Samarbeidsseminar om tvangsekteskap

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
SPESIALUNDERVISNING INNENFOR VOKSENOPPLÆRINGEN
Advertisements

Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Spesialpedagogisk rådgivnings og innovasjonsarbeid Jorun Buli Holmberg januar 2005 Spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet både på system og individnivå.
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Fylkesvise samlinger høsten 2013
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I KUNNSKAPSLØFTET
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Yngvild Nilsen, seksjonssjef
Oslo kommune Utdanningsetaten 1 SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I NORSK Vg3 14. OKTOBER 2008.
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
Hva er en læreplan? En læreplan har synspunkter på alle kategoriene i relasjonsmodellen
VURDERING.
Om skolens lov, nasjonale læreplaner og Kunnskapsløftet (LK06)
Didaktiske utfordringer
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Jurist Lene Duesund Svendsen Seniorrådgiver Helene Kløcker
Fylkesvise samlinger høsten 2013
Ungdomstrinn i utvikling
LÆREPLANVERKET FORMÅL OG STRUKTUR Ved Ola Ivar Eikebø
Prosjekt til fordypning
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Eksamen i Kunnskapsløftet
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Dokumentasjon på at vurdering er gitt!
Vurdering; Hvem, hva hvorfor
Fylkesvise samlinger høsten 2013
Fylkesvise samlinger høsten 2013
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Lokal arbeidstidsavtale
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Lokalt arbeid med læreplaner og vurdering, KRS FYLKESMANNENS UTVIDEDE UTDANNINGSMØTE TEMA: LOKALT ARBEID MED LÆREPLANER OG VURDERING.
OM LÆREPLANER Hva er en læreplan Læreplaner og virkeligheten
Utdanningshistorie  Berit Bratholm:
Om tilpasset opplæring, inkludering og læreplanarbeid
1 KUNNSKAPSLØFTET Strømstad Skoleledelsens oppgave med å videreutvikle lærernes vurderingskompetanse utfordringer i vurderingsarbeidet – videregående.
Tiltakspakke og prosjektet ”Bedre vurderingspraksis”
av Rune Thodesen rektor Elihu Kristne Grunnskole
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
Arbeid med lokale læreplaner
Kompetanse for mangfold
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Vurdering og undervisning
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Fagsamling for 1. og 2. trinn nyankomne minoritetsspråklige elever
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Fagfornyelsen Vi skal fornye læreplanene ved å gjøre dem mer relevante for framtiden. Fagene skal få mer relevant innhold, tydeligere prioriteringer.
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Valgfaget design og redesign
Arbeid med overordnet del
Nå er de revidert!.
Fagfornyelsen Høring av læreplanene 22.mai 2019
Eksamen Sluttvurdering- regelverk Skolebasert kompetanseutvikling
Gjeldende regelverk om vurdering
Ida Large og Beate Tislevoll, Udir
Utskrift av presentasjonen:

Samarbeidsseminar om tvangsekteskap Hvordan kan denne tematikken tas inn i Læreplanverket? Vibeke Thue underdirektør avdeling for læreplan

Prinsipper for opplæringen, Læreplaner for fag Læreplanverket for Kunnskapsløftet danner fundamentet og rammen for opplæringen i skole og bedrift Generell del Prinsipper for opplæringen, Læreplaner for fag Fag- og timefordeling for grunnopplæringen Læreplanverket er forskrift med hjemmel i opplæringsloven og forpliktende for grunnopplæringen.

Læreplanverket for Kunnskapsløftet Generelle del Utdyper formålsparagrafen i Opplærings- loven, angir overordnede mål for opplæringen og inneholder det verdimessige, kulturelle og kunnskapsmessige grunnlaget for grunnopplæringen.

Prinsipper for opplæringen Sammenfatter og utdyper bestemmelser i opplæringsloven, forskrift til loven, herunder læreplanverket for opplæringen, og må ses i lys av det samlede regelverket. Prinsippene skal bidra til å tydeliggjøre skoleeiers ansvar for en opplæring som er i samsvar med lov og forskrift, i tråd med menneskerettighetene og er tilpasset lokale og individuelle forutsetninger og behov. I læreplanverket for Kunnskapsløftet – samisk inngår en egen samisk læringsplakat.

Læreplaner for fag Angir formål, fagets struktur, hovedområder, programområder, omtale av grunnleggende ferdigheter, kompetansemål og bestemmelser for sluttvurdering i faget. For å understreke sammenheng, helhet og progresjon i grunnopplæringen er læreplaner for fag gjennomgående for grunnskolen og videregående opplæring der det er mulig.

Lokalt læreplanarbeid Læreplanene i Kunnskapsløftet er utformet for å gi rom til det lokale arbeidet med læreplaner. Skolene har ansvar for å velge innhold og arbeidsmåter som kan realisere kompetansemålene i læreplanen til beste for den enkelte elev. Lærernes kompetanse og kjennskap til elever og lokale forhold er avgjørende for å lykkes i dette arbeidet. Det samme er god ledelse, samarbeid med kollegaer, kompetanseutvikling og tilgang på læremidler og andre ressurser som støtter opp om læring og utvikling.

Målet med opplæringen i Kunnskapsløftet er elevenes læring, ikke innholdet i seg selv. For å oppnå det er det viktig å relatere innhold til hva eleven skal gjøre med innholdet. Kompetansemålene er derfor ofte formulert uten spesifikke føringer på innhold, men med klare mål for kompetansen knyttet til hva elever skal kunne gjøre med ulikt innhold.  For eksempel skal elevene kunne finne fram til informasjon og tolke og trekke slutninger basert på spesifiserte begreper og faglige tekster der begrepene blir forklart.

Valg av innhold i fagene Innhold er det lærestoff og de aktiviteter som er nødvendige for at elevene skal kunne mestre kompetansen som læreplanenes kompetansemål i fag og  lokale læringsmål beskriver. Det er mange typer innhold som kan danne grunnlag for å utvikle en faglig kompetanse. Lokalt arbeid med læreplaner innebærer derfor å ta valg og gjøre prioriteringer om innhold. Læreplanenes beskrivelse av fagets formål og hovedområder kan gi god hjelp til å prioritere innhold. Formålet med faget beskriver hensikten med opplæringen i faget for den enkelte elev og samfunnet. I valg av innhold må man ta hensyn til de dimensjoner som står beskrevet i fagets formål.

Å se kompetansemålene i sammenheng For å ivareta helheten i elevenes læringsarbeid, kan kompetansemålene i ulike fag sees i sammenheng, for eksempel ved å organisere læringsarbeidet etter temaer eller felles begreper. Hver læreplan i fag inneholder en beskrivelse av hvert hovedområde i faget. Disse gir en oversikt over fagets sentrale innholdsområder. Beskrivelsene er et viktig grunnlag for arbeidet med å velge og prioritere innhold i undervisningen og i arbeidet med å lage læringsmål.