Byrd, William (1543 - 1623) Bakgrunnsmusikk: Tallis, Thomas (1505-1585) da Palestrina, Giavanni Pierluigi (?1525-1594) Orlande de Lassus (1532-1594)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

Konstruksjon av barn og barndom
Historiefaget i skolen
Kultur, innovasjon - og humanistisk forskning Dekanus Kathrine Skretting, Det historisk-filosofiske fakultet, NTNU.
Familien I. Familie og samfunnsendring
KJØNNSROLLER Hva er det?.
PSY-1002, H05 Metode, anvendelse og behaviorisme Kap. 11, 10 og 9
Tina Åsgård, kvinnepolitisk leder i SV
Språk og sosialisering
Læreplanen i eldre historie
Kognitiv utvikling (del 2)
Kognitiv utvikling (del 2)
Forelesning SGO 2300 Bjørnar Sæther
Kulturbegrepet "Med kultur forstår vi et samfunns normer av alle slag, dets kunnskaper og trosforestillinger, dets kunnskaper og trosforestillinger, dets.
Forklaringsmodeller i det sosiale feltet
Hvor tidlig? Hvor viktig?
Kultur og samfunn i det praktiske arbeidet med barn
Leken i et samfunnsperspektiv
Oversiktsforelesning-2003
Utvikling av basiskompetanse på grunnlag av samfunnsfag
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Læringsteorier En første oversikt.
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Drivkraft og retning i bevegelse Jeg skal følge, lik en som følger i en dans. Jeg skal komme fram og tilbake. Jeg kan ikke vente og se på den neste bevegelse.
GLSM Barns bruk av bilder og tegninger i tekstutformingen
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Anvendt kognitiv psykologi, PSYC2400
Erikson og Freuds stadier
Rusmiddelmagi 1 Rusmidler tillegges ofte magiske egenskaper. Det er f.eks. vanlig å si at rusmidler gir en behagelig følelse, gir godt humør, øker.
Forklaringstyper i historievitenskapen
Den bevisste opplevelsen av seg selv som menneske
Carina Fjelldal-Soelberg
T OSPRÅKLIG ASSISTANSE OG BARNEHAGENS FLERKULTURELLE SAMFUNNSMANDAT Katrine Giæver Bergen 24. mars 2009 Katrine Giæver 2008.
Tidlig psykologisk antropologi:
Sted/rom SGO 4000 – høst 2007 Per Gunnar Røe. Idéhistoriske romoppfatninger Det statiske, absolutte rom (Aristoteles) Det geometriske rom (Newton) Det.
Personlighetspsykologi - PSY 2600
HABITUS Habitus – våre sosiale og kulturelle disposisjoner.
An-Magritt Hauge (2007): Den felleskulturelle skolen
Om Å være som andre og samtidig være seg selv.
Hvordan utvikles vi til aktive samfunnsmedlemmer?
Perspektiver i sosiologien (Cuff, Sharrock, Francis, 1995) ”Strukturalisme” ”Mening og handling” Cuff, Sharrock og Francis’s skille.
Aggresjon.
Studiesamling 18. januar 2007 for Førskolelærere i INNERTIEREN
PPU1, uke Eli Kari Høihilder
Lørdag 6. desember :00 – 11:45Forelesning (i) 11:45 – 12:00Evaluering 12:00 – 12:30pause 12:30 – 13:30Forelesning (ii) 13:30 – 14:00Bråk og uro.
PED2300 – høsten Rønnaug Sørensen
SAMTALEN I BARNEHAGEN – det handler om mer enn rosa og blått.
Bourdieus kapitalbegrep
Den samfunnskapte virkelighet (1)
Den samfunnskapte virkelighet (2) Berit Bratholm.
Transaksjonsmodellen
Den røde regndressen Likestilling i barnehagen. Sandefjord
Deltakende læring.
Oppsummering -f3a-2003-rakel k.r.næss PIAGET-skjema og stadietenkning - vi erfarer den ytre verden gjennom handling og utforskning. Det som sitter igjen.
Lekens betydning for læring av matematikk
Hvorfor skal vi ha barnehager?
Retten til utdanning Med vekt på eksempler fra Afrika sør for Sahara.
Menneskets utvikling Det sosiale utviklingsområdet
Oppstart oppstart. Hva er matematikk for små barn? Barn er opptatt av og nysgjerrige på det meste, også på matematikk. Størrelser, alder, former, tall.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
De store læringsteoriene : Psykologiske teorier: Det som skiller de store læringsteoriene er deres syn på: - Hvordan virkeligheten ser ut - Hvordan ting.
Skifter i tiden Barndom som kulturelle konstruksjoner.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Lekens egenverdi.
Multiplikasjon - Leksjon 1: Sammenheng mellom multiplikasjon og divisjon Lekse til mandag.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Tidlig psykologisk antropologi:
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Byrd, William ( ) Bakgrunnsmusikk: Tallis, Thomas ( ) da Palestrina, Giavanni Pierluigi (? ) Orlande de Lassus ( )

Syn på barn i et historisk og kulturelt perspektiv •Noen ulike syn på barn som fremkommer gjennom teori om barn og barndom •Samfunnsendringer / kulturelle forhold og syn på barn

•Om Ludvig XIII: ”Samtidig med at han lekte med dukker, skjøt dette - fem års gamle barn med bue og pil, spilte kort og sjakk (da han var seks år), og han lekte med i de voksnes leker…” (P. Aries (1982): Barndommens historie, s. 83) Eksempelet LudvigXIII

Syn på barn i et historisk perspektiv •Brueghel, Pieter ( ) ”Barns leker” •Er menneskene på bildet voksne eller barn? •Mye tyder på at middelalder og rennessansemenneskets syn på barn er radikalt annerledes enn vårt •Hvis synet på barn er annerledes blir også bildet av barn og barndom annerledes •Barna fremtrer som noe annet - ofte som små voksne

Forts. •Det foregående bildet: Brueghel, Pieter ( : ”Vinter” •Middelalder og rennessanse-samfunnet er ikke i så stor grad som vårt preget av oppdelinger og sortering. Skillet mellom barn og voksen blir utydelig - en grå masse, som på bildet - ”vinterlandskap” av Brueghel - som når vi ser menneskene på avstand •Barna var med på godt og vondt også på de arenaer vi i dag ville kalt voksenarenaer. F. eks. arbeidet barna i produksjonen sammen med voksne •Likheten mellom voksen og barn virker enda tydeligere på den neste - mer burleske fremstillingen av et klasserom!

Forts. •Historikeren Philipe Aries gjør i Barndommens historie barnet og i hvert fall barndommen til en historisk konstruksjon, og at de voksnes følelse for barna blir fundamentalt annerledes f. eks. i middelalder- eller rennessanse-samfunnet •Aries’ syn er omdiskutert blant historikere, pedagoger og sosiologer •Det vi kan si med relativt stor grad av sosiologisk sikkerhet er at en rekke forhold spiller inn på vårt syn på barn - hvor kulturelle og økonomiske forhold er av de mest sentrale

Forts. •I likhet med dette feltet (syn på barn), blir mennesker formet og preget bl. a. av slike forhold •Vi kan si i forlengelsen av Brueghel’s bilder av barn, at bl. a. de kulturelle og de økonomiske forholdene i et samfunn over tid former hva slags syn vi har og dermed de bilder vi konstruerer av barna •Dette gjelder også på mikronivå - grunnlaget vårt for hvordan vi ser barn - ligger i kulturell og klassemessig bakgrunn

Klassisk teori om barnets utvikling •Fokuserer mye på barna og den "primære sosialiseringen” •Meads teori om symbolsk interaksjonisme •Freuds psykoanalyse

Piagets teori om kognitiv utvikling - et eksempel •1. Sansemotorisk fase –Fra fødsel til 2 år –Læring ved berøring •2. Preoperasjonell fase –2 - 7 år –Egosentrisk fase: verden fortolkes kun ut fra barnets egen posisjon –Språkmestring. Representasjon –Usystematisk bruk av mentale evner

•3. Konkret-operasjonell fase – –Mestring av abstrakt logiske resonnementer / ytringer –Kompliserte ideer som kausalitet (årsak- virkning) beherskes –forhold mellom mengde og form –multiplikasjon, deling, subtraksjon –i større grad i stand til å se verden i andres perspektiv Forts.

•4. Formal operasjonell fase –11-15 år –Forståelse av "høyere" og mer abstrakte ideer –Problem-løsningsorientert –Svarer rett, og er i stand til å forstå hvorfor svaret er rett Forts.

•Piaget: de tre første fasene er universelle. Ikke alle når den siste •Teoriene fokuserer på primær - ikke sekundærsosialisering •Tar ikke i betraktning sosiokulturell/historisk kontekst •Fokuserer til dels mye på normalitetKlassisk teori om barnets utvikling Forts.

•Fokuserer mye på barna og den "primære sosialiseringen” •Freuds psykoanalyse •Fokuserer til dels mye på normalitet - og dermed også avvik •Vs. Rene biologiske eller rene psykologiske teorier: Meads teori om ”symbolsk interaksjonisme”

Dencik og den postmoderne barndommen -

Multisosialiseringspropellen

Basiskompetansebegrepet •Et mål med barnehagevirksomheten (Rammeplan for barnehager s. 36)

Samfunnsforhold / kulturelle forhold og syn på barn - barnearbeid som eksempel Kilde: ILOs rapport om barnearbeid lo.no/barn/r apport.html

Barnearbeid i landbruket

Barnearbeid i industrien

Barnearbeid i hjemmet

Barnearbeidets utbredelse Anslagsvis 250 millioner

Andel av barnearbeidere etter om de bor i ”i-land” eller ”u-land”

Barnearbeidslenker •Nupi-lenkeNupi-lenke •Redd BarnaRedd Barna •Historisk statistikk om barnearbeidHistorisk statistikk om barnearbeid •Eksempel fra norsk industri: Vinsnes koppergruve •FN-sambandetFN-sambandet •Eksempel fra Human Rights WatchEksempel fra Human Rights Watch

Andre eksempler •Kjønn / kjønnsroller –Hvordan vårt syn på barn farges av ulike normer og verdier i forhold til kjønn •Den kommersialiserte barndom som eksempel –Sammenheng mellom kommersialisering i samfunnet generellt og syn på barn og kropp •Eksempelet skjønnhetskonkurranse-industrien i U. S. A.