Regionrådsmøte 28. mai 2013 Hamar kommune v/ Tone Wabakken.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kommunens rolle som samfunnsutvikler er under endring
Advertisements

E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Modum Næringsråd 5. mars 2014 Rv. 35.
Kommunal planlegging Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer LEVANGER KOMMUNE KOMMUNAL PLANLEGGING.
Fylkeskommunenes Akvakulturseminar 2012 Planarbeid.
Generelt om Randaberg Kommunen
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
Mulighetsstudier fv33 og fv34
Regjeringens forslag til Nasjonal Transportplan om forslaget og framtidige utfordringer og muligheter for Hamarregionen Samrådsmøte Hamarregionen.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
NASJONAL TRANSPORTPLAN
Midtveismøte utviklingsplan for HIT, kjølnes
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
KDP E18-korridoren i Asker
Nasjonal Transportplan
Kommunes overordnede arealpolitikk/ utfordringer/ strategier
Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013
Samarbeidsvtale mellom Jernbaneverket, ROM eiendom, NSB og Drammen kommune Mål: Partene har som felles målsetting å legge til rette for økt kollektivtrafikk.
Fossumdiagonalen, Trondheimsveien
Kommunal planlegging Vi er her nå.
KOMMUNEDELPLAN FOR E16 SKARET–HØNEFOSS Orientering om innsigelsen fra Jernbaneverket Lars Chr. Stendal, Jernbaneverket Regional plan- og utviklingsdirektør.
NTP-høring Stortinget 7. mai 2013 Per-Gunnar Sveen, fylkesrådsleder Hedmark Anne Karin Torp Adolfsen, fylkesråd Hedmark Hanne Varhaug Søberg, fylkesdirektør.
Samspill mellom de nye plantypene
1. Gran kommune – planstatus:  Kommuneplanens samfunnsdel: – vedtatt i 1989 – vedtatt i 1998 – vedtatt i 2007  Kommuneplanmelding: – vedtatt i 2008.
Regionalt perspektiv på jernbane og knutepunktutvikling Regionrådet
Prosessen så langt, 1 Alternativer i dalføret utredet
NTP: Sør-Trøndelags posisjon og viktigste saker. Samle kreftene Gjennomslag sentralt oppnås ved Klare og forståelige prioriteringer Enhetlig og samlet.
Øvre Sund bru åpner i 2011, vurdering av bruk av gamle bybru pågår nå Tiltaksplan for handel og servicenæringen i Drammen sentrum.
NTNU TBA4853 Landsby nr. 21 Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen Eksperter i team 2011.
Aktørenes roller i planprosessene
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
IC (Utbygging)  InterCity-strekningene mellom Oslo og Hamar, Tønsberg og Seut ved Fredrikstad skal være ferdig utbygd innen Utbyggingen skal videreføres.
Overordnet mål og sluttprodukt
Samferdsel - nødvendig og ønskelig infrastrukturJohan Arnt Elverum - Samling Frostating 12. og Samferdsel - nødvendig og ønskelig infrastruktur.
TRAFIKKSIKKERHETSTILTAK LANGS AVLASTNINGSVEI I BYGGEPERIODEN FOR FIREFELTS E6 - Sikring av myke trafikanter gjennom Steinsvingen.
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
Ringgatas forlengelse Åpent møte 20.mars 2014 Informasjon Spørsmål Synspunkter Høringsfrist 28.april 2014.
Presentasjon av tiltakshaver og forslagsstiller
Plansamarbeidet torsdag 5. desember 2013 Gro Martnes Leder, Spikkestadbanen Pendlerforening.
Mosseregionkonferansen Ellen Grepperud, sekretariatsleder
KVU for kryssing av Oslofjorden
Fornebubanen – Reguleringsplan parsell 1 Bærum
Elbanen STS Status 21.mai Status 1)Hovedplanutkastet ferdig 2)Avtale om forskottering av detaljplan ? 3)Konkurransegrunnlag ikke utarbeidet 4)Arbeidet.
Jernbanen som planinstrument En liten historie om Jærbanen og Vossebanen………… og litt til! Lars Chr Stendal Regional Strategidirektør sør og vest Jernbaneverket.
Kortere reisetid - hvilke effekter kan vi forvente for Hamarregionen? Atle Hauge, ex ØF nå HiL.
Helge Kolstad, COINCO styringsgruppe, Oslo – Gøteborg på 2:10 Østfolds utlegning av COINCO Norths jernbanepolitikk.
KVU-verksted Oppland grense - Melhus Oppdal 22. og 23. november 2010 Kjetil Strand, avdelingsdirektør Strategi, veg og transport Statens vegvesen Region.
Fra idé til ferdig veg Roar Midtbø Jensen, VD NVF 8. September 2010.
Dialog i plansaker Bodø 21. april Pbl. § 1-1, andre ledd Planlegging etter loven skal bidra til å samordne statlige, regionale og kommunale oppgaver.
Hønefoss – Gardermoen –Gavle (Sverge) E 16 også europaveg mellom Bergen og Gavle Ny tverrforbindelse Nymoen-Eggemoen gir gode effekter Fv33 Bjørgo-Gjøvik.
Nasjonal transportplan Politisk møte med Samferdselsdepartementet
Plansamling - Hadeland Samhandling - effektive planprosesser Runa Bø – 3. november 2016 Bilde.
InterCity Drammen - Kobbervikdalen
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Oppsummering av merknadsbehandlingen
Samhandling for effektive planprosesser
Velkommen!.
Planprogram – Rv. 23 Linnes - E18
Dovrebanen gjennom Hamar – videre prosess kommunedelplan
Jernbanemøte, Bjørn Gudbjørgsrud, rådmann Hamar.
-innspill til utredningsprogram
Kommunedelplan Dovrebanen gjennom Hamar
Samrådsmøte Regionrådet for Hamarregionen 19. mai 2015
KVU – hva er nå dét? Samferdselsskolen
Jernbane i Trøndelag
Forprosjekt E39 Thamshamn-Klett
Hålogalandsvegen – én region Planleggingen
Hålogalandsvegen – en region Planleggingen
Utskrift av presentasjonen:

Regionrådsmøte 28. mai 2013 Hamar kommune v/ Tone Wabakken

Resultat av idédugnad nov 2012

Mulighetsstudie - 7 alternativer etter første siling

Kommunens føringer KP samfunnsdel: Hamar ønsker å legge til rette for at jernbanestasjonen fortsatt skal ligge i Hamar sentrum, og at den styrkes som kollektivknutepunkt for regionen. KDP Strandsonen/KP arealdel Høringsuttalelse til KVU: De overordnede målsettingene for Hamar kommune er rask framføring av dobbeltspor på jernbanen. at stasjonen skal ligge i sentrum (vedtatt i kommuneplanens samfunnsdel). en grundig utredning av alternativene for jernbane i tunnel gjennom Hamar at man prioriterer å frigjøre mest mulig areal i strandsonen til det beste for byen. Hamar kommune anbefaler at det arbeides videre med tre alternative korridorer for Dovrebanens passering av Hamar: • Dagens trase i tunnel/senket. Dagens stasjon beholdes. • Tunnel under byen med underjordisk stasjon. • Omlegging øst for sentrum med stasjon ved Vikingskipet. Vi anbefaler at alternativer med omlegging øst for Ridabu (H3) og alternativ med omlegging langt ut i Mjøsa (H4) legges bort i det videre arbeidet. Krysningspunkt og lagringsplass for materiell bør primært legges utenom sentrumsområdet og strandsonen, slik at mest mulig areal frigjøres...

Knutepunktsutvikling

Utfordringer Påkobling Rørosbanen Påkobling Jernbanemuseet Åkersvika Ramsarområde og naturreservat og Furuberget naturreservat – behov for tidlige avklaringer mot regionale og nasjonale myndigheter og forpliktende avtale/tidsfrister for avklaring av innsigelser. Flom Alunskifer Byutvikling - strandsonen ++ Knutepunktsutvikling - nødvendige funksjoner på stasjon, øvrige funksjoner utenfor.

Noen foreløpig uavklarte spørsmål Hva skjer med dagens spor, stasjonsområde og Jernbanemuseum hvis tunnelløsning velges? Hvordan berøres Briskebyen av tunnelalternativet? Er det aktuelt med ”sekkestasjon” for Rørosbanen? (+ direkteforb. Ilseng-Stange) Andre konsekvenser…….

Tilsving Rørosbanen – behov avhengig av stasjonsløsning i Hamar

Driftsbase En komplett utbygget base er beregnet til en størrelse på 165  – 230 daa (spor, verksted, lager, lasteplass, parkering mv). I funksjon døgnet rundt. Dekker området Oslo-Lillehammer og Hamar-Elverum. Jernbaneverket ser på 3 alternativer: Hamar stasjon (dagens) Hjellum Sørli, Stange ….hensyn til jordvern, kulturlandskap, by-/knutepunktsutvikling + fortsatt drift av tømmerterminalen taler for Sørli som mest egna, men kostbart.

Forbikjøringsspor Ca hver 10. km, ca 1000m. På stasjon eller mellom? Jordvern kontra knutepunktsutvikling.

Trenger avklaring på at Jernbaneverket kan starte helhetlig planlegging for strekningen forbi Hamar …..eller om planarbeid skal stoppe på kommunegrensa. Planarbeid innenfor 5 års ramme, men det krever raskere oppfølging av innsigelser. www.hamar.kommune.no/jernbane

Veg E6 firefelt gjennom Hamar avklart i kommunedelplan. Regulering startet, forventes ferdig 2015. Rv 25 inngår fra Åker Alle (rundkjøring) t.o.m. Midtstranda-avkjøring (rundkjøring). Rv 25 ikke avklart videre i retning Løten. Må lages kommunedelplan for utvidelse. NTP: E6 bygges i 2. planperiode (etter 2018)