Språk, tanke og kommunikasjon

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Advertisements

Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Dialog med barn i førskole- og småskolealder.
Kan læringsutbytte dokumenteres?
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Kristin Holte Haug og Vibeke Bjarnø Høst 2000 ”Tilbakemelding, oppfølging og kommunikasjon” zErfaringer med tilbakemelding i gruppe og over Internett.
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Barn og læring Oppgave i pedagogikk skrevet av Nina MA Eilevstjønn team A1A, Hive
Språk og sosialisering
Gjør rede for relevante språklæringsteorier
Kognitiv utvikling (del 2)
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Læringsteorier En første oversikt.
Mangfold og fellesskap
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Veiledning av studenter
KRISTIANSUND Klinikk for Voksenpsykiatri Alderspsykiatrisk Enhet May-Britt Storjord.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Fagutøveren mellom makt og hjelp: Personlig kompetanse som utfordring
Barns læring, voksnes ansvar!
12 Reflekterende lesing.
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Elisabeth Gjerberg Nina Amble
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Etikk i pedagogisk arbeid
Sundvolden – ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer” - Utenlandske innsatte – ”utenlandske” - Hva er kommunikasjon? - Hvordan.
Lek og Læring i barnehagen
Språk- og leseveileder
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
EST4001: Metode og prosjektbeskrivelse Introduksjon onsdag Ragnhild Tronstad.
Kognitivt perspektiv Kirsti Lauvås
Kristin Holte Haug og Vibeke Bjarnø Høst 2000 ”Tilbakemelding, oppfølging og kommunikasjon” zErfaringer med tilbakemelding i gruppe og over Internett.
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Berit Bratholm: LÆRER SOM VEILEDER
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Av Kari, May Linn, Silje og Hanne
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
FoU i Praksis 2004 Trondheim Berit Bratholm og Kristin R. Tholin.
SÄLJÖ: LÆRING I ET SOSIOKULTURELT PERSPEKTIV
Studiesamling 18. januar 2007 for Førskolelærere i INNERTIEREN
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
YRKESETIKK - A Arnbjørg Engenes.
Skriving av akademiske oppgaver Hvordan å bedre sjangerforståelsen for studenter av Espen Næss Lund
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Hva er en barnehage og hva kan den bli?
Førstelektor Knut-Rune Olsen Forelesning for A1ab 2008
ETTERUTDANNING TØNSBERGBARNEHAGENE
Skrivepedagogikk POS som metode
Skrivepedagogikk A1A. Grunnleggende ferdigheter i faget (LK06 s. 43) ”Skriving er en måte å utvikle og strukturere ideer og tanker på, men det.
PEL EKSAMEN Hvordan kan jeg som lærer jobbe opp en klasse der elevene vil føle seg trygge sosialt, og at de selv føler at de mestrer det faglige?
Liv M. Lassen og Nils Breilid
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Institutt for spesialpedagogikk Elevsamtalen Liv M. Lassen.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
PEDAGOGISK DOKUMENTASJON Undervisning F1B Liv Torunn Eik.
Skrive for å lære Berit Bratholm Pedagogikk årsstudium.
Sosiokulturelle perspektiv på læring Camilla Wiig, torsdag 27. januar 2011.
SiriLundinKeller-ILS-Universitetet i Oslo
Litt mer om veiledning Lise Barsøe
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
”Hverdagspedagogikk” (Bruner 1997)
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Språk, tanke og kommunikasjon 07.02.06 Kirsti Lauvås Institutt for spesialpedagogikk

Kirsti Lauvås Institutt for spesialpedagogikk Litteratur 1 Følgende fra boka O. Dysthe (red.): Ulike perspektiv på læring og læringsforskning.Oslo (1996): Cappelen Dysthe, O: Ulike perspektiv på læring og læringsforskning. Rommetveit, R: Læring gjennom dialog. Ei sosiokulturell og sosiokognitiv tilnærming til kunnskap og læring Kirsti Lauvås Institutt for spesialpedagogikk

Kirsti Lauvås Institutt for spesialpedagogikk Litteratur 2 Dysthe, O (2003): Teoretisk perspektiv. I O.Dysthe & K.S. Engelsen: Mapper som pedagogisk redskap. Oslo: abstrakt forlag Lauvås, P & Handal, G (2000): Veiledning og praktisk yrkesteori. Oslo: Cappelen Løvlie, L (1986): Det pedagogiske argument. Oslo: Cappelen Kirsti Lauvås Institutt for spesialpedagogikk

Læring som individuell kognitiv aktivitet Foregår inne i hodet til den enkelte? En kontekstfri mekanisk prosess? Avhengig av gode individuelle teknikker og læringsstrategier? (Dysthe 1996) Kirsti Lauvås Institutt for spesialpedagogikk

Læring som sosiokulturell aktivitet En historisk og kulturelt betinget prosess? Avhengig av meningsfylt interaksjon med andre? Den sosiokulturelle konteksten avgjør hva som blir lært og hvordan? (Dysthe 1996) Kirsti Lauvås Institutt for spesialpedagogikk

Behavioristisk vs dialogisk perspektiv Som en reaksjon på behavioristisk og informasjonsteknisk orientert psykologi, gir Rommetveit et dialogisk og sosiointeraktivt syn på læring dialogisk = som kjennetegner dialogen sosiointeraktivt = samspill mellom mennesker (Rommetveit 1996) Kirsti Lauvås Institutt for spesialpedagogikk

Kirsti Lauvås Institutt for spesialpedagogikk Samtaleformer Dialog: samtale mellom to eller flere Diskurs: maktfri samtale mellom likeverdige parter om et saksforhold av betydning for begge der den overordnede interessen knyttes til erkjennelse, og der ”det bedre argument” skal tillegges avgjørende vekt (Løvlie 1986) Kirsti Lauvås Institutt for spesialpedagogikk

Kirsti Lauvås Institutt for spesialpedagogikk Dialogisme Et humanistisk, hermeneutisk motstykke til amerikansk behaviorisme og den informasjonsteknologiske inspirerte psykologien om den individuelle organismen. Mening er ikke gitt på forhånd, men oppstår i samspillet mellom to dialogpartnere (Rommetveit 1996) Kirsti Lauvås Institutt for spesialpedagogikk

Kirsti Lauvås Institutt for spesialpedagogikk M.M. Bakhtin og dialogen Ytre og indre dialog i samtalen ”Appropriering”: gjøre andres ord til sine egne og kunne bruke dem til eget formål Addressivitet Flerstemmighet (Dysthe 2003) Kirsti Lauvås Institutt for spesialpedagogikk

Kirsti Lauvås Institutt for spesialpedagogikk ”The word in language is half someone else`s. It becomes ”ones own” only when the speaker populates it with his own intentions, his own accent, when he appropriates the word, adapting it to his own semantic and expressive intention” (Sitat fra Bakhtin i Dysthe 2003:52) Kirsti Lauvås Institutt for spesialpedagogikk

Språket som sosial Protese Språket synes å fungere som en sosial ”protese”, en utvidelse av den subjektive individuelle psyken inn i et kulturelt kollektiv. Slik blir vi mer avhengig av andre. Når vi vokser inn i språket, blir vi mer avhengige av andres bruk av det. (Rommetveit 1996) Kirsti Lauvås Institutt for spesialpedagogikk

Kirsti Lauvås Institutt for spesialpedagogikk Rasjonalitetsformer MÅLRASJONALITET Instrumentell handling: mestring, effektivitet, forutsigbarhet, kontroll KOMMUNIKATIV RASJONALITET Meningsfull handling: tolkning, etablering av felles forståelse og felles normer KRITISK RASJONLITET Frigjørende handling: problematisering, utfordring, ta stilling Kirsti Lauvås Institutt for spesialpedagogikk

Nye perspektiv, ny forståelse? Andre mennesker, helst slike som tenker litt annerledes enn oss, er våre beste hjelpere til å forhandle oss frem til en ny forståelse. (Rommetveit 1996, Lauvås & Handal 2000) Kirsti Lauvås Institutt for spesialpedagogikk

Kirsti Lauvås Institutt for spesialpedagogikk Om faginnlæring Læring er noe mer enn å lære et innhold som en kan huske og reprodusere. Å lære er bl a å få innsikt i og forstå tenkemåtene i faget, å kunne uttrykke sin egen forståelse både muntlig og skriftlig og å kunne tenke kritisk og kreativt innen det aktuelle fagområdet. Å lære innebærer altså også å kunne handle, bruke faget i relevante sammenheng (Dysthe 1996) Kirsti Lauvås Institutt for spesialpedagogikk

Med utgangspunkt i praksis _____________________ P3 Etiske begrunnelser P2 Teoretiske og praktiske begrunnelser P1 Handling Verdier Praksisteori Erfaringer Overført kunnskap Kirsti Lauvås Institutt for spesialpedagogikk

Refleksjon o Bevisstgjøring er en konsekvens og ”reflection in action” ”reflection on action” Bevisstgjøring er en konsekvens og en effekt av refleksjon. Kirsti Lauvås Institutt for spesialpedagogikk

Refleksjon og bevisstgjøring Refleksjon er en krevende aktivitet som det ikke alltid er like lett å håndtere alene. Veiledningssamtalen skal nettopp fungere som hjelp til refleksjon. Økt bevissthet gjør at man lettere kan ta valg og se konsekvenser som gir mulighet for endring. (Lauvås og Handal 2000) Kirsti Lauvås Institutt for spesialpedagogikk

Læringsforløpets 3 faser i faginnlæring ”input” (lesing av lærebok, lytting til forelesere ol) bearbeiding, refleksjon, dialog ”konsolidering” (oppsummering, systematisering) (Dysthe 1996) Kirsti Lauvås Institutt for spesialpedagogikk

Dialogperspektiv på læring Lokaliserer læring i sosial interaksjon heller enn i hodet på den lærende Flytter synet på læring fra innlæring til et dynamisk og prosessorientert perspektiv Innholdet i det en lærer er ikke gitt på forhånd, men vokser fram gjennom dialogen Den lærende gis et ansvar i medskaping av innsikt (Dysthe 2003) Kirsti Lauvås Institutt for spesialpedagogikk

Kirsti Lauvås Institutt for spesialpedagogikk Gruppeoppgave 1 Hva sier dialogismen om formidling av kunnskap? Kirsti Lauvås Institutt for spesialpedagogikk

Gruppeoppgave 2 Symmetri og asymmetri I den første språklige kommunikasjonen mellom barn og foreldre? I veiledning? I dialogen generelt sett? Kirsti Lauvås Institutt for spesialpedagogikk