KBP – innføring av modellen i sykehus og i primærhelsetjenesten FoU dag 18. april 2012 Mette Fagernes Utviklingssenter for sykehjem og hjemmetjenester.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Advertisements

Hva har vi oppnådd i psykiatrien
Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
Nye oppgaver for ergoterapeuter i kjølvannet av Samhandlingsreformen
Strategisk plan for pasient- og pårørendeopplæring i Helse Nord
Samorganisering av sjeldenfeltet- hvilke muligheter gir dette for FOU? FOU- dag Frambu 5.april 2013 Odd Bakken og Terje Rootwelt Kvinne- og barneklinikken.
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid Statssekretær Ellen Birgitte Pedersen August/september 2009.
Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid
Samhandlingsutfordringer sett fra helsemyndighetenes perspektiv
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Ferdig rehabilitert, men ikke ferdig
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Nasjonal strategi for diabetesområdet
”Kvalitet i hver kvadratmeter” Hva er gode barnehageledere?
Rusavhengige en vanlig pasientgruppe?
Oppfølging av helsetilstand og legemiddelbehandling hos multisyke eldre   -implementering av modell for samhandling mellom fastleger og hjemmetjenesten.
Songdalen kommune Gjennomgang av kompetansesentre
St.meld.nr 25 (2005 – 2006) Mestring, muligheter og mening
Sykehuset Innlandets satsingsområde
Ambulerende team sykehjem/ÅPEN OMSORG
Infeksjonskontrollprogram i Salten
- Samhandlingsreformen –
Fagseminar om samhandling 9. og 10. juni 2010 i Alta.
Statssekretær Roger Ingebrigtsen Helse- og omsorgsdepartementet Norsk Dagkirurgisk forum, 8. januar 2010 Samhandling mellom primærhelsetjenesten og dagkururgiske.
Helsenettverk Lister Lindring i Lister Møte i prosjektgruppen Mandag
Opplæring – i et helsepolitisk perspektiv
TELEMEDISIN I REHABILITERING Bodil Helene Bach Rådgiver e-helse og telemedisin, NST Fra prosjekt til tjeneste……?
Lovgrunnlaget for helsetjenestene
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Frednes Lindrende Enhet
Innføring av nutritionDay på sykehjem
Erfaringskonferansen februar 2011, Oslo.
Gratulerer NSF Sør-Trøndelag 100 år Bårdshaug 23 mai 2013 Diabetessykepleier Anna Kristoffersen Frøya kommune.
Samhandlingsreformen og nye helselover Sentermøte 15. desember 2011 Wenche Jensen.
Aust-Agder og Vest-Agder
Hva må vi ha prosedyrer på Hygienesykepleier Hege Lundmark
Demensteam Lier Kommune
Norsk Ergoterapeutforbunds lederseminar De nye helsetjenestene Mette Kolsrud Forbundsleder i Norsk Ergoterapeutforbund.
Kompetansesenter rus Midt-Norge. KoRus Midt-Norge
Samhandling Tilbudet til barn og unge Seksjon for habilitering v/ seksjonsleiar Solveig Glærum.
St.meld. 25 (2005 – 2006) Mestring, muligheter og mening «De fleste undersøkelser peker på dagligliv, måltider, aktivitet, sosiale og kulturelle forhold.
Ambulerende Rehabiliteringsteam ART - Drammen Sykehus -
Hvordan kan samhandlingsreformen gi bedre diabetesomsorg?

Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk.
SMIL – styrket mestring i livet Oslo,
Organisering og arbeidet i kommunene
Resultater etter KBLs opplæring i husleieloven og forvaltningsloven
Oslo Universitetssykehus HF Nærmere barn og unge i Norge har foreldre som sliter med psykisk sykdom eller rusproblemer. Mange av disse barna får.
Myndiggjorte medarbeidere – mer aktiv omsorg
FoU-dag 4.juni 2014 Copyrights prosjektleder Gunnbjørg Furuset 2013.
Psykologer i kommunene
Innledning – om samhandlingsreformen og endringer i helselovgivningen
Pasientforløp alkohol
Samhandlingsreformen – Hva skjer?
Samarbeid om etisk kompetanseheving.
Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten John-Arne Røttingen og Gro Jamtvedt Status for Kunnskapssenteret og Helsebiblioteket Dekanmøtet i medisin.
Høring om overgang fra egen bolig til sykehjem Hvordan fungerer samhandlingen mellom sykehusene og kommunen vedr. utskrivningsklare pasienter som venter.
Konferanse Tromsø mai 2010 Kai Brynjar Hagen 1 Kompetanseutvikling som samarbeidstiltak mellom Nordlandssykehuset og kommunene Kai Brynjar Hagen.
Samhandling Ambulerende team - Åpen omsorg Holmen
Samhandlingsreformen Hva kan dette ha å bety for kommuner og helseforetak? Daniel Haga 1.
Status for samhandlingsreformen etter 3 år i Vestfold
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder,
Kunnskapsesenterets nye PPT-mal BRUKEREN MED NØKKELEN TIL MORGENDAGENS TJENESTEUTVIKLING. ET NASJONALT GJENNOMBRUDD? Anders Vege, seksjonsleder Seksjon.
Hva er god praksis i fremtidens helsetjeneste? Tone Mette Flått, Overhalla kommune Karin Knutsen, Stjørdal kommune Aud Moe, Senter for omsorgsforskning/
Samhandlingsreformen og ledelsesutfordringer Januar 2009.
Eksempel på utdanningsplan for LIS1
Utviklingssenter for sykehjem og hjemmetjenester i Oppland – Nasjonale føringer 1.
Ny ordning for Utviklingssentrene
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Utskrift av presentasjonen:

  KBP – innføring av modellen i sykehus og i primærhelsetjenesten FoU dag 18. april 2012 Mette Fagernes Utviklingssenter for sykehjem og hjemmetjenester i Vestfold Anne-Berit Schelbred Sykehuset i Vestfold HF, Kirurgisk klinikk

Veien til god kunnskapshåndtering - innføring av kunnskapsbasert praksis og fagnettverk som metode for økt samhandling mellom kommunehelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten i Vestfold

Et samarbeidsprosjekt mellom Sandefjord kommune ved Utviklingssenter for sykehjem og hjemmetjenester i Vestfold Sykehuset i Vestfold HF Med støtte fra; Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten Høgskolen i Vestfold Norsk sykepleierforbund, Vestfold

Et prosjekt med todelt fokus Samhandling Kunnskapsbasert praksis

Strategisk forankring Prosjektet er forankret i nasjonale, regionale og lokale strategier for kvalitetsforbedring i helsetjenesten:

Helse Sør-Øst. Plan for strategisk utvikling 2009 - 2020. 2008. Nasjonal forankring Helse- og omsorgsdepartementet. Stortingsmelding 47. Samhandlingsreformen: Rett behandling - på rett sted - til rett tid. 2009. Helsedirektoratet. Nasjonal strategi for kvalitetsforbedring i sosial- og helsetjenesten "…Og bedre skal det bli! (2005 – 2015)". 2005. Helse- og omsorgsdepartementet. Stortingsmelding 25. Mestring, muligheter og mening. Framtidas omsorgsutfordringer. 2006. Regional forankring Helse Sør-Øst. Plan for strategisk utvikling 2009 - 2020. 2008. Lokal forankring Sandefjord kommune. Strategisk plan for helse - og sosialsektoren for perioden 2010 - 2030. 2010. Sykehuset i Vestfold. Oppdrag og bestilling 2010 for Sykehuset i Vestfold, HF. 2010.  

Hensikt og målsetning Bidra til økt kvalitet på tjenestene som ytes ved å Øke kunnskap om KBP som metode for fagutvikling blant klinisk helsepersonell. Øke helsepersonells benyttelse av KBP som metode, og ved dette kvaliteten på helsetjenestene som ytes. Tilrettelegge for økt samhandling mellom primærhelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten gjennom etablering av felles fagnettverk.

Prosjektskisse Tre seminarrekker med overlappende prosjektperioder (30 deltagere i hver). Hver prosjektperiode strakk seg over ca 12. mnd. Prosjektets samlede tidsperspektiv var 22. mnd (mars 2010 – desember 2011).

Prosjektskisse forts. Deltagerne har fått opplæring i KBP gjennom en fem dagers seminarrekke, organisert og gjennomført av Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten. De fem undervisningsdagene var fordelt over en periode på to måneder. Seminarene følger de seks trinnene i KBP. Undervisningsformen er en blanding av interaktive forelesninger og gruppearbeid.

Prosjektskisse forts. Fagnettverk Nettverksgruppene settes sammen første kursdag Utformer problemstilling ut fra tildelt klinisk tema Nettverksleder Obligatorisk oppmøte (10 møter) Sluttrapport Veiledning/ bibliotekarassistanse

Beskrivelse av deltagerne (N= 90) Helsepersonell (vernepleiere, sykepleiere, psykolog, sosionomer) fra: Sandefjord kommune Tønsberg kommune Stokke kommune Larvik kommune Sykehuset i Vestfold Psykiatrien i Vestfold

Hva lærte deltagerne?

Kliniske problemstillinger 1. seminarrekke 2. seminarrekke 3. seminarrekke Er bruk av benzodiazepiner en fallrisiko hos eldre i institusjon? Livsforlengende ernæringstilførsel med PEG – når bør behandlingen avsluttes? Gir bruk av smertevurderingsverktøy bedre smertebehandling hos pasienter med akutte smerter? Gir parenteral ernæring økt livskvalitet for voksne kreftpasienter med obstruksjoner i svelg eller mage-tarm tractus? Hva er risikofaktorer for å utvikle delir, og hvordan kan delir forebygges ved innleggelse av eldre pasienter i sykehus/institusjon? Når egner e-læring seg til opplæring av helsepersonell, sammenlignet med tradisjonell opplæring? Hvordan forebygge ruptur av 3. og 4. grad? Hvilken effekt har osmotiske laksantia (lactulose og movicol) på obstipasjon hos eldre? Hvilken effekt av demensmedisin har mennesker med Down syndrom og Alzheimer? Fukting av O2, er det nødvendig? Finnes det gode verktøy til å kartlegge smerte hos demente uten språk? Hvordan virker behandling av legemidlet Risperidone på utagende atferd hos barn og ungdom med autisme? Vil dusjing i tidlig postoperativ fase påvirke sårtilheling og infeksjonsrisiko hos pasienter med et rent operasjonssår? Retningslinje for stell av tracheostomi. Hvilken behandling gir best resultat på stråleskadet hud hos voksne som mottar stråleterapi? Påvirker væskebehandling pasientens velvære i livets sluttfase? Hvordan forebygge og behandle munnsopp hos kreftpasienter med bruk av ulike munnskyll og is? Perioperativ forebygging av trykksår hos voksne pasienter- hvordan leire operasjonspasienten i ryggleie for å unngå trykkskader? Kommunikasjon med alvorlig syke schizofrene pasienter (oppløst) 13

Effektmål Elektronisk spørreskjema om kunnskap og erfaringer knyttet til KBP, distribuert til deltagere og kontrollgruppe før og etter prosjektperioden. Lignende skjema, distribuert til ledere med deltagende helsearbeidere og kontrollgruppe uten deltagere før og etter prosjektperioden. Fokusgruppeintervju i etterkant med deltagere og ledere. Evaluering med spørreskjema etter hver av de fem kursdagene

Evalueringsresultater

Tilbakemeldinger - kursdager Spørsmål Tilbakemelding På en skala fra 1 til 10, hvor relevant opplevde du innholdet i første kursdag? Mean varierte mellom 7.72 – 9.30 Hvordan opplevde du vanskelighetsgraden på innholdet i dagens kurs? * 1. Alt for vanskelig 2. For vanskelig 3. Passe 4. For elementært 5. Alt for elementært Passe: mellom 60 og 100 % På en skala fra 1 til 10, hvordan opplevde du undervisningsformen på dagens kurs? 7.81 – 9.17 På en skala fra 1 til 10, hvor 10 er beste skår, hva er ditt totale inntrykk av dagens kurs (innhold, form og undervisningsteknikk)? 7.69 – 9.27 Strålende tilbakemeldinger!

Tilbakemeldinger på prosjektet som helhet- deltagere Fantastisk! Det åpnet seg en ny verden for meg! For omfattende For tidkrevede Kjempebra, dette må videreføres! Anbefales! Fint tilbud som burde gå kontinuerlig! Ikke tilpasset min arbeidssituasjon

Relevans 1 og 2 rekke, 6. mnd etter prosjektslutt (N=31)

Påvirket yrkesutøvelsen. 1 og 2 rekke, 6 Påvirket yrkesutøvelsen? 1 og 2 rekke, 6. mnd etter prosjektslutt (N= 31)

Tilbakemelding – ledere (N= 27)

Tilbakemelding – ledere (N= 27)

Oppsummering Prosjektet har gitt økt kunnskap og endret praksis Modellen opplevdes best tilpasset sykehus og sykehjem. For omfattende for hjemmetjenester og boliger? Ressurskrevende

Hvordan brukes det i praksis i dag? Kontroll av cufftrykk Stor tømming før gastrokirurgi