Læren om sjelen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
”Jakten på det gode liv går via selvfølelsen
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Fra ord til liv Mars 2011.
Arven fra Athen Humanismens hjemby.
HELSE OG LIVSSTIL.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Lilandspeiderne Informasjon.
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
EPISK DIKTNING inkl novelle
Det er ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det!?
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Historie – hva er det??? Filosofi – hva er det???
PSY-1002, H05 Metode, anvendelse og behaviorisme Kap. 11, 10 og 9
ROMANTIKKEN.
KRL Av Karina Schjølberg
Eksperimenter i fysikk og fysikkeksperimenter i skolen
Sosiologi i barnehagen
Ulike psykologiske retninger og deres historie.
KOGNITIV UTVIKLING(3.del) Banduras sosial-kognitive teori
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Antikkens Hellas f. Kr.
Enevelde og opplysningstid
1. Innledende påstander om organisasjoner
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Maria Montessori Maria Motessori er født i Italia. Hun var Italias første kvinnelige lege. Senere ble hun professor i antropologi og hun ledet.
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
12 Reflekterende lesing.
Kommunikasjon Hva er kommunikasjon?.
Forelesning 8: Descartes
Kvalitative og kvantitative metoder
Forklaringstyper i historievitenskapen
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Hvorfor er nå psykologi så viktig, da?
Undring Tro Viten.
Lek og Læring i barnehagen
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Forelesning 1: Teoretisk filosofi v/Stig Hareide
Realisme Bjørnar Sæther SGO 4000 H-05. Realismen i kontekst Realismen ble utviklet på 1970-tallet som et forsøk på å kombinere en strukturell analyse.
Kulturelle skolesekken Satsingen er oppdatert og ny for sesongen Oppgaver er satt opp av fagpersoner innen skole og geologi. Den tar utgangspunkt.
Naturfagdidaktikk hovedtemaer:
Den røde regndressen Likestilling i barnehagen. Sandefjord
Bakgrunn 1- filosofi Psykologiens tema er bevisstheten
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Oppstart oppstart. Hva er matematikk for små barn? Barn er opptatt av og nysgjerrige på det meste, også på matematikk. Størrelser, alder, former, tall.
1 Kan det finnes gode argumenter for at Gud eksisterer?
De store læringsteoriene : Psykologiske teorier: Det som skiller de store læringsteoriene er deres syn på: - Hvordan virkeligheten ser ut - Hvordan ting.
Om sosiologi og sosialantropologi Fagene har det menneskeskapte som studieobjekt Vi studerer sosiale fenomener = et trekk eller en side ved samfunnet Fagene.
Dei tre store Sokrates, Platon, Aristoteles. Sokrates f.kr. Ein av antikkens tre største filosofar Hovudkjelda til hans liv er Platon, kva er.
Livssyn og religion Skilnad Kvifor RLE?. Gudar Ånder Krefter Ikkje- menneskelege personar Makter.
Intelligens. Hva er intelligens? Forskjeller i hvordan vi tenker. Dette avhenger av både arv og miljø Intelligens er individets generelle evne – uavhengig.
Platon: Menneskesyn og etikk. Platon ( f. Kr.) virket i Aten. Elev av Sokrates. Kilder: hans egne dialoger samt gjengivelser i samtidige filosofers.
Darwins oppfatning Linnés oppfatning.
Kvalitative og kvantitative metoder
Sant Sann Guds Ord Teori Teori På kollisjonskurs?
Utforsking 1 Økt 1.3.
Hvis psykologi er svaret – hva er spørsmålet?
Kapittel 1 Helse og sykdom
Moderne psykologi.
12. Organisasjonsutvikling
1. Innledende påstander om organisasjoner
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Utskrift av presentasjonen:

Læren om sjelen

Vitenskapen om atferd og mentale prosesser Psyche > sjel Logos > lære Vitenskapen om atferd og mentale prosesser Beskriver og forklarer atferd eller handling Hvorfor handler vi som vi gjør Kan ikke observeres direkte

Ulike innfallsvinkler Kan også kalles perspektiv

Antikken Sokrates (470 – 399 f.Kr.) Sjelen var evig Tilhørte en annen verden Hadde et liv også før vi ble født Da visste sjelen alt og så alt klart

Platon (427 – 347 f.Kr) Kropp og sjel var adskilt Sjelen er derfor fri

Aristoteles (384 – 322 f.Kr.) Sjelen hadde begrenset frihet Kropp og sjel var mer som en helhet Men sjelen var evig og tilhørte egentlig en annen verden = et dualistisk menneskesyn

Middelalderen og renessansen 500 – 1700 e.Kr.

Opptatt av hvem som skulle ha makt Stadig kriger og trefninger Jordbruket var i sterk utvikling Folk flest var fattige Fra 1300 – tallet ble man igjen opptatt av sjelen og dens betydning De lærde prøvde å forstå sjelens betydning Hvilke kunnskaper måtte man ha da? Så bakover mot antikken To sett forklaringer ble brukt Mekanisme kontra vitalisme og dualisme

Mekanisme Mennesket og menneskets atferd er et system av mange sammensatte deler som fungerer etter fysiske lover. (Galileo Galilei og studiet av himmellegemer, Isaac Newton og forholdet mellom fysiske gjenstander) Hjertet > sjelens bolig > sentral del av blodomløpet

Vitalisme Alt liv inneholder en energikilde, sjelen Kan ikke forklares ved hjelp av mekanikk og naturlover Energikilde tilstede hos individet Men man kunne vanskelig forklare hva denne kilden virkelig var

Dualisme Også en reaksjon mot mekanismen Større vekt på forholdet mellom kropp og sjel enn vitalistene To klart atskilte deler som måtte ses i sammenheng René Descartes (1596 – 1650) skilte mellom en sjelelig del (bevisstheten) og en fysisk del (verden omkring) René Descartes Dualisme

Fakultetspsykologi Empirisme og assosiasjonisme Psykologien fra 1750 Fakultetspsykologi Empirisme og assosiasjonisme

Fakultetspsykologi Fra 1750-årene var interessen for sjelen stigende Opptatt av hvilke oppgaver den hadde (funksjon) Og hvordan den var satt sammen (struktur) Sjelelivet ble beskrevet etter hvilke evner eller krefter (latin: fakulteter) sjelen hadde To hoveddeler Den rasjonelle delen, erkjennelsen Det vi kan vite innse og forstå Fornuften, forstanden og vår tenkende evne (intellektet)

Den irrasjonelle delen, drifter følelser og vilje Her ligger også religiøse lengsler og ønske om noe helt og fullkomment Disse to hoveddelene er avhengig av hverandre Noen prøvde å dele sjelen inn i tre områder, drifter, følelse og vilje

Empirisme Bygger på vitenskapelige undersøkelser av virkeligheten All kunnskap kommer fra virkelige erfaringer gjennom sanseinntrykk, dvs. noe vi har observert Skepsis mot tanken om at noe er medfødt

Assosiasjonismen Beskriver hvordan tanker henger sammen og kan kombineres slik at en tanke fører til en annen osv Tenkte seg bevisstheten som en samling av mange forskjellige deler Bygde på Aristoteles teori… om at dersom sanseinntrykk likner hverandre, skjer samtidig eller står i klar kontrast til hverandre, vil det være med å gjøre assosiasjonene enklere

Vitenskaplig psykologi (fra 1850) Påstander må testes I Tyskland Opptatt av sammenheng mellom sanseinntrykk (stimuli) og oppfatning. Oppmerksomhet, reaksjonstid, assosiasjoner, hukommelse og følelser Charles Darwin (1809-1882) /artenes opprinnesle, ingen grunnleggende forskjell mellom mennesker og dyr Francis Galton (arv og miljø) fysiske og psykiske variasjoner hos mennesker. Sentralt…. Alfred Binet ( IQ-tester) Brukte statistikk til å forklare menneskelige forskjeller

Funksjonalismen Sjelens struktur Bevissthetens innhold Sammenheng mellom IQ og tilpasning til miljøet Medfødt og instinktivt versus miljøbestemt eller lært Læringspsykologi Thorndike – katteforsøk Pavlov – hundeforsøk (s 166)

Abnormalpsykologi Avvikende atferd Det unormale kom i søkelyset Hvordan skal man rette på unormale avvik i atferd, tankemønster og følelser Jean-Martin Charcot : Hysteri – prøvde å kurere dette med hypnose Legen Sigmund Freud dro til Paris for å lære om disse nye behandlingsmetodene , hans tanker førte til at han utviklet nye metoder for kurere psykiske lidelser (psykoanalysen)