Kjell Vaagen 12 desember 2012 Reglab - Stockholm

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vi gir mennesker muligheter
Advertisements

Veien videre i kampen mot sosial dumping Svein Oppegaard, direktør for Område arbeidslivspolitikk i NHO. Fellesforbundet, 25. november 2010.
Når kunnskap blir handling
Foto: Jo Michael Næringslivets behov for generell kompetanse Christl Kvam, regiondirektør NHO Innlandet.
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
NOU 2011:3 Kompetansearbeidsplasser –drivkraft for vekst i hele landet
”KOMPETANSE SOM REGIONAL UTVIKLINGSFAKTOR” Kystnæringssenteret, Sortland Onsdag 12. desember kl – NÆRINGSLIVETS KOMPETANSEBEHOV v/ Marit Liberg,
Befolkningsutvikling og arbeidsmarked Innlandet
Kunnskapsminister Kristin Halvorsen 10. oktober 2011 Kunnskap for framtida.
Attraktivitet og næringsutvikling Frogn
Kjønnsbalanse i utdanning og arbeidsliv - hvorfor og hvordan? Kristina Jullum Hagen, 4. juni 2013.
Presentasjon på pressekonferanse, 25. mai 2005 Partnerne bak Næringsbarometeret: Utdrag og tillegg til publikasjon Hordaland, 26. mai 2005.
Attføringsmessa 18. januar 2012
Vi gir mennesker muligheter
Hvorfor skårer ikke Oslo bedre på innovasjonsevne når den har så mye FoU- ressurser? Kaja Wendt Oslo som innovasjonsaktør – basert på Indikatorrapporten.
Valgkamp Byggenæringen Norges største distriktsnæring.
Kompetanseutfordringer og behov for kvalifisert arbeidskraft i arbeidslivet. Regionleder Arild Sørum Stana.
Om skole og næringslivssamarbeid
Östfold, utmaningar och möjligheter … men resten blir på norsk Kjell Arne Græsdal Daglig leder.
Kvinner og arbeidsliv Kick-off ”Kvinnebygg AS” 10. april 2007
VOFO, Frokostmøte 26. november 2008
Oppland fylkeskommune som kompetanseaktør for voksne Fredrikstad 21. januar 2010 Oddbjørn Snøfugl, OFK.
Kommunal- og regionaldepartementet Norsk mal: Startside Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk. Eller velg DEPMAL– engelsk.
Kompetansebehov i offentlig sektor for å levere god tjenesteyting.
HVEM TJENER PÅ ARBEIDSINNVANDRINGEN? OXLO-KONFERANSEN 2012.
1 Statssekretær Frank Jenssen, dialogmøte i Tromsø, 16. november 2004 Politikk for økt verdiskaping og balansert utvikling i bosetting.
Bredbånd og modernisering av offentlig sektor Karasjok 02. november 2004 statssekretær Eirik Lae Solberg 2005.
Hva betyr rekruttering og kompetanse for oppdrettsbedriftene?
Partnerne bak Næringsbarometeret: Hordaland, 22. mai 2006 Sperrefrist: tirsdag 23. mai kl
Videregående opplæring i Hedmark – status og utfordringer Ved fylkesråd Aasa Gjestvang.
NHOs Kommune NM, Arbeidsmarkedsanalyse og Eksportanalyse
Høgskolen i Telemark Status og videre ambisjoner lokalt og regionalt Kristian Bogen Rektor Høgskolen i Telemark.
Hva kan Vestfold selv gjøre for å vinne kampen om arbeidskraften? Sverre Høifødt Vestfold fylkeskommune.
Frihet Trygghet Handlekraft Bergen Offentlig fagskole konferanse.
Regjeringens mål med fagskolesektoren Statsråd for forsknings- og høyere utdannings Tora Aasland 5. mars 2009.
Et arbeidsmarked i endring – kva kvalifiserer vi til? INTRO 5 ÅR
Årsaker til omdanning fra ytelses- til innskuddsordninger
NHOs Årskonferanse 2005 Attraktivt arbeidsliv – et globalt forsprang Erling Øverland, president i Næringslivets Hovedorganisasjon.
Næringskonferansen Vest Hva gjør Askøy for å tilrettelegge For rekruttering på kort og lang sikt? Ordfører Siv Høgtun.
Om regjeringens politikk for Inkludering av mennesker i utkanten av arbeidsmarkedet Spesialrådgiver Bjørn Halvorsen
NOU 2011:3 om Kompetansearbeidsplasser Dialogseminar, Bodø 30. mars 2011 Karstein Bye Seniorrådgiver.
Disposisjon Situasjonen på arbeidsmarkedet
Innledning ved BioHus konferansen
Kompetanseøkonomisk kretsløp Barnehage og grunnskole Videregående skole Høgskole og universitet Økonomisk vekst gir økt BNP Befolkningsvekst.
Utdannes det riktig kompetanse for fremtiden?
Foto: Jo Michael Smart vekst på Agder Politisk verksted, 12. juni 2014 Regiondirektør Siri Mathiesen NHO Agder.
Storbyundersøkelse 2011 Næringslivets utfordringer.
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
INTERNASJONALISERING ARBEIDSUTPLASSERING FOR ELEVER SOM TAR DOBBELKOMPETANSE Lier vgs september 2014.
Gapet mellom behov og tilbud om læreplasser
Næringslivets økonomibarometer Resultater for NHO Vestfold- 4. kvartal 2014.
Tom Knudsen Regiondirektør NHO Hordaland
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
EVU i samarbeid mellom arbeidsliv og høyere utdanning Seniorrådgiver Helge Halvorsen NHO Avdeling arbeidsliv Miniseminar NRØA.
els-fredrikstad En moderne industripolitikk for innovasjon og konkurranseevne Nærings- og handelsminister Ansgar Gabrielsen Sunndal 3. desember.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
KS Arbeidsgiverutvikling 2009
Kva må til for at kommunen din skal bli attraktiv? Knut Vareide Landstinget for LNK, Sand 28 april 2011 BosettingBedrift Utvikling Besøk.
Kortere reisetid - hvilke effekter kan vi forvente for Hamarregionen? Atle Hauge, ex ØF nå HiL.
Fra stupetårn til innlandshovedstad Bjørn Gudbjørgsrud, rådmann.
Fylkesplan for Nordland Geir Davidsen Dato Foto: Bjørn Erik Olsen.
Individuelle tilpasninger eller kollektive avtaler – står vi ved et veiskille? Advokat og direktør for arbeidsrett, Birgit Abrahamsen.
s. 1 Konsekvensutredning og naturmangfoldloven rådgiver Geir Davidsen
Utdanningslinja Minister for forskning og høyere utdanning, Tora Aasland Kommunalkonferansen 2009.
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Grenseløs Attraktivitet.
Fagskolen Karrierevei for yrkesfagene
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Økonomisk overblikk Pressekonferanse
Kompetanseutvalget (2017- )
Utskrift av presentasjonen:

Kjell Vaagen 12 desember 2012 Reglab - Stockholm Kompetanseforsyning på norsk

Skal si noe om: Arbeidskraft- og kompetansebehov Norge og Hedmark fylke Hva er utfordringene, nå og framover? - Demografi, attraktivitet, utenforskap, integrasjon, arbeidskraft, kompetanse m.m

Forventet sysselsettingsvekst i 2013 i ulike regioner Anslag på prosentvis vekst fra 2012 Kilde: NHO/Næringslivets økonomibarometer *lavt antall svar per kvartal gir store feilmarginer i disse regionene

Vår vonde tå: 6-700.000 i utkanten av arbeidsstyrken Det er like mange på uførepensjon som det er arbeidstakere i industri, jordbruk og skogbruk til sammen Det er like mange sykmeldte som ansatte i bygg og anlegg Det er like mange på attføring og rehabilitering som ansatte i transportsektoren Det er like mange på sosialhjelp som ansatte i hotell- og restaurantbransjen Det er like mange AFP-pensjonister som arbeidstakere i post- og telekommunikasjon Det er like mange langtidsledige som arbeidstakere i kraftforsyningen Antall unge uføre økt med 47% de siste 10 årene

Antall yrkesaktive pr. pensjonist

Viktige utviklingstrekk som vil kreve endring Tilgang på arbeidskraft Teknologi Utdanning Økonomiske strukturer Arbeidskultur

Norges offentlige utredninger 2011: 3 Kompetansearbeidsplasser – drivkraft for vekst i hele landet

Utvalgets definisjon av kompetansearbeidsplasser: «Spesialiserte arbeidsplasser med krav til høyere utdanning».

Sammendrag/oppsummering Over tid vil tilgangen på arbeidsplasser styre hvilke regioner som har befolkningsvekst og hvilke som ikke har det. Vi vet at det flere steder er et misforhold mellom tilbud og etterspørsel på kompetansearbeidsplasser. Noen steder sliter private og offentlige virksomheter med rekrutteringen, mens andre steder er det mangel på arbeidsplasser for høyere utdannede. Utvalget opptatt av hvordan de regionale arbeidsmarkedene fungerer + sammenhengene mellom utdanningstilbud, kompetansetilgang og endringer i næringsstruktur, og den betydning dette har for dynamikken i arbeidsmarkedene i ulike regiontyper. Dette er grunnlaget for anbefalinger om tiltak som kan bidra til spredning av kompetansearbeidsplasser samt rekruttering til slike kompetansearbeidsplasser i hele landet.

Aktuelle tiltak/åtgärder fra utredningen Robuste arbeidsmarkeder Fysisk infrastruktur Offentlige arbeidsplassers bidrag til robuste arbeidsmarkeder Lokalisering av offentlige eide selskaper Flere kompetansearbeidsplasser Digital infrastruktur Bedrifts- og næringsrettede virkemidler Differensiert arbeidsgiveravgift Styrke rekrutteringen Personrettede virkemidler Regionale trainee-ordninger Innvandrere som ressurs Kommunale utleieboliger Internasjonale skoler Næringstilknyttet spesialisert videregående utdanning Regional kunnskapsinfrastruktur for samarbeid og livslang læring Omstilling av jobber, mennesker og steder Individrettede omstillingstiltak Virkemidler for omstilling av bedrifter og steder

Balansen mellom jobbtilgang og jobbavgang Balansen mellom jobbtilgang og jobbavgang. Bo- og arbeidsmarkedsregioner. Årlig gjennomsnitt for sysselsettingen totalt i 1997 – 1998, 2002 – 2003 og 2004 – 2005. Prosent av sysselsettingen.

Universiteter og høgskoler i Norge pr. 2011. Utvalget mener at desentralisert utdanning kan gi viktige bidrag til omstilling av den regionale arbeidsstyrken i samsvar med et kompetanseintensivt arbeidslivs behov. Det er viktig at det desentraliserte studietilbudet svarer på de regionale arbeidsmarkedenes utfordringer.

Stortingsmelding om utdanningslinja Prognosene er entydige, antall studenter øker kraftig.  Samtidig er det store frafallet i videregående opplæring en av de faktorene som skaper mest sosial ulikhet i vårt samfunn. I Stortingsmeldingen ”Utdanningslinja” legges grunnlaget for en ansvarlig og framtidsrettet utdanningspolitikk. Norges befolkning er liten. Derfor er vi avhengig av at så mange som mulig velger høyere utdanning. Det er vår samlede kunnskap som avgjør om vi kan møte de store oppgavene innen helsevesenet og videreutvikle den norske velferdsmodellen. St. meld. nr. 44 (2008-2009) ”Utdanningslinja”, tar for seg hele utdanningssystemet. Hensikten er både å forebygge frafall tidlig og sikre fullføring gjennom forbedringer i videregående utdanning. Utdanningslinja betyr å sikre at alle har like muligheter til å ta utdanning og at elever og studenter får en kompetanse samfunnet og arbeidslivet trenger. Bedre gjennomføring i høyere utdanning Praksisnær skole Utdanning mot ledighet

Norsk syndrom? Full sysselsetting – høyt lønnsnivå Frigjøring av arbeidskraft fra konkurranseutsatte næringer (ikke nok) Forbruksdrevet vekst - sterk vekst i servicenæringer Avhengig av stor innvandring (boostet) Ca 100 000 svensker arbeider i Norge i 2012 -Bosatte, pendlere, sesongarbeidere (ungdom), ansatte i svenske bedrifter i Norge Ca 100 000 polakker arbeider i Norge og ca 70000 bosatt Arbeidsinnvandrere stadig viktigere del av innbyggerne i Norge Det nordiske (europeiske) arbeidsmarkedet fungerer

Hedmark fylke Noen fakta: 193 000 innbyggere 27 400 km2 420 km grense mot Sverige Grenser mot 3 svenske län (Värmland, Dalarna, Jämtland) 22 kommuner I sør 100 km til Oslo og 70 km til Oslo Lufthavn I nord fjell, store avstander og tynn bosetting Norges største vinterdestinasjon-Trysil

Utfordringer i Hedmark Kompetanseflukten Snittalder på ansatte i teknisk avdeling/ kommunalt er 59 år Industrien mangler ingeniørkompetanse i dag Mulig stillstand i aktiviteten i innlandsindustrien Beholde kompetent arbeidskraft gjennom perioden? Permitteringsregler?

Andel av befolkning med universitets- og høgskoleutdanning (lang og kort) 23

Videregående opplæring-gymnasier 14 videregående skoler 7000 elever 1000 lærere Fagopplæring 1200-1300 løpende lærekontrakter Nord-Østerdal vgs. Storsteigen vgs. Midt-Østerdal vgs. Ringsaker vgs. Storhamar vgs. Hamar katedralskole Stange vgs. Jønsberg vgs. Trysil vgs. Elverum vgs. Solør vgs. Skarnes vgs. Sentrum vgs. Øvrebyen vgs.

Kommunene i Hedmark og Dalarna Befolkning 1. 1 Kommunene i Hedmark og Dalarna Befolkning 1.1.2011 - Endring siste 5 år

I 2030 har ca 100 kommuner en andel pensjonister (+67 år) som er over 50 pst av befolkningen i yrkesaktiv alder Eksempler fra Hedmark: 2010 2030 Rendalen 37,7 60,0 Stor-Elvdal 34,8 56,1 Grue 33,9 55,2 Engerdal 36,6 52,2 Folldal 33,2 51,1 -------------------- ------- Elverum 24,3 Hedmark 27,3 39,7 Landet 20,9 30,4 Eldrebølgen utfordrer velferdssamfunnet på to måter: Belastningen på pensjonene øker, og det må brukes stadig mer ressurser på helse, pleie og omsorg. Kommunesektoren har ansvar for pleie og omsorgsdelen. Som foilen her viser, treffer eldrebølgens kraft kommune-Norge med ulik styrke. Hardest treffer den i de minste kommunene under 5 000 innbyggere. Fakta: I 93 småkommuner vil det om 20 år være slik at mer enn en tredel av den voksne befolkningen er alderspensjonister, 67 år eller eldre. Sett i forhold til den yrkesaktive befolkningen (20-66 år) utgjør dette mer enn halvparten, jf figur og tabell. 5 av disse kommunene ligger i Hedmark. Tabellen viser disse, sammenlignet med beste kommune i fylket (Elverum) og gjennomsnittet for hhv Hedmark og landet. Disse kommunene får høye kostnader for en stor andel av befolkningen som trenger pleie, helse- og sosiale tiltak. Inntektsgrunnlaget for kommunen vil samtidig falle delvis bort når de mister arbeidsplasser som følge av at de heller ikke har yngre mennesker der. Flere innbyggere betyr bedre skattegrunnlag og høyere inntekter, og det betyr at det er flere til å finansiere de velferdsordninger som kommunene er nødt til å etablere Generelt kan man si kompetansekravene til ulike yrkesgrupper har økt. Dette gjelder også kommunene: Utfordringer som Samhandlingsreformen innen helsesektoren, krav til klimatilpasning, forvaltning av opplæringslov og innfrielse av eldreløftet, betyr at Kommune-Norge må rekruttere mye høyt kvalifisert arbeidskraft i årene fremover. Vi ser allerede i dag mange eksempler på kommuner som ikke er store nok til å ha nødvendig spisskompetanse på viktige tjenesteområder. Smerteterskelen for hvilke oppgaver de minste kommunene kan ta hånd synes å være overskredet for lengst. Oppgavene har vokst seg for store for mange kommuner (kommunens ansvar i dag ift det som ble lagt til grunn for forrige kommunereform Større kommuner vil lettere kunne rekruttere godt kvalifiserte folk til å utføre oppgavene sine og yte gode tjenester. En undersøkelse blant medlemmer i Akademikere i fjor viste at svært få med høyere utdanning vil jobbe i små kommuner som mangler brede fagmiljøer. Dette gir et signal om at store, robuste kommuner med brede fagmiljøer vil evne å trekke til seg arbeidskraft, mens det blir mer krevende å rekruttere for småkommunene. Fremskrivninger basert på SSB statistikk - Middelalternativet

To viktige faktorer for vekst i Hedmark Kompetanse Infrastruktur

Hva gjør Hedmark for å øke kompetansen? Offentlig sektor er konkurransedyktig!! Følger nasjonale strategier Lager plan for næringsutvikling og kompetanse (økt kompetanse til folket) Forbedrer utdanningstilbudet i gymnasieskolan med bl.a. bedre tilpasning av studietilbud (etter behov) og mer praktisk utdanning med flere læreplasser Opptatt av manglende «kultur for læring» UNISKA, kompetansefond, (Innlandsuniversitet)

Andre aktuelle aktiviteter i Hedmark Tilgang på arbeidskraft Øke innvandring til regionen God seniorpolitikk Teknologi Utbygging av f.eks Bredbånd/fiber Utdanning Øke utdanningsnivået Sikre gjennomføring i v.g.s Omskolering , fleksibel og desentral utdanning Arbeidskultur - sikre bred forankring og godt samarbeid i bedrifter og mellom bedrifter Økonomiske strukturer - utvikling av våre velferdsgoder