1 Fag og etikk i samarbeid. 2 Hvorfor en avtale?2.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Hvordan sikre nødvendig kontroll med legemiddelutgiftene dersom bruken av individuell refusjon reduseres? FFO-seminar 24. mai 2007 “Hvor står vi – hvor.
Alkohol | SVØMMING.
Litt mer om PRIMTALL.
Forskrift og veileder til forskrift; Nasjonale tjenester
Samhandlingsutfordringer sett fra helsemyndighetenes perspektiv
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2010 Kristiansund 6. mai 2010 NOKUT informerer v/ Bjørn R. Stensby.
Hovedendringer Ansvarlig samordner er opphevet
Individuell plan.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Trådløs telefon 7921G Nye Menyer
MTF Landsmøte Røros 19. mars 2012
1 Trykte vedlegg: Utvidede kommentarer per april Ingress: Saken presenterer resultater per april Forslag til vedtak: 1.Styret er bekymret for.
Kurs for opplæring av rådgivningsfarmasøyter er klart til bruk
En presentasjon av LMI. LMIs oppgave  LMI skal være den naturlige bransjeforeningen for både store multinasjonale selskaper og små norske grunderselskaper.
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Lovgrunnlaget for helsetjenestene
Helse- og omsorgsdepartementet Høring 1.Ny lov om helse og omsorg 2.Ny lov om folkehelse 3.Innspill til ny nasjonal plan for helse- og omsorgstjenester.
Etiske regler for ansatte i Oslo kommune
Presentasjon Fylkesbiblioteket i Akershus. Spørreundersøkelse blant bibliotekansatte i Akershus. 1.
Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier
Lov om spesialisthelsetjenesten m.m.
NY LOV OM HELSEPERSONELL
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
Veileder for helse- og omsorgstjenester til innsatte i fengsel
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
Rammeavtalen, internkontroll og bedriftshelsetjeneste PSLs time 2010 Frode Solberg Fagsjef/advokat Legeforeningen.
Arbeid med bistand Rapportering.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Velkommen til Nettverkssamling Hurdalsjøen Hotel mai 2012 Informasjon fra landsforeningen.
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Landsmøte i Medisinsk teknisk forening april 2006 Stavanger Rådgiver Bård Skage Informasjon fra Nasjonal kompetansegruppe for behandlingshjelpemidler.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Barn som pårørende.
Pilotprosjekt læreplan kjemiprosess i den videregående skolen (VGS)
Eierskap og Eierstyring.
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
Malverk intern produktopplæring
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
Organisering og arbeidet i kommunene
Signe Louise Berthelsen
Barn som pårørende –lovendring
Barn som pårørende.
Offentlighet og partsinnsyn
Hvor kan vi søke midler? Hvordan sette opp en søknad?
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer
Vergesamling 3. april 2014, Haugesund
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Innledning – om samhandlingsreformen og endringer i helselovgivningen
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig
Intern revisjon ved XXXXX avdeling XX
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Bø hotell, Anders Stang Lund Senior kommunikasjonsrådgiver
Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten John-Arne Røttingen og Gro Jamtvedt Status for Kunnskapssenteret og Helsebiblioteket Dekanmøtet i medisin.
Korrupsjon eller smøring - hva er forskjellen??
Da debatten kom til Drammen Hamar 7. januar 2015: Biblioteket tar den lokale debatten. Monica Nyhus, Biblioteksjef Drammen bibliotek.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Brukerutvalget April 2016 Stig Slørdahl Administrerende direktør Helse Midt-Norge RHF.
Mandal kommune Utkast til nye etiske regler For ansatte og folkevalgte i Mandal kommune Vilhelm Lunde Holme –økonomi.
Koordinerende enhet KE er beskrevet i khol kap : Kommunen skal ha en koordinerende enhet for habiliterings- og rehabiliteringsvirksomhet. Denne.
Korrupsjon og habilitet
Oppsummering av FOU - prosjekt
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Oppsummering av FOU - prosjekt
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF
Antikorrupsjonsprogram i Helse Midt-Norge RHF
Utskrift av presentasjonen:

1 Fag og etikk i samarbeid

2 Hvorfor en avtale?2

3 •Hva vil vi oppnå? • At faglighet og etikk styrer alt samarbeid mellom helsepersonell og legemiddelindustri • At tillit og troverdighet bygges gjennom etisk samhandling, åpenhet og nøkternhet • At pasientene og samfunnet skal kunne stole på helsepersonellets uavhengighet, integritet og medisinske vurderinger

4 Hvorfor en avtale? •Samarbeid er ønskelig for å: • Sikre riktig legemiddelbruk og behandling • Bidra til å utvikle nye og forbedrede legemidler • Sikre god faglig utvikling, forsvarlig medisinsk metodevurdering og beste praksis i pasientbehandlingen

5 Fakta om avtalen •Avtalen bygger på: • Lover og forskrifter som ligger til grunn for spesialisthelsetjenesten og andre relevante regler • Retningslinjer som regulerer samhandling mellom legemiddelindustrien og helsepersonell  Helseforetakenes interne etiske retningslinjer  LMIs ”Regler for legemiddelinformasjon”  Samarbeidsavtalen mellom LMI og Legeforeningen

6 Fakta om avtalen Avtalen gjelder alt samarbeid • Legemiddelfirmaene er bundet av avtalen gjennom sitt medlemskap i LMI • Helseforetakene er pålagt å anvende avtalen også overfor legemiddelselskaper som ikke er medlemmer i LMI • Avtalen gjelder uavhengig av om invitasjoner kommer fra utlandet eller fra legemiddelfirmaets kontor i Norge

7 •En landsomfattende avtale • Avtalen er inngått mellom de regionale helseforetakene (RHFene) og Legemiddelindustriforeningen (LMI) • Avtalen gjelder alt samarbeid mellom spesialisthelsetjenesten og legemiddelindustrien i Norge • Alle helseforetak i Norge har vedtatt avtalen Fakta om avtalen

8 Hva handler avtalen om?8

9 •Avtalen omfatter • Innsyn, åpenhet og habilitet • Møter • Honorering og gaver • Støtte til deltakelse på kurs og kongresser • Videre- og etterutdanning • Forskningssamarbeid • Pasientopplæring • Innkjøp • Fremtidig samarbeid

10 Hvordan praktisere avtalen?10

11 Hvordan praktisere avtalen – møter •Møter • Alle møter skal være avtalt på forhånd – uanmeldte besøk skal ikke finne sted • Den enkelte ansatte i helseforetaket har selv ansvar for å få godkjent deltakelse

12 Hvordan praktisere avtalen – gaver •Kan helsepersonell motta gaver fra legemiddelindustrien? • Som hovedregel kan helsepersonell ikke motta gaver • Det kan gjøres unntak dersom gaven er av ubetydelig verdi og ikke egnet til å påvirke mottaker på en utilbørlig måte •Hva ligger i begrepet utilbørlig? • En påvirkning er utilbørlig hvis den fører til at andre vurderinger enn rent faglige og samfunnsøkonomiske ligger til grunn for beslutninger  Jfr. Rundskriv nr I-13/2005 fra HOD Forskrift om begrensninger i helsepersonells adgang til å motta gave, provisjon, tjeneste eller annen ytelse, inkl. merknader

13 Hvordan praktisere avtalen – gaver •Hvor går grensen? • Helsepersonell kan motta gaver av ubetydelig verdi som reklamemateriell, blomster og lignende • I Rundskriv nr I-13/2005 fra HOD drøftes det om grensen kan gå så høyt som ved kroner. • I de regionale helseforetakenes “Etiske retningslinjer for innkjøp” er det fastsatt en veiledende verdigrense på 100 kroner for gaver • I LMIs regler kreves det sammenheng mellom gaven og mottakerens medisinske eller farmasøytiske praksis • Ved gaver det kan stilles spørsmål ved – og alle gaver med en verdi på over 100 kroner – bør samtykke innhentes fra arbeidsgiver

14 Hvordan praktisere avtalen – kurs, kongresser og møter14

15 Hvordan praktisere avtalen – kurs, kongresser og møter •Hvem mottar invitasjoner? • Alle invitasjoner skal gå til helseforetaket ved administrerende direktør eller den hun har delegert ansvaret til • Deltakelse skal godkjennes administrerende direktør eller den hun har delegert ansvaret til • Den ansatte har ansvar for å få godkjenning

16 Hvordan praktisere avtalen – kurs, kongresser og møter •Kan industrien betale reiseutgifter? • Hovedregel: Reise- og oppholdsutgifter dekkes av foretaket • Forutsetningen for eventuelle unntak er blant annet at arrangementet er av faglig art, er vesentlig for faglig oppdatering og for helseforetakets samlede kompetanseutvikling og strategi • Unntak skal godkjennes av administrerende direktør eller den hun har delegert ansvaret til • Industrien skal aldri dekke utgifter til sosiale arrangementer, som teater, konserter, sportsbegivenheter o.l.

17 Hvordan praktisere avtalen – kurs, kongresser og møter •Når skal legemiddelindustrien ikke delta? • Legemiddelindustrien skal ikke bidra økonomisk eller praktisk til kurs, kongresser, faglige møter eller lignende i helseforetakenes egen regi • Industrien kan ikke gi verken praktisk eller økonomisk støtte til kurs eller konferanser som gir helsepersonell tellende eller godkjente timer

18 Hvordan praktisere avtalen – kurs, kongresser og møter •Kan helsepersonell holde foredrag for legemiddelindustrien? • Ja, men oppdraget og betingelsene skal godkjennes av administrerende direktør eller den hun har delegert ansvaret til • Samhandlingen skal dokumenteres

19 Hvordan praktisere avtalen – forskningssamarbeid •Hvordan skal forskningssamarbeid avtales? • Alt forskningssamarbeid skal forhåndsgodkjennes av administrerende direktør eller den hun har delegert ansvaret til og det skal foreligge skriftlige avtaler • All ekstern finansiering av forskning skal kanaliseres til foretaket og ikke til den enkelte ansatte • Nye retningslinjer for forskningssamarbeid gjelder fra 1. januar 2006

20 Hvordan praktisere avtalen – pasientinformasjon •Kan industrien bidra til pasientinformasjon? • Det kan inngås avtaler om støtte til brosjyrer og støtte til utdanning og opplæring gjennom lærings- og mestringssentre • Helsepersonell har ansvar for den direkte kontakten med pasienter og pårørende • Forutsatt at helseforetaket, pasienter og pårørende aksepterer det, kan representanter for legemiddelindustrien være til stede på slike kurs og møter

21 Hvordan praktisere avtalen – krav til skriftlighet •Hvilke samarbeidsformer krever skriftlighet? • All samhandling som innebærer økonomiske transaksjoner • Samarbeidsprosjekter om forskning • Invitasjoner til kurs, faglige møter og kongresser skal være skriftlige • Avtaler om opplæring av pasienter og pårørende • Hovedregelen er at samhandling skal dokumenteres • Denne listen er ikke nødvendigvis uttømmende. Er du i tvil, bør du normalt velge en skriftlig avtale

22 Hvordan praktisere avtalen – innkjøp •Hvilke regler gjelder for innkjøp? • Lov om offentlige anskaffelser og forskrift av 15. juni 2001 nr 616 • Hovedregel: Ansatte i helseforetakene med innkjøpsmyndighet kan ikke delta på arrangementer i regi av eller sponset av industrien. Ref. helseforetakenes etiske retningslinjer.

23 Hvor ligger ansvaret?23

24 Hvor ligger ansvaret? •Hvem har ansvaret for at avtalen følges? • Det enkelte legemiddelfirma og det enkelte helseforetak har et overordnet ansvar • Alle medarbeidere og ledere i helseforetakene og i legemiddelfirmaene har et selvstendig ansvar for at avtalen følges

25 Hvor ligger ansvaret? •Hva må på plass i det enkelte helseforetak? • Innen 1. januar 2006 skal alle foretak ha på plass rutiner som sikrer at avtalen blir fulgt • Helseforetaket skal sørge for at de ansatte er kjent med avtalen og gjeldende rutiner • Det anbefales at helseforetakets Internettsider inneholder informasjon om avtalen, rutiner og kontaktpersoner • Det enkelte helseforetak skal ha oversikt over og kunne dokumentere godkjente aktiviteter i forbindelse med kurs, kongresser, faglige møter og lignende. Denne oversikten skal være tilgjengelig for offentligheten

26 Hvor ligger ansvaret? •Ansatte i helseforetakene • Ansatte skal sørge for å få godkjenning for møter, deltakelse på kurs og annet samarbeid med legemiddelindustrien • Den enkelte ansatte har plikt til å sette seg inn i og følge avtalen.

27 Hvor ligger ansvaret? •Legemiddelindustrien • Det er et lederansvar å sørge for at alle ansatte kjenner til og følger avtalen • Den enkelte ansatte har plikt til å sette seg inn i og følge avtalen • Den enkelte ansatte skal respektere de kontaktrutiner det enkelte foretak har etablert

28 Hvis avtalen brytes28

29 Hvis avtalen brytes •Brudd på avtalen • En ansatt i et helseforetak mener avtalen brytes. Hva gjøres?  Den enkelte ansatte har et selvstendig ansvar for å søke løsninger i tråd med avtalen  Han eller hun melder fra til nærmeste leder  HF-direktør kontakter eventuelt firmaet det gjelder

30 Hvis avtalen brytes •Brudd på avtalen • En representant for et legemiddelfirma mener avtalen brytes. Hva gjøres?  Den enkelte ansatte har et selvstendig ansvar for å søke løsninger i tråd med avtalen  Han eller hun melder til nærmeste leder  Daglig leder kontakter eventuelt det aktuelle helseforetaket

31 Hvor går vi videre?31

32 Hvor går vi videre? •Hvor går vi videre? • Innen ett år fra avtalen er inngått skal det settes i gang arbeid med å utvikle former for samarbeid og felles bidrag til forskning, kompetanseutvikling og pasientopplæring mellom LMI og RHFene • Det skal utvikles tydeligere retningslinjer for samarbeid om forskning • Det er behov for felles maler for: Invitasjoner, forskningskontrakter og honorering • Det må utvikles gode dokumentasjonssystemer • Det skal holdes minst ett årlig kontaktmøte mellom LMI og RHFene for å følge opp avtalen

33 Oppsummering33

34 Oppsummering •Hva vil vi oppnå? • At all samhandling mellom helsepersonell og legemiddelindustri skjer på en faglig og etisk måte • At tillit og troverdighet bygges gjennom etisk samhandling og åpenhet • At pasientene og samfunnet skal kunne stole på helsepersonells integritet, uavhengighet og medisinske vurderinger • At nøkternhet preger all samhandling

35 Oppsummering •Handlingsrom og muligheter • Samhandling mellom helsepersonell og legemiddelindustri er ønskelig og nødvendig • Etisk samhandling bygger tillit og troverdighet • Tillit og troverdighet gir handlingsrom og muligheter

36 Mer informasjon •Hvor finner jeg mer informasjon? • På foretakets eller bedriftens intranett • LMIs intranettsider Digitalis • På under markedsføring • På de regionale helseforetakenes hjemmesider • Det vil bli sendt ut en brosjyre til alle helseforetak og legemiddelfirmaer i januar

37 •Lykke til!