OG IDENTITETSUTVIKLING

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Advertisements

Habiliteringsteamet for barn og voksne
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Tema 2.
Psykiske utfordringer ved MS
AVLASTNING Melhus
Bestemmelser om barneidrett og Idrettens barnerettigheter
Fremtidsbilder og familiens betydning Noen hovedfunn og perspektiver.
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
NINJAKOLL EN MÅTE Å INFORMERE PÅ SOM VIRKER.
Hvordan ivareta BRUKERMEDVIRKNING ved rehabiliteringsforløp
Selvfølelse vs selvtillit
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
Unge & Rus Erfaringer og knyttet til planlegging og gjennomføring av tiltaket Unge og Rus Torsdag 4. juni 2009 Andreas Kjærnet Oddvar H. Heen, Årvoll skole.
Nettverk Kvinner i Ledelse - I - Inspirasjonskilde og kompetansebank Velkommen til våre websider! Nettverket vårt består av ca. 50 medlemmer, og ledes.

Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
På vei mot likevekt! Likevekt!.
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Aktivitet på Mestringssenteret
Rolighetsmoen barnehage
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Mangfold og fellesskap
Som bakteppe i arbeidet ved Voksenhabiliteringstjenesten
Barns læring, voksnes ansvar!
Habiliteringstilbud for ungdom med nedsatt funksjonsevne, eller lettere psykisk utviklingshemming Meråker Sanitetsforenings Kurbad AS.
Å leve med ADHD i familien
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Tema 1.
ROLLEN SOM TILRETTELEGGER
Framtidens kompetanser - og hvordan vi utvikler dem
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
”HVA MENER DU?” FORSTÅ OG BLI FORSTÅTT
Hverdagsrehabilitering Del 1 Hverdagsrehabilitering – hva er det?
Skoleprogrammet VIP, Sykehuset Asker og Bærum
"God bagasje på livets reise."
HelART i Ulåsen barnehage
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Møte med det norske arbeidsmarkedet.
Positiv fritid!. Hovedmål for NIF Å organisere idrettsaktivitet for alle funksjonshemmede ved at alle særforbundene tar det fulle ansvar for å gi et tilbud.
Skap et godt idrettsmiljø. Innhold i modulen Innledning – Hensikt og mål med modulen – Miljø- og personfaktorer For utøverne – Metoder for et utøvermøte.
Det nytter - når vi gjør ting i fellesskap Home-Start Familiekontakten – samling for landets familiekontakter Kjell Erik Øie Statssekretær
Oppfølging i bolig- nye grep i bydel Stovner
Lek og Læring i barnehagen
DELTAKELSE, TILHØRIGHET OG VENNSKAP - muligheter og utfordringer
Fritid med Bistand.
T OSPRÅKLIG ASSISTANSE OG BARNEHAGENS FLERKULTURELLE SAMFUNNSMANDAT Katrine Giæver Bergen 24. mars 2009 Katrine Giæver 2008.
Bakgrunn for kloke valg Kjenne sine sterke og svake sider
Anita R Kivijervi, Barn og ungetjenesten/ Habilitering
Anne Ottestad Inkluderingsansvarlig Friskis&Svettis
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern
Deltakende læring.
November 2003Sørlandet sykehus HF ”FELLES UTVIKLING” Et pilotprosjekt i kommunene Flekkefjord og Mandal
Gruppetilbud for unge voksne med generelle lærevansker eller lett utviklingshemming, HAVO Lassa ved SUS Identitet/Selvbilde/seksualitet v/Ole Jan Hustøl.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Samarbeid med frivillig Organisasjoner  Det å flytte og etablere seg på nytt er spesielt belastende for barn og unge som må lære et nytt språk, beherske.
Samvalg i målavklaringsprosessen under rehabiliteringen Sykehuset Innlandet HF, Divisjon Habilitering og rehabilitering Fagråd 2011.
Prosjekt STIEN Lavterskeltilbud, kartlegging og tilrettelegging for minoritetsspråklige.
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Internasjopnalisering
Helsesøsterkongressen 2017
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Voldsforebyggende opplæring
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

OG IDENTITETSUTVIKLING OM IDENTITET OG IDENTITETSUTVIKLING Hab.team voksne, WJJ

BAKGRUNN FOR VÅR INTERESSE FOR TEMAET FLERE HENVISNINGER AV UNGDOM MED LETT PSYKISK UTVIKLINGSHEMMING UTFORDRINGER MED OPPMØTE Mangel på motivasjon Tilbudet passer ikke Ubekvem med pasientrollen BEHOV FOR FOREBYGGENDE TILTAK PROSJEKT ”IDENTITET, SJØLRÅDERETT OG TILHØRIGHET” Hab.team voksne, WJJ

HVA ER IDENTITET? Å VITE HVEM MAN ER SOM MENNESKE SUMMEN AV DEN MAN ER TO GRUNNLEGGENDE OPPFATNINGER: NOE SOM ER MEDFØDT NOE SOM UTVIKLER SEG OVER TID PERSONLIG IDENTITET: UTSEENDE KUNNSKAPER MENINGER SMAK SOSIAL IDENTITET YRKE GEOGRAFISK TILHØRIGHET FAMILIE VENNER OG ANDRE TYPER FELLESSKAP Hab.team voksne, WJJ

HVA ER IDENTITET? DET JEG ER DET JEG HAR DET JEG KAN/KLARER DET SOM JEG ER EN DEL AV IDENTITET SKILLER OG FORENER DET JEG VIL VÆRE LIK OG DET JEG VIL VÆRE FORSKJELLIG FRA Hab.team voksne, WJJ

HVA ER IDENTITET? IDENTITET SOM EN PROSESS/FORLØP STYRT AV BEHOV FOR Å KUNNE SE SEG SELV SOM SÆREGEN/UNIK VERDSATT SAMMENHENGENDE (Bylov) IDENTITET HAR MED SELVFØLELSE OG SELVTILLIT (SELVBILDE) Å GJØRE Hab.team voksne, WJJ

IDENTITETSUTVIKLING PROSESS OM Å SKAPE SEG SELV Å VILLE VÆRE I ØNSKEDE KATEGORIER (SOM ANDRE) SÅRBART OG TRUENDE Å OPPLEVE SEG ANNERLEDES AT ANDRE OPPFATTER MEG SOM ANNERLEDES Å TA IMOT HJELP BEKREFTER EN SOM ANNERLEDES UTEN HJELP: BLIR VELDIG SÅRBAR Hab.team voksne, WJJ

PERSONER MED NEDSATT FUNKSJONSEVNE OG ULIKE IDENTITETER ( J. Drabløs) AUTENTISK IDENTITET Å oppfatte seg essensielt lik de som ikke har nedsatt funksjonsevne samtidig som en ikke fornekter sine funksjonsvansker. Oppfatter seg som og krever å bli møtt som likeverdige. Blandet identitet (Gustafson) FUNKSJONSHEMMET IDENTITET Å oppfatte seg som essensielt forskjellig fra de som ikke har nedsatt funksjonsevne. Aksepterer sosial nedvurdering og lav status og å bli oppfattet som avvikende. TILPASNINGSIDENTITET Prøver å tilpasse seg det normale ved å fornekte og skjule sine funksjonsvansker Hab.team voksne, WJJ

ELEMENTER I IDENTITETSUTVIKLING Anders Gustavson: Følgende elementer henger nøye sammen: Deltakelse Aktivitet Autonomi Tilhørighet Identitet Hab.team voksne, WJJ

IDENTITET OG HELSE ICF:ICF, Internasjonal klassifikasjon av funksjon, funksjonshemming og helse ​ICF er både et begrepsapparat og et kodeverk og utfyller diagnoseklassifikasjonen ICD-10 ved at hovedvekten legges på funksjonsevne, aktiviteter og samspill med miljøfaktorer. ​Klassifikasjonens struktur bygger på fire dimensjoner: Kroppsfunksjoner, kroppsstruktur, aktiviteter og deltakelse samt miljøfaktorer. Overordnede mål for ICF er til dels å etablere et enhetlig og standardisert språk og til dels et verktøy for beskrivelse av helse og helserelaterte forhold. Samtidig legges vekt på å se individets helseforhold og fungering i en total sammenheng. ICF søker å kunne presentere et sammenfallende syn på helse ut fra et biologisk, et individuelt og et sosialt perspektiv.  Klassifikasjonen er særlig nyttig innen habilitering, rehabilitering Hab.team voksne, WJJ

IDENTITET OG HELSE Participation Involvement Belonging Taking part Being Being Engaged Having access included accepted in an aerea to needed of life recources Hab.team voksne, WJJ

IDENTITET OG DEN SOSIALE DIMENSJON IDENTITET SOM SUMMEN AV VÅRE ROLLER VERDSATTE SOSIALE ROLLER PÅVIRKER VÅRT SELVBILDE OG VÅR IDENTITET SOSIALE NETTVERKS BETYDNING FOR VÅR IDENTITET Å VÆRE I SITUASJONER DER DIAGNOSEN BLIR UVIKTIG Å FÅ VÆRE DEN MAN ER Å FÅ OPPLEVE NOE SAMMEN MED DE EN ØNSKER Å VÆRE SAMMEN MED Å HØRE TIL OG HA FORANKRING I ET SOSIALT MILJØ Hab.team voksne, WJJ

SELVBESTEMMELSE OG IDENTITET Grunnleggende: Det man vil, mener og det man ønsker er avgjørende for den man er Å erfare at en har Rettigheter Påvirkningskraft Empowerment Makt Utviklingsbetingelse – å vokse som menneske - livserfaringer Kontroll og trygghet Hab.team voksne, WJJ

BIDRAG TIL AUTENTISK IDENTITET Bevissthet rundt egen funksjonsnedsettelse: Innsikt, forståelse gjennom informasjon Hvorfor ting blir vanskelig Bevissthet rundt egen sårbarhet Hjelp til å leve et mer aktivt liv Å se sine ressurser Se muligheter og prøve disse ut Lære ferdigheter og erfare mestring Selvstendighet (autonomi, treffe valg, påvirke, vise engasjement) Arbeid/skole (ha en funksjon – bety noe for andre) Hab.team voksne, WJJ

BIDRAG TIL AUTENTISK IDENTITET Aktivitet og interesser (opplevelse av mening – det som er morsomt, spennende og som utvikler en) Sosialt fellesskap Opplevelse av fellesskap og tilhørighet Opplevelse av sosial mestring Vennskap (å ha en fortrolig, en bestevenn) Selvfølelse og selvtillit Oppleve mestring Å bli sett og hørt (å kunne fortelle om seg selv, selvpresentasjon) Å bli anerkjent og akseptert Å bli bekreftet som betydningsfull Hab.team voksne, WJJ

TILRETTELEGGINGSTILTAK I PROSJEKTET Gi hver enkelt plass og mulighet til å fortelle om seg selv Gi hver enkelt mulighet for mestring i gruppe og i aktivitet Gi hver enkelt mulighet for å identifisere seg med gruppa Gi hver enkelt mulighet til å erfare noe nytt Utvikle/utvide interessefeltet Vekt på å trygge og vise engasjement for hver enkelt deltaker Alminneliggjøring og aksept for å motta hjelp Info om muligheter Nettverks- og fellesskaps fokus (bli kjent med hverandre, gjøre ting i lag mv) Brukermedvirkning Hab.team voksne, WJJ

IST - PROSJEKTET PROSJEKTTITTEL: ”Identitet, sjølråderett og tilhørighet” Et prosjekt for ungdommer/unge voksne med lettere psykisk utviklingshemming som har store utfordringer i forhold til sin ungdomstid og overgangen til et myndig voksenliv. Hab.team voksne, WJJ

PROBLEMFORSTÅELSE Identitet et gjennomgående og grunnleggende tema En utfordring for alle, men spesielt utfordrende for de som har ulike funksjonsnedsettelser Ønsker seg en ungdomstid som andre de kan sammenligne seg med (søsken, skolekamerater, naboungdom mv) Vil ikke ha hjelp Når ting ikke blir som de ønsker seg Frustrasjoner Aggressivitet Uakseptabel seksuell atferd Psykiske lidelser Sosial isolasjon Rusmisbruk Kriminalitet Hab.team voksne, WJJ

MÅLSETTINGER FORMÅL: Bidra til at den enkelte får utviklet en god plattform for sitt ungdoms- og voksenliv med tilpasset bistand og som er basert på trygghet, deltakelse og tilhørighet. HOVEDMÅL: At vi i voksenhabiliteringen gjennom prosjektet utvikler en metode for et bedre faglig tilbud til målgruppen gjennom identitetsskapende tiltak DELMÅL: Fremme deltakelse i utvikling av innholdet i prosjektet hos de som får tilbud om å være med Fremme bedre psykisk helse og forebygge sykehusinnleggelser At den enkelte skal få en bedre og tryggere opplevelse av seg selv Skape arenaer for aktivitet, deltakelse og tilhørighet Få alle deltakere etablert i et aktivitetsmiljø i løpet av prosjektperioden Få til møteplasser med andre ungdommer Hab.team voksne, WJJ

TILTAKSSTRATEGIER Behov for å forebygge og bryte negative utviklingsspiraler Behov for hjelp og støtte: Bli kjent med andre i samme situasjon Jobbe med sosialt nettverk Aktivitet og tilhørighet Bidra til å finne løsninger og muligheter (info skole, arbeid, fritid) Individuell oppfølging ►VEKT PÅ MESTRING OG IDENTITETSSKAPENDE TILTAK Hab.team voksne, WJJ

ARBEIDSFORM/TILTAK Samtalegruppe/studiesirkel Aktiviteter Forankring i miljøer som kan videreføre tiltak Individuell oppfølging, evt individuell plan Hab.team voksne, WJJ

GJENNOMFØRING Prosjektet har vært gjennomført som en studiesirkel med vekt på Informasjon, opplæring Sosial trening Deltakelse og utprøving i ulike aktiviteter Prosjektet har vært gjennomført slik: Dato Tema Aktivitet 8. april Felles planlegging av innholdet i prosjektet Bowling 21. april Presentasjoner, å fortelle om seg selv Biljard 8. mai Om å skaffe seg egen bolig Klatring, fotball 23. mai Om å bli myndig, selvbestemmelse ATV-kjøring 4. juni Om deltakelse, evaluering Kanopadling 2. september Om individuell plan Freesbe-golf 16. September Om arbeid RCL-kjøring 13. Oktober Om venner og kjærester Bueskyting 27. Oktober Om venner og kjærester Innebandy, El-innebandy 6. November Om seksualitet Teppecurling, Boccia 19. November Om seksualitet, om eksponering på nett, mobiltelefon Bordtennis 3. Desember Avslutningstur til VestvatnVillmarksenter Friluftsaktiviteter, snøscootertur mv Hab.team voksne, WJJ