Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Planprogram – Rv. 23 Linnes - E18

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Planprogram – Rv. 23 Linnes - E18"— Utskrift av presentasjonen:

1 Planprogram – Rv. 23 Linnes - E18

2 Agenda for dagen Rv. 23 Linnes - E18
Presentasjon av oss som jobber med prosjektet Hva er et planprogram Litt om planprosessen Historikk Gjennomgang av planprogrammet Alternativer Konsekvenser Oppsummering med spørsmål, synspunkter og innspill

3 Dagens møte Rv. 23 Linnes - E18 Presentasjon legges ut på nettet
NB! Formelle høringsuttalelser til planprogrammet må sendes skriftlig til Lier kommune.

4 Planprogram – Formell medvirkning
Rv. 23 Linnes - E18 Planprogram – Formell medvirkning Muligheter til formelle innspill: Merknader til planprogram, frist 31. mars 2017 Merknader til forslag til kommunedelplan, vinter/vår 2018 Merknader som kommer vil følge planen fram til vedtak Ut over de formelle mulighetene tar vi gjerne innspill underveis i planleggingen Vi arrangerer også åpne kontordager mandag 13. mars og onsdag 15. mars kl på Lier Bibliotek, 2. etasje På åpen kontordag kan dere prate med en av oss i prosjektet på tomannshånd.

5 Hva er et planprogram? Rv. 23 Linnes - E18
Hovedmål med et planprogram: Fastsette formålet med prosjektet Fastsette hvilke vegløsninger som skal utredes Fastsette hvilke konsekvenser som skal utredes Redegjøre for planprosess og muligheter til medvirkning Lier kommune har vedtatt at planprogrammet skal på høring og offentlig ettersyn Planprogrammet fastsettes av Lier kommune

6 Planprosess: Kommunedelplan med KU
Rv. 23 Linnes - E18 Planprosess: Kommunedelplan med KU Planprogrammet styrer hvilke løsninger og konsekvenser som skal utredes I en kommunedelplan bestemmes alternativ for videre planlegging Det avsettes en korridor hvor vegen skal ligge som båndlegges, men plassering av vegen bestemmes ikke I konsekvensutredningen (KU) gås det gjennom hvilke konsekvenser de ulike løsningene har innenfor ulike tema Kommunedelplan skal legges ut på høring og vedtas av kommunen Rv. 23 Linnes - E18 er nå i starten av denne fasen Bygging Anbudskonkurranse Byggeplan Reguleringsplan Planprogram, konsekvens-utredning og kommunedelplan

7 Planprosess: Reguleringsplan
Rv. 23 Linnes - E18 Planprosess: Reguleringsplan Reguleringsplanen bygger på den vedtatte kommunedelplanen Reguleringsplanen fastlegger nøyaktig hvor vegen skal ligge Det er også i denne fasen at det blir klart hvor tett vegen kommer på hus, og hvilke hus som må innløses Reguleringsplan skal legges ut på høring og vedtas av kommunen Vi går ut fra at reguleringsplanen starter opp rett etter at kommunedelplanen er vedtatt Bygging Anbudskonkurranse Byggeplan Reguleringsplan Planprogram, konsekvens-utredning og kommunedelplan

8 Planprosess: Byggeplan
Rv. 23 Linnes - E18 Planprosess: Byggeplan En plan for hvordan byggingen skal gjennomføres/arbeidsopplegg Grunnerverv skjer vanligvis parallelt med byggeplanleggingen Bygging Anbudskonkurranse Byggeplan Reguleringsplan Planprogram, konsekvens-utredning og kommunedelplan

9 Planprogram, konsekvens-utredning og kommunedelplan
Rv. 23 Linnes - E18 Planprosess: Bygging En anbudskonkurranse er en konkurranse der ett eller flere entreprenørfirmaer blir engasjert til å bygge vegen Statens vegvesen er byggherre Arbeidet utføres av entreprenørfirmaer (Vegvesenet har ingen anleggsarbeidere) Bygging Anbudskonkurranse Byggeplan Reguleringsplan Planprogram, konsekvens-utredning og kommunedelplan

10 Planprosess: Påvirkningsgrad
Rv. 23 Linnes - E18 Planprosess: Påvirkningsgrad

11 Forankring i NTP Rv. 23 Linnes – E18 NTP 2014-23 (gjellende NTP)
I Buskerud prioriteres statlige midler til utbygging av rv 23 til firefelts veg fra Linnes til kryss med E18. Prosjektet ligger i forlengelsen av Dagslett – Linnes. Prioriteringen er betinget av lokal tilslutning til delvis bompengefinansiering NTP (ny) Prosjektet ligger inne i siste halvdel av perioden, det vil si tidligst 2024 Hele regjeringens forslag til NTP legges fram før påske Det legges fortsatt opp til delvis bompengefinasiering

12 Rv. 23 Linnes – E18 Historikk Vi har planlagt hovedveier i Lier lenge…. Kommunedelplan for hovedvegsystem i Ytre Lier ble vedtatt i 2007

13 Vedtatt kommune-delplan fra 2007
Utviklingen av Fjordbyen langs Lierstranda Plassering av nytt sykehus på Brakerøya Utbygging av Gullaug Flytting av Brakerøya stasjon og nytt kollektivknutepunkt. Målsetning for Buskerudbyen med nullvekst i persontransport i bil Vegreformen i 2010 der fylket overtok mange riksveger. E134 kan bli prioritert øst-vest forbindelse og skal føres til E6 i Aksershus Føringer fra regjeringen om å unngå rundkjøringer på riksveg.

14 Målsetninger Rv. 23 Linnes – E18 Målsetning fra KDP-arbeidet i 2007
Ytre Lier skal ha et trafikksikkert hovedvegnett med god framkommelighet. Målsetninger fra NTP Bedre framkommelighet og reduserte avstandskostnader for å styrke konkurransekraften i næringslivet, og for å bidra til å opprettholde hovedtrekkene i bosettingsmønsteret. Begrense klimagassutslipp, redusere miljøskadelige virkninger av transport, samt bidra til å oppfylle nasjonale mål og Norges internasjonale forpliktelser på helse- og miljøområdet. Det er et mål at veksten i persontransporten i storbyområdene skal tas med kollektivtransport, sykkel og gange.

15 Endrede premisser siden 2007
Rv. 23 Linnes – E18 Endrede premisser siden 2007 Føringer fra regjeringen om å unngå rundkjøringer på riksveg. E134 er prioritert som en av to øst-vest forbindelser og skal føres til E6 i Akershus Målsetning for Buskerudbyen med nullvekst i persontransport med bil Utviklingen av Fjordbyen langs Lierstranda Plassering av nytt sykehus på Brakerøya Utbygging av Gullaug Flytting av Brakerøya stasjon og nytt kollektivknutepunkt.

16 Hovedproblemer med løsning fra 2007
Rv. 23 Linnes – E18 Hovedproblemer med løsning fra 2007 Løsningen i vedtatt KDP legger opp til rundkjøringer. Rv. 23 inn mot nytt kryss får en blanding av lokal- og fjerntrafikk Vi får ikke ønsket fremkommelighet på rv. 23 Kapasiteten for lokal biltrafikk inn mot Drammen øker Kryss mellom E18 og rv. 23 bygges på et (for) trangt sted. Krysset bli svært dominerende og vanskelig å tilpasse omgivelsene Ingen av løsningene fra 2007 unngår alle disse problemene

17 Forutsetninger for planprogrammet
Rv. 23 Linnes - E18 Forutsetninger for planprogrammet Rv. 23 Dagslett - Linnes bygges som i vedtatt reguleringsplan

18 Lierdiagonal Rv. 23 Linnes – E18
Ny E134 føres rundt Drammen. Da får E134 god fremkommelighet på hele strekningen mellom Lier og Kongsberg, og avviklingsproblemene i krysset på Bangeløkka unngås

19 Lierdiagonal Rv. 23 Linnes - E18
Tanken om Lierdiagonalen ble lansert av Statens vegvesen sommeren 2015. Da ble det gjort noen trafikkberegninger og et svært grovt kostnadsoverslag. Første skritt for å komme videre med Lierdiagonalen er en KVU. KVU-en bestilles fra departementet. Den delen av Lierdiagonalen som lå i Lier var tidligere med i prosjektet. Denne er nå tatt ut.

20 Målsetning Planprogram rv. 23 Linnes - E18
Hovedmål: Riksveg 23 skal være en nasjonal veg med god trafikksikkerhet. Vegen skal binde sammen E6 i Akershus og E18 i Buskerud og avlaste Oslo for gjennomgangstrafikk. Framkommelighet og miljøhensyn skal ivaretas på en god måte. Delmål 1: Ny firefelts veg rv. 23 skal gi redusert og forutsigbar kjøretid og reduserte avstandskostnader. Delmål 2: Ingen møteulykker. Ulykkesfrekvensen skal reduseres til mindre enn 0,08. Skadekostnad skal reduseres til mindre enn 0,22 kr/kjtkm.

21 Målsetning Planprogram rv. 23 Linnes - E18
Delmål 3: De negative konsekvensene for miljøet skal begrenses. Dette gjelder spesielt støybelastning, barrierevirkninger og beslag av dyrket mark. Delmål 4: Fremkommelighet for kollektivtrafikk gjennom planområdet skal ivaretas. Delmål 5: Gang- og sykkelveger gjennom planområdet skal ivaretas. Delmål 6: Det skal sikres gode koblinger mellom overordnet vegnett og lokalt vegnett.

22 Vegstandard Planprogram rv. 23 Linnes - E18
Strekningen Linnes – E18 planlegges som H7-veg med fire delt og 80 km/t fartsgrense

23 Løsninger vi foreslår å utrede
Planprogram rv. 23 Linnes - E18 Løsninger vi foreslår å utrede Jensvollkorridoren (lilla) og Vitbankkorridoren (rosa) skal utredes i to forskjellige varianter med ulik fordeling av tunnel og veg i dagen.

24 Vikerkorridoren Planprogram rv. 23 Linnes - E18
Løsningen ble utredet i 2007, da uten tunnelportal på Linnes. Løsningene fra 2007 holder ikke ny krav, blant annet skal det ikke bygges rundkjøring på riksveg. Vikerkorridoren er ønsket fordi den reduserer konsekvenser. Vi skal lete etter gode løsninger for dette, men kan ikke bruke løsningene fra 2007

25 IIIb - Kryss E18/Rv23 v/Kjellstad

26

27 Løsninger vi foreslår å sile bort
Planprogram rv. 23 Linnes - E18 Løsninger vi foreslår å sile bort

28 Løsninger vi foreslår å sile bort
Planprogram rv. 23 Linnes - E18 Løsninger vi foreslår å sile bort MØRK GRØNN Korridoren beslaglegger arealet som er avsatt til utviklingen av Fjordbyen og jernbanen Store konsekvensene for omgivelsene av kryss med E18. Lokale konsekvenser for boligområde ved Nøste for nytt kryss med E18.

29 Løsninger vi foreslår å sile bort
Planprogram rv. 23 Linnes - E18 Løsninger vi foreslår å sile bort ORANSJE Korridoren får lokale konsekvenser ved at den går gjennom boligområdet på Vitbank

30 Løsninger vi foreslår å sile bort
Planprogram rv. 23 Linnes - E18 Løsninger vi foreslår å sile bort RØD Alternativet vil kreve ombygging av eksisterende kryss mot E18 og øvrig lokalveinett. Traseen i rød korridor blir lenger enn i rosa korridor.

31 Løsninger vi foreslår å sile bort
Planprogram rv. 23 Linnes - E18 Løsninger vi foreslår å sile bort GUL Alternativet krysser Lierelva og Sandakerelva flere ganger. Alternativet vil ha et stort beslag av dyrket mark ved Viker.

32 Løsninger vi foreslår å sile bort
Planprogram rv. 23 Linnes - E18 Løsninger vi foreslår å sile bort MØRK BLÅ Stort beslqag av dyrket mark

33 Løsninger vi foreslår å sile bort
Planprogram rv. 23 Linnes - E18 Løsninger vi foreslår å sile bort Vi har også fått en del innspill som avviker betydelig fra NTP-bestillingen, blant annet: Bru eller tunnel over Drammensfjorden med E18 kryss på Eik Tunnel under Kjekstadmarka med E18 kryss ved Liertoppen Tunnel under Drammenselva og kobling til Strømsåstunnelen Vi foreslår å sile ut slike løsninger

34 Løsninger vi foreslår å sile bort
Planprogram rv. 23 Linnes - E18 Løsninger vi foreslår å sile bort

35 Konsekvenser: Metode Rv. 23 Linnes - E18
Konsekvensutredningen av prosjektet skal gjøres etter metoden i Statens vegvesens håndbok v712 I konsekvensutredningen måler vi alternativene mot en referansesituasjon (Alternativ 0), dvs. situasjonen hvis det ikke bygges ny veg I referansesituasjonen skal det ligge inne allerede vedtatte utbygginger

36 Konsekvenser: Metode Rv. 23 Linnes - E18
Vegen skal dimensjoneres for trafikken 20 år etter åpning Åpningsår foreløpig usikkert, vi har satt antatt åpningsår til 2025. Med åpningsår 2025 skal vegen dimensjoneres for beregnet trafikk i 2045

37 Konsekvenser - Prissatte
Planprogram rv. 23 Linnes - E18 Konsekvenser - Prissatte Standard beregning med Effekt Trafikant- og transportbrukernytte Budsjettvirkninger for det offentlige Ulykker Støy og luftforurensing Skattekostnader

38 Konsekvenser – Ikke prissatte
Planprogram rv. 23 Linnes - E18 Konsekvenser – Ikke prissatte Landskapsbilde Nærmiljø og friluftsliv inkludert barn og unges interesser Naturmangfold Naturressurser og sikring av jordressurser Kulturmiljø

39 Konsekvenser – Andre Planprogram rv. 23 Linnes - E18
Trafikkbelastning og trafikksikkerhet Gang- og sykkeltrafikk Kollektivtransport ROS-analyse Lokal og regional utvikling

40 Fremdrift Planprogram rv. 23 Linnes - E18 Viktige milepæler:
Varsel av planoppstart – mars 2016 Planprogram sendes Lier kommune – okt. 2016 Høring planprogram – vinter 2017 Fastsetting av planprogram – sommer 2017 Kommunedelplan på høring – vinter/vår 2018 Vedtatt kommunedelplan høst 2018

41 Kostnad-finansiering
Planprogram rv. 23 Linnes - E18 Kostnad-finansiering Vi vet ikke hvilken løsning som skal bygges, det gjør at kostnaden er svært usikker Kostnad er en del av den konsekvensutredningen Når løsning er valgt og kostanden kjent må det gjøres en ny runde på hvordan prosjektet skal finansieres. Det skal også lages en mulighetsstudie for å se på bompengefinansiering

42 Prosjektets internettside
Rv. 23 Linnes - E18 Prosjektets internettside Her legges informasjon om prosjektet ut underveis i arbeidet:

43 Hva er et planprogram? Merknadene sendes Lier kommune
Hovedmål med et planprogram er: Fastsette formålet med prosjektet Fastsette hvilke vegløsninger som skal utredes Fastsette hvilke konsekvenser som skal utredes Redegjøre for planprosess og muligheter til medvirkning Planprogrammet bestemmer ikke løsninger Merknadene sendes Lier kommune Frist for merknader: 31. mars


Laste ned ppt "Planprogram – Rv. 23 Linnes - E18"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google