Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Forprosjekt E39 Thamshamn-Klett

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Forprosjekt E39 Thamshamn-Klett"— Utskrift av presentasjonen:

1 Forprosjekt E39 Thamshamn-Klett
Skaun kommune, Plan og miljøutvalget Arne Gussiås, Styrings- og strategistab Statens vegvesen Region midt

2 Bakgrunn Forprosjekt E39 Thamshamn-Klett
Statens vegvesen sine innsigelser til kommuneplanens arealdel og tilhørende kommunedelplaner for Buvika og Børsa/Viggja i Skaun kommune Bestilling fra Samferdselsdepartementet på gjennomføring av Konseptvalgutredning (KVU) for vegtransportutfordringer i Orkdalsregionen

3 Mulige løsninger Forprosjekt E39 Thamshamn-Klett
Tofelts veg med midtdeler og forbikjøringsfelt, dimensjonert for 90 km/t Firefelts veg, dimensjonert for 110 km/t Begge alternativer må vurderes iht. tunnelsikkerhetsforskriften Trafikkmengder Sted 2016 2050 Thamshamn (Storsand) 8 310 13 500 Børsa 9 980 16 500 Buvika 11 130 19 000 Øysand 12 230 20 000 Klett 11 620 19 500 Tungtransportandel 12 % 14-15 %

4 Forprosjekt E39 Thamshamn-Klett
Mulige løsninger: Tofelts veg med midtdeler og forbikjøringsfelt, dimensjonert for 90 km/t Viktige momenter: Utnytte dagens veg Utnytte dagens tunneler med korte nødutganger mellom nye og eksisterende tunneler Beholde kryss for å beholde mest mulig trafikk på E39 Beholde lokalvegsystemet i stor grad Begrense arealbruken til ny veg Dagens veg er dimensjonert for 80km/t og skal man sette opp fartsgrensen til 90 km/t vil det by på noen ombygginger/fravik, spesielt tilknyttet tunnelene Minste kryssavstand til 1km, som i praksis ikke setter noen begrensninger for antall kryss på strekningen Nye tunnelløp kan mulig bygges parallelt med dagens løp

5 Forprosjekt E39 Thamshamn-Klett
Mulige løsninger: Tofelts veg med midtdeler og forbikjøringsfelt, dimensjonert for 90 km/t Tverrprofil Tverrsnitt med midtdeler og forbikjøringsfelt i begge retninger

6 Forprosjekt E39 Thamshamn-Klett
Mulige løsninger: Tofelts veg med midtdeler og forbikjøringsfelt, dimensjonert for 90 km/t Kryssområder Buvika Buviktunnelen(miljøtunnelen) utvides med et nytt løp (ca. 145m eks. portaler) Ny bru parallelt med Saltnesbrua (ca. 210m) og Hammersbrua (ca. 160m). Krysset til Buvika utvides og tilpasses veg med midtdeler og forbikjøringsfelt i begge retninger (firefelts veg) Børsa Krysset til Børsa utvides og tilpasses veg med midtdeler og forbikjøringsfelt i begge retninger (firefelts veg) Ny bru bygges parallelt med Rossvollbrua Kryss i Buvika Kryss i Børsa

7 Mulige løsninger: Firefelts veg, dimensjonert for 110 km/t
Forprosjekt E39 Thamshamn-Klett Mulige løsninger: Firefelts veg, dimensjonert for 110 km/t Viktige momenter Høy og enhetlig standard Få kryss Beholde dagens E39 som lokalveg Lang nok dagsone for kryss i Børsa Lange tunneler for å minske arealbruk For løsningen med 110 km/t planlegges det helt ny trase. Dagens tunneler har for dårlig geometri til 110 km/t og den økte avstanden mellom kryss skaper behov for en lokalveg som fremdeles må takle stor trafikkmengde. Det er derfor valgt å frikoble seg mer fra dagens veg og beholde dagens E39 som lokalveg etter at ny veg er bygget. Kryss:: Det er et krav at minste kryssavstand er 5 km og minste avstand for kryss på lange motorvegstrekninger bør være 10 km. Det er et mål at nye riksveger skal legges utenom byer og tettsteder. Ut i fra dette bør det ikke være kryss på denne strekningen. En har vurdert mulig kryss i Børsa, da dette er ca. midt på strekningen og er kommunesenter i Skaun kommune

8 Mulige løsninger: Firefelts veg, dimensjonert for 110 km/t
Forprosjekt E39 Thamshamn-Klett Mulige løsninger: Firefelts veg, dimensjonert for 110 km/t Tverrprofil Kryssområde Mulig kryss i Børsa Et kryssområde i Børsa gir behov for en lang dagsone mellom tunnelene i øst og vest. Veglinje kan legges opp i Meistadgrenda for å gi tilstrekkelig dagsone over en lengre strekning. Ved denne løsningen blir tunnel mellom Buvika og Børsa ca. 3360m lang eks. portaler. Nytt kryss blir på østsiden av Børselva, på grunn av nødvendig avstand til tunnelen mot Orkanger. Krysset blir liggende en god kilometer fra Børsa sentrum. Det blir viktig med en god tilknytning mellom krysset og sentrum slik at flest mulig velger å bruke den nye vegen. Alternativ til dette vil være å legge vegkorridoren enda lengre sør forbi Børsa Kryss i Børsa

9 Mulige løsninger: Oppsummering
Forprosjekt E39 Thamshamn-Klett Mulige løsninger: Oppsummering Utvikling til tofelts veg med mdtdeler og forbikjøringsfelt, som er dimensjonert for 90 km/t gir mindre endringer både på arealsiden og transportsiden. Utvikling til firefelts veg, som er dimensjonert for 110 km/t: Mulig ny vegtrase sør for dagens veg gir muligheter for annen arealutvikling og reduserte miljøulemper ved dagens veg (60-75% av dagen trafikk overføres til ny veg). Areal- og miljøutfordringer som følge av bygging og trafikk. Mulig positiv endring i sum. Redusert reisetid på strekningen, bedre for pendlere og næringslivet. Dagens E 39 brukes som lokalveg, kollektivkorridor og omkjøringsveg. Kryssområder er krevende både i bygge- og driftsfase mht. arealbehov m.m. Foreløpig grunnlag for arealvurderinger og KVU Endelig arealbehov avklares først i.f.m. planlegging etter PBL.

10 Forprosjekt E39 Thamshamn-Klett
Jf. innsigelser til kommuneplanens arealdel og tilhørende kommunedelplaner for Buvika og Børsa/Viggja i Skaun kommune Forprosjektet viser at en minst må avholde varslet areal for å hindre nye negative virkninger av trafikken og mulig utvidelse av E39. En eventuell vegutvidelse med ombygging til fire kjørefelt i dagens vegtrase i Børsa og Buvika trolig er mest aktuelt på sørsiden av dagen E39. Selv om utvidelse av E39 kommer sør for eksisterende veg vil det kunne bli behov for å bygge om rampene til toplans- kryssene i Børsa og Buvika. Reduksjon av byggegrensene på nordsiden av disse rampene er derfor uaktuelt per i dag. Breddebehov for justerte kjørefelt og vegramper ved toplanskryss, forbedring av støyskjerming og behovet for lokalveger må vurderes i eventuelt planarbeid etter KVU. Når det er gjennomført kan det konkluderes med byggegrensenes plassering langs eksisterende E39.

11 KVU Vegtransportutfordringer Orkdalsregionen
Forprosjekt E39 Thamshamn-Klett KVU Vegtransportutfordringer Orkdalsregionen Regjeringen, SD, VD Oppdrag Mandat Beslutning etter KVU/KS1 Beslutning etter KS2 KVU Kommune-delplan Regulerings-plan Bygging Mulig prosjekt i NTP Vurdering av finansieringsløsninger. Herunder bompenger Mulig prosjekt i Prop. 1S Statsbudsjett

12 KVU Vegtransportutfordringer Orkdalsregionen
Forprosjekt E39 Thamshamn-Klett KVU Vegtransportutfordringer Orkdalsregionen Regjeringen, SD, VD Oppdrag Mandat Samfunns-mål Beslutning etter KVU/KS1 Føringer for videre planlegging og prosess Avklare innholdet i oppdraget fra SD Utarbeide behovs-analyse Utarbeide: Strategi-/måldokument Kravdokument Mulighetsstudie Konseptanalyse Planlegging etter PBL ... Viktig med en bred og involverende prosess for å kartlegge og vurdere: Alle forhold som påvirker transportbehovet Konsekvenser av transportbehovet Virkemidler for å håndtere transportbehovet «Utfordrings-notat Behovs-notat med forslag til samfunns-mål Tilråding av konsept


Laste ned ppt "Forprosjekt E39 Thamshamn-Klett"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google