utdanning videre i arbeidslivet •Kunne kommunisere og formidle sin kunnskap •Kunne håndtere prosesser •Kunne finne fram i og vurdere informasjon og kilder til informasjon

•Etterspurte kvalifikasjoner –League of European Research Universities (LERU) –Bolognaprosessen og nasjonale kvalifikasjonsrammeverk –Bolognaprosessen og St. melding nr. 14 (2008 – 2009) om internasjonalisering av utdanning

Kvalifisering av universitetskandidaten Noen utfordringer til vår undervisning: 1) Kvalifikasjoner: hva skal studentene lære? 2) Læringsformer: hvordan skal de lære? 3) Undervisning: hvordan underviser vi for informasjonskompetanse?

•Læring ses i stor grad i sammenheng med •Deltagelse snarere enn mottak •Konstruksjon snarere enn reproduksjon •Aktivitet i sosial og kulturell kontekst •Sosiokulturelt læringssyn •Etterlyses større mangfold av læringsformer Læringsformer

Kvalifisering av universitetskandidaten Noen utfordringer til vår undervisning: 1) Kvalifikasjoner: hva skal studentene lære? 2) Læringsformer: hvordan skal de lære? 3) Undervisning: hvordan underviser vi for informasjonskompetanse?

Hvordan underviser vi? Kontekstavhengig Kontekst- uavhengig Informasjon Gruppe Student Individ (Sundin, 2005; 2008) Kildeorientering AtferdsorienteringProsessorientering Kommunikativ orientering Mønstergyldig navigering mellom kilder Kilders innhold og funksjonalitet Idealtypiske søke- prosesser i forskning Fagrelatert validering av informasjon

Møte utfordringene •Kunnskap om informasjonskompetanse •Høyskole-/Universitetspedagogisk kompetanse –kursdesign –bevissthet om eget læringssyn •Utviklingsarbeid –Kompetanseutvikling – f.eks samarbeid med universitetspedagogene (egen modul ved UBO) –Forskningsbasert utviklingsarbeid – f.eks ”Information management for knowledge creation”, ABM-støttet prosjekt (samarbeid Bergen, Oslo, Ålborg) •Rollefordeling –Undervisere i biblioteket og undervisere i studieprogrammene •Bibliotekutdanningene

Referanser Boon, S., Johnston, B., & Webber, S. (2007). A phenomenographic study of English faculty's conceptions of information literacy. Journal of Documentation, 63(2), Johnston, B., & Webber, S. (2003). Information literacy in higher education: a review and case study. Studies in Higher Education, 28(3), Kunnskapsdepartementet (2009a). Internasjonalisering av utdanning. St..meld. nr 14 ( ). Oslo: Kunnskapsdepartementet Kunnskapsdepartementet (2009b). Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for høyere utdanning. Hentet , fra League of European Research Universities (LERU) (2007). Doctoral studies in Europe: excellence in researcher training, Hentet , fra studies in Europe: excellence in researcher training Norges forskningsråd (2009). NFR - Nye retningslinjer for digital publisering - prinsipper for åpen tilgang til vitenskapelige publisering. Hentet , fra Sundin, O. (2005). Webbaserad användarundervisning - ett forum för förhandlingar om bibliotekariers professionella expertis. HUMAN IT, 7(3). Sundin, O. (2008). Negotiations on information-seeking expertise - A study of web-based tutorials for information literacy. Journal of Documentation, 64(1), Aamodt P.O., Prøitz T.S., Hovdhaugen E.,Stensaker B. (2007). Læringsutbytte i høyere utdanning. NIFU STEP RAPPORT 40/2007. Hentet fra: