Audun Pedersen Spesialrådgiver for psykisk helse, Bergen kommune

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

I.
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Rapport Nr Ann Margareth Aasen og Kristin Søby ”Vi ser at det funker” En kvalitativ og kvantitativ evaluering av arbeidet med LP-modellen
Velkommen til Service og samferdsel VG2
Den som har begge beina på jorda står stille…
ASVL Fagkonferanse Hotell Bristol Oslo 20. – 21. oktober 2010 Læringsrommet – individuell kompetanseutvikling gjennom nettstudier og støtte i lokal attføringsbedrift.
Velferd i Norge: Arbeid, aktivitet og trygghet
Mestring.
Identifisere og tydeliggjøre kompetanse
Omstilling uten nedbemanning
Senter for sjeldne diagnoser Erfaringer fra kurs for brukere over 40 år May Cicilie Voldhaug, Kurs og informasjonsrådgiver FoU-dag 05. april 2013.
Åse Lund Støen og Aud Christensen
Brasil bilde 1 Presentasjon:
Av Beate Magerholm, Drammen kommune
Velkommen til Service og samferdsel VG1
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Rehabilitering innen psykisk helsevern Midt-Norge Brukerkonferansen november 2013 Laila H. Langerud.
«Ferdig rehabilitert, men ikke ferdig»
Prosjekt ”Mestring av hverdagen” Utvikling av aktivitetstilbud tilpasset personer med nevrologiske skader eller sykdommer.
FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING
Aktivitet på Mestringssenteret
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Primærmedisinsk verksted Senter for Helse, Dialog og Utvikling (PMV) Sverresgt. 10, 0652 Oslo tlf.:
Veiledning av studenter
IPS Molde Individual Placement and Support
Veiledning og Informasjon om Psykisk helse hos ungdom
Maria Montessori Maria Motessori er født i Italia. Hun var Italias første kvinnelige lege. Senere ble hun professor i antropologi og hun ledet.
Kompetansebygging 2.0, / Bibliotekmøtet på Hamar 2010 Karen J. Buset, UBiT Kompetansebygging 2.0.
Fagutøveren mellom makt og hjelp: Personlig kompetanse som utfordring
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Et arbeidsliv for alle! Jon Valestrand - tillitsvalgt for Fellesforbundet ved Åstvedt AS.
Hvordan redusere ventetiden for time hos fastlegen?
Flyktningkonferansen 2008
Randi Irene Tone Olav Duun videregående skole
Drammen 20.september 2009 NAV Drammen – Mangfold og omdømme Elisabeth G. Holen NAV – leder Drammen.
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
Hvilken betydning har etikksatsningen hatt? Reidar Pedersen Senter for medisinsk etikk, Universitetet i Oslo Avslutningsseminar for etikkprosjektet, Bærum,
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Et malekurs for mennesker som sliter psykisk
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Bakgrunn Det er tredje gangen MMI har gjennomført undersøkelsen i Hamar kommune. Undersøkelsen er nå noe forkortet. I hovedsak lik tidligere års. MMI.
M. Haanæs Slik kan det gjøres Eksempler og resultater fra ulike prosjekt i PRO tjenesten i Holtålen kommune.
Erfaringer fra HiL ulike samarbeidsprosjekter innen vurdering 3 hovedmodeller Etterutdanning Veiledning av team Undervisningsrekke.
BPA | Borgerstyrt Personlig Assistanse. » Hvor finner jeg BPA? » Under fanen tjenester ligger BPA.
PRINSIPPER FOR FORELDREVEILEDNING
Oppfølgende tjeneste i bydel Gamle Oslo
Møte med det norske arbeidsmarkedet.
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
FOKUS PÅ TRAUMER Forståelse og behandling av PTSD og komplekse traumer.
Gruppe for seponering av B-preparater
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Fagbrev på jobb + Karriereveiledning = sant Spredningssamling 14. oktober 2014 Lisbeth Pedersen.
Gutter som lekeressurser HOSLE BARNEHAGE
Tor Andreas Kaasa Studieforberedende tekniske fag på Rud i 2008
Talenter for fremtida, Midt Telemark
Vi er inne i vårt 6. år Skoleår Elever 2008/ /2010 4
Drop-In metoden i skolen
Hva kjennetegner god ansvarsgruppe jobbing Rakkestad 19 mars 2015
Mulighetenes Bergen - Bergen kommunes erfaringer, utfordringer og muligheter Monica Mæland Byrådsleder i Bergen.
Fagdag psykisk helsetjeneste, 12.mai 2009 Tina Skarheim, Velkommen Bakgrunn Litt om KS Dagen i dag.
Medarbeidere med brukererfaring Hvordan kan brukererfaringer bli til nytte for andre ? Audun Pedersen Spesialrådgiver for psykisk helse, Bergen kommune.
– Sammen om mestring Brukeren, viktigste aktør Psykisk helse og rus i sammenheng Kunnskapsbaserte tjenester Samhandling Hjelp der folk bor Pårørende.
Individuell mestring og tilfriskning IMR Ole Petter Jupskås og Hilde Andreassen, Bergfløtt Behandlingssenter, Kirkens sosialtjeneste og Tone Winnem, tidligere.
Psykiatrialliansen 10 år.
Kapittel 1 SAMSPILL.
Pedagogisk dokumentasjon
Utskrift av presentasjonen:

Audun Pedersen Spesialrådgiver for psykisk helse, Bergen kommune Medarbeidere med brukererfaring, hvordan transformere brukererfaringer til nyttig praksis. Audun Pedersen Spesialrådgiver for psykisk helse, Bergen kommune

Økt fokus på arbeid og psykisk helse Viktighet av arbeid for personer med alvorlige psykiske lidelser Mellom 30 - 50 % vil komme seg Opptrappingsplanen for psykisk helse (1999-2008) Klare politiske mål om økt arbeidsdeltakelse for personer med psykiske lidelser – også vektlegging av brukernes egne erfaringer

Hvorfor medarbeidere med brukererfaring ? Vi tror at kunnskap og erfaring samlet gjennom mange år som bruker av psykiske helsetjenester kan være nyttig for å utvikle og forbedre helsetjenestene For å gjøre denne erfaringen nyttig for andre (både hjelpere og brukere) tror vi at en transformering av erfaringene er nødvendig - fra noe privat til noe mer allmenngyldig Egen erfaring + utdanning inkl. personlig vekst = Medarbeider med brukererfaring

Ikke for alle! Rekruttering Annonse i lokalpressen Personen skal ha en særlig motivasjon for dette Første kull startet opp i 2006, de hadde 50 søkere og 30 ble intervjuet 15 elever ble tatt opp Alle hadde lang erfaring som brukere av psykiske helsetjenester De fleste var uføre på grunn av en alvorlig lidelse Uttalt ønske om å bidra og entusiasme for økt fokus på brukerkompetanse

Hvordan bli MBer? Gjennom ett års utdannelse og praksis gjøre ex-brukeren kompetent som hjelper Dette året har følgende 3 moduler som henger sammen 10 uker teori 14 uker praksis En skriftlig oppgave, der hensikten er å kombinere egen erfaring med ny teoretisk kunnskap og praktisk arbeid Bryne sin egen erfaring mot andres erfaringer – være åpen – evne til å reflektere over egne erfaringer

Teori 140 timer teori, der elevene lærer om psykologi, psykiatri, farmakologi, juss, kommunikasjon, veiledning, profesjonell rolle og taushetsplikt Hensikten er å starte en personlig prosess hos eleven Det viktigste læres gjennom diskusjoner, gruppearbeid, og ved å evaluere sine erfaringer på bakgrunn av det de lærer

Praksis 14 uker Her er de elever, ikke ansatte De har hatt praksis på DPS, NAV, kommunale aktivitetssentre og tilrettelagte botilbud De har veiledning gjennom hele praksisperioden Mange av elevene får arbeid etterpå der de har hatt praksis i skoleåret

Hva har skjedd? Den 4. klassen startet i august 2009 med 18 elever Resultater fra de første 3 årene: Startet utdanningen: 48 Fullførte: 29 Jobber i de psykiske helsetjenestene 28 Jobber andre steder: 6 Startet annen utdannelse: 8 Jobber fortsatt med oppgaven: 1 Ikke aktive: (Stort sett etter eget valg) 7

Erfaringer så langt: Programmet har bidratt til et nytt fokus i tjenestene - brukernes kompetanse har fått større verdi MB erne sin erfaring etter å ha deltatt i dette programmet er at programmet er et godt fundament å starte på og gir trygghet og selvtillit i møte med andre brukere Erfaring er nyttig kunnskap !

Hvor har MBerne arbeidet? Aktivitetssentre - totalt 8 - nå 6 Tilrettelagte botilbud – totalt 4 - nå 3 I et kompetanseprogram for ansatte – 1 Mottaks- og kompetansesenter for flyktninger og innvandrere – 1 I et idrettslag for personer med psykiske lidelser - 1 Arbeidsleder i tilrettelagt arbeid - 2

Hvordan lønnes de? Stort sett alle jobber deltid, mellom 7 og 20 timer per uke, ettereget valg De fleste har levd av trygd i mange år – og betales inntill 1G. Noen kombinerer attføring og ordinær lønn Noen har klare mål om “vanlig jobb” eller “vanlig utdannelse” For noen er målet kombinasjon av lønn og trygd I dag har to vanlig lønn og 2 studerer på høgskolen

Verdi for brukerne MB erne gir håp til andre brukere – både ved å jobbe og ved å ha blitt hjelper De utfordrer mytene ved kronisitet og livslang sykdom De blir gode rollemodeller – gir andre selvtillit Brukerne kan oppleve seg forstått på en særlig måte En bruker har vært sint og sier “Tror du at du er bedre enn oss?”

Verdi for de profesjonelle De utfordrer skillet mellom “oss og dem” De kan få ny innsikt og nye perpektiver fra Mberne – om de er åpne for det De har en medarbeider ekstra – de rekker mer De får et mer optimistisk syn på tilfriskning De blir inspirert av å jobbe med en tilfrisknet bruker

Verdien for MBerne selv De får en jobb En mer meningsfull og normal hverdag De får bedre økonomi De får en verdsatt rolle og bedre selvtillit De ser nye muligheter for egen utvikling – “Hvor går nå grensen?” ”Livet mitt er tilbake på sporet igjen” “Jeg kan begynne å håpe og drømme igjen”

Spørsmål til ACT samlingen 1. Hvorfor mener du at brukeransettelser er viktige? Kompletterende kompetanse, holdninger, håp. 2. Hva er målet med en brukeransettelse? Ta i bruk viktige og nyttige ressurser 3. Hvilken nytte kan det ha for ansatte og brukere av en tjeneste. Nye perspektiver, nytt håp, en del av brukerdemokratiet

Spørsmål til ACT samlingen 4. Utfordringer i forhold til den enkelte ansatte med brukererfaring – forventninger til ansatte og  ansattes forventninger til tjenesten (ulike muligheter og begrensninger) Fleksibilitet, helseproblemer (også somatiske) Ta små steg – noen vil mer enn de makter Innsikt i egen situasjon (gjelder få) Utforming av rollen – ansatt – bruker eller både óg?

Spørsmål til ACT samlingen 5. Erfaringer/utfordringer som tjenestene opplever i forhold til ansatte med brukererfaringer. De må sammen skape rollen/jobben – innhold og rammer. Mye individuell tilpasning, hva er særlige ressurser de kan utnytte? Hvordan generere mest mulig nytte for alle parter? 6. Hvilke erfaringer finnes knyttet til å bruke MB ere i direkte pasient/brukerarbeid? Hos oss gjelder dette nesten alle. Gode erfaringer. Blir verdsatt av brukere og ansatte. Håndterer profesjonell rolle godt – er til nytte - trives.

Særlige utfordringer ACT Krav til selvstendighet Være trygg og robust - kunne bevege seg i rusbelastede miljøer – hospits ol Tåle avvisning Evne til å skape kontakt og tillit Kunne be om hjelp Dvs - De møter de samme utfordringene som de andre ansatte – som også bør siles nøye

Adresse Spesialrådgiver Psykisk helse Audun Pedersen Audun.Pedersen@bergen.kommune.no Telf 5556 7457 Mobil 9779 8722 Byrådsavdeling for helse og inkludering Bergen kommune