Henvisning til PP-tjenesten

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Spesialundervisning - rettigheter og plikter
Advertisements

v/Trine Aakermann faglig leder Dysleksi Norge
Behandlingsansvarlig i spesialisthelsetjenesten
Abildsø skole - Eksamen 2014.
Fra bekymring til handling
SPESIALUNDERVISNING INNENFOR VOKSENOPPLÆRINGEN
Vurdering for læring.
Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste
Spesialpedagogisk hjelp til barn i førskolealder
FUNKSJONSVURDERINGER SOM VERKTØY FOR GODE RAPPORTER
Helhetlig system for utvikling og oppfølging av Stavangerskolen 3
Lærende nettverk IKT + skolebasert vurdering = SANT Av Vibeke N Holm
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Tester og opplæringsprogrammer
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Ansvar og prosesser i skolen
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring i barnehage – Jorun Buli Holmberg 21. september.
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Kroppsøvingsdidaktikk
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Et økende problem i skolen?
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Utdanningsforbundet Trondheim
Regional samling med veiledning Forvaltningskompetanse
Dagens tema Opplæringsloven § 5-4 presiseringer
Matematikkvansker AU, 10. oktober.
Kort om Hapro Bakgrunn for prosjektet Samarbeidsavtalen  Samarbeid på systemnivå  Samarbeid på individnivå Metode/læringsmapper.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Sivilombudsmannen Den sakkyndige vurderingen-innholdet:
Nasjonale prøver.
Organisering og arbeidet i kommunene
Prosjekt tidlig innsats
SYKEHUSUNDERVISNINGEN ”…en ordentlig skole, men ingen vanlig skole…” Mål: Å skape et positivt læringsmiljø som gjennom trygghet, trivsel og mestring.
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
Pedagogisk fagsenter. Drøftingsteam
Hva er pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)?
KPPT K Kommunal P Pedagogisk P Psykologisk T Tjeneste
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
«Tidlig innsats» Spesialundervisning.
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Minoritetsspråklige barn og elever. Utredning, vurdering og muligheter
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Workshop, Dokka – 9. nov
Info-dager 2014 Søking skoleåret Fortrinn og individuell vurdering 1.marssøkere med vedtak om spesialundervisning Bruk av overgangsskjema ved tilretteleggingsbehov.
Linda Heitmann, Else Kvamme Ramberg og Kristin Uglebakken
PP-Tjenesten. Pedagogisk psykologisk tjeneste. (1.linje)
Jon-Håkon Schultz; An-Magritt Hauge, Harald Støre: (2002): Ingen ut av rekka går, Tilpasset opplæring for Shaza og Kristian, Universitetsforlaget SAMTAK,
Samarbeidsrutiner vedrørende elever man er bekymret for.
PP-Tjenesten. Pedagogisk psykologisk tjeneste. (1.linje)
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
Ragnhild Inderhaug seksjonssjef. Hvorfor en ny seksjon?  « Sammen for kvalitet «( spesialpedagogisk plan ) er ikke bare en plan, men.
Stafettloggen Handlingsveileder. Generelt: Loggen følger barnet fra opprettelse og ut grunnskole. Loggen kan avsluttes. Det tas PDF utskrift hvert år,
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
ADHD: tiltak i forhold til skolebarn Del av kursrekken Reguleringsvansker (ADHD/ADD) hos barn i barnehage og skole Torill Håkonsen Ingebjørg Tønnesen PPT.
Reguleringsvansker Førskoleseksjonen ved Iren Egelandsdal og Janne G. Selseng.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
Prosjekt STIEN Lavterskeltilbud, kartlegging og tilrettelegging for minoritetsspråklige.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Lese- og skrivevansker
Sosialpedagogikk på Manglerud
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
NYTT ikke-diskriminerende regelverk
Oslo universitetssykehus Spesialsykehuset for epilepsi - SSE
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Henvisning til PP-tjenesten - prosedyrer i førtilmeldingsfasen

Behovet for spesialundervisning er avhengig av; Forhold knyttet til den enkelte elev Ulike forhold ved det ordinære opplæringstilbudet

Fase 1; Før tilmelding og utredning Mistanke om at eleven ikke får et tilfredsstillende utbytte av opplæringen Skolen/læreren plikter å vurdere elevens læringsutbytte kontinuerlig Elevens og foreldrenes rett til å be om vurdering Varslingsplikten – undervisningspersonalets plikt til å vurdere om eleven trenger spesialundervisning og melde fra til rektor Rektor har ansvar for å behandle saken Skolens utredning Skolen innhenter foreldrenes samtykke til at det kan foretas en sakkyndig vurdering

PPT Skolens bekymring Samtale med foresatte / elev Kartlegging og observasjon (hente inn fra tidligere skoler, samt sjekk av syn, hørsel,…) Iverksette tiltak Effektvurdering / evaluering av tiltakene Nye tiltak S-team (møte med PPT – råd om nye tiltak eller råd om henvisning § 2-8 Pedagogisk rapport (som dokumenterer alt arbeid ovenfor) § 1-3 PPT Samtaler foresatte / elev / lærer (anamnese) Observasjoner Testing og kartlegging Utarbeiding av sakkyndig vurdering § 5-1 ? Tilbakemelding skole, foresatte, elev Hjelpe skolen med utarbeiding av IOP

Kartlegging av ordinær opplæring Målene for opplæringen og hvordan disse ivaretas i den ordinære opplæringen Innholdet i opplæringen Rammefaktorer: gruppens størrelse, bruk av mindre grupper i opplæringen, antall lærere, hjelpemidler som brukes

Elevens forutsetninger og behov; tilpasset opplæring, særlige behov i elevgruppen? Hvor mye individuell hjelp eller veiledning og tilpasning gis innenfor gruppen? Arbeidsmåter; hvilke organisatoriske og pedagogiske differensieringstiltak brukes? Hvor mye oppfølging gis til den enkelte eleven?

Kartlegging individ- og systemfaktorer; Hva består elevens vansker i? Hvilke tiltak har vært iverksatt? Hvordan har disse tiltakene fungert? Kan man ved å se på arbeidsmåter, organisering, materiell, læremidler og hjelpemidler gjøre endringer innenfor eksisterende rammer som kan bidra til økt utbytte av opplæringstilbudet? Er det forhold rundt eleven som forårsaker eller forsterker vanskene? Har vanskene sammenheng med gruppe-/klassesammensetning, med forholdet til jevnaldrende eller med forholdet til voksne? Er det rutiner eller organisatoriske løsninger som bidrar til å forsterke problemene?

Kartlegging generelt Syn og hørsel Elevens skolehistorie Faglig og sosialt nivå Fin- og grovmotorikk Elevens sterke sider Beskrivelse av elevens ferdigheter innenfor bekymringsområdet

Kartlegging Språkvansker Lese- og skrivevansker Matematikkvansker Oppmerksomhetsvansker Konsentrasjonsvansker Sosial kompetanse Generelle lærevansker

Språkvansker, lese- og skrivevansker, uttalevansker og manglende ferdigheter i norsk språk Beskrivelse av elevens språklige ferdigheter Beskrivelse av elevens lese- og skriveferdigheter Kartlegge elevens ferdigheter ved bruk av f.eks: TOSP Carlsten Ordkjede-testen Arbeidsprøven Friskriving Diktat Kartleggeren Nasjonale prøver Språk 6-16 20 spørsmål om språkferdigheter Generell faglig kartlegging ( i flest mulig fag)

Matematikkvansker Tallforståelse Mengdeforståelse Automatiseringsevner Beskrivelse av elevens ferdigheter i matematikk som: Tallforståelse Mengdeforståelse Automatiseringsevner Strategibruk Tekstoppgaver vs talloppgaver Begrepsforståelse Kartlegge elevens matematiske ferdigheter ved bruk av f. eks: M-prøvene Olaf Lunde Kartleggeren Nasjonale prøver Generell faglig kartlegging (også i andre fag enn matematikk)

Oppmerksomhets- og konsentrasjonsvansker, sosial kompetanse Beskrivelse av elevens atferd i forhold til når og hvor vanskene oppstår, som: Selvstendig arbeid Tavleundervisning Overganger mellom aktiviteter/fag/tema Gruppeundervisning Avledbarhet og utholdenhet i forskjellige fag Kartlegge elevens vansker ved bruk av Strukturert observasjon Generell faglig kartlegging

Generelle lærevansker NB! Skolehistorie, faglig og sosialt nivå, vennerelasjoner, kommunikasjonsferdigheter og dagligdagse ferdigheter Medisinsk bakgrunn Generell faglig fungering Kartlegging med de verktøy som er foreslått innenfor de øvrige vanskekategoriene

§ 5-1. Rett til spesialundervisning        Elevar som ikkje har eller som ikkje kan få tilfredsstillande utbytte av det ordinære opplæringstilbodet, har rett til spesialundervisning.        I vurderinga av kva for opplæringstilbod som skal givast, skal det særleg leggjast vekt på utviklingsutsiktene til eleven. Opplæringstilbodet skal ha eit slikt innhald at det samla tilbodet kan gi eleven eit forsvarleg utbytte av opplæringa i forhold til andre elevar og i forhold til dei opplæringsmåla som er realistiske for eleven. Elevar som får spesialundervisning, skal ha det same totale undervisningstimetalet som gjeld andre elevar, jf. § 2-2 og § 3-2.

§ 5-4. Nærmare om saksbehandlinga i samband med vedtak om spesialundervisning        Eleven eller foreldra til eleven kan krevje at skolen gjer dei undersøkingar som er nødvendige for å finne ut om eleven treng spesialundervisning, og eventuelt kva opplæring eleven treng. Undervisningspersonalet skal vurdere om ein elev treng spesialundervisning, og melde frå til rektor når slike behov er til stades.        Før det blir gjort sakkunnig vurdering og før det blir gjort vedtak om å setje i gang spesialundervisning, skal det innhentast samtykke frå eleven eller frå foreldra til eleven. Med dei avgrensingane som følgjer av reglane om teieplikt og § 19 i forvaltningslova, har eleven eller foreldra til eleven rett til å gjere seg kjende med innhaldet i den sakkunnige vurderinga og til å uttale seg før det blir gjort vedtak.        Tilbod om spesialundervisning skal så langt råd er, formast ut i samarbeid med eleven og foreldra til eleven, og det skal leggjast stor vekt på deira syn.