Om sjangrer ABI – 7. mai 2013 – HR.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skjønnlitteratur FANTASI og VIRKELIGHET Kpt 7, Kontekst Basisbok
Advertisements

Muntlig eksamen i historie
Skjønnlitterær fortelling
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Et hjelpemiddel for å lage litteraturlister/kildelister.
Fra ord til liv Mars 2011.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Bokanmeldelser..
Fagbøker for barn Anne.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Forfatterstudium Jonas Lie.
EPISK DIKTNING inkl novelle
Roman- og novelleanalyse
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Oppsummering m.m. ABI – 24. mai 2013 – HR. 1. Gode, solide kilder som brukes i 2. grundig og reflektert drøfting, sammenligning, vurdering Bruke tekstene.
Om sjangrer LoB1 – – HR.
Sjangerteori ABI – – HR.
Sjangerteori, med vekt på sakprosasjangrer
Om å skrive om litterære tekster
Del 2: Sjangre – e-post, hjemmesider og tekstmeldinger
Om Ingeborg Arvolas Forsiktig glass (2004)
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Fra ord til liv April 2010.
Teknologisk påvirkning av barns oppvekst
10 regler for å skrive for web
Forklaringstyper i historievitenskapen
Kpt. 2 «Handling og tilstand»
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Valgfag på Kastellet skole
En historie om folkediktning og eventyr
Hvordan skaffe penger og bevare sin sjel? Om pitching og søknadsskriving.
Litterære virkemidler
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Har ungdom dårlig smak?
Hva kjennetegner en tekst? (Berge: Skolestilen som genre,1988)
Litterær antropologi HIS2132 Høst sept
Strukturell analyse -a short introduction
EST4001: Metode og prosjektbeskrivelse Introduksjon onsdag Ragnhild Tronstad.
LESEARBEID Elevene kan bruke disse kortene i selvstendig lesearbeid på skolen. Kortene er delt opp i før, under og etterarbeid. Lærer kan også bruke kortene.
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
Tekst- og sjangerteori Astrid Granly
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Filmanalyse.
Kapittel 7 Analyse Å analysere sammensatte tekster bilde – film -reklame SG- design/Fotolia.
Komponenter i Saga en grunnbok pr. årstrinn en lesebok pr. årstrinn digitalbok nettside lærerveiledning digital og papir grammatikkbok 8-10.
Dramatisk sjanger Skuespill og film. Dramatisk sjanger Tekster som er laget for å framføres. Eksempler på slike er TV-serier og spillefilmer. Andre eksempler.
Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller SG- design/Fotolia.
LNU: Teksttyper versus sjangere Bente Heian Utdanningsdirektoratet.
1 Kan det finnes gode argumenter for at Gud eksisterer?
Elevtekster – sakprosa og litt om fortellingen også… LUT
HISTORISK- BIOGRAFISK METODE. Mer moderat forhold mellom litteratur og historie. Også her er man opptatt av kontekst, men i form av avsender og forfatter.
NT – Evangeliene og Apostlenes gjerninger. Bibelen Basic Det gamle testamentet (GT) 1. Historiebøkene 2. De poetiske bøkene 3. Profetbøkene Det nye testamentet.
Lærebokteksten 9. April Lærebokanalyse i mappeoppgaven – mange relevante spørsmål:  Hva kjennetegner framstillingsformen? Er teksten informerende,
Forelesninga – ein tekst…. Korleis kategoriserer du tekstar?
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Sakprosa A1, Marit Skarbø Solem. Oversikt over forelesningen Hva er sakprosa Å skrive sakprosa Læreboka som sjanger.
BIBELEN.
Dramatiske sjangrar Skodespel og film
Adaptasjoner av et juleeventyr
Kapittel 12 Litteratur på 1700-tallet
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
DET MODERNE GJENNOMBRUDD - REALISMEN/NATURALISMEN (ca )
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Hvordan vi skriver – sjanger Fokus på kapittel 3.2
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Utskrift av presentasjonen:

Om sjangrer ABI – 7. mai 2013 – HR

Begrepet sjanger (også skrevet «genre») er sentralt innen blant annet litteraturteori og medieteori Jack Andersen et al.: At forstå biblioteket (2008)

En sjanger = en forholdsvis etablert og stabil måte å kommunisere på som er en hjelp til å utøve bestemte aktiviteter

«familielikhet» Medlemmene i en familie er like på forskjellige måter: i å ha felles erfaringer, i utseende, ved indre egenskaper osv.

Verk/tekster utformes etter anledningen En «tekstgarderobe» der ikke alle plagg passer i enhver situasjon

Aktiviteter og sosiale konvensjoner kan forsvinne – sjangrer dør ut

Nye behov og teknologiske muligheter gir nye sjangrer

Sjangrer fyller funksjoner

Verkene innen samme sjanger har bestemte felles kjennetegn Geografi, tid, tema, motiv, dramaturgi – kombinasjoner av disse faktorene

Det sirkulære problemet Vi kan bare innordne en film som en westernfilm hvis vi allerede på forhånd vet hva som utgjør en westernfilm – men disse kriteriene for hva som utgjør en westernfilm får vi fra westernfilmer

«En sjanger er et spesifikt fortellemønster med stofflig-motiviske, dramaturgiske, formelt-strategiske, stilistiske, ideologiske konvensjoner og et fastlagt figurinventar» (Faulstich 2008 s. 29)

Katastrofefilmer: Filmene viser «worst-case-scenarier» Mange scener viser flyktende mennesker Filmene fordeler ofte skyld, ved at vi får se hvem som forårsaker katastrofen eller ikke mestrer å dempe dens konsekvenser Kontrasten mellom feighet og samhold/heroisme er tydelig Filmene skal være «realistiske» – høye tekniske og estetiske krav til filmskaperne Vi skal både nyte de voldsomme begivenhetene og ha sympati med ofrene

Sjangrene gir folk «det samme, bare annerledes» (Parkinson 2012 s. 189) Gjenkjennelse Variasjoner Fornyelse Sjangrer er dynamiske konstruksjoner – utvikler seg

Det er mye usikkerhet om hvordan sjangerfenomenet best bør forstås: Er sjangrer «der ute i verden» eller bare konstruksjoner i våre hoder? Finnes det et avgrenset antall sjangrer, eller er tallet ubegrenset?

Finnes det evige, stabile sjangrer, eller er alle tidsbundet og kontekstavhengige? Er sjangrer kulturavhengige eller kulturovergripende? Bør sjangeranalyse være deskriptiv eller normativ?

Gresk tragedie, elizabetansk tragedie, borgerlig tragedie … …

I den greske antikken var det regler for hva slags utstyr skuespillerne skulle ha: «I tragedien brukte de dramatiske heltene høye støvler, såkalte koturner, mens man i komedien holdt seg til lave sandaler. Sjangeren regulerte altså til og med personenes fottøy.» (Haarberg, Selboe og Aarset 2007 s. 40)

«Sjangertannhjul» 1: Form A: Struktur a: Språklig register (poetisk, fortellende, reflekterende osv.) 2: Innhold B: Saksinnhold b: Tema 3: Funksjon C: Bruk/anvendelse c: Nytte

En sjanger stabiliserer brukerens forventninger Sjangerinndeling er et kategoriseringssystem som brukes av lesere/brukere, kritikere og forfattere, forlag etc. – med paratekster Nettverk av konvensjoner som både produsenter og brukere kjenner Innen film- og dataspill industrien bidrar sjangerkonvensjoner til å gjøre strategisk planlegging enklere, slik at kostnader kan reduseres og kommersiell suksess lettere forutses

Sjangersyklus (eller sjangerbølge) En «bølge» av verk innen en bestemt sjanger, der utgivelsene er konsentrert i tid til noen måneder eller noen få år Dan Browns The Da Vinci Code (2003) -> en sjangersyklus med spenningsromaner med innhold knyttet til mystiske konspirasjoner, gamle manuskripter og kodeknekking Fra ca. 1990 oppstod det en tegneseriefilmsyklus (filmer som adapterer tegneserier) – f.eks. med Tim Burtons Batman (1989) og Sam Raimis Spider-Man (2002)

Det ekspansive sjangerbegrep «One theorist's genre may be another's sub-genre or even super-genre (and indeed what is technique, style, mode, formula or thematic grouping to one may be treated as a genre by another).» «David Bordwell […] offers a useful inventory of categories used in film criticism, many of which have been accorded the status of genres by various commentators: Grouping by period or country (American films of the 1930s), by director or star or producer or writer or studio, by technical process (CinemaScope films), by cycle (the 'fallen women' films), by series (the 007 movies), by style (German Expressionism), by structure (narrative), by ideology (Reaganite cinema), by venue ('drive-in movies'), by purpose (home movies), by audience ('teenpix'), by subject or theme (family film, paranoid-politics movies). (Bordwell 1989, 148)» (Chandler 2000)

Sjangerkontrakt Noen bøker oppgir brukergruppe eksplisitt, f.eks. i titler av typen Nietzsche for begynnere (eller «for dummies»), Tarot for viderekomne, Barnas vitsebok, Husmorens kokebok osv.

A. A. Milne skrev Winnie-the-Pooh-historier (1926) som godnatthistorier for sin sønn Christopher Robin Hensikten med en godnatthistorie er at den som lytter skal falle til ro, bli søvnig, underholdes og kanskje fantasere rolig videre i mørket etter at fortellingen er slutt

Sjangerhierarki William Golding: The Inheritors (1955) Björn Kurtén: Den svarta tigern (1978) Jean M. Auel: The Clan of the Cave Bear (1980)

Døde sjangrer? Fotoroman En roman som ligner på en «fotografi- tegneserie»

Husmorfilm: En blanding av reklame-, opplysnings- og underholdningsfilm rettet til hjemmeværende husmødre Jan Erik Dürings to filmer Gjør det lettere (1967) og Kjære Husmor (1972)

«Foreldete» eller «sovende» sjangrer kan bli vekket til nytt liv av et nytt medium «It seems likely that a genre never dies. It may pass out of fashion for a time, only to return in updated garb.» (Bordwell og Thompson 2007 s. 325) – speiler endringsprosesser i samfunnet Nye medier og teknologier gir nye sjangermuligheter Når dataspillutviklerne/-produsentene «begynner å forstå mulighetene som ligger i berøringsskjermen, kommer vi også til å se helt nye og unike [data-]spillgenre vokse frem.» (Aftenposten 29. januar 2010 s. 12)

Hybridsjanger En blandingssjanger, en miks eller krysning av ulike sjangrer; «urene» tilfeller av sjangrer

«I anledning krimfestivalen har vi invitert noen forfattere til å prøve seg i den skremmende sjangeren KRIMLYRIKK. […] Er det mulig å skrive krimdikt?» Anne Zooey Lind: «Mordet på ordførerens kone» (2012) Diktet omfatter åtte personers vitneforklaringer

Tzvetan Todorov: Den fantastiske litteratur: En indføring (dansk oversettelse 1989; førsteutgave 1970) Torodov hevder der at det er leserne som avgjør om en fortelling tilhører sjangeren fantastikk eller ikke Hvis leserne opplever at det som fortelles, kan ha en naturlig forklaring, men også kan være overnaturlig, tilhører teksten sjangeren fantastikk

Tormod Haugen: Joseph Ruben: Øglene kommer (1991) The Forgotten (2004)

Sjangeren (med-)bestemmes av funksjonen og lesemåten (eller tolkningspraksisen) Claudio Magris: Donau (1991) roman reiseguide

«Mange leser nynorsk som en sjanger, dessverre.» (Sigmund Ongstad) Persepsjon og forhåndsinnstilling Fordommer

Filmsjanger-betegnelser kan være: Seer-/brukerfokusert: barnefilm, ungdomsfilm, voksenfilm, familiefilm … Innholdsfokusert: romantisk film, komedie, krigsfilm, actionfilm, westernfilm, naturfilm, skrekkfilm, dokumentarfilm … Formatfokusert: spillefilm, kortfilm, tegnefilm … Bruks- og funksjonsorientert: kinofilm, forfilm, matinéfilm, feel good-film, nisjefilm, tåredrama (på engelsk i entall «weepy», i flertall «weepies»), undergrunnsfilm (ikke lagd for et kommersielt publikum, ofte med et sjokkerende og provoserende innhold) … Produksjonsmåtefokusert: auteurfilm (regissøren har selv utviklet filmmanuset), amatørfilm, studiofilm, …

Punk-punk-estetikk Estetiske reservoar av stemninger, stilmidler, personer, steder …. «allows for twisting and mixing. The Punk component allows for alternative history, horror, science fiction and more»

Steampunk

Dieselpunk

Sakprosa: tekster som gir saksopplysende omverdensorientering Tekster som strekker seg mot en sannhet utenfor teksten (skjønnlitteratur kan sies å ha sin sannhetsinstans i teksten)

Biografisk framstilling: Dialogisk tekst: Populærvitenskap: SJANGERKATALOG FOR SAKPROSA Vitenskapsprosa: Avhandling Utredning Artikkel Sammendrag Framtidsstudie Lærebøker: Lærebok Lesebok Forelesning Biografisk framstilling: Dagbok Biografi Selvbiografi Memoarer Dialogisk tekst: Dialog Populærvitenskap: Innføringsbok Populær fagbok Foredrag Topografisk framstilling: Reiseskildring Topografisk beskrivelse Naturbeskrivelse Brev: Offisielt brev Privatbrev Religiøs forkynnelse og oppbyggelse: Preken Andakt Bønn Katekisme Traktat Historisk framstilling: Annal Krønike Historie Dokumentar Essayistikk: Essay Epistel Skisse Kåseri Oppslagsbok: Håndbok Leksikon Ordbok Almanakk Pamflett: Pamflett Debattbok Aforistisk kortprosa: Aforisme Fragment Maksime Sentens Ordtak Juridisk tekst: Lov Forskrift Retningslinje Instruks Vedtekt Konvensjon Rettstale Kjennelse Dom (oversatt fra Grepstad 1997 s. 163)

Med boka Aerobics (1968) innledet den amerikanske legen Kenneth H Med boka Aerobics (1968) innledet den amerikanske legen Kenneth H. Cooper en «fitness-bevegelse» Boka inneholder medisinske begrunnelser for en fysisk aktiv livsstil mer preget av moro enn av slit

Pappalitteratur

Hva var det som skjedde i Norge under 2. verdenskrig? Sakprosatekster om krigen i Norge kan være skrevet under krigen eller etter den. Historiske bøker kan være skrevet av faghistorikere eller av andre Bøkene kan basere seg på nyoppdaget kildemateriale eller på allerede kjent (offentlig tilgjengelig) materiale Hvis boka baserer seg på allerede kjente kilder og gis ut så lenge etter krigen som i dag, har den gjerne et nytt perspektiv, en spesiell innfallsvinkel eller tolkninger som gir et annerledes syn på krigen Eller ei formidlingsbok som gjenforteller stoffet til nye generasjoner eller spesielle grupper

Grå litteratur Rapporter, avhandlinger, arbeidsprogram, kompendier, memoer, møtepapirer, konferanseprogram, prosjektbeskrivelser, rundskriv og andre tekster som leses av en del mennesker, men som ikke er av interesse for den allmenne offentlighet NOUer? Tekstene skrives og brukes ad hoc i bestemte sammenhenger Rapporter er så sentralt at noen kaller den grå litteraturen for «rapport-litteraturen»

Diskuter nyttet av et ekspansivt sjangerbegrep.