HMS-kultur Janne Lea Svensson

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
ambisjoner og realiteter
Entreprenørseminar 18. oktober 2011 Hilde-Karin Østnes
- Avslutningsseminar prosjekt Fallende gjenstander
Risikovurdering Systematisk HMS – arbeid dreier seg om mestring av risiko, for å unngå skader og sykdom Mestring av risiko- redusere eller fjerne.
Først vil jeg takke for at Arbeidstilsynet er invitert hit til å holde innlegg om hvordan vi jobber med på å sette fokus på helsefremmende arbeidsplasser.
Arbeidstakermedvirkning i HMS-styring
november 2003 Clarion Hotel Stavanger Konferanse om HMS-kultur Sikkerhetsforum
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Smartere Sammen Bedre utnyttelse av kunnskaper og erfaring
Internkontroll i kommuner
HMS i petroleumssektoren Forskningsinnsats og Utfordringer Sikkerhetsforum 9. desember 2004 Tor-Petter Johnsen, Norges forskningsråd.
PTIL/PSA Arbeidsmiljø og organisatorisk sikkerhet ved levetidsforlengelse Aldring og levetidsforlengelse Stavanger Forum Sigve Knudsen Fagleder.
Tema 4: BEDRIFTEN SOM LÆRESTED Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere.
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
1 Brønnsikkerhet - vår felles utfordring for å unngå storulykker Visjon: ”Bare sikre brønner på norsk kontinental sokkel” Øyvind Tuntland – Ptil 4.Mai.
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Sosiologi i barnehagen
eksempler på HMS-faktorer:
Lynkurs i SWOT-analyse Roald Bjørklund, Psykologisk Institutt
7. Motivasjon i organisasjoner
Velkommen til temadag! Litt om Norsk senter for prosjektledelse
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
Grunnkurs Arbeidsmiljø Våren 2014
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Sokkelåret 2003 Status for helse, miljø og sikkerhet
Morten Bøhlerengen Fagsjef HMS Norges Rederiforbund
ANSVAR ETTER HMS REGELVERKET
Human Factors (HF) i kontrollrom - en revisjonsmetode 2003.
SUT prosessen - status og erfaringer.
Status RNNS den Utvikling i risikonivå – norsk sokkel Prosjektets mål  OD skal gjennom prosjektet ’utvikling i risikonivå - norsk sokkel’ utvikle.
Human Factors (HF) i kontrollrom - En revisjonsmetode 2003
Ptils oppfølging av entreprenørene
RNNS – fase 7 kvalitativ del Feltarbeid/datainnsamling på to innretninger med utgangspunkt i brønnserviceselskaper Tema : Hvordan grensesnitt mellom operatør/entreprenør/hovedbedrift(reder)
1) Saksbehandling knyttet til kvalifikasjonene til bemanning på Transocean Leader 25/ I elektronisk post fra Norsk Sjøoffisersforbund/DSO til Petroleumstilsynet.
Terje Aven og Jan Erik Vinnem Universitet i Stavanger
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Vil helseskadene øke i takt med aktivitet og økt press Oslo 26. mai 2010, Knut Barland, konsernsjef Skagerak Energi.
Foreløpig oppsummering etter tilsyn med styring av vedlikehold
CAKE session no. 12 Hva er CAKE egentlig?. Sist CAKE session Den første i en serie på 3 som handler om storulykker Hvilke storulykkerisiko kjenner vi.
Arbeidsmiljøundersøkelse
Teknologiledelse HMS Petroleum Kompetanseprosjekt 2: Endring - organisasjon - teknologi Forsker Bodil Alteren SINTEF Teknologiledelse
Gjennomgang av miljørettet helsevern
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Planlegge og prioritere tiltak
HMS i Petroleumsnæringen. VISJON Et godt arbeidsmiljø i petroleumsvirksomheten Et tydelig fokus på arbeidstakernes sikkerhet, helse og trivsel, på kort.
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
Innledning til: Tilsyn, hva finner vi av avvik og hvordan lukke disse avvikene? Regelverk og veileder; § 3a og rapport fra ROS.
RNNS - Prioriteringer Innspill fra Sikkerhetsforum.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
1 Pasientsikkerhetsvisitter Adm. dir. Einar Magnus Strand.
Arbeidsgiverpolitikk gir gode resultater Strategikonferansen i Akershus Spesialrådgiver Hanne Børrestuen.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Egenvurdering av økonomisk stønad og råd og veiledning til unge mellom 17 og 23 år Laholmen 16. juni 2016 Nina Westby Evensen.
«Arbeidsmiljø på dagsorden» ved enhetene i LOSAM ONF - opplevelse av situasjonen før sommeren Forslag til diskusjon - risikovurdering: 1) Hvordan oppleves.
Organisatoriske barrierer i Statoil
Miljørettet helsevern
Tillitsvalgte har en sentral og viktig rolle i IA
Helse miljø og sikkerhet
Direktør for juss og rammevilkår
Tilsyn med styring av renhold, hygiene og arbeidsmiljø for forpleining
Organisatorisk læring Tilsyn og granskinger
12. Organisasjonsutvikling
HMS-året Snorre Hendelsen har vært en vekker for hele industrien. Det er positivt at næringen har vært nysgjerrig på erfaringene etter.
12. Organisasjonsutvikling
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

HMS-kultur Janne Lea Svensson HMS –kultur kan kort defineres som de verdier, normer, ideer og holdninger som former HMS atferd i en organisasjon. J.L.Svensson

Sikkerhetsforums årskonferanse 2004 Professor Jan Hovden, Professor NTNU HMS-kultur – den nye soveputen? Det er teknologien og energien som dreper? Hva med styringssystemer som kan håndtere kompleksiteten og dynamikken ifm E-drift og annet nytt underveis? Jan Hovden: Professor Jan Hovden. Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse, Faggruppe for HMS. Leder av store forskningsprosjekter rettet mot HMS i regi av forskningsrådet

Prosafe HMS-konferansen Hvorfor HMS-kultur i regelverket ? Enig i denne påstand – dersom fokus nå kun rettes mot den enkeltes adferd. På om denne person ikke har hjelm og hvorfor – uten samtidig og stille spørsmål rundt rammebetingelser og arbeidsplassens utforming. Prosafe HMS-konferansen 4.-5. desember 2002

Fokusområder i HMS-utviklingen nivå Menneske? Styringssystem Teknologi En figur som er mye brukt. Den menneskelige faktoren: Fokus på human factors, hms-kultur etc for å kunne få til et nytt løft. Figuren gir et inntrykk av at man er ferdig med å se på teknologiske løsninger som middel til å forbedre HMS-nivået. Det samme gjelder fokuset på styringssystemer. Dette kan være noe av kjernen i Hovdens bekymring Ubalansert fokus på den holdninger og adferd Historien er full av eksempler på at teknologien her oppnådd et toppunkt, og at evt. forbedringer må komme på andre områder. IBM HMS-Kultur som en forutsetning til at man bygger systemer som er optimale for brukerne HMS-Kultur som å kunne få til en kontinuerlig forbedring av styringssystemene etter hvert som driften forandrer seg eller at man kommer frem til mer effektive måter gjennomføre arbeidet på

Kultur og HMS-kultur Hva er god HMS-kultur? ”En god HMS-kultur kan observeres i virksomheter som tilrettelegger for kontinuerlig, kritisk og grundig arbeid for å forbedre helse, miljø og sikkerhet.” En praktisk definisjon Ligger i def. at for å jobbe med forbedring av HMS-kulturen er det som regel ikke nødvendig å påbegynne nye programmer eller prosjekter – det kan også være at man får mye utav å jobbe videre med det man allerede holder på med. Vårt fokus og mål er å sikre et høyt HMS nivå – hvor god HMS kultur er en forutsetning. Fylles HMS med et meningsfylt innhold Har HMS arbeidet en god kvalitet – funger tiltak o.l etter hensikt? (HMS møter, arena hvor HMS diskuteres, HMS program osv) Ser en helhetlig på HMS Sammenheng mellom liv å lære

Sentrale forutsetning H M S At helse-, miljø og sikkerhetsarbeidet ikke kan se løsrevet fra hverandre Human factor et eksempel på dette Bakenforliggende årsaker i forbindelse med hendelser Videre er det viktig at sikkerhet også inkluderer storulykker

Hvordan håndteres målkonflikter? Hva skjer når prosjekter kommer i tidsklemme? Hva skjer når en jobb ikke kan gjennomføres etter planen? Er det samsvar mellom ord og handling? Alle organisasjoner sliter med målkonflikter - poenget er hvordan vi håndterer dem Ledelsens utfordring: Klemme mellom investorers krav om lønnsomhet og det at sikkerhet tross alt koster noe Motstridende HMS mål – Ytre miljø – arbeidsmiljø – sikkerhet Boring i Barentshavet – grunngass problematikk Utskifting av kjemikalier Rammevilkår/økonomi og fokus på HMS Det viktige er at en gjør en helhetlig vurdering, det må foretas en god balansering av ulike målsetninger og hensyn – som en avveining knyttet til enkeltbeslutninger –eventuelt kompenserende tiltak for målet vi ikke kommer i mål med.

Sentral forutsetning At det er god balanse mellom individets selvstendige ansvar i HMS-arbeidet og virksomhetens ansvar for å legge til rette for gode arbeidsforhold Ptil positiv til næringens diverse kultur tiltak, holdningskampanjer, adferdstrening og lignende – Men dette er ikke tilstrekkelig når en skal bygge kultur. Da må en tenke breiere Ledernes ansvar i å foreta beslutninger som ikke har uønskede sideeffekter – gir ofte rammebetingelsene Samtidig er det den enkeltes plikt (og egen interesse) til å bidra i arbeidet med å sikre og forbedre HMS-nivået

Faktorer som påvirker arbeidsutførelsen verdier, normer.. lederen jobbsikkerhet bemanning og organisering kompetanse arbeidsinstrukser tid fysisk arbeidsmiljø HMS-mål/KPI’er bonusordninger HMS-møter Kontrakter/rammebetingelser Operasjonelle prioriteringer Hendelser familie kollegaer mv… Kultur bygging offshore, hva gjør en onshore – kontrakt, innkjøp, planlegging osv. HMS mål – stiller en spørsmål relatert til hvordan de HMS mål og fokus en har påvirker den enkeltes adferd KPIer – måler på det som er målbart – bruker mye tid og ressurser på å holde disse tall laves mulig - kan dette skape et skjevt fokus? Arbeidsbetinget sykdom – belastningsskader, hørselsskader osv. Storulykker – overser vi viktige risikoelementer i vår iver på å skape gode statistikker?? Kontrakter og rammebetingelser Filosofi, hva er god HMS kultur, høyt HMS nivå osv – diskuteres det på styre rommet? HMS rammene som legges til grunn vurderes de tilstrekkelig opp mot en ønsket avferd? – bonus ordninger og insentiver – vedlikehold-nedetid osv. Ansvarsfordeling Samsvar mellom forventinger en har til HMS og hva en er villig å betale for – prispress…? Rigg inntak: Dårlige tider takket operatør nei til rigger pga under ders HMS standard – tar de samme riggene inn igjen i forbindelse med problematikk med å få tak i rigger – legges det da til rette for å sikre et akseptabelt HMS nivå. Vanskelig å få tak på rigger – god nok planlegging? (går vi ned på HMS standard, tid til nødvendige oppgraderinger, nybygg…)

Kulturell endring Kontinuerlig kulturell endring gjennom enkeltindivider og gruppers atferd og gjennom endring av rammebetingelser

HMS arbeid og grenseflater? Petroleumsvirksomheten har mange grenseflater (skift, egne ansatte - kontraktøransatte, fagdisipliner, linje - stab, land – offshore, geografiske avstander) Hendelser og storulykker oppstår ofte i grenseflatene i og mellom organisasjoner (konflikt mellom jobber etc.) Tar man seg nok tid til å kommunisere, oppdatere hverandre, spørre hverandre? Har alle tilstrekkelig og oppdatert situasjonsforståelse? Vet den enkelte hvordan egen jobb innvirker på andres oppgaver? Klarer organisasjonen å avdekke ulykkespotensial som går på tvers av fagdisipliner? Hvordan fungerer samspillet land –offshore i prosjekter, planlegging av operasjoner, kommunikasjon, samme forståelse av hva som er HMS utofrdinger, problemstillinger, risko osv. SUT - Utfordringer ved å arbeide internasjonalt. Hazid, hazop, arbeidsmiljøanalyser hvordan klarer en formidle og trekke ut sentrale risikoelement, forutsetninger, begrensninger osv til utførende ledd.

Petroleumstilsynets utfordring: Mange og kollektive prosedyrebrudd årsak til dødsulykken på Gyda-plattformen 1. november 2002 ….omfanget og alvorlighetsgraden av observasjoner i forbindelse med granskingen indikerer en dårlig HMS-kultur i BPs landorganisasjon og i BPs og Smedvigs offshoreorganisasjon. For godt over to år siden ble dette skrevet i en rapport. Vi har siden jobbet en god del med HMS kultur, og innsett at det og verifisere kultur i et tilsyn, i forbindelse med en hendelse osv. er vanskelig. Dette er heller ikke vårt mål, vi er imidlertid opptatt av å sikre et høyt HMS nivå. Som dere så ble HMS kultur av den grunn bevisst ikke brukt i Snorre rapporten, dette vil imidlertid ikke si at vi ikke har forventninger om at Statoil tar lærepunktene og storulykke begrepet med inn i deres arbeid med HMS kultur. Vi er tilbakeholde med å bruke HMS kultur i forbindelse med virkemidler og avvik dette med tanke på: - Uheldig å generalisere ut fra en enkelt hendelse/tilsyn osv. Dette kan bl.a bidra til å bryte ned evt. gode prosesser på området andre steder i selskapet. Petroleumstilsynets utfordring: Å lese og forstå selskapenes HMS-kultur gjennom proaktiv dialog og tilsyn

HMS-kulturen i næringen – følges opp i ulike sammenhenger…. Samtykkebehandling Tilsynsbesøk land Tilsynsbesøk offshore Tilsynsmetodikk Tilsynsseminarer Hendelsesdata RNNS-data, innsamling og bruk Granskinger Resultatformidling på nettet Oppfølgings- og statusmøter SUT Tema-konferanser Foredrag og presentasjoner PUD/PAD Sikkerhetsforum mv.

Hvordan følge opp HMS-kultur i tilsyn? Oppfølging av HMS-kultur inngår som element i annet tilsyn Fokusere på kvalitet, meningsinnhold og reell atferd offshore Dialog med virksomheten rundt resultatene Følge opp videre tiltak

God helse-, miljø- og sikkerhetskultur Rammeforskriften § 11 God helse-, miljø- og sikkerhetskultur Den ansvarlige skal fremme en god helse-, miljø- og sikkerhetskultur som omfatter alle aktivitetsområdene og som bidrar til at alle som deltar i petroleums- virksomheten tar ansvar for helse, miljø og sikkerhet, deriblant for systematisk utvikling og forbedring av helse, miljø og sikkerhet. Bakgrunn