DKS, jan 2007, Tone V Rostad Levanger kommune Den Kulturelle Skolesekken PLAN 2007 – 2009 LEVANGER.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kurs for kulturvertene
Advertisements

BILDE SOM TEKST Nytt undervisningsprogram på Rogaland Kunstmuseum.
Den kulturelle skolesekken i Oslo kommune
Norsk kulturskoleråd – kulturskoletimen og profesjonsforståelse
Elever som ressurs i kulturarbeidet på Kolnes skole
Fagutvalg / programråd
Et pilotprosjekt med digital kunstformidling i den videregående skole
Den kulturelle skolesekken i Oslo kommune
Forskrift og veileder til forskrift; Nasjonale tjenester
Aajege Samisk språk- og kompetansesenter på Røros
Avsluttende prosjekt-oppgave på 10. trinn
Tromsø 5 september 2006 Astrid Bjerke EU-rådgiver Norsk kulturråd
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Orientering om kultursekken
FGIL/FAU – kurskveld – Trude Nøst, kommunalsjef
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
STRATEGIKART SKOLE Kunnskap og glede, Mykje er stedet!
KULTURSEKKEN I VIDEREGÅANDE SKOLE  – 10.10: Velkommen + dagens program  – 10:50: ”1994”  – 11.00:Beinstrekk  11:00 – 11.15: Forestilling.
s. 1 Møte Nordlandsløftet Narvik, den
Mangfoldige minner og Mangfoldsåret
Kompetansekartlegging
Levanger kommune - Levanger bibliotek – Driftskomiteen Folkebiblioteket anno 2008 Hva er det?
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Det flerspråklige bibliotek – mer enn en boksamling!
Innherred Vekst AS v/Randi Mona Søknad Partnerskapsavtale for byutvikling i Levanger sentrum Levanger Gjennomføring.
Hvorfor Kulturplan? Vedtak oppfølging Forny ”Kulturstrategier for Levanger kommune”. Behovet for å lage Levanger kommunes første kulturplan. Behovet.
Utvikling av samarbeidsformer mellom lærerutdanningen og skole- og barnehageeier 6 mill til prosjektet 27 søknader –Variasjon ift innfallsvinkel, omfang,
Biblioteksjefmøte Karen Espelund. Grunnleggende forståelse Livet leves i kommunene Kulturens egenverdi og nytteverdi – begge tilnærminger må med.
1 Forskning møter praksis i skolen Praksisrettet FoU i Rogaland Tema: Forskning i grunnopplæringen Dialogseminar 4. desember 2009.
Vesterålen Inger Anne Westby Kulturskolen som danningsarena Hvilke muligheter ligger i DKS og en ny kulturskolelærer rolle?
Regionale rådgivernettverk Utg.pkt: Kartlegging – drøftinger møte rådgivernettverk 2012 Utkast felles føringer –Mandat/oppgaver –Deltakelse –Organisering.
OPERAPROSJEKTET -en presentasjon. OPPRINNELSEN Begynnelsen av 80 – tallet, New York Utviklet seg videre til The Royal Opera House i London Kurs for lærere.
OPERAPROSJEKTET. Den pedagogiske lederrollen Hvordan operaprosjektet kan påvirke den Må ta ansvar og kunne deligere ansvar Gruppeprosesser og samarbeid.
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
Tanker om barnehagens læringsmiljø
DKS i Drammen Forsøks-kommune i DKS startet i et av 20 museer som fikk støtte. Den kulturelle skolesekken er sentralt styrt, gratis for.
Organisering og arbeidet i kommunene
HORDALAND MUSIKKRÅD Konferanse for lokale musikkråd Bergen, 12. – 13. mars 2010.
Kultursekken Budsjett 2009/10. TRINNTEMAHVARAMME-BUDSJETT 1Bilde Møte med en kunstner 45 2Litteratur Første møte med biblioteket 15 3Musikk Kulturmiks.
Bruk konserten! - en praktisk inspirasjonsbok om:
Hvordan kan skolene og DKS samarbeide for å løfte fram kunstfagene v/ Kirsti Saxi.
Marianne Larsen ABM-utvikling Sekretariatet for Den kulturelle skolesekken St.meld nr. 8 Kulturell skulesekk for framtida.
Den kulturelle skolesekken: Begeistring og byråkrati
LOKALT KULTURLIV Offentlig, frivillig og privat Hånd i hånd OG hver for seg?
Foreldrenes og elevenes nettverk i Bergen kulturskole
Samarbeide hjem – skole - Trude Nøst,
Valgfag på Kastellet skole
Side 1 Kultur og Velferd MUSIKKTEATERET AMFI, LYD, LYS ● anbudskonkurranse ● kurransedialog ● konsulent teknologi ● konsulent akustikk ● anerkjent.
Levanger kommune - Levanger bibliotek – Driftskomiteen – Den kulturelle skolesekken.
Planer og rapportering Som kommunekoordinator for Den kulturelle skolesekken skal du bl.a. levere planer og rapporter Her er noe informasjon og tips: Frister.
Levanger kommune Rådmannen Dialogseminar, Åre – Utfordringer på oppvekstfeltet - Trude Nøst, kommunalsjef 1 Barnehager Lokal rammeplan for.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Hvorfor Kulturplan? Vedtak oppfølging Forny ”Kulturstrategier for Levanger kommune”. Behovet for å lage Levanger kommunes første kulturplan. Behovet.
Mangfoldsåret 2008 markeringsår for kulturelt mangfold - Foto: Det flerspråklige bibliotek/ Deichmanske bibliotek.
Kulturlov Norsk kulturforum 21. April Norsk Kulturforum - NOKU Synliggjør kulturområdet. Representerer hele kulturfeltet. Har innflytelse på kulturpolitikk.
Kulturkonferanse april 2016 Den kulturelle skulesekken Nasjonal satsing for profesjonell kunst og kultur til alle skuleborn Samarbeid.
Samarbeid fylkeskommune og kommune Kunst, kultur og helse – Bergen 16.juni 2005.
Rektors rolle i Den kulturelle skolesekken Mosjøen 4. juni 2008.
1. Bruk konserten! - en praktisk inspirasjonsbok om: 2 Samspillet mellom opplevelse og læring Samspillet mellom kunst og pedagogikk Samspillet mellom.
Etter at du har satt inn bilde må du høyreklikke på bildet og trykke «send bakerst» REGIONAL PLAN FOR KUNNSKAPSSAMFUNNET.
Velkommen til FAU Sammen skal vi: Jobbe for et godt skolemiljø Ta initiativ til sosiale aktiviteter for elevene Informere og høre alle foreldre om aktuelle.
KULTURTANKEN Visjon, verdier og målsettinger
Den kulturelle barnehagesekken i Asker Komité oppvekst 2. mai 2017
Komité for teknikk, kultur og fritid
Brageteatret er Regionteater for Buskerud og en av fylkets viktigste profesjonelle kulturinstitusjoner.
Handlingsprogrammet 2017: Det skal fremmes sak om DKS i barnehagene
Kulturstrategi for Hedmark fylkeskommune
Den kulturelle skolesekken
Foreldremøte Odderøya barnehage
Utskrift av presentasjonen:

DKS, jan 2007, Tone V Rostad Levanger kommune Den Kulturelle Skolesekken PLAN 2007 – 2009 LEVANGER

DKS, jan 2007, Tone V Rostad Mål Den kulturelle skolesekken Å medvirke til at elever i grunnskolen får et profesjonelt kulturtilbud Å legge til rette for at elevene får tilgang til, gjør seg kjent med og får et positivt forhold til kunst- og kulturuttrykk av alle slag Å medvirke til en helhetlig bruk av kunstneriske og kulturelle uttrykk i realiseringen av skolens læringsmål Info:

DKS, jan 2007, Tone V Rostad Intensjoner • å medvirke til at elever i grunnskolen får et profesjonelt kulturtilbud • å legge til rette for at elever i grunnskolen lettere skal få et positivt forhold til alle kunst- og kulturuttrykk • å utvikle en helhetlig innlemming av kunstneriske og kulturelle uttrykk i realiseringen av skolen sine læringsmål Viktig • å nytte lokal kulturarv, kunst- og kulturressurser i aktiviteter • å appellere til og utvikle barna sin nysgjerrighet, kreativitet og ansvarsfølelse • å sikre at elevene får kunnskap om egen formidling gjennom ord, bilde, musikk, sang, dans og drama Levanger kommune ønsker å satse på elevene i grunnskolen gjennom å gi dem et fundament av kunst - og kulturerfaringer knyttet opp mot lokale og regionale kunstnere. Tilbudene skal ha preg av medvirkning og opplevelse.

DKS, jan 2007, Tone V Rostad Innhold TRINN 1: Bilde - møte med en kunstner TRINN 2: Litteratur - første møte med biblioteket TRINN 3: Musikk - kulturmiks med vekt på dans og flerkulturelle uttrykk TRINN 4: Teater - en teaterforestilling TRINN 5: Litteratur - forfatterbesøk og andre møte med biblioteket TRINN 6: Musikk - Paul Okkenhaugs musikk TRINN 7: Teater - en teaterforestilling på b-trinn, Lokal kulturhistorie, valgfri TRINN 8: Kunst og kunsthåndverk - møte med bildekunstner eller kunsthåndverker TRINN 9: Bilde – skolekino TRINN 9: Musikk - dans, musikkteater eller konsert U-TRINN: Lokalhistorie – valgfritt tema TRINN10: Menneskerettigheter - Falstadsenteret

DKS, jan 2007, Tone V Rostad Det flerkulturelle Levanger Levanger er en flerkulturell kommune. Alle er med i utviklingen av fellesskapet. Med vissheten om at vi har noe å tilføre hverandre, ser vi på utrykk innen kultur som et flerkulturelt felles ”språk”. Sjefsgården Voksenopplæring, grunnskole for voksne innvandrere, får tilbud om deltakelse til Kultursekk - arrangement som kan passe, fortrinnsvis ved Frol OS, u-trinnet. Tilbudene organiseres gjennom koordinator.

DKS, jan 2007, Tone V Rostad Brosjyre over lokale kulturhistoriske tilbud En egen brosjyre over de lokale kulturhistoriske tilbudene sendes ut. Lenke legges ut på Kultursekkens hjemmeside på kommunens nettsted.

DKS, jan 2007, Tone V Rostad Kvalitet og kompetanseutvikling Elever og lærere vil stå sentralt når det gjelder kvalitetssikring. Intensjon Det er behov for å utvikle høy kompetanse innenfor de ulike estetiske fagområdene. Allerede eksisterende fagmiljø vil måtte bli bærebjelke i en faglig utvikling blant kulturarbeidere og lærere. Kultursekken vil bidra til kompetanseutvikling for lærere i grunnskolen og andre ressurspersoner. Tilbydere som ønsker kunnskap om hvordan vi ønsker oss tilbudene, og hvordan det pedagogiske opplegget skal organiseres, kan få veiledning.

DKS, jan 2007, Tone V Rostad Årlig tiltaksplan utvikles med basis i kultursekkens tema. Kultursekkens tiltaksplan er obligatorisk og skal også være finansiert med skyssutgifter Egen oversikt med beregninger og transportavtale sendes til skolene hver høst.

DKS, jan 2007, Tone V Rostad Våre samarbeidsparter lokalt og i fylket Falstadsenteret Nils Aas Kunstverksted Stiklestad Nasjonale Kultursenter Kulturskolen i Levanger Levanger Bibliotek Samtidskunstprosjektet Lev-Art Bymuseet i Levanger HINT, Levanger Historielag og en del private aktører innenfor lokal kunst og kulturliv. Fylkeskommunen tilbyr: Musikere gjennom blant annet skolekonserter Scenekunstnere gjennom teater – eller danseforestilling Forfattere ved opplesing eller forestilling Billedkunstnere/kunsthåndverkere ved utstilling eller kreativt verksted Lokalhistorikere eller kulturhistorikere Levanger kommune undertegnet nylig en ny 3-årig kontrakt med N-T Fylkeskommune som sikrer elevene et fylkestilbud ut året 2009.

DKS, jan 2007, Tone V Rostad Hvordan er vi organisert? OVERORDNET ANSVAR: Kommunalsjef oppvekst Kommunalsjef samfunn STYRINGSGRUPPE: Koordinator Rektor for kulturskolen Kultursjef REFERANSEGRUPPE: Kulturkontaktene ved skolene i Levanger

DKS, jan 2007, Tone V Rostad Koordinator i kommunen Kommunens koordinator skal være sentral i gjennomføringen av de obligatoriske opplegg som tilbys. Koordinator har ansvar for dialog med kulturkontaktene. Det skal minimum avholdes 1 møte med kulturkontaktene i skolene hvert halvår. Kulturkontakt i skolen Hver skole har sin kulturkontakt som koordinerer ved sin skole. Kulturkontakten holder kontakt med kommunens koordinator og vise versa.

DKS, jan 2007, Tone V Rostad Kontrakter og avtaler For å regulere og avklare roller og krav innen samarbeidet, skal koordinator av Kultursekken inngå skriftlige avtaler med leverandører som innholder praktiske behov, tidsfastsettelse og pris. Levanger kommune har inngått en 3-årig avtale med N-T Fylkeskommune som sikrer elevene et fylkestilbud ut året 2009.

DKS, jan 2007, Tone V Rostad Kulturkontaktens arbeidsoppgaver •Være en ambassadør for "Kultursekken" på egen skole • Ansvar for å informere lærere på skolen • Sørge for at lokalplanen i "Kultursekken" blir ivaretatt og gjennomført på skolen • Være bindeledd mellom egen skole og koordinator • Delta på aktuelle fylkeskonferanser • Være tilgjengelig for arbeidsoppgaver i forbindelse med gjennomføringen • Holde seg orientert om forestillinger og konserter • Følge med på tilbudene fra • Sjekke raider (lys/lyd, ev. annet) • Reservere sal / rom • Tilrettelegge for at eventuelt for - og etterarbeid blir gjennomført på egen skole • Sørge for oppsett av sitteplasser etter anvisning fra utøver • Sørge for servering til utøvere • Sørge for at noen tar imot utøvere ved ankomst • Ønske velkommen og takke for besøket

DKS, jan 2007, Tone V Rostad Rammebudsjett, minimum Skoleåret : kr ,- Finansiering De lokale tiltakene i Kultursekken er finansiert gjennom kommunens budsjett i tillegg til midler via N-T Fylkeskommune (basert på årlig tildelig fra Norsk Tipping A/S). Ut fra rammene og hovedtema i planen, lages det et totalbudsjett som realitetsvurderes før den årlige tiltaksplanen vedtas og iverksettes for kommende skoleår. Ettersom man lager økonomiske avtaler med tilbydere av kultur og transport og beregner kostnader til kompetanseheving og møter, får man en nødvendig økonomisk kontroll.

DKS, jan 2007, Tone V Rostad