Retorikk og tekstanalyse

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokpresentasjon Stavanger
Advertisements

Rett på sak.
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Sigrun Eckhoff, revidert januar 2010 TVS
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
Å skrive en sakpreget tekst
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Retorikk Læreplanen sier at du skal kunne
Kurs i Oslo 11. september 08 Åse Lill Kimestad
En artikkel er en saktekst.
Retorikk og tekstanalyse
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Tale- og debatteknikk av Lars-Henrik Paarup Michelsen
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Skriveseminar på Norsk 103
Om å skrive om litterære tekster
Læreplanen sier at eleven skal kunne
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Analyser en sakprosatekst
Kunsten å skrive pressemeldinger og pressenotat
En artikkel er en saktekst.
Essay er en skriftlig sjanger.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Resonnerende tekst.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Nyhetsartikkel.
Argumenterende tekster
Norsk Mål for timen: Arbeidsoppgaver:
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Hva har vi tenkt? Tydelig progresjon Tilpasset progresjon Helhetlig tenkning rundt tekstforståelse Fyldig, men ikke utflytende Nytenkende, men ikke sprikende.
Kort innføring i retorikk. Hva er retorikk? Bare retorikk? (Retorisk spørsmål...) Kunsten å overtale, overbevise En tverrfaglig teori om å skape, analysere.
| Munnleg kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vere open for argumentasjonen til andre og bruke relevante og saklege argument i diskusjonar bruke.
Argumenterende tekster
Å drøfte Å drøfte er å diskutere – med seg selv. Diskusjonen skal foregå med argumenter. Gå alltid fra det generelle til det spesielle. Et argument er.
Muntlig kommunikasjon 2. Tre appellformer Appellform – hvordan du appellerer til mottakeren for å få fram ditt budskap og overbevise mottakeren. Greske.
Å bruke og vurdere kilder  T: hvor troverdig er kilden?  O: Hvor objektiv er kilden?  N: Hvor nøyaktig er kilden?  E: Hvordan egner kilden seg til.
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Kapittel 1 Retorikk og muntlig kommunikasjon. Mål Kjenne til og bruke prinsipper og begreper fra retorikken i arbeidet med å planlegge og utforme muntlige.
Den retoriske arbeidsformen webphotographeer/iStock.
Lærebokteksten 9. April Lærebokanalyse i mappeoppgaven – mange relevante spørsmål:  Hva kjennetegner framstillingsformen? Er teksten informerende,
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
| Å argumentere å skrive argumenterende tekst. Å komme i gang Bestem tema Finn informasjon om saken. Se en film, let på Internett, les i aviser, fagbøker.
Retorikk. Retorikk – læren om talekunsten Utviklet seg fra Hellas ca 400 år før Kristus Ord får konsekvenser Taler kan føre til krig og fred. Bush- Stoltenberg.
| Å argumentere Å analysere argumenterende tekst.
”Gjenkjenne retoriske appellformer og måter å argumentere på”
RETORIKK KUNSTEN Å OVERBEVISE.
Retorikk.
Retorikk.
Retorikk og muntlig kommunikasjon
Leserinnlegg Saktekst/Sakprosa Hvordan bygger man opp et leserinnlegg?
Artikkel.
Retorikk og muntlig kommunikasjon
| Munnleg kommunikasjon
Skriv bedre tekster av Dagfinn Hauge- Media serv
Retorikk og muntlig kommunikasjon
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
| Å argumentere Å analysere argumenterende tekst.
Kapittel 1 Retorikk og muntlig kommunikasjon.
Retoriske appellformer
Sette tekster i kulturhistorisk sammenheng Langsvarsoppgave 1 Sidemål, høsten 2018 Lenke til oppgaven:
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Kapittel 5 Argumentasjon
Utskrift av presentasjonen:

Retorikk og tekstanalyse

Definisjon av retorikk Klassisk definisjon: ”læren om talekunst”. Kan også defineres som: -”læren om argumentasjon” -”læren om påvirkning” ”læren om kommunikasjon”. Siden retorikken er en arv fra antikken og de antikke filosofer, er mange av begrepene på gresk eller latin.

Etos, patos og logos Ifølge den klassiske retorikken er begrepene etos, patos og logos de tre veiene til påvirkning. De kan også defineres som appellformer, påvirkningsmåter eller overtalingsmiddel.

Etos Etos: Troverdighet og personlighet. Er dette til å stole på?

Patos Patos: Hvordan innholdet vekker følelser hos mottakeren.

Logos Logos: det saklige innholdet. Forteller om faktiske forhold.

Etos, logos og patos i argumenterende tekster De tre appellformene kan også brukes som analyseverktøy til å analysere argumentasjonen i tekster.

Etos Etos: her må vi finne ut hva teksten forteller om etos, det vil si troverdigheten til senderen når det gjelder saken. -sant? -faglig autoritet? -gode kunnskaper/erfaringer? -hvor er disse kunnskapene hentet fra? -er kildene pålitelige?

Logos I argumenterende tekster er logos ofte den viktigste delen av argumentasjonen. Da appellerer en til fornuften gjennom et resonnement. Dette blir kalt åpen eller direkte argumentasjon. (ligger ikke mellom linjene) I den klassiske retorikken regnes faktaopplysninger om saken, gode eksempler og sammenligning med lignende saker som gode argument. En grundig argumentasjon tar også opp tenkte motargument og tilbakeviser dem.

En god logisk begrunnelse må være både relevant og holdbar En god logisk begrunnelse må være både relevant og holdbar. Det betyr at den er relevant i forhold til saken og at det kan bevises at det er sant. Ofte blir mange synspunkt begrunnet med et personlig verdisyn. Da kan ikke begrunnelsen undersøkes mot faktiske virkelige forhold. Argumentet blir derfor holdbart for dem som deler verdisynet, men ikke for dem som er uenige i det.

Patos Kan brukes i argumentasjonen for å overbevise. Det kan være en del av det som kalles skjult argumentasjon. Det som ligger mellom linjene blir ikke uttrykt som et direkte logisk argument. Uttrykksmåter kan også skape patos. Muntlig patos kan skapes gjennom stemmebruk og kroppsspråk. Skriftlig patos kan oppnås gjennom den språklige utformingen. For eksempel treffende metaforer, overdrivelser, repetisjon eller ledende retoriske spørsmål. (analyseskjema)

Inventio, dispositio og elecutio Tre andre retoriske begreper. Som dreier seg om å skrive en saktekst. Inventio: dreier seg om innholdet i teksten Dispositio: gjelder oppbygging og struktur av teksten (disposisjonen/komposisjonen) Elocutio: relateres til den språklige utformingen, språk og virkemiddel.

Retorikken i fagtekster En fagartikkel: hører til sjangeren sakprosa Fokuserer på ett emne, men kan ta opp ulike sider ved dette emnet Er informativ, objektiv, logisk og resonnerende Har et saklig og nøytralt språk

Delene i sakteksten Har en innledning som presenterer emnet og fanger leserens interesse Har en hoveddel som tar opp emnet Har en avslutning som oppsummerer, utvider eller problematiserer hoveddelen. Formålet med en fagartikkel er å informere, påvirke eller rett og slett overbevise leseren. Helst skal den også skape en god leseopplevelse.

Inventio Forarbeidet – å finne frem til et innhold. Når du har valgt et emne skal du finne frem til dine egne forkunnskaper. Bruk spørreord som hva, hvem, når og hvor. Eller mer grundig som dersom…så, hvorfor, hvordan, for hvem, i hvilken sammenheng.

Når du skal svare på disse spørsmålene trenger du kilder Når du skal svare på disse spørsmålene trenger du kilder. (læreboka, leksikon, internett, aviser, fagartikler og fagbøker) Se på det du skriver ut i fra flere perspektiv. Jobb deg gjennom kildene og velg ut det du vil bruke. (husk å samle kildehenvisning underveis) Lag gjerne et notatark hvor du sorterer informasjon, faguttrykk, definisjoner osv.

Dispositio Organisering av innholdselementene i forhold til hverandre. Det er vanlig å begynne med en momentliste og sortere listen i tema. Lag gjerne et tankekart.

Hva bør du tenke på? Leseren (hvem skal lese teksten?) Eget og andres syn Layout Planlegg argumentasjonen og rekkefølgen (tenk for og imot) (forslag ut utforming på s. 297)

Elocutio Forming av teksten. Når du skriver, må du tenke på å forme teksten slik at den overtaler leseren til å godta måten du tenker på. Når du jobber med teksten er det lurt å lagre både nye og gamle versjoner. Da kan du gå tilbake hvis det er noen endringer du angrer på. Skrivesituasjonen er avgjørende. (hvorfor skriver du og for hvem? Ståsted, kritisk eller aksepterende? Objektiv eller engasjert og personlig?)

Velg stiltone og stilnivå. Ordvalg og syntaks Velg stiltone og stilnivå. Ordvalg og syntaks. Kan være saklig eller mindre saklig, personlig og engasjert eller objektiv og formell (alvor ikke med ironi osv.) Vær kritisk til tekster andre har skrevet og vis at du ikke godtar påstander uten videre. Vær også kritisk til egen tekst og argumentasjon. Husk å begrunne påstandene dine. Rett opp til slutt. Les igjennom tegnsetting og skriv om der det trengs.

Bruk av etos, patos og logos i skrivefasen Alt er avhengig av at leserne oppfatter teksten din som troverdig, etos. Dette kan du få frem ved å overbevise leseren om at du har god kompetanse innenfor emnet, er saklig og har solide kilder. Du kan også tape troverdighet hvis du bruker for mye ironi, overdrivelser, verdiladde ord osv. Hvis du klarer å bruke logos og fremstå som saklig vil også teksten blir bedre. Grunngi argumentene dine og være objektiv, ikke subjektiv . Bruk ord som signaliserer at teksten har en logisk rekkefølge som derfor, fordi, for det første, andre, tredje.

Vis at du kan se en sak fra flere sider. Ditt eget engasjement i saken kan engasjere leseren,patos. Teksten din har en klar, personlig stemme. Dette gjør teksten interessant. Men ikke bruk det for mye. Da kan du miste tilliten hos leseren.