Seksjon for kvalitetsutvikling

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
”Jakten på det gode liv går via selvfølelsen
Advertisements

Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Stressmestring & Mindfulness i skolen
Lederskap 2009 Utvikling av relasjonskompetanse Samhandling og suksess Møre og Romsdal fylke Hvilke ferdigheter kreves av relasjonsledere ? Hvordan trene.
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Indikatorer og forutsetninger for god pleie og behandling Hvordan kan legen sikre verdighet og omsorg for de gamle? Gerd Torbjørg Åmdal Overlege / Spesialist.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Fra barnehage til Vgs: RELASJONER GODE BYGGE Å Motsatt av mobbing…..
Møteplass: Ledelse Tema: Ledelse i endringstider
Hva er motivasjon? Motivasjon = bevege Motivasjon er iboende
Motivasjon.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Mestring og forebygging av depresjon
Selvfølelse vs selvtillit
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Dine sterke sider – slik andre ser dem
Det gode Det rette Det rettferdige
Omstilling uten nedbemanning
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
- handlinger og holdninger
Medarbeiderskap + Lean + Strategisk kompetanseplanlegging
DOMMEREN KRAV OG FORVENTNINGER I TOPPFOTBALL. Ryddig og “representativ”
Det er ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det!?
- roller og forventinger
Seksjon psykoser, sykehuset Levanger
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Snuoperasjoner Bedre psykisk helse
Barnehagepersonalets betydning i barns liv
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Aktivitet på Mestringssenteret
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Lederforum 15. og 16. april 2013 Diktator mot dikter
Barns læring, voksnes ansvar!
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Avdeling for sosionomutdanning
SATS PÅ DE ANSATTE! LA DEM FÅ BRUKE SINE FERDIGHETER!
Post 4, sykehuset Levanger
Menighet i bevegelse En prosjekt- presentasjon. Prosjektets målsetting Bidra til å forstå og svare på de utfordringer det er å være misjonerende kirke.
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Verdighet og livskvalitet hos pasienter med urinlatingsplager
Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
Er jeg min kropp. Er jeg mine tanker. Er jeg mine følelser
Lederstil og Motivasjon.
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Oppmerksomhet og nærvær (ON)
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Bokollektivet Målgruppe:
Etikk etiske- faglige, og juridiske dilemmaer Etikkveilederskurs høsten 2010 v/høgskolelektor Kristin Bie.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Kunnskapsesenterets nye PPT-mal BRUKEREN MED NØKKELEN TIL MORGENDAGENS TJENESTEUTVIKLING. ET NASJONALT GJENNOMBRUDD? Anders Vege, seksjonsleder Seksjon.
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Vi vil «være sammen»; for barna…
Et godt sted og være, leke og lære…
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
Trond Haukedal AS Fagforbundet Kreativ Omsorg ’14 ”Motivasjon og arbeidsglede…” Hamar onsdag.
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
Arbeidsgiverpolitikk gir gode resultater Strategikonferansen i Akershus Spesialrådgiver Hanne Børrestuen.
Lederutvikling i Innovasjon Norge Tilbudskonferanse.
Mulighetenes Oppland Ledere med mot Lederutvikling i Oppland fylkeskommune Åsmund H Sandvik HR-sjef.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Verdensdagen for Psykisk Helse
Selvinnsikt, lykke og selvledelse
Kapittel 1 SAMSPILL.
Sosial kompetanse i yrkesrollen
Utskrift av presentasjonen:

Seksjon for kvalitetsutvikling Hvilken kompetanse trenger kommunene for at deres pasienter skal oppleve koordinerte, helhetlige og trygge pasientforløp? Erfaringsseminar 11.-12.november 2014 Presentere hver fase med verktøy.+ eks. Michael de Vibe, mfd@kunnskapssenteret.no 16.09.10 M de Vibe

Hvilken kompetanse trenger en fagperson (ledere og medarbeidere) ? Må kunne et fag – fra novise til ekspert Må bli en person – personlig utvikling

Endret innstilling Dagens pasientforløp Morgendagens forløp Struktur(org.) Prosesser Struktur(org.) Prosesser Holdninger Verdier ”Hva er i veien med deg?” ”Hva er viktig for deg?”

Kvalitet på tjenestene System kvalitet Utstyr og bygninger Personell (kompetanse) Arbeidsprosesser Kultur Ressurser Personlig kvalitet Det jeg bidrar med i verdiskapingen

Personlig kompetanse og kvalitet Avd leder Hanne Mesner Lerstand og brukerrepresentant Tore Sørum ved kir. Avd RH 5 16.09.10 M de Vibe 5

Oppfølging av pasienten

En tjeneste som har god basiskompetanse: Sørger for at alle pasienter har en primærkontakt som forstår sin egen rolle og ansvar, samt systemet. Sørger for at medarbeidere har kompetanse til å møte pasientene der de er og støtte dem i å oppnå sine mål Line framhever at dette er en forutsetning fr å lykkes. Grimsmo skriver at dette krever en målrettet satsning på kompetanse som det i mange kommuner ikke har vært tradisjon for tidligere.

Basiskompetanse omfatter: Observere helheten Vurdere hva som bør gjøres og hvem som har ansvar Kommunikasjon Iverksette tiltak, følge opp og evaluere Skape struktur Samhandle med pasient og pårørende Forståelse av systemet Holdninger og etikk Refleksjon omkring tvang, makt og samtykke Iverksette tiltak; egen mestring, forebyggende tiltak, praktisk bistand, rehabilitering …

Observere helheten: Er det forhold i hjemmet som tyder på lite bevegelse (salongbordet)? Sigaretthull på gulvteppet? Opptatt av å være ren og fin i tøyet Balanse Kjøleskap med mat som er gått ut på dato – søppelbøtta? Sover mye på dagtid Endringer i atferd

Oppmerksomt nærvær - ON Oppmerksomt - våken Nær – meg selv, den andre og livet Vær – væren Kompetanser vi alle har Tre elementer : Vilje Oppmerksomhet Fokusert - Attention Åpen - Awareness Holdning

ON Balanse mellom: gjøren og væren indre og ytre oppmerksomhet å være fokusert og distrahert å være identifisert med sinnets innhold eller ’min’ væren/eksistens Øker med trening i ON Å være til stede er en egenskap vi alle har. I noen kulturer har trening i dette fra gammelt av blitt brukt for å fremme personlig utvikling, fordi det er først når vi er fullt tilstede i det vi tenker, føler og gjør at vi kan få til det vi ønsker oss. Det er mange situasjoner der dette er viktig.

Stress og Medisinske feil Deprimerte (20%) begikk 6.2 x flere feil per mnd enn de som ikke var deprimerte BMJ 2008;336:488-491 Prosp. us 126 barneleger Psykomotoriske oppgaver etter 24 t uten søvn tilsvarer resultater med 0.1% alkohol i blodet JAMA. 2002;287:955-957

Stress, overtid og arbeidsuhell Amerikansk undersøkelse av 90 000 person-år 61% økte jobbulykker hos dem arbeider overtid Økt forekomst uavhengig av yrke Occupational & Environmental Medicine. 62(9):588-597, September 2005. Plutselig hjertekardød pga overarbeid (Karoshi) i Japan Statistikk fra 1987 Nå godkjent som yrkessykdom Ca 300 tilfeller per år 70 % størrre sannsynlighet for skade dersom de opplever stress i hverdagen, hos 1430 jenter 14-16 som spiller fotball, cohort ble us ved hjelp av spørrreskjema

Autentisk ledelse ( og selvledelse) Forstå sin misjon: Perspektiv og personlig overbevisning (lidenskap) Praktisere verdier: ærlig på sterke og svake sider Empati og medfølelse Gode relasjoner Konsistent: leve som man lærer Kilde: Kvålshaugen, R. 2007. Autentisk ledelse - en effektiv lederstil? Magma, 10(5): 22-28. Ragnhild Kvålshaugen, Dr. Oecon.

Resultater: Effekter på medarbeidere Skaper håp, optimisme, trygghet Identifisering med organisasjonen Bemyndigelse (empowerment) Medarbeiderskap Arbeidsengasjement– og utøvelse Kilde: Walumbwa, F. O., Wang, P., Wang, H., Schaubroeck, J., & Avolio, B. J. 2010. Psychological processes linking authentic leadership to follower behaviors. Leadership Quarterly, 21(5): 901-914. Peterson, S. J., Walumbwa, F. O., Avolio, B. J., & Hannah, S. T. 2012. The relationship between authentic leadership and follower job performance: The mediating role of follower positivity in extreme contexts. Leadership Quarterly, 23(3): 502-516. Ragnhild Kvålshaugen, Dr. Oecon.

Resultater: Skaper positive organisasjoner Positive følelser – moro, interesse, engasjement Det du ser er hva du får Positive relasjoner – øker trygghet og evne til å lære Lettere å implementere strategier og initiere endring i organisasjonen Mer åpen og trygg kultur Positiv meningsskaping – bidrar til proaktivitet og ansvarlighet Genererende prosesser som gjensidig forsterker hverandre og som skaper positive resultater for organisasjonen Lese mer: http://www.centerforpos.org/ Ragnhild Kvålshaugen, Dr. Oecon.

ON og autentisk (selv)ledelse Sentrale karaktertrekk ved autentiske personer: Selvbevissthet – kjenner seg selv Selvkontroll Verdier etterleves i praksis Trening i ON – en metode for å bli kjent med seg selv og leve ut fra egne verdier Ragnhild Kvålshaugen, Dr. Oecon.

Å finne sin autentiske ledelsesstil Hvilke personer og erfaringer i livet ditt har hatt størst innvirkning på meg? Hvilke verktøy bruker jeg for å bli mer bevisst på meg selv? Hva er mitt autentiske jeg? Når opplever jeg å være mest tilstede og tilfreds? Hva er mine viktigste verdier? Hvor kommer de fra? Har verdiene mine forandret seg vesentlig siden barndommen? Hvordan påvirker verdiene mine handlinger? Hvilke eksterne forhold motiverer meg? Hvilke indre forhold motiverer meg? Hvordan balanserer jeg ytre og indre motivasjon? Hva slags støtteteam har jeg? Hvordan kan støtteteamet hjelpe meg til å bli en mer autentisk leder? Hvordan bør jeg utvide teamet slik at det gir meg et bredere perspektiv? Er livet mitt integrert? Kan jeg være den samme personen i alle deler av livet mitt – personlig, arbeid, familie og samfunn? Hvis ikke, hva holder meg tilbake? Hva betyr autentisk for meg? Tror du at du er mer effektiv om du opptre autentisk? Hvilken pris må jeg betale for å være autentisk? Er det verdt det? Hvilke tiltak kan jeg gjøre i dag, i morgen og over det neste for året for å utvikle mitt autentiske lederskap? Kilde: George, B., Sims, P., McLean, A. N., & Mayer, D. 2007. Discovering your authentic leadership. Harvard Business Review, 85(2): 129-138. Ragnhild Kvålshaugen, Dr. Oecon.

ON fremmer autentisitet Bidrar til nærkontakt med erfaring og fleksibel respons på det som erfares Bidrar til økt metakognisjon Bidrar til bedret impulskontroll Positiv sammenheng mellom trening i ON og utvikling av autentisk ledelse Kilde: Baron, L. 2012. Developing Authentic Leadership through Experiential Training: An Empirical Study. Academy of Management . Annual Meeting Proceedings: 1-1. Ragnhild Kvålshaugen, Dr. Oecon. Ragnhild Kvålshaugen, Dr. Oecon.

ON og autentisk (selv)ledelse Hvem er jeg? Hva kjennetegner min ledelse av meg selv og andre? Er jeg til stede og oppmerksom på meg selv og andre Man kan ikke alltid være autentisk (maktrelasjoner, organisasjonens mål, tid) Metoder for å håndtere det Kilde: Algera, P. M., & Lips-Wiersma, M. 2012. Radical Authentic Leadership: Co-creating the conditions under which all members of the organization can be authentic. Leadership Quarterly, 23(1): 118-131. Ladkin, D., & Taylor, S. S. 2010. Enacting the ‘true self’: Towards a theory of embodied authentic leadership. Leadership Quarterly, 21(1): 64-74. Ragnhild Kvålshaugen, Dr. Oecon. Ragnhild Kvålshaugen, Dr. Oecon.

Nærværende ledere Lederens personlige evner og spesielt evnen til nærvær er bestemmende for den ledelse som utøves og de resultatene som oppnås Lederen kan ha en helsefremmende eller helseskadelig atferd Helsefremmende atferd kan trenes